لوگو لیا کلینیک
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

آیا هایفوتراپی عوارض دارد؟

عناوین این مطلب

هایفوی صورت (اولتراسوند متمرکز با شدت بالا) روشی غیرتهاجمی برای جوانسازی پوست و کاهش چین و چروک‌هاست. هایفوتراپی صورت که به دلیل سریع بودنش و امکان انجام آن در ساعت استراحت یک روز کاری به «لیفت صورت وقت استراحت» نیز موسوم است، ناحیه‌های خاصی از صورت و گردن را هدف می‌گیرد که به جوانسازی نیاز دارد.

هرچند هایفوتراپی روشی ایمن برای جوانسازی صورت به شمار می‌آید، اما هیچ درمانی بی‌نقص نیست و این روش نیز ممکن است با عوارض خاصی همراه باشد که باید پیش از موافقت با انجام هایفوتراپی صورت از آنها اطلاع داشته باشید.

مراجعه به متخصص مجرب برای به حداقل رساندن خطرات احتمالی هایفوتراپی ضروری است. متخصصان پوست و مو و جراحان پلاستیک متخصصان شایسته‌ای برای انجام هایفوتراپی هستند؛ بنابراین در جلسه مشاوره بدون تردید از متخصص بخواهید که مدارک و مجوزشان را به شما نشان بدهند و گالری عکس‌های قبل و بعد از درمان را ببینید تا متوجه شوید که چه انتظاری باید از هایفوتراپی داشته باشید. ساکنان منطقه قیطریه، اندرزگو فرصتی استثنایی برای گرفتن وقت مشاوره رایگان از متخصصان مجرب کلینیک لیا دارند. برای رزرو وقت مشاوره کافی است با شماره 02128426546 تماس بگیرید.

هایفوتراپی چیست؟


اولتراسوند متمرکز با شدت بالا (HIFU) درمان زیبایی نسبتاً جدیدی برای محکم و جوان کردن پوست است. این درمان غیرتهاجمی جایگزینی بدون درد برای لیفت صورت به شمار می‌آید. در هایفو از انرژی مافوق صوت (اولتراسوند) برای تحریک تولید فیبرهای کلاژن استفاده می‌شود تا پوست پس از درمان محکم‌تر شود.

هایفوتراپی معمولاً بر روی کدام ناحیه‌های بدن انجام می‌شود؟


  • جوانسازی و لیفت کامل صورت
  • لیفت V شکل صورت
  • کوچک کردن غبغب
  • پیکرتراشی و خوش‌اندام کردن
  • مینی هایفو
  • سفت کردن و فرم دادن به خط فک
  • لیفت ابرو و پیشانی
  • لیفت گردن

 

هایفوی صورت برای ناحیه‌های بدن

 

هر کسی می‌تواند از هایفو برای بخش‌های مختلف بدن مانند شکم، ران، باسن، لگن، بازو و پشت بدن یا کمر و پهلو استفاده کند.

هایفو به‌طور معمول چربی اضافی بدن را ذوب می‌کند و باعث پیکرتراشی و سفت شدن بدن می‌شود. همچنین، هایفوتراپی سلول‌های چربی را تخریب کرده و سلولیت را کاهش می‌دهد. نتایج هایفوتراپی معمولاً ظرف چهار تا شش هفته پس از دفع کامل چربی و تشکیل الاستین و کلاژن جدید مشخص می‌شود. در این مراحل، بدن شکل می‌گیرد و بافت، رنگ و خصوصیات کشسانی پوست بهبود می‌یابد.

عوارض جانبی هایفوتراپی صورت


لیفت صورت با هایفوتراپی درمانی ایمن و غیرتهاجمی است؛ اما هیچ درمانی بدون عوارض جانبی نیست. در ادامه با عوارض جانبی هایفوتراپی آشنا می‌شوید.

 

عوارض هایفوی صورت

 

درد

هایفوتراپی معمولاً بدون درد است و بیماران فقط احساس گزگز خفیف یا گرم شدن پوست را تجربه می‌کنند. اما ممکن است حرارت و سوزش خفیفی حس شود که فقط محدود به طول درمان است و پس از اتمام درمان متوقف می‌شود. برخی از مراجعین ممکن است احساس ناراحتی کنند، اما این ناراحتی به تدریج در طول درمان کاهش می‌یابد و در نهایت نتایج قابل توجهی به دست می‌آید. متخصص زیبایی مجرب ممکن است کرم بی‌حسی روی پوست بیماران بزند یا در صورت نیاز، داروی مسکن خوراکی را تجویز کند. البته درد شدید بسیار نادر است و اکثر بیماران به بی‌حسی یا مسکن نیاز ندارند.

لک شدن پوست

لک شدن پوست شایع‌ترین عارضه جانبی هایفوتراپی است. ممکن است ناحیه‌های درمان سرخ و لکه‌دار شود، به خصوص اگر پوست حساس و مستعد سرخ شدن باشد. این عارضه جانبی دائمی نیست و معمولاً چند ساعت پس از هایفوتراپی برطرف می‌شود.

ورم 

متورم شدن و باد کردن پوست یکی از عوارض جانبی نادر هایفوتراپی صورت است، بااین‌حال چون پوست بیماران با هم متفاوت است، احتمال بروز ورم پس از هایفوتراپی وجود دارد. ورم معمولاً ظرف چند روز برطرف می‌شود و پس از آن می‌توانید از مزایای کامل هایفوتراپی و بازیابی جوانی صورت لذت ببرید.

بی‌حسی 

امواج صوتی ساطع شده حین هایفو در عمیق‌ترین لایه‌های پوست نفوذ می‌کند تا حتی عمقی‌ترین چین و چروک‌ها را از بین ببرد. این فناوری توانایی منحصربه‌فردی برای نفوذ کردن در لایه سیستم اپونوروتیک عضلانی سطحی (SMAS) و درم دارد و در عمقی بیشتر از تمام درمان‌های غیرتهاجمی نفوذ می‌کند. SMAS همان لایه‌ای است که حین جراحی متعارف سفت و کشیده می‌شود، اما هزینه هایفوتراپی از جراحی کمتر است و برخلاف جراحی نیازی به مرخصی گرفتن ندارد. چون هایفو در عمیق‌ترین لایه‌ها نفوذ می‌کند، گاهی اوقات آسیبی جزئی وارد می‌کند که به بی‌حسی منجر می‌شود.

احساس گزگز عموماً در ناحیه‌های حساسی مانند چشم و لب تجربه می‌شود. بیمارانی که در اثر هایفوتراپی دچار بی‌حسی می‌شوند، گزارش داده‌اند که این علامت ظرف دو هفته خودبه‌خود و بدون نیاز به مداخله پزشکی یا درمان دارویی برطرف می‌شود. لازم به ذکر است که این عوارض جانبی نادر است و متخصص آنها را در جلسه مشاوره کاملاً توضیح می‌دهد.

هایپرپیگمانتاسیون یا تیره شدن پوست

تیره شدن پوست یکی از عوارض نادر و در عین حال محتمل هایفوتراپی است که می‌تواند دائمی باشد. هایپرپیگمانتاسیون باعث تغییر کردن رنگ پوست و تیره‌تر شدن آن می‌شود. حرارت ساطع از دستگاه اولتراسوند علت تیره شدن پوست در هایفوتراپی است ـ حرارت دستگاه می‌تواند به 45ـ65 درجه سانتی‌گراد برسد.

بی‌اثر بودن 

برخی افراد پس از درمان هایفوتراپی نه متوجه مزیت آشکاری می‌شوند، نه عوارض جانبی قابل‌توجهی را تجربه می‌کنند. هرچند آسیب ندیدن پوست فوق‌العاده است، اما بی‌اثر بودن درمان برای افرادی که منتظر از بین رفتن چین و چروک‌ها و جوان‌تر و محکم‌تر شدن پوست بودند، نیز ناامیدکننده است. هایفوتراپی در ده درصد موارد هیچ تغییری را در ظاهر پوست و گردن ایجاد نمی‌کند. از آن‌جا که نتایج تمام بیماران یکسان نیست، کلاژن‌سازی درونی که به مقابله با اثر جاذبه زمین کمک می‌کند، همواره اثر آشکار بیرونی به‌جا نمی‌گذارد.

پس از اتمام درمان‌های جوان‌سازی صورت احتمال بروز عوارض جانبی وجود دارد. درهرحال هایفوتراپی درمان مورد تأیید سازمان غذا و دارو (FDA) برای جوان‌سازی و خوش‌تراش کردن صورت است. عوارض جانبی دائمی هایفوتراپی نادر است و عوارض جانبی خفیف نیز چندان شایع نیست و معمولاً ظرف یک تا دو هفته برطرف می‌شود. اگر حاضرید خطر بروز عوارض احتمالی هایفوتراپی را به جان بخرید، هایفوتراپی صورت می‌تواند درمانی ایده‌آل برای جوانسازی صورتتان باشد.

آمادگی قبل از هایفوتراپی


photo 2022 07 16 12 13 18

تماس با نور خورشید موجب سوختن پوست صورت می‌شود و پوست آفتاب‌سوختگی یا به تازگی برنزه شده را نمی‌توان با هایفو درمان کرد.

همچنین باید از تماس با هر گونه ماده شیمیایی تحریک‌کننده پوست اجتناب کنید تا این مواد مانع اثرگذاری درمان نشود.

اگر در حال مصرف آنتی‌بیوتیک هستید، باید مصرف دارو را قبل از درمان هایفوتراپی پوست متوقف کنید. داروهای خاصی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها پوست را نسبت به نور حساس‌تر می‌کند.

اگر آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنید، هایفوتراپی را باید دو هفته، یعنی تا زمان کامل شدن دوره مصرف آنتی‌بیوتیک به تأخیر بیاندازید.

در روز درمان نباید هیچ‌گونه ماده آرایشی و مرطوب‌کننده مصرف کنید.

فرض کنیم که سالم هستید و سابقه‌ای ندارید که ممکن باشد فرآیند درمان هایفوتراپی را مختل کند، در این صورت توصیه می‌کنیم که روز درمان زودتر از وقت تعیین شده به کلینیک مراجعه کنید. به این‌ترتیب درمان را با آرامش و بدون اضطراب شروع می‌کنید. البته شاید تعجب کنید که چرا باید قبل از هایفوتراپی که درمانی بدون درد و غیرتهاجمی است، اصلاً دچار اضطراب شوید.

مراقبت پس از هایفوتراپی صورت


تعجبی ندارد که متخصصان پوست و زیبایی بر مراقبت پس از درمان‌های زیبایی تأکید دارند؛ اگر توصیه‌های مراقبتی را نادیده بگیرید ممکن است پس از هایفوتراپی با عوارض خاصی مانند تیره شدن پوست روبه‌رو شوید.

 

مراقبت‌های هایفوی صورت

 

برای بهره‌مندی بیشتر از لیفت صورت با هایفوتراپی، باید راهنمایی‌های مراقبت پس از هایفوتراپی را رعایت کنید. این کار باعث افزایش اثربخشی درمان می‌شود و اطمینان حاصل می‌شود که از مزایای بلندمدت بهره‌مند می‌شوید.

یکی از مهم‌ترین توصیه‌های مراقبتی پس از هایفوتراپی، داشتن یک برنامه منظم برای مراقبت از پوست است تا سلامت و تمیزی پوست حفظ شود و با استفاده از ضدآفتاب‌های مناسب، پوست خود را در برابر آسیب‌های خارجی محافظت کنید.

رعایت توصیه‌های مربوط به مراقبت از پوست پس از هایفوتراپی موجب می‌شود که:

  • خطر بروز عوارض کمتر شود؛
  • نتایج بهتر و ماندگارتری حاصل شود و
  • خطر هدر رفتن زمان، پول و تلاشی که برای جوانسازی پوست می‌کنید، به حداقل برسد.

جان کلام آن‌که مراقبت پس از هایفوتراپی به اندازه خود درمان و آمادگی پیش از آن مهم است. در ادامه توصیه‌های مهمی را می‌خوانید که باید پس از هایفوتراپی رعایت کنید.

فهرست مراقبت‌های پس از هایفوتراپی

  • از نور خورشید دوری کنید: پس از هایفوتراپی لازم است که سعی کنید چند هفته خود را از نور خورشید دور نگه دارید. استفاده از کرم ضدآفتاب نیز توصیه می‌شود، چون ضدآفتاب اجازه نمی‌دهد که نور ماوراءبنفش مخرب خورشید مستقیماً با پوستتان تماس داشته باشد.
  • مشروبات الکلی ننوشید: مصرف الکل پس از هایفوتراپی ممنوع است. الکل کبد را بیش از حد به کار می‌گیرد و تراکم خون را کاهش می‌دهد.
  • پوستتان را نخارانید: هرچند خاراندن پوست دچار خارش لذت‌بخش است، بهتر است پوستتان را پس از هایفوتراپی نخارانید، چون پوست پس از هایفوتراپی بسیار حساس می‌شود و خاراندن آن خطر آسیب دیدن پوست را افزایش می‌دهد.
  • آب بیشتری بنوشید: به قول معروف آب مایۀ حیات است؛ پس آب باید نوشیدنی محبوبتان پس از هایفوتراپی باشد و آن را به نوشیدنی‌های دیگر ترجیح بدهید.
  • دوش یا حمام آب داغ ممنوع: حمام کردن با آب سرد به حفظ چربی طبیعی محافظ پوست کمک می‌کند و از تحریک پوست جلوگیری می‌کند. اگر لازم است از آب داغ استفاده کنید، بهتر است با آب ولرم حمام کنید تا فرایند بهبود پوست تسریع و تسهیل شود.

عناوین این مطلب

مقالات مرتبط

رزرو وقت و مشاوره رایگان