لوگو لیا کلینیک
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

تزریق بوتاکس خط خنده مزایا و مراقبت های بعد آن

عناوین این مطلب

زیاد خندیدن، امری زیبا و خوشایند است اما ممکن است موجب ایجاد چین و چروک هایی در اطراف دهان شود که اصطلاحا به آن خطوط خنده یا لبخند گفته میشود. بوتاکس برای صاف کردن چین و چروک پوستی عالی است و میتوان از تزریق بوتاکس در اطراف دهان برای کاهش و رفع خطوط لبخند نیز استفاده کرد. در این روش، بوتاکس در مقادیر کمی به اطراف دهان تزریق میشود تا ماهیچه های این ناحیه شل شده و بی حرکت باشند که در نتیجه، این امر باعث میشود چین و چروک این ناحیه صاف شوند، چرا که خطوط پوستی خاصی که به عنوان چین و چروک پویا شناخته می شوند اغلب در اثر انقباض و حرکت مکرر عضلات صورت ایجاد میشوند. به غیر از خانم های باردار و افرادی که بیماریهای زمینه ای دارند،‌ سایر افرادی که خطوط لبخند دارند یا میخواهند خطوط لبخند خود را کاهش دهند، کاندیدای خوبی برای تزریق بوتاکس هستند. توجه داشته باشید که تزریق بوتاکس تنها باید توسط پزشک مجرب و ماهر انجام شود.

خطوط لبخند چیست


خطوط لبخند چیست

هر فرد ممکن است خطوط لبخند داشته باشد و این خطوط به دلایل مختلفی ایجاد می‌شوند. این خطوط، که به آن‌ها خطوط نازولبیال نیز گفته می‌شود، خطوطی هستند که از اطراف بینی تا گوشه‌ی بیرونی دهان ادامه دارند. با گذشت زمان و افزایش سن، این خطوط بیشتر نمایان می‌شوند. علاوه بر این، خطوط ماریونت نیز چین و چروکی هستند که به صورت عمودی در لبه‌ها و در انحنای دور دهان ایجاد می‌شوند. این خطوط باعث می‌شوند که حتی زمانی که ماهیچه‌های صورت شما حرکت خاصی ندارند، چهره‌ی شما عصبانی یا ناراحت به نظر برسد. روش‌های متعددی برای درمان و رفع این خطوط وجود دارد، اما موثرترین راه این است که به ماهیچه‌های صورت استراحت دهید و از خندیدن و لبخند زدن بیش از حد اجتناب کنید.

مزایای تزریق بوتاکس برای خطوط لبخند


مزایای تزریق بوتاکس برای خطوط لبخند

رفع خط لبخند با تزریق بوتاکس مزایای متعددی دارد که برخی از آنها عبارتند از:

  • غیر جراحی بودن روش درمان
  • کاهش ظاهر خطوط لبخند
  • صاف کردن چین و چروک پوستی
  • ایمن و بی خطر بودن روش درمان و به حداقل رسیدن دوره نقاهت
  • سریع بودن روش درمان
  • ارزان بودن روش درمان
  • موثر و کارآمد بودن روش برای جوانسازی چهره

نحوه ی عملکرد تزریق بوتاکس برای خطوط لبخند


نحوه ی عملکرد تزریق بوتاکس برای خطوط لبخند

خطوط لبخند، که ممکن است به دلایلی از جمله قرار گیری مکرر فرد در معرض نور خورشید، سیگار کشیدن و یا به عنوان بخشی از روند طبیعی پیری ایجاد شوند، چین و چروک های پوستی با عمق مختلف هستند که در اطراف و گوشه ی دهان ایجاد میشوند. این خطوط، همانگونه که از نامشان پیداست، ممکن است به هنگام لبخند زدن بیشتر نمایان شوند. یکی از راه های درمان این خطوط، تزریق بوتاکس است که بطور موقت باعث فلج یا بی حرکت شدن ماهیچه های این ناحیه میشود. متخصص زیبایی یا جراح پلاستیک، بوتاکس را به کمک سوزن ریزی به ماهیچه های زیر پوستی این ناحیه تزریق میکند و این تزریق باعث میشود که این چین و چروک ها در عرض چند روز کاهش یابند و دیده نشوند. در برخی موارد میتوان حتی از تزریق بوتاکس برای درمان عارضه ای بنام لبخند لثه ای نیز استفاده کرد.

کاندیدای مناسب تزریق بوتاکس برای رفع خطوط لبخند


کاندیدای مناسب تزریق بوتاکس برای رفع خطوط لبخند

بطور کلی هر کسی که قصد خلاص شدن از افتادگی پوست و چین و چروک اطراف دهان را دارد، کاندیدای مناسبی برای لیفت پوست و رفع خطوط لبخند بوسیله تزریق بوتاکس است. این روش درمانی برای افرادی که تمایلی به جراحی ندارند یا برای افرادی که میخواهند قبل از انجام جراحی لیفت، ابتدا نتایج احتمالی لیفت را ببینند، گزینه ی مناسبی است. خانم های باردار و شیرده و افرادی که در محل درمان دچار عفونت هستند یا اختلالات خونریزی دارند، کاندیدای مناسبی برای دریافت تزریق بوتاکس نیستند.

آماده سازی برای رفع خطوط لبخند با تزریق بوتاکس


آماده سازی برای رفع خطوط لبخند با تزریق بوتاکس

قبل از دریافت تزریق بوتاکس، اقدامات زیر را انجام دهید:

  • با پزشک خود طی جلسه ی مشاوره، درباره ماهیت این روش درمانی، اهداف شما و اینکه دقیقا چه کاری انجام خواهد شد صحبت کنید.
  • سابقه ی پزشکی، مصرف هرگونه دارو، باردار بودن یا قصد اقدام برای بارداری را به پزشک خود اطلاع دهید.
  • از پزشک خود بپرسید که تا ۱ هفته قبل از عمل باید از چه کارهایی اجتناب کنید، این اقدامات ممکن است شامل اجتناب از مصرف داروهای رقیق کننده خون، مشروبات الکلی، نوشیدنی های کافئین دار، سیگار کشیدن و حتی مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان باشد که ممکن است انعقاد خون را دشوارتر سازند.
  • تا جایی که میتوانید، حین مراجعه برای دریافت تزریق، آرایش نداشته باشید و بعد از عمل نیز از آرایش کردن و ورزش اجتناب کنید.

مراحل تزریق بوتاکس خطوط لبخند


مراحل تزریق بوتاکس خطوط لبخند

تزریق بوتاکس، تزریقی کاملا ساده است که حدودا ۱۰ دقیقه زمان میبرد. مراحل تزریق بوتاکس خطوط لبخند به شرح زیر است:

  • شما با حضور در وقت ملاقات تعیین شده، برخی از فرم ها و مدارک پزشکی را پر خواهید کرد.
  • از آنجایی که بوتاکس به صورت شما تزریق خواهد شد، میتوانید لباس های خود را به تن داشته باشید اما به دلایل بهداشتی، ممکن است روپوشی به شما داده شود تا آنرا از روی لباس های خود بپوشید.
  • پزشک صورت شما را پاک کرده و هرگونه آرایشی را نیز تمیز میکند. همچنین، کرم بی حسی موضعی یا یخ نیز بروی ناحیه اعمال میشود.
  • پزشک بوتاکس را از طریق یک سوزن بسیار نازک،‌ مستقیما به عضلات اطراف دهان شما تزریق می کند. حین تزریق احتمالا احساس گزگز، سوزش و خارش خفیفی خواهید داشت.
  • پزشک دستورالعمل‌های مراقبتی بعد از عمل را به شما شرح میدهد و در عین حال میتوانید هر سوالی که دارید از او بپرسید.

ریکاوری و بهبودی بعد از تزریق بوتاکس خطوط لبخند


ریکاوری و بهبودی بعد از تزریق بوتاکس خطوط لبخند

بهبودی از این روش درمان کاملا سریع است. بعد از تزریق بوتاکس برای خطوط لبخند میتوانید انتظار داشته باشید که:

  • بلافاصله اکثر فعالیت های عادی و روزمره خود را از سر بگیرید و خودتان به تنهایی به منزل برگردید یا حتی سر کار خود برگردید.
  • حداقل تا ۴ ساعت بعد از تزریق، از خوابیدن بروی صورت و لمس ناحیه خودداری کنید.
  • تا ۲۴ ساعت بعد از تزریق، از مصرف مشروبات الکلی و سیگار خودداری کنید.
  • تا 24 ساعت بعد از تزریق، از مصرف شکر و نمک خودداری کنید.
  • تا 24 ساعت بعد از تزریق،  از مالش و ماساژ ناحیه درمان خودداری کنید.
  • از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید خودداری کنید.
  • تا ۲۴ ساعت از ورزش کردن یا سایر فعالیت های سنگین، پرهیز کنید.
  • ممکن است احساس گزگز یا خارش خفیفی داشته باشید که تمامی آنها طی چند روز برطرف خواهد شد.
  • نتایج ابتدایی را درعرض ۳ الی ۶ روز و نتایج نهایی را با گذشت ‍۱۴ روز پس از تزریق مشاهده خواهید کرد.
  • نتایج حاصل از این تزریق دائمی نیستند و برای تداوم نتایج شما باید هر ۳ الی ۶ ماه یکبار، تزریق بوتاکس را تکرار کنید.

خطرات و عوارض جانبی احتمالی تزریق بوتاکس خطوط لبخند


خطرات و عوارض جانبی احتمالی تزریق بوتاکس خطوط لبخند

با اینکه برخی خطرات و عوارض جانبی احتمالی برای این روش در نظر گرفته میشود اما تزریق بوتاکس بطور کلی یک روش درمانی ایمن و بی خطر است. در موارد بسیار نادری احتمال دارد که مسمومیت ناشی از سم بوتولینوم در صورت پخش شدن این مایع تزریقی رخ دهد. اگر بعد از تزریق هرگونه اختلال تنفسی یا مشکل در تکلم داشتید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. سایر عوارض جانبی خفیف هستند و خودخود نیز برطرف خواهند شد که عبارتند از:

  • سرخی
  • تورم
  • کبودی
  • درد در اطراف دهان
  • بی حسی
  • سردرد
  • آبریزش دهان
  • تغییرات جزئی در تکلم

هزینه ی تزریق بوتاکس خطوط لبخند


هزینه ی تزریق بوتاکس خطوط لبخند

هزینه کلی تزریق بوتاکس به تعداد واحدهای مورد نیاز و مکان کلینیک یا مطب پزشک بستگی دارد. برای دستیابی به نتیجه بهتر، تزریق بوتاکس باید هر ۳ تا ۶ ماه یکبار تکرار شود. هزینه پزشک نیز باید جزوی از هزینه کل درمان محسوب شود. اما برای اینکه بتوانید از بیمه استفاده کنید، باید بدانید که هزینه های تزریق بوتاکس تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد زیرا این یک عمل زیبایی است.

نتیجه گیری


لیفت صورت با تزریق بوتاکس، روشی محبوب و غیرجراحی برای برطرف کردن افتادگی اطراف دهان و رفع خطوط لبخند است که نتایج مطلوب آنرا در کمتر از نیم ساعت پس از تزریق مشاهده خواهید کرد. با صاف شدن خطوط لبخند در گوشه های دهان، چهره ی شما جلوه ای زیباتر و جوان تر خواهد داشت. اگر میخواهید حالت چهره ی خود را به حالتی مثبت تغییر دهید، تزریق بوتاکس بهترین راه حل برای شماست.

سوالات متداول


برای رفع خطوط لبخند، به تزریق چند واحد بوتاکس نیاز دارم؟

خطوط لبخند که به آن خط خنده نیز گفته میشود، خطوطی هستند که در پی سال ها لبخند زدن در اطراف و گوشه ی دهان ایجاد میشوند. پزشک میتواند معمولا این خطوط را با تزریق ۵ الی ۱۰ واحد بوتاکس در هر سمت دهان، رفع کند.

بهترین درمان برای رفع خطوط لبخند چیست؟

یکی از بهترین درمان‌های غیرجراحی برای رفع کردن این خطوط ظریف، استفاده از تعدیل‌کننده‌های عصبی یا سموم بوتولینوم است. سموم بوتولینوم که آنرا با نام تجاری بوتاکس میشناسند، می تواند خطوط خنده و چین و چروک پوستی را کاهش داده و چهره شما را جوان تر نشان دهد.

برای رفع خطوط لبخند، تزریق بوتاکس بهتر است یا فیلر؟

فیلرهای پوستی هم به همان اندازه ی بوتاکس تاثیر دارند اما مسئله ی مهم تر، ماندگاری و دوام نتایج حاصل از تزریق بوتاکس است. دوام و ماندگاری فیلرها به نوع فیلر مورد استفاده بستگی دارد. برخی از فیلرها ممکن است به اندازه بوتاکس دوام داشته باشند در حالی که برخی دیگر میتوانند تا بیش از ۱ سال نیز دوام داشته باشند.

آیا تزریق بوتاکس بی خطر و ایمن است؟

اگر این تزریق توسط پزشک مجرب انجام شود، نسبتا بی خطر و ایمن است. شایع ترین عوارض جانبی احتمالی این تزریق عبارتند از: درد، تورم یا کبودی محل تزریق، سردرد یا بروز علائمی شبیه به آنفولانزا.

نتایج حاصل از تزریق بوتاکس خط لبخند، چقدر ماندگاری خواهد داشت؟

بطور کلی نتایج حاصل از تزریق بوتاکس خط لبخند، ۳ الی ۴ ماه دوام خواهند داشت. مطمئنا این مدت زمان در برخی افراد طولانی تر و در محدوده ۴ الی ۶ ماه خواهد بود و در برخی افراد دیگر ۲ ماه دوام خواهد داشت. همچنین اگر بار اول شما باشد ممکن است نتایج تزریق بوتاکس شما دوام کوتاهی داشته باشند اما پس از تداوم درمان و دریافت تزریق های بعدی، دوام نتایج شما نیز طولانی تر خواهد شد.

آیا می توان تزریق بوتاکس خطوط لبخند را پس از شروع درمان، متوقف کرد و ادامه نداد؟

اگر پس از چندین سال تزریق منظم بوتاکس، درمان را قطع کنید، تنها تأثیر آن این خواهد بود که چین و چروک‌های صورت شما بازگشت خواهند کرد. با این حال، این بازگشت کمی کندتر از زمانی خواهد بود که از بوتاکس استفاده نمی‌کردید. همچنین، حتی پس از قطع تزریق بوتاکس، هنوز به نظر جوان‌تر از قبل خواهید رسید.

برای رفع خطوط لبخند از چه سنی باید تزریق بوتاکس را شروع کرد?

استفاده از بوتاکس برای افراد بالای ۱۸ سال تایید شده و متخصصان زیبایی معتقدند که اواسط تا اواخر ۲۰ سالگی و اوایل ۳۰ سالگی افراد،‌ بهترین زمان برای دریافت تزریق بوتاکس است.

آیا تزریق بوتاکس در طولانی مدت مضر است؟

تا زمانی که از سم بوتولینوم به درستی استفاده شود، میزان بروز عوارض جانبی ناشی از آن به حداقل میرسد. هیچگونه عوارض جانبی طولانی مدت یا کشنده ای در رابطه با درمان از طریق تزریق سم بوتولینوم وجود ندارد.

آیا می توان بعد از تزریق بوتاکس خطوط لبخند آرایش کرد؟

در روز تزریق و یک روز بعد از آن، از آرایش کردن پرهیز کنید. چرا که آٰرایش کردن موجب مالش ناحیه میشود.

عناوین این مطلب

مقالات مرتبط

رزرو وقت و مشاوره رایگان