لوگو لیا کلینیک
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

لیفت صورت با نخ: ماندگاری، عوارض و قیمت+ فیلم و عکس

عناوین این مطلب

لیفت صورت با نخ که با عنوان “لیفت صورت بدون جراحی” نیز شناخته می‌شود، روشی برای جوانسازی و لیفت صورت است که به دلیل اثربخشی و ماهیت غیر تهاجمی آن به یکی از روش‌های درمانی محبوب تبدیل شده است.

اگر پوست شما کمی افتادگی دارد (مثلا در ناحیه خط فک) و شما می‌خواهید پوستتان ظاهری کشیده‌تر داشته باشد،‌ این روش درمانی شما را از تمامی مزایای لیفت صورت بدون عوارض و خطرات جراحی بهره‌مند می‌کند.

لیفت صورت با نخ چیست و این روش چگونه کار میکند؟


لیفت صورت با نخ چیست و این روش چگونه کار میکند؟

لیفت صورت با نخ، روشی است که در آن از بخیه‌های موقت برای ایجاد لیفت ظریف اما مشهود در پوست استفاده می‌شود. در این روش بجای برداشتن پوست شل شده صورت بوسیله جراحی، جراح زیبایی پوست صورت را تنها با بخیه زدن قسمت‌هایی از آن، بالا کشیده و لیفت می‌کند. لیفت صورت با نخ از دو جهت موجب لیفت و جوانسازی پوست می‌شود. پزشک ابتدا بخیه‌های موقت را در زیر پوست انجام می‌دهد تا پوست را عقب کشیده و لیفت کند. این کار ظاهری کشیده‌ و صاف‌تر به پوست شما می‌دهد. نخ‌های بکار برده شده، نخ فیلامنتی تکسچره شده‌ای (رشته‌های به هم بافته) هستند که سطح زیرین پوست را می گیرند تا آنرا در موقعیت جدیدی بطور ثابت نگه‌دارند. این نخ‌ها بلافاصله موجب لیفت پوست صورت می‌شوند.

دومین کاری که این نخ‌ها انجام می‌دهند این است که فرآیند ترمیمی و پاسخ طبیعی پوست را تحریک می‌کنند. از اینرو که بدن با این نخ‌ها به عنوان یک آسیب وارده به پوست رفتار می‌کند و در هر نقطه‌ای که این نخ‌ها قرار دارند، کلاژن بیشتری تولید می کند. کلاژن جزو پروتئین‌های حیاتی موجود در پوست است که باعث میشود پوست سرزنده و قوی، حجیم و باطراوت به نظر برسد. با افزایش سن، کلاژن پوست از بین می‌رود و همین امر منجر به ایجاد چین و چروک و افتادگی پوست می‌شود.

انواع جنس نخ لیفت صورت


انواع جنس نخ لیفت صورت

اساسا نخ بکار برده شده در این روش از ۳ نوع مواد مختلف ساخته می‌شود: نخ پلی دی اکسان (PDO)، نخ پلی ال-لاکتیک اسید (PLLA) و نخ پلی کاپرولاکتون (PCL).

نخ پلی دی اکسان (PDO):

معمولا از این جنس نخ‌ها برای بخیه زدن در عمل‌های جراحی استفاده می‌شود. اثرات نخ‌های پلی دی اکسان(PDO) می‌تواند ۶ الی ۱۲ ماه باقی بماند. این نخ پس از ۶ ماه بطور کامل حل شده و جذب پوست می‌شود و تا ۱۲ ماه به تحریک تولید کلاژن در پوست کمک می‌کند.

عملکرد پلی دی اکسان منجر به ایجاد تغییراتی در درم پوست می‌شود و مطالعات متعددی ثابت کرده‌اند که در بهبود منافذ و چین و چروک های ریز پوست نیز موثر است. علاوه بر این، پلی دی اکسان قادر به تقویت روند کلاژن سازی پوست است که این امر منجر به افزایش حجم و ضخامت درم پاپیلاری (لایه بالایی پوست) می‌شود.

نخ پلی دی اکسان (PDO) همچنین می‌تواند با قرارگیری در لایه زیر جلدی، تغییرات بافتی پوست را نیز القا کند، چرا که سلول‌های پلی مورفونوکلئر (PMN) (سلول‌های سفید خون) از جمله ائوزینوفیل، پس از قرارگیری نخ در اطراف آن جمع شده و بافت‌های گرانوله را در آن ناحیه تشکیل می‌دهند. برخی مطالعات نشان می‌دهند که این تجمع سلول‌های سفید خون موجب تحریک کلاژن‌سازی در پوست می‌شود.

همچنین مطالعات نشان می‌دهند که سلول‌های چربی توسط بافت‌های گرانوله در ناحیه درمان دناتوره (تغییر ساختمان و ساختار چربی) می‌شوند. این امر ثابت میکند که نخ پلی دی اکسان (PDO) در صورت استفاده‌ی صحیح، می‌تواند در  فرم دهی، کانتورینگ و جوانسازی صورت بسیار موثر باشد.

نخ پلی ال-لاکتیک اسید (PLLA):

ماده و جنس نخ دیگری که اغلب در بخیه‌های جراحی از آن استفاده می‌شود، نخ پلی ال-لاکتیک اسید (PLLA) است. ثابت شده است که پلی ال-لاکتیک اسید در تحریک کلاژن‌سازی از پلی دی اکسان موثر‌تر عمل می‌کند. پلی ال-لاکتیک اسید دو سال و گاها بیشتر عمر می‌کند و پس از حل شدن، بصورت مواد بی ضرری مانند لاکتات، گلوکز، دی اکسید کربن و آب تجزیه می شود.

پلی ال-لاکتیک اسید که گاها به عنوان جایگزین فیلرهای پوستی و سم بوتولینوم نیز از آن استفاده می‌شود، به عنوان حجم دهنده‌ی پوست عمل میکند و قادر به تحریک تولید کلاژن نوع 1 و نوع 3 است. یکی از مزیت‌هایی که استفاده از نخ‌های پلی ال-لاکتیک اسید (PLLA) نسبت به نخ‌های پلی دی اکسان (PDO) دارد این است که نخ پلی ال-لاکتیک اسید (PLLA) تقریبا هیچگونه واکنش التهابی ایجاد نمیکند و یا اینکه تنها التهاب بسیار خفیفی در بافت‌های اطراف ایجاد میکند، اما به همین میزان نتایج موثر و مشابهی با نخ‌های پلی دی اکسان، و در برخی مواقع حتی نتایج بهتری نیز نسبت به آنها ارائه میکند.

نخ پلی کاپرولاکتون (PCL):

با اینک


نخ‌های پلی کاپرولاکتون (PCL) به اندازه‌ی نخ‌های پلی ال-لاکتیک اسید (PLLA) و نخ‌های پلی دی اکسان (PDO) مورد استفاده قرار نمی‌گیرند اما می‌توانند تا ۲ سال دوام و ماندگاری داشته باشند. این ماندگاری بالا بدلیل پیوند شیمیایی و ساختار قوی‌تر پلی کاپرولاکتون است که زمان بسیار بیشتری طول می کشد تا به طور کامل حل شود. سرعت تجزیه‌ی کند این ماده باعث میشود تا تاثیرات استفاده از این جنس نخ نیز به مدت طولانی‌تری باقی بماند و نتایج آن نیز ماندگارتر باشد. همچنین در مقایسه با نخ‌های پلی ال-لاکتیک اسید و پلی دی اکسان، نخ‌های پلی کاپرولاکتون (PCL) در تحریک تولید کلاژن بسیار موثرتر عمل می‌کنند. پس از حل شدن نیز این نخ به مواد طبیعی غیر سمی تجزیه می‌شود و حتی پس از حل شدن کامل این نوع نخ، فرآیند تولید کلاژن میتواند تا ۱ سال ادامه داشته باشد.

مزایای لیفت صورت با نخ بجای جراحی لیفت صورت


مزایای لیفت صورت با نخ بجای جراحی لیفت صورت

برای بسیاری از بیماران، بزرگترین مزیت لیفت صورت با نخ نسبت به جراحی لیفت صورت، کاهش چشمگیر مدت زمان مورد نیاز برای ریکاوری و بهبودی است. در جراحی لیفت صورت، باید بی حسی شدید و آرامبخش تزریق شود. به همین دلیل بیمار باید با شخصی از اطرافیان خود هماهنگ کند که وی را به منزل برساند. اکثریت افرادی که جراحی لیفت صورت را انجام می‌دهند تا حداقل ۳ روز پس از عمل نیاز به کمک و مراقبت شبانه‌روزی دارند. علاوه بر این، اگر هم دارای فرزندی باشند باید یک نفر هم از فرزند آنها مراقبت کند. افرادی که جراحی لیفت صورت را انجام میدهند باید ۱ الی ۲ هفته نیز از کار خود مرخصی بگیرند.

از سوی دیگر، ریکاوری و بهبودی از لیفت صورت با نخ بسیار آسان‌تر است. لیفت صورت با نخ را میتوان بجای بیهوشی، تحت بی حسی موضعی انجام داد، این بدان معناست که افرادی که لیفت صورت با نخ را انجام میدهند میتوانند بلافاصله بعد از انجام عمل به تنهایی به منزل برگردند و نیازی به اینکه کسی از آنها مراقبت کند ندارند. با اینکه برخی از افراد پس از لیفت صورت با نخ کمی درد، قرمزی و تورم دارند و مایل هستند که بقیه روز را مرخصی بگیرند، اما اکثریت آنها می توانند فوراً به سر کار خود بازگردند. پس از لیفت صورت با نخ، فرد به ندرت به داروهای مسکن و ضد درد قوی نیاز دارد، از اینرو این امر باعث میشود که فرد بتواند راحت‌تر به روال عادی زندگی خود برگردد. بنابراین، لیفت صورت با نخ روش بسیار مناسبی برای افرادی است که دارای فرزندی هستند یا زندگی پر مشغله‌ای دارند.

روند بهبودی و ریکاوری پس از لیفت صورت با نخ، پیچیده نیست اما همچنان باید برخی از اقدامات احتیاطی جزئی رعایت شوند. حتما حین تمیز کردن صورت یا حین استفاده از مرطوب کننده‌ها حداقل تا یک هفته پس از قرار دادن نخ‌ها باید دقت کنید که صورت خود را به شدت مالش ندهید. همچنین باید سعی کنید که حین خوابیدن سر خو را کمی بالاتر نگهدارید تا از مالش صورت حین خواب جلوگیری کنید.

لیفت صورت با نخ به دلیل غیر تهاجمی بودن رویه‌ی عمل، روشی کم خطر است و عملاً احتمال ایجاد زخم، کبودی شدید، خونریزی یا سایر عوارض پس از لیفت با نخ وجود ندارد. تنها در برخی موارد نادر، بیمار ممکن است دچار سوزش، عفونت و یا قابل رویت بودن بخیه‌های زیر پوست خود شود. با این حال، اگر هم که چنین مواردی رخ دهد میتوان بخیه‌ها را به سادگی برداشت و سپس صورت بیمار به حالت اولیه‌ی خود باز خواهد گشت. نهایتا، از آنجایی که انجام عمل لیفت صورت با نخ نسبت به جراحی لیفت صورت بسیار آسان‌تر است، در نتیجه این روش بسیار مقرون بصرفه‌تر نیز هست.

اگرچه لیفت صورت با نخ روشی مفید و موثر است اما باز هم بیماران باید انتظارات واقع بینانه‌ای از نتایج آن داشته باشند. با اینکه لیفت صورت با نخ، نتایج ملموس و مشهودی ایجاد میکند اما بطور کلی تنها چند میلی متر موجب لیفت صورت می‌شود. به این ترتیب، این روش نتایج ظریف اما طبیعی‌تری نسبت به جراحی لیفت صورت ارائه میدهد. از اینرو لیفت صورت با نخ برای افرادی مناسب‌تر است که میزان شل شدگی پوست آنها خفیف و متوسط است تا شدید.

کاندیدای مناسب برای لیفت صورت با نخ


کاندیدای مناسب برای عمل لیفت صورت با نخ، افراد ۳۰ الی ۵۰ ساله هستند اما اکثریت بیماران بالای ۵۵ سال نیز از این روش نتایج خوبی می‌گیرند. لیفت صورت با نخ روش مناسبی برای افراد مسن است که به دلایل پزشکی قادر به انجام جراحی لیفت نیستند. از آنجایی که لیفت صورت با نخ را میتوان تنها با بی حسی موضعی انجام داد، از اینرو افرادی که بخاطر شرایط خاص و عارضه‌هایی نظیر فشار خون بالا، دیابت نوع دوم و بیماری‌های قلبی عروقی نمی‌توانند تحت بیهوشی جراحی قرار بگیرند، میتوانند با خیال راحت این درمان را انجام دهند. اگر چنانچه بیماری زمینه‌ای خاصی دارید قبل از اقدام برای دریافت لیفت صورت با نخ، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه آماده شدن برای عمل لیفت صورت با نخ


پس از مشورت کامل با پزشک و رزور وقت ویزیت، دستورالعمل‌هایی در مورد بایدها و نباید‌هایی جهت اماده شدن برای عمل لیفت صورت با نخ به شما ارائه میشود که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است:

بایدها

  • قبل از عمل، هرگونه مصرف دارو را به پزشک خود اطلاع دهید.
  • سعی کنید شب قبل از عمل، آرامش داشته باشید و از عوامل استرس‌زا دوری کنید
  • در رژیم غذایی خود از مصرف هرگونه مواد غذایی که محرک التهاب هستند اجتناب کنید.

نبایدها

  • نباید شب قبل از عمل مشروبات الکلی بنوشید.
  • نباید تا ۱هفته قبل از عمل، داروهای رقیق کننده خون یا داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن مصرف کنید.

نحوه لیفت صورت با نخ


نحوه لیفت صورت با نخ

جزئیات روش لیفت صورت با نخ ممکن است بسته به منطقه مد نظر و همچنین صلاحدید پزشک شما تا حدودی متفاوت باشد اما کلیات این روش یکسان بوده و به شرح زیر است:

  1. پزشک از شما می‌خواهد در اتاقی که قرار است عمل شما در آن انجام شود دراز بکشید. سپس الکل برای ضد عفونی کردن ناحیه بهمراه بی حس کننده بروی پوست شما اعمال می‌شود.
  2. پزشک از یک سوزن یا کانولای نازک برای وارد کردن نخ‌ها در زیر پوست شما استفاده می‌کند. قرار دادن نخ‌ها می تواند 30 الی 45 دقیقه زمان ببرد.
  3. پس از قرار دادن نخ‌ها، محل ورود نخ حذف میشود. سپس ممکن است فشاری خفیف یا سفتی در زیر پوست خود احساس کنید.
  4. در عرض چند دقیقه پس از بیرون آوردن سوزن، عمل شما تمام شده و میتوانید به منزل یا سر کار خود برگردید.

مناطق هدف برای لیفت صورت با نخ


بسیاری از افراد لیفت صورت با نخ را برای اصلاح نواحی از صورت که دچار افتادگی شده یا به مرور زمان شل به نظر می‌رسند انتخاب می‌کنند. این مناطق عبارتند از:

  • چانه و خط فک
  • خط ابرو
  • ناحیه زیر چشم
  • پیشانی
  • گونه‌ها

افزون بر کاربرد در لیفت صورت، لیفت با نخ برای بلند کردن و سفت کردن سینه‌ها به خصوص بعد از بارداری و کاهش وزن نیز استفاده می شود.

نتایج پس از لیفت صورت با نخ


نتایج بلافاصله پس از قرار دادن نخ‌ها ظاهر می‌شوند اما در طی روزها و هفته‌های آتی با کاهش تورم و کبودی، نتایج بهتر آشکار می‌شوند.

نتایج حاصل از لیفت با نخ دائمی نیست و تاثیرات آن معمولا ۱ الی ۳ سال ماندگاری دارند. مانند سایر روش‌های جوانسازی اعم از فیلرهای پوستی نظیر بوتاکس که قابل جذب هستند، نخ‌های مورد استفاده در این روش درمانی نیز قابل حل بوده و در نهایت جذب پوست شما می‌شوند.

پس از تمام عمل لیفت صورت با نخ می‌توانید بلافاصله فعالیت‌های روزمره خود را از سر بگیرید. پزشک ممکن است به شما توصیه کند که در هفته‌های ابتدایی بعد از عمل، از مالش دادن صورت و خوابیدن به پهلو اجتناب کنید.

در ادامه می‌توانید عکس قبل و بعد لیفت صورت با نخ و نتایج حاصل شده را مشاهده کنید:

عکس قبل و بعد لیفت صورت با نخ و نتایج حاصل شده

عکس قبل و بعد لیفت صورت با نخ و نتایج حاصل شده 2

عکس قبل و بعد لیفت صورت با نخ و نتایج حاصل شده 3

مراقبت‌های بعد از لیفت صورت با نخ


همانند سایر درمان‌های زیبایی با حداقل تهاجم، در این روش نیز استفاده از یخ برای به حداقل رساندن کبودی و تورم توصیه می شود. پزشکان همچنین توصیه می‌کنند که با قراردهی موقعیت سر در بالا و رو به پشت بخوابید و از خوابیدن به پهلو اجتناب کنید تا از وارد شدن هرگونه فشار به صورت شما جلوگیری شود. بطور کلی این روش خوابیدن برای تمامی افرادی که می‌خواهند چین و چروک و عدم تقارن صورت خود را کاهش دهند، مناسب است.

علاوه بر این، بیماران باید حداقل به مدت 24 ساعت بعد از عمل، از شستن و یا حتی لمس ناحیه درمان خودداری کنند. پاکسازی ملایم صورت مانعی ندارد اما به مدت ۲ الی ۳ هفته پس از درمان، نباید صورت را بطور شدید مالش داد تا از کنده شدن بخیه‌ها جلوگیری شود.

همچنین باید تا ۱ الی ۲ هفته نیز از تمرینات ورزشی شدید اجتناب کرد. محدودیت‌های فعالیتی و ورزشی در روش لیفت صورت با نخ تا حدودی شدیدتر است.

آیا لیفت صورت با نخ درد دارد؟


احتمالا فکر می‌کنید که این روش بسیار دردناک است، اما در واقع نخ‌ها به طور بی حس قرار می‌گیرند و بیماران به طور عملی درد زیادی احساس نمی‌کنند.

در این روش، از سوزن‌های کوچک (مشابه سوزن‌های استفاده شده برای تزریق بوتاکس) برای تزریق داروی بی حسی استفاده می‌شود که پوست اطراف را بی حس می‌کند. قرار دادن نخ‌ها به خودی خود درد یا آسیبی ایجاد نمی‌کند و شما تنها هنگام تزریق داروی بی حسی، یک حس خفیف از ورود سوزن به پوستتان خواهید داشت.

لیفت صورت با نخ چقدر ماندگاری دارد؟


نتایج ناشی از تحریک کلاژن‌سازی چند ماه طول میکشد تا ظاهر شوند. سفتی و کشیدگی اولیه ناشی از قرار دادن نخ‌ها نیز موجب می‌شود صورت شما جوانتر به نظر برسد. نخ‌ها بعد از حدود 6 ماه در زیر پوست شما حل می شوند و بهبود وضعیت پوست شما تا این موقع ادامه خواهد داشت.

برخی افراد به دلیل تداوم روند کلاژن‌سازی اضافی که پوستشان پس از لیفت انجام می‌دهد، اثرات و نتایج طولانی‌تر و ماندگارتری تجربه می‌کنند.

اگر شما هم قصد انجام لیفت صورت با نخ را دارید حتما با پزشک مشورت کنید تا پزشک اهداف مد نظر شما و مناسب بودن این روش برای شما را بررسی کند.

عوارض و خطرات لیفت صورت با نخ


لیفت صورت با نخ ممکن است عوارض جانبی داشته باشد، این عوارض عبارتند از:

تغییر بافت پوست: برخی  از افراد ممکن است در محل بخیه‌ها، برجستگی یا فرورفتگی‌هایی در صورت خود داشته باشند که این موارد به مرور زمان محو می‌شوند.

تحریک پوست: ممکن است بعد از عمل در صورت شما قرمزی وجود داشته باشد که تا چند روز ادامه دار باشد.

سفتی، سختی صورت: در برخی موارد، نخ‌ها باعث می‌شوند که صورت فرد سفت شود یا به سختی حرکت کند.

عفونت: در این روش نیز خطر عفونت ناشی از لیفت با نخ وجود دارد چرا که لیفت صورت با نخ نیز به نوعی یک عمل محسوب می‌شود.

هزینه لیفت صورت با نخ چقدر است؟


هزینه لیفت صورت با نخ، بسته به محل زندگی شما، میزان تجربه پزشک و تعداد مناطقی که قصد درمان آنها را دارید می‌تواند متغیر باشد. لیفت صورت با نخ نیازی به بیهوشی ندارد، پس از این نظر در هزینه شما صرفه جویی میشود. همچنین از طرفی نیز شما نیازی به مرخصی گرفتن از سر کار ندارید چرا که مدت زمان لازم برای بهبودی و ریکاوری در این روش به حداقل میرسد و حتی میتوان این عمل را بصورت سرپایی در زمان استراحت برای صرف ناهار هم انجام داد.

جراح پلاستیک شما ممکن است به شما توصیه کند که درمان‌های اضافی نظیر تزریق بوتاکس یا ژل ژوویدرم را نیز برای تقویت نتایج مطلوب، همراه با لیفت صورت با نخ انجام دهید. در اینصورت باید هزینه‌های مرتبط با این روش‌ها را نیز مد نظر قرار دهید.

سؤالات متداول در رابطه با لیفت صورت با نخ


چقدر طول می‌کشد تا نتیجه عمل را ببینم؟

لیفت صورت با نخ نوعی درمان زیبایی بدون جراحی است که اثرات و نتایج آن بلافاصله بعد از عمل قابل مشاهده هستند. اگرچه این روش دائمی نیست اما اثرات آن ماندگاری طولانی مدتی دارند و به دوره نقاهت خاصی نیاز ندارد.

اثرات این روش تا چه مدت باقی می ماند؟

نخ‌ها به مدت ۶ ماه در پوست شما باقی می‌مانند. با این حال، اثر لیفتینگ نخ‌ها که با تحریک تولید کلاژن‌سازی همراه است می‌تواند تا ۲ سال ماندگاری داشته باشد.

چگونه می‌توانم بفهمم که آیا این درمان برای من مناسب است؟

اگر بدنبال درمانی برای جوانسازی و رفع چین و چروک پوستی خود هستید و مطمئن نیستید که کدام گزینه ممکن است برای شما مناسب باشد، تنها باید با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین گزینه را برای شما انتخاب کند.

آیا می توان بعد از لیفت صورت با نخ، بوتاکس هم تزریق کرد؟

برخی از درمان‌هایی که می‌‎توان آن‌را همراه با نخ‌های پلی دی اکسان (PDO) استفاده کرد، شل‌کننده‌های چین و چروک هستند. شل‌کننده‌های چین و چروک نظیر تزریق بوتاکس را می‌توان همراه با لیفت نخ در نزدیکی ابرو و ناحیه چشم برای کاهش خطوط اخم و خطوط پنجه کلاغی استفاده کرد چرا که استفاده از نخ برای این نواحی مناسب نیست.

بعد از لیفت صورت با نخ چگونه باید خوابید؟

خوابیدن به پهلو یا حتی روی شکم باعث وارد شدن فشار به صورت شما می‌شود و باید تا حدود ۱ هفته پس از عمل لیفت با نخ، از این روش خوابیدن اجتناب کنید. سعی کنید رو به پشت بخوابید و سر خود را روی بالش قرار دهید تا تورم به حداقل برسد.

چند بار می توان لیفت صورت با نخ انجام داد؟

تکرار درمان هر 12 ماه یکبار، بهترین راه برای حفظ و تداوم نتایج است.

بعد از لیفت صورت با نخ باید رو به پشت خوابید؟

برای جلوگیری از حرکت نخ‌ها باید ۳ الی ۵ روز آینده (در صورت امکان) پس از عمل را رو به پشت بخوابید. با گذشت ۲۴ ساعت از عمل نیز میتوانید روتین مراقب از پوست خود را ادامه دهید.

عناوین این مطلب

مقالات مرتبط

رزرو وقت و مشاوره رایگان