لوگو لیا کلینیک
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

هایفوتراپی چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

عناوین این مطلب

در هایفوتراپی از امواج فراصوت برای ایجاد گرما در لایه های عمیق پوست استفاده میشود. گرمای حاصل از این امواج، سلول های آسیب دیده ی پوست را هدف قرار داده و باعث میشود  با تولید کلاژن، این سلول ها مجددا رشد کنند. کلاژن ماده ای طبیعی در ساختار خود پوست است که به آن خاصی ارتجاعی میبخشد.

هایفوتراپی چیست؟


هایفوتراپی چیست؟

هایفو یا HIFU، به معنای امواج متمرکز فراصوت با شدت بالا است. هایفوتراپی نیز درمان لیفتینگ و جوانسازی پوست است که عمدتا برای پوست صورت و گردن استفاده میشود. در هایفوتراپی از امواج فراصوت (Ultrasound) شبیه به سونوگرافی استفاده میشود. روش درمانی در هایفوتراپی کاملا غیر تهاجمی بوده و تنها با تحریک و افزایش تولید کلاژن در لایه های عمیق پوست، موجب بازسازی سلول های آسیب دیده و رشد سلول های جدید در پوست میشود. این درمان حتی در بعضی مواقع، “لیفت سرپایی صورت” نیز نامیده میشود چرا که روند درمان در این روش بسیار سریع، بدون درد و بدون نیاز به دوره نقاهت است.

امواج هایفوتراپی، به لایه های عمیق پوست نفوذ کرده و گرمای حاصل از این امواج با ایجاد آسیب کنترل شده به سلول های پیر، موجب تحریک تولید کلاژن در پوست میشود که اصطلاحا به این روند نئوکلاژنوزیس گفته میشود. فرآیند کلاژن سازی منجر به سفت شدن پوست شل شده ی قبلی میشود و درنتیجه باعث میشود فرد پوستی زیباتر، سفت‌تر و بدون چین و چروک داشته باشد.

هایفوتراپی یکی از روش های جوانسازی و زیباسازی پوست است که میتواند جایگزین جراحی لیفت صورت شود. از طرفی، افراد جوانتر که نمیخواهند خطرات ناشی از جراحی های لیفت صورت را تجربه کنند،‌میتوانند از مزایای هایفوتراپی بهره مند شوند. اما توجه داشته باشید که هایفوتراپی در موارد افتادگی شدید پوست نمیتواند چندان موثر باشد.

هایفوتراپی در سال ۲۰۰۹، توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) با کاربرد لیفت ابرو تایید شد. در سال ۲۰۱۴، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA)، استفاده از هایفوتراپی برای درمان خطوط و چین و چروک ناحیه‌ی خط گردن و بالای سینه را نیز تایید کرد.

مزایای هایفوتراپی


مزایای هایفوتراپی

هایفوتراپی مزایای زیادی برای زیبایی و جوانسازی پوست دارد، که عبارتند از:

  • هایفوتراپی اثرات ماندگار و با دوامی دارد. این درمان، پوست را سفت کرده و چین و چروک آنرا کاهش میدهد.
  • هایفوتراپی باعث جمع و سفت شدن پوست شل شده ی زیر چانه میشود و از اینرو باعث میشود فک فرم زیبایی داشته باشد.
  • هایفوتراپی موجب سفتی و جمع شدن پوست گردن نیز میشود.
  • هایفوتراپی یک روش غیر تهاجمی و غیر جراحی است که نیازی به دوره نقاهت برای بهبودی ندارد.
  • هایفوتراپی موجب کاهش چین و چروک و صاف شدن پوست میشود.
  • موجب لیفت گونه ها و ابروها میشود.
  • خطوط و چین و چروک ناحیه‌ی خط گردن و بالای سینه را از بین میبرد.
  • هایفوتراپی برای لیفت و سفت کردن پوست نواحی مختلف صورت و گردن موثراست. همچنین موجب تحریک تولید کلاژن میشود که این کلاژن باعث میشود پوستی شاداب و جوان داشته باشید.

مناطق قابل درمان با هایفوتراپی


مناطق متععدی را میتوان با هایفوتراپی ۴ بعدی درمان کرد. برخی از مناطق قابل درمان با هایفوتراپی، در لیست زیر آورده شده اند اما این لیست کامل نیست، بنابراین لطفا برای درخواست منطقه ای که قصد درمان آن با هایفوتراپی را دارید، با ما تماس بگیرید.
  • تمام مناطق صورت
  • پیشانی
  • خطوط اخم
  • ابرو
  • چین و چروک اطراف چشم یا همان خطوط پنجه کلاغی
  • گونه ها
  • غبغب
  • افتادگی گونه
  • افتادگی پوست گردن
  • گردن و دکلته

حین انجام هایفوتراپی چه حسی خواهیم داشت؟


حین انجام هایفوتراپی چه حسی خواهیم داشت

هایفوتراپی بدون درد است. با فشار امواج فراصوت با شدت بالا بر روی پوست، تنها انرژی کمی در عمق پوست حس می شود که باعث راه اندازی فرآیند تولید کلاژن می شود. بیشتر افراد حین درمان تنها حس ملایمی از سوزش و گرما را تجربه می کنند. این حس ها تنها موقتی هستند و فقط در حین درمان وجود دارند. برخی از افراد قبل از درمان، به منظور کاهش ناراحتی ممکن است قرص پاراستامول مصرف کنند، اما این کار ضروری نیست.

قبل از درمان، چه کارهایی باید انجام داد


قرار دادن پوست در تماس با نور خورشید باعث سوختگی پوست می شود، به همین دلیل پوست هایی که دچار آفتاب سوختگی شده اند یا به تازگی برنزه شده اند، نمیتوان با استفاده از هایفوتراپی درمان کرد.
همچنین باید از استفاده از هرگونه مواد شیمیایی بر روی پوست خودداری کنید، زیرا این مواد میتوانند پوست را تحریک کرده و باعث اختلال در درمان شوند.
اگر در حال استفاده از آنتی‌بیوتیک هستید، باید قبل از رفتن به جلسات هایفوتراپی، مصرف این دارو را متوقف کنید، زیرا این داروها میتوانند پوست شما را نسبت به نور حساس کنند. اگر مجبور به استفاده از آنتی‌بیوتیک هستید، در این صورت باید جلسات هایفوتراپی خود را برای دو هفته بعد از پایان دوره مصرف دارو برنامه ریزی کنید.

۱روز قبل از درمان

فرآیند لیفت صورت با هایفوتراپی، کاملا بی خطر و موثر بوده و هر جلسه ی هایفوتراپی ۳۰ الی ۹۰ دقیقه زمان خواهد برد. پروتکل های خاصی وجود دارد که مراجعین و پزشکان باید جهت اطمینان از ایمنی درمان، آنها را رعایت کنند.

افرادی که برای هایفوتراپی مراجعه میکنند نباید تبخال یا تب داشته باشند، چرا که وجود چنین مواردی روند درمان را مختل میکند.

در چنین مواردی، درمان تنها پس از بهبودی تبخال یا تب میتواند انجام شود.

روز درمان

در روز درمان نباید آرایش کرده یا از مرطوب کننده ها استفاده کنید.

تنها در صورتی برای هایفوتراپی اقدام کنید که سابقه ی هیچگونه بیماری پوستی نداشته باشید. سعی کنید کمی زودتر در کلینیک یا مرکز درمانی حاضر شوید تا هیچگونه استرسی نداشته باشید. هایفوتراپی، درمانی بدون درد و غیر تهاجمی است، پس هیچ دلیلی برای اضطراب و نگرانی وجود ندارد. برخی از مراجعین بخاطر ترس از درمان، دچار استرس و اضطراب میشوند. در اینصورت باید قبل از شروع درمان، داروهای ضد اضطراب مصرف کنید. اما توجه داشته باشید که در صورت مصرف داروهای ضد اضطراب، حتما شخص دیگری باید همراه شما باشد تا شما را به منزل برگرداند.

نحوه لیفت پوست با هایفوتراپی


طی جلسه ی هایفوتراپی، پزشک کار خود را با تمیز کردن نواحی مد نظر برای درمان و با اعمال ژل خنک کننده در این نواحی، شروع میکند. سپس، با استفاده از مبدل دستی دستگاه هایفو از فاصله ی نزیک، امواج فراصوت بروی پوست اعمال میشود.

در حالی که دستگاه با فاصله ی کمی از سطح پوست قرار گرفته، امواج متمرکز فراصوت با شدت بالا، به عمق بافت و لایه های پوست نفوذ میکند. گرمای حاصل از این امواج، در لایه های عمیق پوست، فرآیند کلاژن سازی را تحریک میکنند.

برخلاف سایر روش های زیبایی، هایفوتراپی به مراحل آماده سازی خاصی نیاز ندارد. همچنین، این درمان به هیچ گونه دوره نقاهتی نیز نیاز ندارد و فرد میتواند بلافاصله بعد از اتمام درمان، فعالیت های روزانه خود را از سر بگیرد.

تاثیراتی که هایفوتراپی در لیفت و کشیدگی پوست صورت دارد، به تدریج با گذشت چند ماه بعد از درمان، بخوبی قابل مشاهده خواهند بود. در طی این مدت فرد میتواند روال سابق مراقب های پوستی خود را نیز ادامه دهد.

به چند جلسه هایفوتراپی نیاز است؟


بسیاری از افراد فقط یک جلسه هایفوتراپی برای رسیدن به نتایج مطلوب نیاز دارند، اما برخی از عوامل مانند شلی و افتادگی پوست، واکنش بیولوژیکی بدن به امواج فراصوت و توانایی کلاژن سازی بدن، باعث می شود که برخی از افراد بعد از 9 تا 12 ماه نیاز به یک جلسه هایفوتراپی تکمیلی داشته باشند. نتایج و تاثیرات مثبت هایفوتراپی پس از 12 هفته به وضوح قابل مشاهده هستند و در برخی موارد این نتایج پس از 6 ماه از جلسه اول درمان ظاهر می شوند. افرادی که هایفوتراپی را تجربه می کنند، در مدت زمان 2 تا 3 سال از مزایای این درمان بهره خواهند برد. با این حال، با توجه به روند طبیعی پیری پوست، در آینده ممکن است نیاز به جلسات هایفوتراپی جزئی داشته باشید تا از ظاهر شدن نشانه های پیری در چهره خود جلوگیری کنید.

اقدامات مراقبتی بعد از هایفوتراپی


افرادی که هایفوتراپی انجام داده اند، باید نکات مراقبتی بعد از درمان را رعایت کنند تا از این طریق، هم از بروز عوارض جانبی جلوگیری کنند و هم بهترین و مطلوب ترین نتیجه را از درمان خود بگیرند.

رعایت این موارد منجر به دستیابی به بهترین نتیجه درمان خواهد شد. افرادی که تحت هایفوتراپی قرار گرفته اند باید کاملا به این نکات پایبند باشند:

۱. از قرار گیری در معرض نور خورشید اجتناب کنید.

از قرار گیری در معرض نور خورشید اجتناب کنید

اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و سرما، به فاصله چند هفته بعد از درمان،‌ بسیار مهم است.

اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای جلوگیری از هیپرپیگمانتاسیون و کاهش احتمال آفتاب سوختگی و آسیب رسیدن به پوست، ضروری است.

همچنین استفاده از کرم ضد آفتاب نیز توصیه می‌شود، چرا که این کرم ها از تماس مستقیم اشعه ماوراء بنفش خورشید با پوست جلوگیری می‌کنند.

رعایت این مورد تا زمانی که پوست بطور کامل لیفت و سفت شود الزامی است.

۲. از مصرف مشروبات الکلی خودداری کنید.

از مصرف مشروبات الکلی خودداری کنید

الکل کبد شما را وادار به انجام کارهای اضافی می کند. پس از درمان، کبد شما وظیفه تجزیه چربی غیرفعال شده را بر عهده دارد.

کبد وظیفه ی تجزیه ی چربی های غیر اشباع را بر عهده دارد. از این رو، مصرف الکل باعث می شود که کبد در کنار تجزیه ی این چربی ها، مجبور باشد الکل را نیز تجزیه کند. علاوه بر این، مصرف الکل غلظت خون را کاهش می دهد و یکی از پیامد های کاهش غلظت خون، احتمال خونریزی بیش از حد است چرا که در این حالت، روند انعقاد خون سخت می شود. پس توجه داشته باشید که بعد از هایفوتراپی، حتما باید از مصرف الکل خودداری کنید.

۳. پوست خود را نخارانید

پوست خود را نخارانید

درست است که خاراندن پوست امری لذت بخش است، اما اکیدا توصیه میکنیم که بعد از هایفوتراپی اصلا پوست صورت خود را نخارانید، چرا که بعد از هایفوتراپی پوست شما بسیار حساس خواهد بود و خاراندن میتواند به پوست شما آسیب بزند. اگر جای زخمی هم روی پوست خود دارید اجازه دهید که پوست روند ترمیم طبیعی خود را داشته باشد. اگر سعی کنید زخم ها را بکنید ممکن است باعث ایجاد زخم های بزرگتر شوید که در اینصورت احتمال عفونت کردن زخم ها نیز وجود دارد.

پس توجه داشته باشید که بعد از هایفوتراپی، از خاراندن و دستکاری پوست خود اجتناب کنید.

۴. بیشتر آب بنوشید

آب مایه حیات است. یعنی زندگی تک تک سلول های بدن ما به آب وابسته است. از اینرو، بعد از هایفوتراپی، نباید از نوشیدن آب غافل شوید و باید بیش از هر نوشیدنی دیگری، آب مصرف کنید. مصرف زیاد آب میتواند باعث افزایش سرعت تولید کلاژن در بدن شود که این امر به بهبودی سریعتر پوست کمک خواهد کرد.

حتما به خاطر داشته باشید که با مصرف زیاد آب، بدن خود را هیدراته نگه دارید.

۵. با آب داغ استحمام نکنید

حتما حین استحمام از آب سرد استفاده کنید چرا که آب سرد، هم از بروز آسیب و تحریک پوست جلوگیری می کند و هم چربی طبیعی محافظ پوست را حفظ میکند.

اگر نمیتوانید با آب سرد استحمام کنید در اینصورت از آب ولرم استفاده کنید.

توجه داشته باشید تا زمانی که پوست شما بطور کامل بهبود نیافته و در صورتی که پزشک به شما توصیه نکرده باشد، از استحمام با آب گرم خودداری کنید.

آیا هایفوتراپی بی خطر است؟


آیا هایفوتراپی بی خطر است-

توجه داشته باشید که دستگاه های هایفوی تقلبی بسیاری در بازار وجود دارند. استفاده از این دستگاه ها نه تنها موثر نخواهد بود بلکه خطرات بسیاری را نیز بهمراه خواهد داشت. همچنین، هرگز دستگاه هایفو خانگی نیز خریداری نکنید چرا که استفاده از این دستگاه ها نیز هیچ تاثیری در بهبود وضعیت پوست شما نخواهد داشت و مهمتر از آن اینکه، استفاده از این دستگاه های خانگی خطرناک نیز هست.

اگر پزشک متخصص از دستگاهی نظیر دستگاه هایفوتراپی اولترافورمر ۳ (ULTRAFORMER III)، که دارای نشان گواهینامه ی CE پزشکی است استفاده کند، درمان شما کاملا بی خطر خواهد بود و شما نتایج مطلوبی خواهید گرفت.

هایفوتراپی در افراد بالای ۳۰ سال با میزان شل شدگی متوسط پوست، بسیار موثر و کارآمد خواهد بود. اگر میزان شل شدگی و افتادگی پوست فرد بسیار زیاد باشد، هایفوتراپی برای او چندان کارساز نخواهد بود، مگر اینکه پزشک تشخیص دهد که این درمان برای چنین مواردی قابل استفاده باشد. بطور کلی، هایفوتراپی برای افرادی که دارای ضایعات یا آسیب های پوستی شدید هستند یا دارای آکنه و ایمپلنت های فلزی در نواحی تحت درمان هستند، چندان موثر و کارساز نخواهد بود.

هایفوتراپی چه عوارض جانبی دارد؟


پس از هایفوتراپی، ممکن است پوست شما به اصطلاح “ برافروخته” به نظر برسد، اما این قرمزی و التهاب خفیف ظرف مدت چند ساعت برطرف خواهد شد. برخی از مراجعه کنندگان نیز تورم خفیف و احساس سوزن سوزن شدن و حساسیت پوستی دارند که این عوارض نیز طی ۷ الی ۱۰ روز بطور کامل رفع خواهند شد. کبودی و بی حسی ناحیه تحت درمان نیز جزو عوارض نادری است که همیشه اتفاق نمیفتد. به طور کلی هایفوتراپی نیز همانند سایر روش های درمانی، عوارض جانبی خفیفی دارد که پزشک شما در جلسه ی مشاوره، شما را از تمامی این موارد آگاه خواهد کرد.

هزینه هایفوتراپی


هزینه هایفوتراپی، به طول جلسه درمان، کیفیت دستگاه مورد استفاده و محل کلینیک پزشک بستگی دارد.

مقایسه عوامل موثر در میزان هزینه


جراحی

لیفت صورت (تهاجمی ترین)

مزایای اصلی

  • نتایج سریعتر در مقایسه با هایفوتراپی و لیفت با نخ.
معایب اصلی

  • خطرات و عوارض جانبی جراحی
  • احتمال برجا ماندن جای زخم
دوام نتایج

  • چندین سال.

لیفت با نخ (نسبتا تهاجمی)

مزایای اصلی

  • نتایج فوری

معایب اصلی

  • استفاده از سوزن
  • دوره نقاهت بخاطر تورم و کبودی.
  • احتمال بروز هماتوم و عفونت

دوام نتایج

  • ۱ الی ۲ سال.
هایفوتراپی (غیر تهاجمی) مزایای اصلی

  • بدون سوزن
  • بدون دوره نقاهت.
  • حداقل عوارض جانبی
  • گزینه ی در دسترس تر.
معایب اصلی

  • نتایج به تدریج طی دوره ۶ الی ۸ هفته ای ظاهر میشوند.

دوام  نتایج

  • ۱ الی ۲ سال.

مقایسه عوامل موثر در میزان هزینه

 سوالات متداول


آیا هایفوتراپی برای من هم موثر خواهد بود؟

هایفوتراپی برای افرادی که میزان شل شدگی و افتادگی پوست صورتشان، خفیف یا متوسط است موثر خواهد بود. همچنین، هایفوتراپی برای از بین بردن افتادگی خفیف و چین و چروک و خطوط گردن موثر است.

خطوط گلو(ناحیه بالای تیروئید) را نمی توان با هایفوتراپی درمان کرد. افراد سیگاری و افرادی که پوستشان در اثر قرارگیری بیش از حد در معرض نور خورشید آسیب دیده،‌ ممکن است نتوانند نتایج مد نظر خود را از هایفوتراپی بدست بیاورند.

بعد از هایفوتراپی چه اقدامات مراقبتی برای پوست باید انجام داد؟

  • تا ۲۴ ساعت، صورت با آب داغ شسته نشود.
  • تا ۵ روز پس از درمان، از ورزش های سنگین، فعالیت هایی که موجب تعریق میشود، استحمام با آب داغ و سونا، اجتناب شود.
  • توصیه میشود تا حد امکان از نور خورشید اجتناب کنید و پوست خود را بصورت مداوم مرطوب کنید. تا ۱۵ روز نیز نباید پوس را لایه برداری کنید.
  • استفاده روزانه از کرم های مرطوب کننده و کرم های احیا کننده پوست.
  • حتما بطور روزانه از ضد آفتاب استفاده کنید.

آیا می توان بعد از تزریق بوتاکس نیز هایفوتراپی انجام داد ؟

افرادی که تزریق فیلر، لیفت با نخ یا تزریق بوتاکس داشته اند باید ۳ ماه صبر کنند و بعد از آن برای هایفوتراپی اقدام کنند.

اما به فاصله ی ۱۰ الی ۱۵ روز پس از هایفوتراپی، میتوان تزریق بوتاکس، فیلر و لیفت با نخ را انجام داد.

آیا هایفوتراپی بی خطر است؟

بسیاری از دستگاه های موجود در بازار تقلبی و بی کیفیت هستند که استفاده از آنها در بهترین حالت بی اثر بوده و در بدترین حالت موجب ایجاد سوختگی شده و سایر عوارض و خطرات را بهمراه خواهد داشت. با اینحال، برای هایفوتراپی حتما باید به پزشک مجرب و متخصصی مراجعه کنید که از دستگاهی که دارای تأییدیه‌ی FDA آمریکا هست استفاده می‌کند.

آیا هایفوتراپی درد دارد؟

دستگاه هایفوتراپی موجود در این کلینیک از تکنولوژی پالس سریع با فواصل کوتاه بین هر پالس بهره میبرد که با این دستگاه، همه ی مراجعه کنندگان به راحتی میتوانند درد جزئی حاصل از این درمان را تحمل کنند. برخی از مراجعه کنندگان نیز تنها ناراحتی حین درمان با این دستگاه را، احساس گزگز و سوزن سوزن شدن جزئی، توصیف میکنند.

بهترین  دستگاه برای هایفوتراپی کدام است؟

توجه داشته باشید که هزینه درمان به دستگاه و فناوری مورد استفاده در کلینیک نیز بستگی دارد. برخی از دستگاه های هایفوتراپی، دستگاهی مجزا و مختص این درمان هستند که تحت درمان قرار گرفتن با اینگونه دستگاه ها هم درد و ناراحتی کمتری خواهد داشت و هم خود درمان موثرتر خواهد بود.

اما برخی دیگر از دستگاه های مورد استفاده در برخی کلینیک ها، دستگاه های چند کاره هستند که فناری هایفوتراپی نیز در آنها تعبیه شده است. طبیعتا درمان با چنین دستگاه هایی نتیجه بخش نخواهد بود. درمان با دستگاه های مجزا که مختص هایفوتراپی ساخته شده اند ممکن است در ابتدا هزینه ی زیادی برای شما داشته باشد اما توجه داشته باشید که در اینصورت تعداد جلسات درمانی شما به علت کیفیت دستگاه کمتر خواهد شد و از طرفی درمان شما نتایج بسیار بهتری نیز خواهد داشت.

قبل از هایفوتراپی چه کارهایی را نباید انجام داد؟

۱. از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و سرما بپرهیزید.

۲. مصرف الکل را متوقف کنید.

۳. پوست خود را نخارانید.

۴. بیشتر آب بنوشید.

۵. با آب گرم استحمام نکنید.

به چند جلسه هایفوتراپی نیاز خواهیم داشت؟

برای دستیابی به نتایج ماندگار، دو جلسه هایفوتراپی به فاصله ۶ ماه از همدیگر را توصیه میکنیم. بعد از آن نیز میتوانید در فاصله ی ۱ سال از این دو درمان، یک جلسه ی دیگر برای تثبیت و تداوم نتایج خود، هایفوتراپی انجام دهید. برای درمان نواحی که پوست ضخیمی دارد، ممکن است به چند جلسه درمان با فاصله ی ۳ ماهه از جلسه ی اول، نیاز داشته باشید.

آیا هایفوتراپی برای رفع خطوط گردن و دکلته نیز موثر است؟

تنها روش لیفتینگ مورد تایید سازمان غدا و داروی آمریکا (FDA)، که برای رفع خطوط و چین و چروک گردن و دکلته نیز موثر است، هایفوتراپی میباشد.

عناوین این مطلب

مقالات مرتبط

رزرو وقت و مشاوره رایگان