لوگو لیا کلینیک
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

تزریق بوتاکس کف دست برای تعریق بیش از حد

عناوین این مطلب

تزریق بوتاکس برای درمان بیماری های زیادی استفاده می شود. بوتاکس یک نوروتوکسین است که از میکروب هایی که باعث بوتولیسم (نوعی مسمومیت غذایی) می شوند، ساخته می شود. اما نگران نباشید، اگر به طور مناسب و توسط یک پزشک متخصص استفاده شود، خطری ندارد.

تزریق بوتاکس در ابتدا کاربرد زیبایی داشت. با فلج موقت عضلات، چین و چروک های صورت را صاف می کند. اخیراً پزشکان به استفاده از بوتاکس برای درمان بیماری‌های عصبی عضلانی مانند میگرن، اسپاسم عضلانی و هایپرهیدروزیس پی برده اند.

تزریق بوتاکس یک گزینه درمانی جدید برای افراد مبتلا به هایپرهیدروزیس کف دست است. اگر تعریق شما با داروهای ضد تعریق بهبود نیافته، می توانید از بوتاکس استفاده کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تزریق بوتاکس کف دست برای تعریق بیش از حد و رزرو وقت مشاوره رایگان در لیا کلینیک ارائه دهنده ی بهترین خدمات در زمینه پوست و زیبایی در شمال تهران به شماره 02128426546 تماس حاصل فرمایید.

هایپرهیدروزیس کف دست چیست؟


هایپرهیدروزیس دست ها (Palmar Hyperhidrosis) یکی از انواع رایج تعریق بیش از حد است.

دو نوع هایپرهیدروزیس وجود دارد که هر کدام علت متفاوتی دارند:

هایپرهیدروزیس اولیه

هایپرهیدروزیس اولیه، حداقل 1 درصد از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد.

از آنجایی که هایپرهیدروزیس اولیه توسط سایر عوامل خاص تحریک نمی شود، تصور می شود که می تواند ناشی از نقص در سیستم عصبی سمپاتیک باشد که با ایجاد سیگنال هایی، غدد عرق را تحریک می کند.

هایپرهیدروزیس ثانویه

هایپرهیدروزیس ثانویه نشانه ی یک بیماری دیگر یا عارضه ی جانبی دارو است.

اگر هر نوع هایپرهیدروزیس را تجربه می‌کنید، به پزشک خود اطلاع دهید؛ چراکه می تواند نشانه ی یک بیماری زمینه ای باشد.

هایپرهیدروزیس و تأثیر آن بر کیفیت زندگی


دست هایی که مرتباً خیس هستند، می‌تواند نگه‌داشتن وسایل را دشوارتر کند و کارهای ساده و روزمره مانند استفاده از رایانه یا در دست گرفتن خودکار را چالش‌برانگیز کند.

 

تأثیر بوتاکس کف دست

در تماس های فیزیکی مانند دست دادن، عرق کردن کف دست ها می تواند خجالت آور باشد.

اگر هایپرهیدروزیس به دغدغه تبدیل شود، می تواند باعث احساس اضطراب و افسردگی در مبتلایان شود.

روزهای مختلف سال نیز می‌تواند بر شدت هایپرهیدروزیس تأثیر بگذارد، این حالت ممکن است در اواخر بهار و ماه‌های تابستان بیشتر رخ دهد.

درمان هایپرهیدروزیس کف دست با بوتاکس


بوتاکس باعث فلج شدن اعصابی می شود که مسئول فعال کردن غدد عرق هستند. در افراد مبتلا به هایپرهیدروزیس، اعصابی که به غدد عرق سیگنال می دهند بیش فعال هستند. با تزریق بوتاکس در ناحیه مورد نظر، اعصاب بیش فعال فلج می شوند و عرق کردن در آن ناحیه متوقف می شود. بر اساس مطالعات، بوتاکس در درمان عرق کردن کف دست با موفقیت آمیز عمل می کند در 80 تا 90 درصد موارد.

بوتاکس درمانی برای هایپرهیدروزیس نیست و برای نتیجه گرفتن به تزریق های منظم نیاز است. با این حال، روشی ایمن و موثر برای کنترل این بیماری است.

نحوه تزریق بوتاکس برای هایپرهیدروزیس


فرآیند تزریق بوتاکس برای درمان هایپرهیدروزیس کف دست به سادگی انجام می‌شود. این روش زمان زیادی نمی‌برد و پس از انجام آن نیازی به استراحت ندارید. شما به پزشک مراجعه می‌کنید و درباره وضعیت خاص خود در مورد هایپرهیدروزیس اولیه کف دست صحبت می‌کنید و میزان بوتاکس لازم برای درمان خود را تعیین می‌کنید. برای آماده‌سازی ناحیه قبل از تزریق، پزشک از کرم بی‌حس کننده یا بی‌حسی موضعی استفاده می‌کند تا شما هیچ احساسی نکنید و درد و ناراحتی به حداقل برسد. سپس سم بوتولینوم در 20 تا 30 نقطه‌ی کف دست شما تزریق می‌شود. این تزریق‌ها جلوگیری می‌کنند که استیل کولین از سلول‌های عصبی کولینرژیک که مسئول تولید عرق هستند، آزاد شود. این درمان طولانی نمی‌کشد و هیچ نیازی به استراحت ندارد، به این معنی که می‌توانید بلافاصله پس از تزریق به فعالیت‌های معمول خود ادامه دهید. شما باید 2-4 روز پس از درمان نتایج را مشاهده کنید. حدود 2 هفته پس از تزریق بوتاکس، شما یک دوره مراجعات بعدی خواهید داشت که در آن پزشک ناحیه درمان را ارزیابی کرده و در صورت لزوم اقدامات تکمیلی را انجام خواهد داد.

 

تزریق بوتاکس کف دست

 

فواید بوتاکس


بسیاری در مورد بوتاکس برای صاف کردن چین و چروک ها شنیده اند، اما تعداد کمی از توانایی آن در درمان هایپرهیدروزیس خبر دارند. در سال 2004 توسط FDA تأیید شده است که تزریق اونا-بوتولینوم توکسین نوع آ (که پروتئین طبیعی و خالص در بوتاکس است) برای درمان هایپرهیدروزیس، می تواند با مختل کردن یا قطع ارتباط غدد تعریق و سیستم عصبی، این کار را انجام دهد.

بوتاکس علاوه بر راه حلی مؤثر برای درمان هایپرهیدروزیس، فواید دیگری نیز دارد:

  • تزریق آن فقط حدود 20 تا 30 دقیقه طول می کشد
  • یک روش کم تهاجمی است که نیازی به مراجعه به بیمارستان ندارد
  • نیازی به استراحت ندارد
  • نتایج را 3-7 روز پس از تزریق مشاهده می کنید

ماندگاری بوتاکس برای هایپرهیدروزیس کف دست چقدر است؟


از آنجایی که تزریق بوتاکس دائمی نیست، نتایج بوتاکس برای درمان هایپرهیدروزیس کف دست نیز موقتی است. با این حال، در بسیاری از بیماران بهبود تعریق بیش از حد با تزریق بوتاکس می تواند شش ماه تا یک سال دوام داشته باشد. برای نتایج بهتر و مستمر، به بیماران توصیه می کنیم هر شش ماه یکبار تزریق بوتاکس را انجام دهند.

چه خطرات و عوارض جانبی دارد؟


عوارض جانبی بالقوه بسیار کمی وجود دارد که شامل کبودی و ضعف عضلانی در دست ها می شود. علاوه بر این، شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد درمان، منجر به تعریق جبرانی در سایر نقاط بدن می شود. به عبارت دیگر، احتمال کمی وجود دارد که بدن شما کمبود تعریق در کف دست را با تعریق در سایر نواحی بدن شما جبران کند. با این حال، درمان بوتاکس یک روش بسیار حساس است و اگر این کار را یک متخصص پوست برای شما انجام دهد، خطر عوارض جانبی بالقوه به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

هزینه ی بوتاکس برای هایپرهیدروزیس کف دست چقدر است؟


در هنگام ارزیابی هزینه بوتاکس برای درمان هایپرهیدروزیس کف دست، باید در نظر داشت که تعداد واحدهای بوتاکس مورد نیاز برای هر بیمار بستگی به ویژگی های فردی و نیازهایش دارد. مردان به دلیل داشتن دست‌های بزرگ‌تر و عضلات قوی‌تر، ممکن است به تعداد بیشتری واحد بوتاکس در هر ناحیه نیاز داشته باشند. در حالی که میانگین تعداد واحدهای لازم برای درمان هایپرهیدروزیس کف دست 100 واحد است، بیماران ممکن است به تعداد بیشتر یا کمتری واحد بوتاکس نیاز داشته باشند، که این نیاز بسته به شرایط و اندازه دست آنها متفاوت است.

هزینه ی بوتاکس برای هایپرهیدروزیس کف دست نیز بستگی به تجربه ی پزشک دارد. یک پزشک متخصص با مجوز گرانتر از یک پرستار این کار را انجام خواهد داد. مهم است که توجه داشته باشید که انجام این روش توسط یک متخصص پوست با تجربه، تا حد زیادی خطر عوارض جانبی احتمالی را کاهش می دهد. بوتاکس برای درمان هایپرهیدروزیس کف دست روشی حساس است که بهتر است توسط متخصص پوست انجام شود.

سؤالات متداول


آیا بوتاکس برای درمان هایپرهیدروزیس کف دست بی خطر است؟

بله! بوتاکس برای درمان هایپرهیدروزیس کف دست، زمانی که توسط متخصص پوست با تجربه و متخصص انجام شود، هم بی خطر و هم مؤثر است.

آیا بوتاکس برای درمان هایپرهیدروزیس کف دست دردناک است؟

این روش به خودی خود نسبتاً بدون درد است و پس از تزریق نیازی به استراحت ندارد.

عناوین این مطلب

مقالات مرتبط

رزرو وقت و مشاوره رایگان