لوگو لیا کلینیک
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

درمان کک و مک با انواع لیزر: عوارض و هزینه+ فیلم و عکس

عناوین این مطلب

حذف کک و مک با لیزر یک روش برای از بین بردن لک‌های ناخواسته است. این روش با استفاده از اشعه لیزر، به طور انتخابی روی رنگدانه ملانین در پوست عمل می‌کند و باعث تجزیه آنها می‌شود. این اشعه لیزر به رنگدانه موجود در کک و مک جذب می‌شود و آنها را گرم کرده و به ذرات ریز تجزیه می‌کند. بنابراین، اگر می‌خواهید کک و مک خود را از بین ببرید، لیزر درمانی بهترین گزینه برای کمک به شما است.

کک و مک چیست و علت آن چه هستند؟


کک و مک چیست و علت آن چه هستند؟

کک و مک لکه های برنزه یا قهوه ای روشن روی پوست هستند و از دسته‌ای از سلول‌های پوستی ساخته شده‌اند که حاوی رنگدانه ملانین هستند. بر خلاف خال ها که برجسته اند، کک و مک ها صاف هستند. کک و مک دردناک یا مضر نیستند.

پوست شما حاوی سلول هایی به نام ملانوسیت است که رنگدانه ملانین را تولید می کنند.

ملانین به محافظت از پوست در برابر اشعه فرا بنفش خورشید کمک می کند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید ملانوسیت ها را ترغیب به تولید بیشتر ملانین می کنند. کک و مک ها تجمع ملانین در لایه بیرونی پوست هستند.

اگرچه همه افراد ممکن است دارای کک و مک باشند، اکثر افرادی که تعداد زیادی کک و مک دارند، پوست روشنی دارند. افراد با پوست روشن عموماً کمترین مقدار ملانین را نسبت به افرادی که پوست تیره‌تری دارند، تولید می‌کنند. با این حال، ملانوسیت‌های آنها در هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید، میزان بیشتری از ملانین را تولید می‌کنند.

حتی اگر کک و مک ژنتیکی باشد، هیچ کس با کک و مک به دنیا نمی‌آید. این افراد با قرار گرفتن در معرض نور خورشید تحریک می شوند. اگر کک و مک دارید و می خواهید آنها حذف کنید، در اینجا هفت راه برای در نظر گرفتن به شما می‌دهیم.

دو نوع کک و مک وجود دارد:

  • کک و مک های افلید، کک و مک هایی هستند که در طول تابستان، زمانی که پوست در معرض نور خورشید قرار می گیرد، ظاهر می شوند. این کک و مک ها قهوه ای روشن هستند و در زمستان ناپدید می شوند.
  • کک و مک های عدسی شکل / لنتیژین که رنگ بسیار تیره تری دارند و با تغییر فصل از بین نمی روند.

انواع کک و مکی که بیشتر درمان می شوند کک و مک لنتیژین هستند. هرچند برخی از افراد کک و مک های خود را دوست دارند – و بسیاری از مردم آنها را بسیار جذاب می دانند – اما برخی دیگر می خواهند آنها را از بین ببرند. درمان با لیزرهای پیشرفته می تواند برای هر دو نوع کک و مک بسیار موثر باشد.

آیا لیزر درمانی می تواند کک و مک را از بین ببرد؟


لیزرها را می‌توان طوری برنامه‌ریزی کرد که فقط بافت سطحی مانند چربی شاخی شده پوست را درمان کند یا برای درمان رگ‌های خونی به عمق لایه‌های پوست برود، اما آنقدر عمیق نمی‌شود که باعث ایجاد اسکار یا آسیب پوست شود. این تنوع در تنظیمات باعث می شود که فناوری لیزر برای انواع درمان های پوست مانند رفع کک و مک بسیار موثر باشد. با لیزر کک و مک ها پوسته پوسته می شوند و پوست را صاف و عالی می کنند.هنگامی که لیزر به دنبال رنگ کک و مک است که تشخیص این رنگ باعث می شود آن ناحیه به طور خاص گرم کند، می تواند کک و مک را از بین برد. لیزر کک و مک 2-4 لایه بالایی پوست را به طور موثری از بین می برد و اجازه می دهد پوست جدید رشد  کند و در نتیجه تغییر رنگ از بین برود.

چه نوع لیزری برای رفع کک و مک مناسب است؟


چه نوع لیزری برای رفع کک و مک مناسب است؟

متخصصان پوست از اشعه لیزر با طول موج خاصی برای هدف قرار دادن دقیق ملانین اضافی، بدون آسیب رساندن به پوست اطراف، استفاده می‌کنند و بنابراین بدون هیچ خطری کک و مک را از بین می‌برند. لیزر Q-switched Nd:YAG و لیزر 532 نانومتری برای درمان کک و مک معروف هستند. در اینجا انواع لیزرهایی که می توانند در از بین بردن کک و مک استفاده شوند آورده شده است:

  • Q switch Nd: YAG (532 nm) laser (KTP laser)
  •  لیزرQ switch alexandrite (755 nm)
  •  لیزرQ switch ruby (694 nm)
  • لیزرErbium YAG
  • لیزر CO2
  • لیزر فرکشنال

مزایای لیزر رفع کک و مک


  • روش درمانی بسیار موثر برای از بین بردن کک و مک
  • درمانی بی خطر
  • دوران نقاهت کم یا بدون دوران نقاهت پس از عمل
  • انجام عمل لیزر کک و مک زمان زیادی نمی برد
  • آزردگی کم یا بدون هیچ آزردگی
  • نتایج طولانی مدت، به طور کلی برای سال ها باقی می ماند. (نتایج دائمی با مراقبت مناسب)
  • احتمال بسیار کم هایپرپیگمانتاسیون / پرکاری رنگدانه ها بعد از التهاب

آماده سازی برای لیزر رفع کک و مک


2 هفته پیش از درمان:

– از قرار گرفتن در معرض مستقیم آفتاب و استفاده از کرم ضد آفتاب SPF 50+ خودداری کنید.
– از لیزر، IPL و پیلینگ های پوستی با درجه نیدلینگ یا آرایشی اجتناب کنید

– از الکترولیز، اپیلاسیون صورت و استفاده از موبر پرهیز کنید
– از داروهای برنزه کننده تقلبی، سولاریوم یا داروهای برنزه کننده مانند ملانوتان دوری کنید

 1 هفته پیش از درمان:

– از مصرف ویتامین A یا هیدروکینون موضعی خودداری کنید

روش حذف کک و مک با لیزر


روش حذف کک و مک با لیزر

عمل لیزر کک و مک حدود 45 دقیقه طول می کشد. از شما می خواهند که صورت خود را کاملا تمیز کنید. پس از گرفتن یک سری عکس های قبل از درمان، چشم ها پوشانده می شوند و یک لایه نازک از ژل خنک روی صورت قرار می گیرد. ممکن است از یک دستگاه خنک کننده، مشابه دمنده سرد، برای خنک کردن پوست استفاده شود. سپس اشعه لیزر به صورت یک سری پالس ها به ناحیه درمان تابیده می شود. پس از درمان، کرم لیزر و ضدآفتاب می زنیم و می توانید به خانه بروید.

چه نتایجی می‌توانید انتظار داشته باشید؟


نتایج درمان لک / کک و مک با لیزر در عرض 48 ساعت پس از اولین جلسه قابل مشاهده هستند و با گذشت زمان، کک و مک به طور قابل توجهی ناپدید می‌شوند و رنگ آن‌ها کاهش می‌یابد. طول درمان با لیزر برای لک / کک و مک بین 20 تا 40 دقیقه است.

بلافاصله پس از درمان، قرمزی پوست و تیرگی کک و مک قابل مشاهده است. قرمزی پوست در عرض سه ساعت کاهش می‌یابد و در چند روز بعد، رنگدانه‌ها به سطح پوست بازمی‌گردند و از طریق ریزش سلول‌های مرده طبیعی پوست رفته می‌شوند. ما توصیه می‌کنیم هر ماه یک بار جلسه لیزر درمانی را انجام دهید و مشاوران ما می‌توانند تعداد جلسات لازم برای دست‌یابی به نتایج مطلوب را به شما توصیه کنند.

به دلیل فناوری پیشرفته ای که در این روش استفاده می شود، با درمان لیزری کک و مک، بدون شک نتایج سریعی را مشاهده خواهید کرد. از بین بردن کک و مک با لیزر درمانی راحت است و زمان بهبودی سریعی دارد که آن را به محبوب ترین درمان برای تمام درمان های پوست از جمله رفع کک و مک تبدیل می کند.

در ادامه می­توانید عکس­های قبل و بعد رفع کک و مک با لیزر را مشاهده کنید:

عکس¬های قبل و بعد رفع کک و مک با لیزر 1

عکس¬های قبل و بعد رفع کک و مک با لیزر 2

عکس¬های قبل و بعد رفع کک و مک با لیزر 3

عکس¬های قبل و بعد رفع کک و مک با لیزر 4

نتایج تا کی دوام خواهند داشت؟


ماندگاری نتایج بستگی به این دارد که پس از تکمیل درمان چقدر از پوست خود مراقبت می کنید. رفع کک و مک با لیزر مشابه سفید کردن دندان ها است. وقتی بلیچینگ روی دندان‌هایتان انجام می دهید، سفید می‌شوند، اما با گذشت زمان و مصرف قهوه، سیگار، شراب یا سایر غذاهای لکه ‌زا، دندان‌هایتان دوباره لک می‌شوند و نیاز به بلیچینگ مجدد دارند. به طور مشابه، از بین بردن کک و مک با لیزر، کک و مک های ناشی از آسیب های خورشیدی را از بین می برد، اما بیشتر افراد در طول سال به نوعی در معرض نور خورشید قرار می گیرند، بنابراین در نهایت کک و مک ها برمی گردند و نیاز به لیزر درمانی بیشتری دارند.

لیزردرمانی کک و مک در چه نواحی قابل انجام است؟


لیزردرمانی کک و مک در چه نواحی قابل انجام است؟

لیزر درمانی کک و مک بیشتر در ناحیه صورت انجام می شود. گونه ها، روی بینی، استخوان گونه، روی لب، پیشانی، چانه و گوش ها نواحی هستند که بیشتر کک و مک در آنها دیده می شود. جدای از آن، لکه های کک و مک یا آفتاب را می توان روی گردن، قفسه سینه، نواحی بالای سینه، شانه، پشت، بازو و روی دست ها که در معرض نور خورشید هستند نیز مشاهده کرد. درمان این کک و مک ها نیز با لیزر قابل انجام است.

مراقبت های بعد از لیزر برای رفع کک و مک


مراقبت های بعد از لیزر برای رفع کک و مک

همانطور که متخصص تجویز کرده است، از بسته مراقبت های درمانگاهی پس ازدرمان خود،استفاده کنید.

– به مدت 7 روز از قرار گرفتن در معرض مستقیم آفتاب خودداری کنید و قبل از بیرون رفتن از کرم ضد آفتاب SPF 50+ استفاده کنید.

– از ورزش های شدید یا هر چیزی که ممکن است باعث عرق کردن بیش از حد شود، از جمله سونا، اسپا و اتاق بخار، در 1 تا 2 روز اول خودداری کنید.

– از حرارت مستقیم (مثلا سشوار و دوش بسیار داغ) در 1یا2 روز اول خودداری کنید

– از برداشتن یا کشیدن هر گونه پوست شل / آویزان یا لایه برداری خودداری کنید.

– در 1-2 هفته اول پس از درمان از لایه برداری پوست خودداری کنید.

– در 5 روز اول از استفاده از محصولات مراقبت از پوست فعال یا قوی خودداری کنید.

– از الکترولیز، اپیلاسیون صورت و استفاده از موبر خودداری کنید

توجه داشته باشید، در هر گونه درمان رفع رنگدانه که از لیزرهای درجه پزشکی استفاده می کند، می توان انتظار تغییر رنگ خفیف رنگدانه را قبل از بهبودی درست پس از چند روز داشت.

خطرات و عوارض جانبی حذف کک و مک با لیزر


لیزر درمانی به طور کلی بی خطر است. احتمال ایجاد جای زخم کم است. اما، عوارض جانبی دیگری نیزممکن است رخ دهد، مثلا:

  • خارش
  • التهاب
  • قرمزی
  • پوسته پوسته شدن
  • لایه برداری پوشت
  • عفونت
  • تغییر رنگ پوست

اگر سابقه تبخال دهانی دارید، ممکن است قبل از انجام لیزر درمانی نیاز به مصرف داروهای ضد ویروسی داشته باشید. زیرا لیزر می تواند ایجاد تبخال در اطراف دهان شما را تحریک کند.

هزینه درمان لیزری کک و مک


هزینه لیزر درمانی کک و مک با توجه به شدت کک و مک می تواند متفاوت باشد. هزینه درمان کک و مک که تمام صورت را پوشانده و هزینه درمان کک و مکی که فقط در یک ناحیه وجود دارد، متفاوت خواهد بود. علاوه بر این، لکه ها و کک و مک های ناشی از نور خورشید در نواحی بدن، شانه، پشت، بازو و دست نیز با لیزر قابل درمان هستند. ترکیب مناطقی که در آن لیزر انجام خواهد شد، عامل مهمی در تعیین هزینه درمان کک و مک است. هزینه درمان کک و مک برای هر بیمار متفاوت خواهد بود. می‌توانید با پزشک کنید، معاینه شده و از هزینه های درمان کک و مک مطلع شوید.

سوالات پرتکرار در مورد رفع کک و مک با لیزر


آیا برای انواع پوست مفید است؟

بله، لیزرها با سوزاندن ملانین موجود در کک و مک در طیف وسیعی از رنگ های پوست انجام می شوند.

آیا از بین بردن کک و مک با لیزر درد دارد؟

برخی می گویند که پالس های لیزر مانند یک نوار لاستیکی است که روی پوست شما زده می شود. تا چند ساعت پس از درمان احساس آفتاب سوختگی دارید.

برای از بین بردن کک و مک چند جلسه درمانی لازم است؟

دفعات درمان ضایعات پوستی و لکه های آفتاب سوختگی یا بالا رفتن سن بین 4 تا 8 هفته است تا به پوست اجازه بازسازی بدهد. بسته به محل قرارگیری نقاط  کک و مک روی بدن، تعداد درمان های مورد نیاز برای هر فرد متفاوت است.

برای رفع کک و مک چند جلسه لازم است؟

برای بهترین نتیجه، دفعات درمان برای از بین بردن کک و مک بین 3-4 هفته و 2-4 جلسه درمانی است.

حداقل سن برای لیزر درمانی چقدر است؟

حداقل سن برای لیزر درمانی 18 سال است.

دوره نقاهت چقدر طول می کشد؟ آیا به مرخصی کار نیاز دارم؟

پوست درمان شده شما به طور طبیعی کمی قرمز می شود اما در عرض 3 ساعت شروع به فروکش می کند. نیازی به مرخصی نیست و می توانید فعالیت های روزانه خود را دوباره به صورت عادی ادامه دهید.

آیا عوارض جانبی دارد؟

پوست شما به طور طبیعی کمی قرمز می شود اما در عرض 3 ساعت کاهش می یابد.

آیا لیزر درمانی برای کک و مک بی خطر است؟

بله، لیزر درمانی برای کک و مک کاملاً بی خطر است، زیرا بدون اینکه به پوست اطراف آسیب برساند، فقط ناحیه رنگدانه پوست را هدف می گیرد.

چه کسی کاندیدای مناسب برای درمان کک و مک است؟

هر فردی که دارای کک و مک است و بالای 18 سال دارد، می تواند بدون نگرانی از درمان کک و مک استفاده کند. درمان برای بانوان و آقایان انجام می شود.

آیا کک و مک بعد از لیزر برمی گردد؟

کک و مک های درمان شده معمولاً پس از لیزر بر نمی گردند، مگر اینکه در معرض اشعه ماوراء بنفش بیش از حد و بدون استفاده از هیچ محافظی در برابر آفتاب قرار بگیرید، زیرا این حالت ممکن است باعث ایجاد کک و مک های جدید شود.

آیا می توانیم این روش را با سایر روش های لیزر درمانی ترکیب کنیم؟

بله، از بین بردن کک و مک با لیزر را می توان با لیزر سفت کردن منافذ یا پوست  و بسیاری از روش های لیزری دیگر صورت نیز ترکیب کرد. روش‌های مختلف می‌توانند با هم انجام شوند تا نتیجه درمانی بهتری را ایجاد کنند.

آیا می‌توانیم با وجود بوتاکس یا فیلرهای پوستی کک و مک را با لیزر از بین ببریم؟

بله، حتی اگر بوتاکس یا فیلر پوستی داشته باشید، می توانید این روش را انجام دهید. اگر می‌خواهید بوتاکس یا فیلر انجام دهید، توصیه می‌کنیم ابتدا لیزر را انجام دهید، یک یا دو هفته صبر کنید، سپس بوتاکس و یا تزریق فیلر را پس از آن انجام دهید و قبل از انجام جلسه لیزر بعدی برای بین بردن کک و مک دو هفته دیگر صبر کنید.

عناوین این مطلب

مقالات مرتبط

رزرو وقت و مشاوره رایگان