لوگو لیا کلینیک
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

سریع‌ترین روش‌های از بین بردن انواع جای جوش

عناوین این مطلب

جای جوش به دلیل واکنش بدن نسبت به آکنه یا جوش ایجاد می‌شود. وقتی یک روزنه مسدود می‌شود، به یک آکنه عفونی تبدیل می‌شود که ملتهب خواهد شد. در این ناحیه، آکنه و کیست متورم و برآمده ایجاد می‌شود. اکثر اوقات، آکنه بدون به جا گذاشتن جای جوش بهبود می‌یابد. گرچه، وقتی جوش به نواحی عمیق‌تر پوست نفوذ می‌کند، به پوست و بافت اطراف آسیب وارد کرده و در طول فرآیند بهبودی، بدن به ترمیم پوست می‌پردازد. پوست با ایجاد کلاژن (یک ساختار پروتئینی) که پوست را حمایت می‌کند، خود را ترمیم می‌کند. جای جوش هنگامی ایجاد می‌شود که تولید کلاژن در آن ناحیه به اندازه بافت اطراف یا بیشتر از آن است. وقتی بدن بیشترین مقدار کلاژن را برای ترمیم پوست تولید می‌کند، ممکن است در بافت تازه پوست، کمی برآمدگی ایجاد شود که منجر به جای جوش ناهموار و برجسته می‌شود. وقتی بدن مقدار کمتری کلاژن تولید می‌کند، باعث ایجاد فرورفتگی در بافت می‌شود که در پوست حفره ایجاد می‌کند. این اتفاق منجر به ایجاد جای جوش چکشی یا واگنی می‌شود که اغلب پس از بروز جوش ظاهر می‌شوند.

انواع جای جوش چیست و ظاهر آنها چگونه است؟


اگر دچار جای جوش هستید، احتمالاً بیش از یکی از انواع زیر را مشاهده خواهید کرد. افراد به ندرت دچار جای جوش واگنی یا کلوئید و گوشت اضافه می‌شوند. هرکدام از این جای جوش‌ها، با درجات مختلفی از موفقیت درمان می‌شوند.

جای جوش‌های گود شده یا چال شده

جای جوش‌های گود شده یا چال شده

جای جوش چکشی

جای جوش چکشی نوع متداولی از جای جوش است که ممکن است به دلیل روند بهبودی جوش ایجاد شود. آنها به شکل فرورفتگی‌های کوچک و شدید ظاهر می‌شوند که روی سطح پوست گسترده‌تر و در عمق پوست باریک‌تر می‌شود. جای جوش چکشی در نواحی صورت بیشتر رخ می‌دهد زیرا پوست نازک‌تر است مانند نواحی پیشانی و بالای گونه که به سختی درمان می‌شوند.

جای جوش چرخشی

این جای جوش عمدتاً در نواحی پایین گونه و فک یافت می‌شود که پوست ضخیم‌تر است. این تورفتگی‌ها دارای لبه‌هایی شیب‌دار هستند که باعث می‌شود پوست ناهموار و موج دار به نظر برسد.

جای جوش واگنی

جای جوش واگنی فرورفتگی‌هایی هستند که لبه‌هایی تیز دارند. این لبه‌ها تا اعماق پوست به همین شکل ادامه دارد. این جای جوش در نواحی پایین گونه و فک شایع است.

جای جوش هیپرتروفیک یا برآمده

این بافت جای جوش، از سطح پوست برآمده است. زمانی رخ می‌دهد که بافت‌های فیبروز، کلاژن در نواحی پوست، بیش از اندازه رشد می‌کند. این جای جوش به طور معمول در سینه، کمر و شانه‌ها و خط فک ایجاد می‌شود و ممکن است منجر به خارش و حساسیت شده و دردناک باشند.

از بین بردن جای جوش با درم ابریژن


از بین بردن جای جوش با درم ابریژن

درم ابریژن یک روش درمانی است که برای بازسازی سطح پوست استفاده می‌شود. این روش از یک وسیله استفاده می‌کند که به سرعت می‌چرخد و لایه خارجی پوست را برداشت می‌کند. پس از این درمان، لایه بیرونی پوست که مجدداً رشد می‌کند، معمولاً صاف‌تر است. درم ابریژن می‌تواند خطوط ریز صورت را کاهش داده و نقص‌های پوستی مانند جای جوش، جای زخم ناشی از جراحی، لکه‌های پیری و چین و چروک را بهبود بخشد. این روش می‌تواند به تنهایی یا همراه با سایر درمان‌های زیبایی انجام شود.

در طول فرآیند درم ابریژن، پزشک پوست را با ماده بی‌حس کننده محلی یا با استفاده از بی‌هوشی عمومی بی‌حس می‌کند. پس از انجام درمان، پوست حساس و لکه‌دار است و ممکن است تا چندین هفته طول بکشد تا رنگ پوست به حالت طبیعی خود بازگردد.

از بین بردن جای جوش با میکرودرم ابریژن


از بین بردن جای جوش با میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن یک روش لایه‌برداری سطحی است که به آرامی لایه خارجی پوست را پاکسازی می‌کند و پوست نرم زیرین آشکار می‌شود. در طول این درمان، متخصص پوست از یک ابزار کوچک استفاده می‌کند تا سلول‌های مرده پوست را بردارد. این وسیله کریستال‌های کوچکی را روی سطح پوست اسپری کرده یا مالش می‌دهد تا لایه‌برداری کند. کل روند درمان حدود 30 دقیقه طول می‌کشد.

به یاد داشته باشید که میکرودرم‌ابریژن با روش درم‌ابریژن تفاوت دارد. درم ابریژن روش تهاجمی‌تر است که با استفاده از یک وسیله صیقلی‌دهنده، لایه خارجی پوست را برمی‌دارد. این روش درمانی عمدتاً به بی‌حسی موضعی نیاز دارد و ممکن است عوارض جانبی بیشتری داشته باشد.

از آنجایی که میکرودرم ابریژن پوست را کمتر لایه‌برداری می‌کند، مراجعه‌کننده عوارض جانبی کمی را تجربه می‌کند. ممکن است چند روز پس از درمان، قرمزی، خشکی و پوسته پوسته شدن را مشاهده کنید. همچنین پوست شما نسبت به نور خورشید حساس‌تر شده و از این رو حتماً از ضدآفتاب استفاده کنید. پیروی از دستورالعمل‌های مراقبتی پس از درمان، به کاهش عوارض جانبی کمک می‌کند.

از بین بردن جای جوش و آکنه با لیزر


از بین بردن جای جوش و آکنه با لیزر

درمان جای جوش با لیزر می‌تواند با لایه‌برداری پوست یا برداشتن ناحیه آسیبب‌دیده پوست، آن را درمان کند. این نوع از درمان جای جوش را می‌توان جهت جای جوش خفیف تا متوسط به کار برد که منجر به ایجاد حفره یا ناهمواری در سطح پوست شده است. درمان جای جوش با لیزر می‌تواند به تغییر رنگدانه ‌های روی سطح پوست که با گذشت زمان توسط آکنه ایجاد شده‌ است، کمک ‌کند. هنگامی که پوست بهبود می‌یابد، حتی اگر جای جوش به طور کامل رفع نشده باشد، سطح پوست صاف‌تر از زمانی ‌است که پیش از آن بود.

درمان جای جوش با لیزر با استفاده از انرژی نوری جهت برداشتن سلول‌های پوست از سطح یا تحریک تولید سلول‌های جدید پوست و کلاژن بیشتر در پوست به کار می‌رود. چون در این روش تاثیر آن را می‌توان روی ناحیه آسیب‌دیده متمرکز کرد، این روش را دقیق‌تر از درم‌ابریژن یا لایه‌برداری پوست قرار می‌دهد.

هنگامی که جای جوش را با لیزر درمان می‌کنید، ابتدا پوست با یک کرم بی‌حس کننده، بی‌حس می‌شود. اشعه نوری لیزر روی ناحیه جای جوش متمرکز می‌شود. درطول درمان چیزی احساس نخواهید کرد، جز اینکه پوست شما پس از درمان به دلیل روند کار لیزر، کمی دردناک خواهد بود. این روش لایه بیرونی پوست را در قسمت جای جوش برمی‌دارد، از این رو پوست تازه می‌تواند دوباره رشد کند. لیزر می‌تواند برخی از تغییر رنگ‌ها را از بین ببرد و روند بهبودی طبیعی را در سلول‌های پوست تحریک کند.

معمولاً بهتر است قبل از درمان با لیزر، تا زمانی که آکنه به طور کامل برطرف شود، منتظر بمانید و سپس به درمان جای جوش بپردازید. همچنین لازم است جهت دریافت چندین جلسه درمانی آمادگی داشته باشید و در طول دوران بهبودی به دقت از پوست مراقبت کنید. از نور خورشید دوری کرده و اطمینان حاصل کنید که پوست تمیز است تا از ایجاد عوارضی مانند عفونت پیشگیری شود و از درمان بهترین نتیجه را دریافت کنید.

از بین بردن جای جوش و آکنه با تزریق ژل


از بین بردن جای جوش و آکنه با تزریق ژل

پزشکان ممکن است جهت درمان فرورفتگی جای جوش، تزریق ژل صورت را توصیه کنند. این روش شامل تزریق محصولاتی است که این فرورفتگی‌ها را هم سطح بقیه قسمت‌های پوست خواهد کرد. محصولات متنوعی در بازار وجود دارد که شامل هیالورونیک اسید و کلسیم هیدروکسی آپاتیت است که بکار گرفته می‌شوند.

بلافیل یکی از ژل‌های مورد تایید برای درمان جای جوش است. این محصول دارای ریزدانه‌های پلی متیل متاکریلات (PMMA) درون یک پایه ژلی نرم کلاژن است. تاثیر تزریق ژل موقت است اما معمولاٌ از چند ماه تا یک سال ماندگار است، که به نوع محصول بستگی دارد. محصول بلافیل معمولاً 5 سال دوام دارد.

از بین بردن جای جوش با میکرونیدلینگ


از بین بردن جای جوش با میکرونیدلینگ

روش میکرونیدلینگ با تحریک روند بهبود طبیعی بدن در تولید کلاژن کار می‌کند که با ایجاد آسیب‌های ریز توسط سوزن‌ها روی پوست ایجاد می‌شود. کلاژن پوست را تقویت می‌کند و در نتیجه گاهی اوقات جای جوش تا حدود 80 درصد بهبود می‌یابد.

میکرونیدلینگ یک درمان کارآمد در کاهش ظاهر جای جوش است. در ادامه به چگونگی آن اشاره شده است:

  • بهبود رنگ پوست: با تولید ماده بهبود دهنده کلاژن و الاستین تازه، رنگ پوست زیباتر خواهد شد، زیرا این لایه تازه پوست، لایه پیشین را تقویت می‌کند.
  • حفره‌ها را پر می‌کند: اگر دچار جای جوش فرو رفته هستید، میکرونیدلینگ، تولید کلاژن را تحریک می‌کند تا حفره‌های پوست را پر کند، سطح حفره را بالاتر آورده و آنها را صاف می‌کند. علاوه بر این، اندازه حفره‌ها نیز کاهش می‌یابد، و بروز آکنه بیشتر در آینده را کاهش می‌دهد، زیرا عوامل ایجاد کننده جوش ( آلودگی، چرک، چربی، باکتری) که در حفره به دام افتاده و ملتهب شده را کم می‌کند. این روش برای افرادی که دارای پوست چرب هستند و از بروز مداوم جوش رنج می‌برند، مناسب است.
  • میکرونیدلینگ جهت از بین بردن جای جوش می‌تواند با دیگر روش‌های درمانی ترکیب شود تا ظاهر جای جوش را بیشتر از قبل بهبود دهد. رادیوفرکانسی نتایج بسیار چشمگیری را نشان داده است.

از بین بردن جای جوش با مزوتراپی


از بین بردن جای جوش با مزوتراپی

استفاده از مزوتراپی می‌تواند برای درمان جای جوش موثر باشد. این روش با افزایش تولید کلاژن در ناحیه مورد نظر، به درمان آکنه شدید کمک می‌کند. مزوتراپی یک روش معتبر در درمان‌های زیبایی است و شامل تزریقات کوچکی است که صدمات بسیار ریزی در پوست ایجاد می‌کند. این صدمات در طول 24 ساعت بهبود می‌یابند و فرآیند بهبود زخم پوست آغاز می‌شود و به مدت طولانی ادامه می‌یابد. مزوتراپی مناسب برای درمان جای جوش است زیرا ترمیم زخم و بازسازی پوست را فراهم می‌کند و می‌تواند همه انواع جای جوش را درمان کند. با این حال، به دلیل اینکه مزوتراپی ممکن است باکتری را به نواحی دیگر منتقل کند و باعث افزایش آکنه شود، توصیه نمی‌شود که از این روش برای درمان آکنه فعال استفاده شود.

از بین بردن جای جوش با پی آر پی


از بین بردن جای جوش با پی آر پی

درمان پی ‌آر پی از به کارگیری خون بیمار تشکیل شده است: نمونه کوچکی از خون بیمار را گرفته و در سیستم سانتریفیوژ می‌چرخانیم تا پلاسمای غنی از پلاکت (ترکیبی طبیعی که توسط بدن تولید می‌شود تا بازسازی، رشد کلاژن و الاستین) را بهبود ببخشد. سپس این پی آر پی به نواحی دارای جای جوش تزریق می‌شود و برای ویژگی‌های طبیعی آن این امکان را فراهم می‌کند تا فرورفتگی‌های جای جوش را پر کند و پوست شما را جوانسازی کرده تا دوباره صاف و یکنواخت به نظر برسد.

از بین بردن جای جوش با تزریق پروفایلو


از بین بردن جای جوش با تزریق پروفایلو

پروفایلو یکی از تازه‌ترین اسیدهای هیالورونیک قابل تزریق در پوست در بازار است که جهت سفت شدن پوست و بازسازی کشسانی آن، طراحی شده است. پروفایلو از بین دیگر مواد قابل تزریق به پوست برپایه هیالورونیک اسید، غنی‌تر است، زیرا یک ژل و همچنین تقویت کننده پوست نیست. بلکه پروفایلو تاثیر خود را از طریق تغییر مدل بیولوژیکی ساختار حمایتی پوست مانند کلاژن و الاستین بدست می‌آورد.

درمان پروفایلو برای جای جوش با درمان تزریق ژل علیرغم شباهت ترکیبات هیالورونیک اسید، تفاوت دارد. ژل تزریقی به طور مستقیم جای جوش عمیق را که ناشی از فرورفتگی آکنه است به طور مستقیم با پر کردن حجم از دست رفته، ترمیم می‌کند. از طرف دیگر، پروفایلو به طور مستقیم بر روند بازسازی پوست اثر می‌گذارد. پس از تزریق ترکیبات پیچیده هیالورونیک اسید، به آرامی شکسته شده و هیالورونیک اسید را به درون لایه میانی پوست آزاد می‌کند، آبرسانی و ترمیم پوست را از طریق بازسازی کلاژن پوست بهبود می‌بخشد.

از بین بردن جای جوش با جالپرو


از بین بردن جای جوش با جالپرو

جالپرو یک محلول تزریقی استریل قابل جذب است که به عنوان یک ماده احیاکننده زیستی پوست عمل می‌کند تا نقص‌ها را برطرف کرده، پوست را درخشان کند و ظاهر جای جوش را بهبود ببخشد. این روش منحصر به فرد که مواد شیمیایی قوی آن، سرعت تاثیرگذاری بالایی دارند که شفافیت پوست را بالا برده و آن را جوانسازی می‌کند. این درمان توانایی فوق‌العاده در برجسته و مرطوب کردن پوست را دارد.

این دارو با استفاده از ترکیبی مناسب از باقی مانده آمینواسید، به ساخت کلاژن و مرطوب کردن پوست کمک می‌کند که با تغذیه بافت‌های همبند زیر پوست عمل می‌کند. درمان جالپرو می‌تواند با حفظ ساختار کشسانی پوست به شما کمک کند که پوست سالم‌تر و نرم‌ داشته باشید.

از بین بردن جای جوش با بوتاکس


محققان دریافتند که درمان با بوتاکس همراه با درمان تزریق ژل، می‌توانند از بزرگتر شدن حفره‌ها جلوگیری کنند. این ترکیب می‌تواند جای جوش روی پوست را صاف کند و البته، ظاهر پوست بهتر از قبل به نظر برسد. ذکر این نکته نیز لازم است که بوتاکس پیش از این توسط جراحان جهت پیشگیری از تولید بیش از حد چربی در روزنه‌های پوست به کار گرفته می‌شد که به این معنی است که درمان توکسین نه تنها یک راه‌حل شگفت‌انگیز برای جای جوش است، بلکه روش بسیار مناسبی جهت پیشگیری از آنها نیز هست.

بوتاکس عضلاتی را که باعث کشیده شدن جای جوش می‌شوند، متوقف کرده و با شل کردن کشش، جای جوش کمتر قابل مشاهده خواهد بود. از آنجایی که توکسین جای جوش را پر نمی‌کند، یک ژل باکیفیت نیاز است تا با آن به کار گرفته شود. این ترکیب بسیار فوق‌العاده خواهد بود و در صورتی که سال‌ها است برای از بین بردن جای جوش در تلاش هستید، لازم است که آن را امتحان کنید.

از بین بردن جای جوش با جراحی و پانچ صورت


از بین بردن جای جوش با جراحی و پانچ صورت

برش با پانچ یک روش جراحی جهت خارج کردن آکنه و دیگر انواع جای جوش در صورت است. در طول این درمان متخصص پوست یا جراح پلاستیک از یک ابزار کوچک شبیه قالب شیرینی پزی استفاده می‌کند تا لایه بالای پوست را سوراخ کند و جای جوش، کیست یا حفره را خارج کند. معمولاً برای کاهش درد، پوست را با یک بی‌حسی موضعی، برای انجام کار آماده می‌کنند.

این ابزار پانچ صورت، جای جوش را سوراخ کرده یا حفره‌ای ایجاد می‌کند که بتوان از طریق آن کیست یا جای جوش را خارج کرد. پس از بیرون آوردن قسمت دارای نقص پوست، پزشک با استفاده از نخ بخیه زخم موجود را بخیه کرده یا با مقداری پوست از ناحیه دیگری از بدن، آن را می‌پوشاند. روش دوم نوعی پیوند پوست است (که به نام پیوند پانچ شناخته می‌شود) و عمدتاً در موارد بسیار شدیدتر توصیه می‌شود. به طور معمول پوست پیوند زده شده، با استفاده از یک پانچ بزرگتر، از پشت گوش برداشته می‌شود.

در حالی که روند برش زدن جای جوش، خود مقداری جای زخم به جا می‌گذارد، در بیشتر موارد این جای زخم سرانجام برطرف می‌شود. با این حال، برخی از پزشکان جهت کسب بهترین نتیجه ممکن، این درمان را با روش اصلاح جای جوش ترکیب می‌کنند. عوارض این روش این است که این درمان، تنها جای جوشی را که روی آن درمان انجام می‌شود، برطرف می‌کند. از این رو، اگر جای جوش بسیار زیادی دارید که باید تحت درمان قرار بگیرد، روند درمان طولانی و دقیقی را باید طی کنید. همچنین پیوند پانج را نمی‌توان جهت درمان جای جوش برجسته یا سطح پوست ناهموار (جای جوش هیپروتروفیک)، به کار برد.

از بین بردن جای جوش با دارو و کرم


از بین بردن جای جوش با دارو و کرم

کرم‌های بدون نسخه زیادی وجود دارند که می‌توانند جهت حساسیت یا مشکلات پوست به کار روند. برخی از کرم‌ها می‌توانند برجستگی جای جوش را کاهش داده و رنگ آنها را کمتر کرده تا جلب توجه نکند. چنین کرم‌هایی تنها یکبار استفاده نمی‌شوند. آنها را باید بطور مداوم بکار گرفت تا تاثیر قابل توجهی را نشان دهند.

همچنین کرم‌های دارویی بدون نسخه وجود دارند که می‌توانند باکتری‌های روی پوست را از بین ببرند و چربی پوست را کاهش دهند. کرم‌هایی را استفاده کنید که حاوی ترکیبات زیر باشد:

  • رتینوئید
  • بنزوئیل پروکساید
  • آنتی‌بیوتیک
  • سالیسیلیک اسید

نتیجه مصرف آنها، کاهش حساسیت پوست است که همچنین قرمزی جای جوش را بر طرف می‌کند. به طور کامل درمورد کرم‌های موضعی تحقیق کنید: برخی از محلول‌ها حاوی مواد شیمیایی هستند که می‌توانند منجر به خشکی پوست شوند. این مسئله باعث تحریک بیشتر جای جوش خواهد شد. کرم‌های مرطوب‌کننده گران قیمت با مقدار زیادی مواد معطر و افزودنی ممکن است جای جوش را پررنگ‌تر کرده و بیشتر مورد توجه قرار بگیرند.

روش‌های خانگی از بین بردن جای جوش


اگر تمایلی ندارید که از کرم‌های بدون نسخه استفاده کنید، موادی را از قبل در آشپزخانه دارید که می‌توان با تغییر کاربری، تبدیل به درمانی برای جای جوش شوند. پوست افراد با هم متفاوت است، از این رو این درمان‌ها ممکن است برای شما مناسب نباشد. قبل از اینکه این درمان‌ها را امتحان کنید، حتماً به طور منظم روزانه صورت خود را با یک شوینده ملایم بشویید.

از بین بردن جای جوش با سرکه‌ سیب

از بین بردن جای جوش با سرکه‌ سیب

این ماده می‌تواند ph پوست را متعادل کرده و ظاهر قرمز جای جوش را کمرنگ تر کند. مخلوطی از یک فنجان سرکه سیب و دو فنجان آب تهیه کرده و آن را روزانه با استفاده از یک گوش‌پاک‌کن روی جای جوش خود قرار دهید.

از بین بردن جای جوش با جوش شیرین

از بین بردن جای جوش با جوش شیرین

از جوش شیرین می‌توان به عنوان یک لایه‌بردار استفاده کرد که سلول‌های مرده پوست را تمیز می‌کند. ترکیبی از یک قاشق غذاخوری جوش شیرین و دو قاشق غذاخوری آب را تهیه کنید تا مخلوطی لایه‌بردار بدست آید. به آرامی در نواحی که جای جوش ایجاد شده، قرار داده و سپس با آب ولرم شستشو دهید.

از بین بردن جای جوش با آب‌لیمو

از بین بردن جای جوش با آب‌لیمو

مواد اسیدی و اکسیدان موجود در آب لیمو، یکی از روش‌های طبیعی دیگر جهت از بین بردن جای جوش است. مقدار مساوی آب‌لیمو و آب را مخلوط کرده و ترکیبی تهیه کنید تا بتوان روی نواحی جای جوش قرار داده و سپس شستشو دهید. استفاده بیش از حد از این روش می‌تواند به دلیل ویژگی اسیدیته آب لیمو، منجر به حساسیت پوست شود.

از بین بردن جای جوش با طب سنتی و گیاهان دارویی


روغن درخت چای

روغن درخت چای

این محصول از درخت ملالوکا آلترنیفولیا استرالیایی تهیه می‌شود که خواص ضدمیکروبی و ضدالتهابی دارد. قرار دادن روغن این درخت روی صورت می‌تواند به رفع جوش زیرپوستی کمک کند و حتی جای جوش را از بین ببرد.

روغن نارگیل

روغن نارگیل

بررسی‌ها نشان می‌دهد که روغن نارگیل پوست را مرطوب کرده و از ایجاد جای جوش پیشگیری می‌کند. با این حال، اگر پوست بسیار چربی دارید، نباید از آن بطور مستقیم استفاده کنید. در غیراین صورت ممکن است مشکل شما تشدید شود. در این شرایط از روغن نارگیلی که تحت سرما فشرده شده، استفاده کنید.

پودر زردچوبه

پودر زردچوبه

زردچوبه به دلیل خاصیت ضدالتهابی که دارد، رشد باکتری را کاهش می‌دهد. همچنین به بازسازی و کاهش جای جوش کمک می‌کند.

مارگوسا (چریش)

مارگوسا (چریش)

این درخت خاصیت ضدباکتری دارد که می‌تواند رشد باکتری را در روزنه‌های پوست کاهش دهد.

از بین بردن جای جوش با آلوئه ورا

از بین بردن جای جوش با آلوئه ورا

آلوئه ورا گیاهی است که در زمره گیاهان آبدار قرار می‌گیرد. این گیاه وحشی برگ‌های ضخیم و دندانه‌دار دارد. ژل شفاف درون برگ‌های آلوئه ورا بطور عمده جهت نرم کردن پوست‌هایی که دچار سوختگی یا آسیب شده، بکار می‌رود و برخی از افراد از آن جهت درمان آکنه استفاده می‌کنند. ویژگی ضدباکتری آلوئه ورا احتمالاً موردی است که آن را برای کاربرد موضعی در جهت درمان آکنه مؤثر می‌کند. همچنین عده‌ای از افراد اعتقاد دارند که مصرف خوراکی آلوئه ورا می‌تواند جهت آبرسانی و بهبود پوست از درون بدن مفید باشد، اما شواهد کافی جهت تایید این عقیده وجود ندارد.

از بین بردن جای جوش با عسل

از بین بردن جای جوش با عسل

عسل خام به حفظ تعادل باکتری روی پوست کمک می‌کند، که این خاصیت باعث می‌شود به یکی از بهترین محصولاتی تبدیل شود که برای آکنه بکار می‌رود. عسل مانوکا به عنوان یک محصول ضد آکنه شناخته شده و بطرز شگفت‌انگیزی تاثیر ان بیشتر از دیگر محصولات معروف است.

عسل روند بهبودی سلول‌های پوست را تسریع می‌کند. اگر پوست شما دچار آسیب یا اگزما شده است، استفاده از عسلی غیرپاستوریزه می‌تواند روند بهبودی را سرعت بخشیده و التهاب را کاهش دهد. عسل مانوکا در بهبود سریع زخم بسیار مؤثر است که امروزه توسط کلینیک‌های پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عسل خام همچنین یک لایه‌بردار طبیعی است و بدین معنی است که استفاده از آن روی پوست، پوست‌ خشک و تیره را برداشته و سلول‌های تازه زیر آن را آشکار می‌کند.

شی باتر (کره شی)

شی باتر (کره شی)

شی باتر دارای ویژگی ضدالتهابی است که به کاهش رشد باکتری که منجر به آکنه می‌شود، کمک می‌کند. این ماده همچنین جای جوش و تغییر رنگ پوست را کاهش می‌دهد.

جهت تسریع بهبودی طبیعی آکنه و پیشگیری از ایجاد جای جوش بیشتر، باید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • قرار گرفتن بیش از حد در مقابل خورشید می‌تواند جای جوش را تیره‌تر کند و باعث می‌شود بیشتر جلب توجه کنند. استفاده از ضدآفتاب با SPF 15 ، تاثیر خورشید را کاهش می‌دهد.
  • شستشوی بیش از اندازه یا پاکسازی آن می‌تواند کشسانی پوست را کم کرده و به پوست آسیب وارد می‌کند. از این رو باید از انجام آن خودداری کنید.
  • سعی کنید آکنه را دستکاری نکنید یا جوش‌ها را فشار ندهید زیرا باکتری موجود در ناخن‌ها یا انگشتان می‌تواند خطر ایجاد جای زخم را افزایش دهد.
  • با نوشیدن مقدار زیادی آب، بدن را هیدراته نگه دارید تا مواد سمی از بدن دفع شود و احتمال بروز آکنه کاهش یابد.
  • برنامه روزانه مراقبت از پوست را دنبال کنید که شامل شستشوی صورت و تمیز کردن آرایش روی پوست قبل از خواب است.
  • از سیگار کشیدن بپرهیزید زیرا خطر ایجاد جای جوش را افزایش می‌دهد.

هزینه از بین بردن جای جوش


هزینه از بین بردن جای جوش توسط عوامل مختلفی تعیین می‌شود که شامل روش درمان، شدت جای جوش، تعداد درمان و پزشک است. به یاد داشته باشید که اکثر بیمه‌های درمانی هزینه‌‌های درمان جای جوش را پوشش نمی‌دهند.

سوالات متداول


آیا خمیردندان در از بین بردن جای جوش مؤثر است؟

خیر، مدرکی وجود ندارد که نشان دهد، خمیردندان می‌تواند جای جوش را درمان کند. خمیردندان ممکن است به لایه برداری و پاکسازی کمک کند زیرا پوست را خشک می‌کند، اما ضمانتی وجود ندارد که می‌تواند جای جوش را درمان کند. اگر پوست تحریک شود، ممکن است جای جوش تشدید شود.

آیا از بین بردن جایی جوش با جالپرو درد دارد؟

درمان جالپرو نوعی مزوتراپی است که از ابزاری بسیار نازک استفاده می‌کند تا روند درمان را راحت و قابل درمان کند و نیاز به بی‌حسی موضعی نداشته باشد.

آیا از بین بردن جای جوش با جالپرو عوارض دارد؟

اگرچه این درمان تزریقی حاوی موادی است که در بدن انسان یافت می‌شود؛ عوارض جانبی احتمالی شامل درد، خارش پوست، ورم، خارش و کبودی است. گرچه این عوارض  به طور کلی در طول چند روز پس از درمان برطرف می‌شود.

از بین بردن جای جوش به روش پی آر پی چقدر طول می‌کشد؟

دریافت پی آر پی در بیماران، جهت درمان جای جوش، حدود یک ساعت در مطب طول می‌کشد.

آیا از بین بردن جای جوش با پی آر پی خطرناک است؟

از آنجایی که پی آر پی در درمان جای جوش از خون بیمار استفاده می‌کند، خطر واکنش آلرژیک در این درمان وجود ندارد. با این حال، بیماران ممکن است واکنش‌هایی را به درمان تجربه کنند، که شامل تحریک خفیف، اِدِم، کبودی، ورم، خارش، تغییررنگ یا حساسیت باشد. این مشکلات موقتی هستند و معمولاً یک یا دو روز بعد از درمان، بطور خودبخود رفع می‌شوند. اکثر بیماران فعالیت معمول خود را پس از پایان درمان، از سر می‌گیرند.

آیا از بین جای جوش با لیزر روشی امن است؟

بله. درمان لیزر یک روش غیرتهاجمی است که جای جوش را بهبود می‌بخشد. سازمان غذا و دارو آن را تایید کرده و شامل تجهیزاتی است که مخصوص اهداف زیبایی است. لیزرها از تکنولوژی دقیق استفاده می‌کنند که می‌تواند جای جوش عمیق روی پوست را بدون تاثیر بر بافت‌های اطراف درمان کند.

دوره نقاهت از بین بردن جای جوش با لیزر چه مدت است و چه مراقبت‌های را باید به عمل آورد؟

پس از این درمان نیاز به دوره نقاهت طولانی مدت ندارید. اکثر افراد می‌توانند روز پس از درمان به مدرسه یا سرکار خود بازگردند. معمولاً 3 تا 10 روز طول می‌کشد تا پس از درمان پوست خود را بازسازی کند. در طول این مدت، همزمان با بهبودی تدریجی، نتایج شگفت‌انگیز اولیه را نیز مشاهده خواهید کرد.

کارهایی مانند دوری از نور خورشید و عدم استفاده از لوازم آرایش تا چند روز پس از درمان، به پوست کمک خواهد کرد تا به درمان جای جوش با لیزر به سرعت سازگار شود. شستشوی روزانه صورت و مرطوب نگه داشتن ناحیه درمان نیز جهت مراقبت از پوست توصیه می‌شود.

درمان جای جوش با لیزر برای چه کسانی مناسب است؟

افراد با نوع و رنگ پوست متفاوت می‌توانند از درمان رفع جای جوش با لیزر بهره‌مند شوند. این درمان می‌تواند بخصوص در درمان مشکلاتی که به سختی برطرف می‌شوند، کارآمد باشد. اگر بهبودی آکنه به مدت زمان زیادی نیاز دارد، ممکن است که شدت آکنه در شما بیشتر از دیگران باشد. در این موارد، تکنولوژی لیزر یک گزینه مناسب جهت رفع ظاهری جای جوش است.

آیا بروز جای جوش متداول است؟

این مشکل کاملاً متداول است. حدود 80 درصد از افراد بین سنین 11 تا 30 سال دچار آکنه می‌شوند و از هر پنج نفر جمعیت، یک نفر جای جوش در صورت دارد. نوجوانان بیشتر در معرض این مشکل قرار دارند. تقریباً 90% از آنها به آکنه دچار خواهند شد.

آیا آزمایشی وجود دارد که بتوان نوع جای جوش را تشخیص داد؟

یک آزمایش بصری توسط متخصص پوست کافی است که تشخیص را انجام می‌دهد.

آیا وجود آکنه کنونی روی پوست، با درمان جای جوش تداخل خواهد داشت؟

بله. لازم است قبل از شروع درمان جای جوش، پوست فاقد هرگونه جوش باشد.

چه چیزی باعث می‌شود که جای جوش تشدید شود؟

دی ان ای شما نقش مهمی در جای جوش ایفا می‌کند.  ژن‌های شما تعیین می‌کنند که پوست شما چگونه بهبود می‌یابد، چه مقدار کلاژن تولید می‌شود و عمق آکنه شدت جای جوش را کنترل می‌کند. با این حال، جای جوش با سیگار کشیدن، فشار دادن آکنه و دست کاری آن تشدید می‌شود. سعی کنید که دست‌های خود را از صورت دور نگه دارید.

از بین بردن جای جوش با لیزر چقدر طول می‌کشد؟

درمان در مدت زمان 15 دقیقه یا کمتر انجام می‌شود که بستگی به اندازه ناحیه تحت درمان دارد.

عناوین این مطلب

مقالات مرتبط

رزرو وقت و مشاوره رایگان