لوگو لیا کلینیک
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

قرمزی جای جوش: روش‌ های درمان و رفع آن

عناوین این مطلب

قرمزی جای جوش در اثر آسیب به سلول‌های پوستی ایجاد می‌شود که این آسیب پوستی می‌تواند ناشی از دست‌کاری کردن یا تخلیه کردن جوش‌ها به روش‌های تهاجمی باشد. دست‌کاری کردن جوش‌ها می‌تواند منجر به ایجاد جای جوش قرمز شود که رد آن تا مدت‌ها بروی پوست باقی می‌ماند. گاها حتی وقتی که جوش‌های خود را دست‌کاری نمی‌کنید هم ممکن است جای جوش به رنگ قرمز، سیاه یا صورتی رنگ ایجاد شود که رد آن تا هفته‌ها بروی پوست باقی خواهد ماند.

جوش و جای جوش چگونه بوجود می‌آید؟


جوش یک نوع عفونت پوستی است که باعث التهاب می‌شود. این التهاب، پاسخ طبیعی بدن برای مقابله با عفونت و بهبود پوست است. اما اگر این التهاب بیش از حد طول بکشد، می‌تواند به پوست آسیب برساند و باعث ایجاد قرمزی یا لکه‌های تیره در محل جوش‌ها شود. این حالت به عنوان هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب پوستی شناخته می‌شود که به تجمع شدید رنگدانه‌ها در پوست پس از التهاب اشاره دارد. بنابراین، قرمزی در محل جوش ناشی از التهاب پوستی است که برای بهبود عفونت و بهبود ناحیه ایجاد شده است. عامل دیگری که می‌تواند به قرمزی در محل جوش منجر شود، گشاد شدن رگ‌های خونی در آن ناحیه است.

این گشاد شدن رگ‌های خونی در اثر افزایش نیاز سلول‌های ناحیه ملتهب به تغذیه رخ می‌دهد، چرا که سلول‌های این ناحیه فعالیت زیادی دارند. ممکن است منقبض شدن این رگ‌های خونی گشاد شده ۶ الی ۱۲ هفته طول بکشد. از اینرو، اکثریت جای جوش‌های قدیمی، رنگی کبود یا متمایل به بنفش دارند و این نشان میدهد که التهاب پوستی ناحیه در حال برطرف شدن بوده و رگ‌های خونی در حال بازگشت به حالت عادی خود هستند.

جای جوش بخاطر کش آمدن پوست و در پی آسیب وارده به بافت مجاور و افزایش ملانین پوست ایجاد میشود. جای جوش به رد و لکه‌های پوستی گفته می‌شود که با روشن سازی و لایه‌برداری پوست به مرور زمان محو می‌شوند. همچنین عفونت نیز می‌تواند باعث ایجاد جای جوش قرمز و ملتهب شدن جای جوش شود.

برای درمان و کمرنگ‌تر کردن جای جوش قرمز، روش‌های گوناگونی وجود دارد. برای اینکه درمان موثرتر باشد، بهتر است که درمان را از فاز فعال تشکیل جوش و قبل از ایجاد جای جوش شروع کرد.

درمان جای جوش قرمز با درم ابریژن


درمان جای جوش قرمز با درم ابریژندرم ابریژن یکی از روش‌های لایه‌برداری پوست است که در آن از ابزاری چرخشی برای برداشتن لایه‌های خارجی پوست و معمولا بروی پوست صورت استفاده می‌شود. این روش درمان همچنین برای افرادی که بدنبال جوانسازی پوست خود هستند، بسیار محبوب است. از جمله مواردی که این روش درمانی می‌تواند آنها را برطرف کند می‌توان به چین و چروک خفیف و خطوط ریز پوستی، آسیب‌های پوستی ناشی از نور خورشید، جای جوش قرمز و صاف کردن ظاهر ناهموار پوست اشاره کرد.

درم ابریژن در مطب متخصص پوست انجام میشود و در طول جلسه درمان، پزشک متخصص قبل از لایه‌برداری پوست، پوست شما را با بی حس کننده موضعی کاملا بی حس میکند. درم ابریژن روشی کاملا سرپایی است، یعنی شما بلافاصله بعد از اتمام درمان می‌توانید به منزل برگردید.

همچنین دستگاه‌های خانگی نیز برای پاکسازی و لایه‌برداری پوست وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید اما لایه‌برداری و صاف کردن پوست با این دستگاه‌ها مدت زمان بیشتری طول میکشد و ممکن است بر خلاف درم ابریژن حرفه‌ای، نتایج مطلوبی بدنبال نداشته باشد.

درمان جای جوش قرمز با میکرودرم ابریژن


درمان جای جوش قرمز با میکرودرم ابریژنهدف از درمان با میکرودرم ابریژن، رفع جای جوش قرمز با پاک‌سازی و لایه‌برداری لایه‌های خارجی پوست است. در این روش، پزشک از دستگاهی خاص با کریستال بسیار ریز از جنس اکسید آلومینیوم استفاده می‌کند که در تماس با سطح پوست قرار می‌گیرد و باعث پاکسازی و لایه‌برداری لایه‌های بیرونی پوست می‌شود. این روش برای جاش جوش‌های سطحی بسیار موثر است و برای دستیابی به نتایج بهتر، بیماران اغلب به چند جلسه میکرودرم ابریژن نیاز دارند.

درمان جای جوش قرمز با لیزر


درمان جای جوش قرمز با لیزریکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین روش‌ها برای درمان قرمزی جای جوش، لیزر درمانی است که میتوان از انواع مختلف لیزرهای زیر برای جای جوش‌های خفیف تا متوسط استفاده کرد:

درمان با لیزر ابلیتیو (لیزر لایه بردار یا سایشی)

در این روش درمانی، لایه سطحی جای جوش برداشته میشود و با ترمیم و رشد مجدد آن، پوست صاف‌تر دیده میشود. از این روش درمانی میتوان برای جای جوش‌های عمیق نیز استفاده کرد اما در موارد جای جوش شدید، این روش درمانی به اندازه جراحی موثر نخواهد بود.

درمان با لیزر غیر ابلیتیو (غیر سایشی)

در این روش هیچگونه لایه‌برداری انجام نمی‌شود اما می‌تواند با تحریک تولید کلاژن به تسریع روند ترمیمی و بازسازی طبیعی پوست کمک کرده و در نتیجه جای جوش قرمز و ظاهر پوست را بهبود ببخشد.

لایه برداری با لیزر فرکشنال

لایه برداری با لیزر فرکشنال نیز نوع دیگری از لیزردرمانی غیر سایشی است که از آن برای از بین بردن عوامل ایجاد کننده قرمزی جای جوش استفاده میشود. این روش درمانی می‌تواند بطور موثر به همرنگ شدن جای جوش با سایر نقاط سالم پوست کمک کند.

تمامی روش‌های لیزردرمانی می‌توانند به کمرنگ‌تر و محو شدن جای جوش کمک کنند اما میزان تاثیرگذاری هر کدام از این روش‌ها به نوع جای جوش و تکنیک درمانی مورد استفاده بستگی دارد.

درمان جای جوش قرمز با میکرونیدلینگ


درمان جای جوش قرمز با میکرونیدلینگدر میکرونیدلینگ از یک رولر (غلتک) دارای سوزن‌های زیر برای ایجاد زخم سطحی و کنترل شده بروی پوست استفاده میشود. این امر منجر به تحریک تولید بافت غنی از کلاژن شده و باعث از بین رفتن جای جوش قرمز می‌شود.

میکرونیدلینگ در درمان جای جوش‌های قدیمی نیز موثر عمل میکند. میزان تاثیرگذاری میکرونیدلینگ در صورت ترکیب شدن با سرم ویتامین C یا ترتینوئین موضعی افزایش پیدا میکند.

این روش درمانی نیز حتما باید توسط پزشک متخصص پوست انجام شود چرا که استفاده از دستگاه‌های خانگی همراه با ترتینوئین موضعی میتواند منجر به تحریک پوست شده و قرمزی یا زخم شدن پوست را بدنبال داشته باشد.

همانند لیزر درمانی، برای دستیابی به نتیجه مطلوب باید چند جلسه درمان میکرونیدلینگ دریافت کنید.

درمان جای جوش قرمز با پی آر پی


درمان جای جوش قرمز با پی آر پیدر اکثریت کلینیک‌ها، از ترکیب روش‌های درمانی اعم از لیزر ساینده، میکرونیدلینگ و پی آر پی (پلاسمای غنی شده خون) برای درمان بهتر و موثرتر جای جوش قرمز استفاده میشود. محققان بهبود ظاهر پوست در پی درمان با روش پی آر پی را ناشی از ترشح و آزادسازی پروتئین‌ها و دیگر فاکتورهای رشد می‌دانند که این روند، فرایند تولید بافت جدید را نیز برمی‌انگیزد. گرانول‌های آلفا موجود در پلاکت خون حاوی فاکتورهای رشدی است که منجر به بازسازی کلاژن و الاستین پوست می‌شوند. فاکتورهای رشدی اعم از فاکتور رشد مشتق از پلاکت، فاکتور رشد تغییردهنده یا فاکتور رشد تراریختی، فاکتور رشد اندوتلیال عروقی، فاکتورهای رشد شبه انسولین، فاکتور رشد فیبروبلاست،‌ فاکتور رشد سلول‌های اپیتلیال و فاکتور رشد کراتینوسیت در این روش درمانی، با بازسازی ساختارهای کلاژن پوست منجر به بهبود جای جوش قرمز می‌شوند.

درمان جای جوش قرمز با مزوتراپی و مزونیدلینگ


مزوتراپی یک روش تزریق پوستی بدون جراحی و غیرتهاجمی است که در آن عوامل ترمیم کننده پوست اعم از داروها و مواد مغذی، با تکنیک میکرواینجکشن (تزریق با سوزن‌های بسیار ریز) به لایه‌های فوقانی پوست تزریق میشوند.

این سوزن‌های ریز تنها سطح و لایه بیرونی پوست را به حالت غیر تهاجمی باز کرده و این امکان را می‌دهند تا سرم یا دارو با سهولت بیشتر به زیر پوست نفوذ کند. سرم‌های تزریقی در این روش اغلب حاوی انواع مختلفی از ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها، مواد معدنی، آنزیم‌ها و اسیدهای آمینه هستند.

مزوتراپی منجر به کاهش تولید چربی در پوست شده و در نتیجه به کاهش جوش زدن پوست کمک میکند. این روش همچنین موجب تحریک تولید سلول‌های جدید میشود که بوسیله آن سلول‌های مرده پوست از بین رفته و نهایتا پوست روشن‌تر دیده میشود.

درمان جای جوش قرمز با بوتاکس


سم بوتولینوم که غالبا آنرا با نام تجاری بوتاکس می‌شناسیم، یکی از روش‌های موثر در درمان جای جوش بوده و هیچگونه تاثیر ناخواسته بر زیبایی چهره فرد ندارد. به کمک این روش، جای جوش‌های موجود در نواحی فوقانی صورت (پیشانی، دور چشم، میان ابرو) و نواحی تحتانی صورت (چانه و کناره‌های صورت) معمولا تنها با تزریق بوتاکس و یا در ترکیب با سایر تکنیک‌های درمانی نظیر تزریق فیلر، مواد لایه‌بردار و جراحی بخوبی هدف قرار گرفته و درمان میشوند.

درمان جای جوش قرمز با جراحی پلاستیک


جراحی پلاستیک نیز یکی دیگر از روش‌های درمانی مورد استفاده برای جای جوش قرمز است. برخلاف سایر روش‌های درمانی، جراحی یک روش تهاجمی بوده که طی آن بافت جوش کاملا برداشته شده و یا با به کمک جراحی تغییر داده میشود. بسته به اهداف بیمار و شدت و عمق جای جوش، پزشک ممکن است از تکنیک‌های مختلفی در جراحی استفاده کند. برخلاف سایر گزینه‌های درمانی، در این روش باید بجای متخصص پوست به جراح پلاستیک مراجعه شود. حتما جهت درمان جای جوش با جراحی پلاستیک به یک جراح معتبر و مجرب مراجعه کنید.

درمان جای جوش قرمز با کرم


درمان جای جوش قرمز با کرم

کرم‌های درمان جای جوش با استفاده از روش‌های مختلف، بافت پوست را بهبود می‌بخشند و قرمزی جای جوش را کاهش می‌دهند. برخی از این کرم‌ها حاوی مواد لایه‌بردار ملایمی هستند که لایه خارجی پوست و سلول‌های مرده را از بین می‌برند.

مواد دیگر در این کرم‌ها، سلول‌های پوستی را آبرسانی و هیدراته می‌کنند که باعث کمرنگ‌تر شدن قرمزی جای جوش می‌شود.

استفاده از کرم‌های درمان جای جوش نیز بخشی از روند درمان قرمزی جای جوش است. افراد باید از نور مستقیم خورشید دوری کرده و در صورت امکان از کرم ضد آفتاب استفاده کنند تا نتایج بهتری بگیرند.

ماسک برای درمان جای جوش قرمز


ماسک برای درمان جای جوش قرمزماسک‌های صورت غنی از مواد مغذی مورد نیاز پوست و با قدرت نفوذ بالا، مواد معدنی و مفید را به پوست رسانده و برای درمان مشکلات متعدد پوستی استفاده می‌شوند. برخی از ماسک‌های صورت منحصرا در درمان جای جوش قرمز موثر هستند و موجب کمرنگ شدن جای جوش‌ها میشوند. میتوان این ماسک‌ها را از داروخانه خرید و یا آنها را در منزل با مواد طبیعی ساخت. بسته به فرمولاسیون و ترکیبات این ماسک‌ها میتوان از آنها برای لایه‌برداری یا روشن‌تر کردن پوست استفاده کرد.

اگر جای جوش‌های شما سطحی باشند، ماسک‌های صورت میتوانند با صاف کردن بافت پوست و روشن‌تر کردن جای جوش موجب بهبود کلی ظاهر پوست شما شوند. نتایج استفاده از این ماسک‌ها نیز به وضعیت پوست و اهداف درمانی شما بستگی دارد.

ماسک‌های صورت میتوانند قرمزی جای جوش سطحی را تا حد زیادی کاهش دهند و از ایجاد جوش جدید جلوگیری کنند. اما در صورتی که قرمزی جای جوش متوسط تا شدید باشد، درمان‌های نسبتا تهاجمی یا جراحی زیبایی (پلاستیک) گزینه بهتری نسبت به ماسک‌های صورت هستند. مواد طبیعی موجود در ترکیبات این ماسک‌ها از جمله زردچوبه، آلوئه ورا، عصاره موز و آب لیمو می‌توانند به درمان قرمزی جای جوش و روشن‌کردن پوست کمک کنند.

سوالات متداول


درم ابریژن چه عوارضی دارد؟

درم ابریژن نیز مانند سایر روش‌های جراحی با خطراتی نظیر خونریزی، عفونت و واکنش آلرژیک به بیهوشی همراه است.

برخی از خطرات خاص روش درم ابریژن عبارتند از:

  • زخم شدن پوست
  • تغییر رنگ پوست
  • ایجاد منافذ بزرگ در پوست که معمولا موقتی هستند
  • ایجاد کک و مک
  • تحریک و قرمز شدن پوست
  • راش پوستی
  • تورم

چگونه می‌توانم روند درمان جای جوش قرمز را سریع‌تر کنم؟

برای تسریع روند درمان و روشن‌سازی جای جوش قرمز، می توانید از محصولاتی حاوی مواد فعال اعم از اسیدهای آلفا-هیدروکسی (AHA ) و ویتامین C استفاده کنید. هر دوی این مواد در روشن‌سازی رنگ پوست، لایه برداری، یکنواخت کردن رنگدانه پوست و صاف کردن پوست موثر هستند. استفاده از محصولات پوستی که حاوی این مواد هستند موجب تسریع روند درمان جای جوش قرمز نیز میشود.

ماسک‌های صورت چگونه به رفع جای جوش کمک می کنند؟

راز درمان با ماسک‌های صورت در ترکیبات و مواد سازنده آنها نهفته است. اکثریت ماسک‌های صورت حاوی اسیدهای آلفا-هیدروکسی هستند که این ماده روند لایه‌برداری پوست را تسریع کرده و به صاف شدن پوست و  یکنواخت‌سازی رنگ پوست کمک میکند.

برای درمان جای جوش قرمز، ماسک چه مدت باید روی صورت بماند؟

این مدت زمان به ماسک مورد استفاده شما بستگی دارد. برخی از این ماسک‌ها باید از شب تا صب بروی صورت بمانند و برخی از آنها تنها در کمتر از ۵ دقیقه اثر میکنند.

 آیا میکرونیدلینگ عوارض جانبی دارد؟

بطور کلی، نواحی تحت درمان با میکرونیدلینگ به سرعت پس از سوزن زدن التیام می‎‌یابند. اما گاها این روش درمانی نیز عوارضی دارد که عبارتند از:

  • خروج ترشحات و تورم زخم در مرحله بهبودی
  • عفونت باکتریایی پوست (که بسیار نادر است) یا تبخال (با ویروس هرپس سیمپلکس)
  • میلیا(نوعی عارضه پوستی)، که براحتی برطرف میشود.
  • ایجاد لک پوستی، که معمولا خفیف است.

عناوین این مطلب

مقالات مرتبط

رزرو وقت و مشاوره رایگان