لوگو لیا کلینیک
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

چگونه خال‌های قرمز (گیلاسی) را از بین ببریم؟

عناوین این مطلب

خال های قرمز یا انژیوم های گیلاسی ضایعات پوستی شایعی هستند که ممکن است در هر قسمت از بدن ایجاد شود.  این خال های قرمز همچنین به عنوان انژیوم های پیری یا لکه های کمپبل دو مورگان شناخته می‌شوند.

خال های گیلاسی معمولا در افراد سی ساله یا بالاتر دیده می‌شوند. رگ های خونی کوچکی که داخل انژیوم گیلاسی وجود دارند باعث ایجاد رنگ قرمز آنها می‌شوند.

رشد این خال های قرمز نگران کننده نیست مگر اینکه دچار خونریزی شود یا در اندازه، شکل یا رنگ آن تغییر ایجاد شود.

انژیوم گیلاسی اغلب به رنگ قرمز روشن،دایره ای یا بیضی شکل و کوچک است و معمولا اندازه آن از یک نقطه تا حدود نیم سانتی متر متغیر است. برخی از خال های قرمز صاف و یکدست به نظر میرسند اما برخی دگیر برجسته هستند. این خال های گیلاسی معمولا روی تنه، بازوها، پاها و شانه ها رشد میکنند.

اگر انژیوم گیلاسی خراشیده شود، مالیده شود یا باز شود ممکن است خونریزی کند.

علت ایجاد خال های قرمز


علت خال گیلاسی اغلب ناشناخته است اما می‌تواند به موارد زیر مرتبط باشد:

سن

ایجاد انژیوم گیلاسی در بزرگسالان بالای 30 سال بیشتر دیده می‌شود. یک مطالعه نشان داده که 75 درصد از بزرگسالان بالای 75 سال خال قرمز دارند.

شرایط زمینه ای

تحقیقات نشان می‌دهند که افراد مبتلا به انژیوم گیلاسی ممکن است سطح کلسترول بالاتری داشته باشند.

بارداری یا شیر دهی

افزایش پرولاکتین که بعد از بارداری در بدن زنان اتفاق می‌افتد ممکن است احتمال ابتلا به خال های قرمز را افزایش دهد.

آسیب و بیماری کبدی

مطالعه ای در سال 2015 نشان داد که خال قرمز میتواند نشان دهنده بیماری کبد چرب غیر الکلی باشد. در این مطالعه 340 شرکت کننده مبتلا به انژیوم گیلاسی که همگی بالای چهل سال سن داشتند حاضر بودند. محققان دریافتند که که 238 نفر از آنها مبتلا به کبد چرب غیر الکلی بودند. این مطالعه نشان میدهد فرادی که خال گیلاسی دارند  ممکن است نیاز به غربالگری بیماری کبدی داشته باشند. انجمن استئوپاتیک پوستی امریکا پیشنهاد میکند که وقتی انژیوم گیلاسی به تعداد زیادی روی پوست وجود داشته باشد میتواند نشان دهنده بیماری کبدی باشد.

روش های درمان خال قرمز


 خال های قرمز نیاز به درمان ندارند اما اگر بخواهید برای زیبایی آن را درمان کنید می‌توانید از روش های درمانی مختلفی استفاده کنید.

اگر خال های قرمز در قسمتی از بدن قرار دارند که به راحتی ضربه میخورند ممکن است لازم باشد آن را بردارید چون می‌تواند باعث خونریزی مداوم شود.

روش های متداولی برای برداشتن خال های قرمز وجود دارد.

برداشتن خال قرمز با لیزر

برداشتن خال قرمز با لیزر

این نوع جراحی با استفاده از لیزر رنگی پالسی (PDL) برای از بین بردن خال های قرمز انجاام می‌شود.  PDL یک لیزر زرد رنگ است که حرارت کافی برای از بین بردن ضایعات را تامین می‌کند. این روش یک درمان سرپایی است که سریع انجام می‌شود. بنابراین نیازی نیست که شب را در بیمارستان بستری شوید.

تعداد جلسات درمانی به تعداد انژیوم های گیلاسی بستگی دارد. این روش درمانی می‌تواند باعث کبودی خفیف شود که تا ده روز طول می‌کشد.

برداشتن خال قرمز با الکتروکوتر

برداشتن خال قرمز با الکتروکوتر

در این روش درمانی خال های گیلاسی با استفاده از جریان الکتریکی که توسط یک پروب کوچک ارسال می‌شود سوزانده می‌شوند. هنگام استفاده از کوتر الکتریکی برای حذف انژیوم گیلاسی باید احتیاط کرد. گرمای بیش از حد آن می‌تواند به پوست اطراف آسیب برساند و باعث ایجاد لکه های پوستی و زخم شود.

برداشتن خال قرمز به روش کرایو

برداشتن خال قرمز به روش کرایو

کرایوتراپی باعث انجماد پوست و از بین بردن آن می‌شود. این روش معمولا برای از بین بردن زگیل استفاده می‌شود اما گاهی اوقات برای از بین خال های قرمز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. انجام کرایوتراپی توسط پزشک به این صورت است که یک سواب پنبه ای آغشته به نیتروژن مایع را روی خال های پوستی قرار می‌دهند.

این روش ممکن است کمی ناراحت برای پوست ایجاد کند. کرایوتراپی باعث یخ زدن و تاول زدن انزیوم گیلاسی و در نهایت افتادن آن می‌شود. شما اغلب به یک جلسه درمان نیاز دارید. در این روش نیتروژن مایع معمولا برای حدود ده ثانیه اسپری می‌شود. زخم بعد از آن نیاز به مراقبت زیادی ندارد. کرایوتراپی یک روش سریع و آسان است.

درمان خال قرمز با عمل جراحی

درمان خال قرمز با عمل جراحی

بیوپسی اصلاح همانطور که از نامش پیداست شامل بریدن خال می‌شود. برای انجام بیوپسی اصلاح متخصص پوست شما با استفاده از یک تیغ کوچک خال گیلاسی شما را جدا می‌کند. این جراحی معمولا باعث ایجاد یک فرورفتی در پوست میشود همچنین ممکن است اسکار جراحی روی پوست باقی بماند.

برداشتن خال قرمز با روش خانگی و گیاهی


برداشتن خال قرمز با روش خانگی و گیاهیانژیوم های گیلاسی نیاز به درمان ندارد اما برخی دارو های طبیعی وجود دارد که به طور سنتی برای درمان زیبایی استفاده میشود. ید و روغن درخت چای هر دو پمادهای رایجی هستند که برای کوچک کردن اندازه خال های گیلاسی استفاده میشود. این درمان ها به طور کلی باید آماده و با مواد دیگر مخلوط شوند و در یک دوره زمانی استفاده شوند تا نتایج را ببینید.

بابونه، اسطوخودوس و روغن نارگیل هم برای درمان و بهبود شرایط کلی پوست استفاده میشود. سرکه سیب به شکل تخمیری خالص به دلیل وجود اسید استیک برای درمان خال گیلاسی استفاده میشود. این ماده فعال به طور موثر پوست را تمیز و رنگ میکند و از ضایعات آکنه و جوش جلوگیری میکند.

این درمان های طبیعی معمولا به زمان طولانی نیاز دارند و ممکن است نتایج ثابتی نداشته باشند.

مراقبت های بعد از برداشتن خال قرمز


در اکثر مراجعین تعدا انژیوم های گیلاسی با افزایش سن افزایش میابد و برای بهترین نتیجه همیشه بهتر است به محض ظاهر شدن خال و تا اندازه آن ها کوچک است درمان شوند. بعد از انجام این روش توصیه میشود علاوه بر مرطوب کننده و ضد افتاب دو بار در روز از یک پاک کننده ملایم استفاده کنید تا نتایج بهتری به دست آورید. تا زمانی که پوست شما صاف و بدون قرمزی ها برطرف نشده از محصولات ناملایم استفاده نکنید. معمولا 24 تا 36 ساعت بعد از درمان خال گیلاسی پوسته ایجاد میشود. این پوسته باید در عرض 7 تا 14 روز برطرف شود. بهبودی کامل 30 روز یا بیشتر طول می‌کشد. 24 ساعت بعد از درمان میتوان از کانسیلر آرایشی روی ناحیه آسیب دیده استفاده کرد.

هزینه برداشتن خال قرمز


هزینه برداشتن خال قرمزهزینه درمان خال های گیلاسی با توجه به موارد زیر محاسبه می‌شود:

اندازه خال

هرچه خال ها بزرگتر باشند عمل طولانی تر میشود و هزینه آن هم بیشر می‌شود.

جای خال

اگر خال های قرمز در قسمت های حساس تری قرار داشته باشند برداشتن آنها به دقت بیشتری برای حفظ زیبایی پوست نیاز دارند. این موضوع تا حدی بر میزان هزینه درمان تاثیر گذار است.

تعداد خال ها

به طور طبیعی هر چه تعداد خال ها بیشتر باشد هزینه برداشتن آنها بیشتر می‌شود.

تعداد درمان های مورد نیاز

هیچ محدویتی برای تعداد درمان هایی که می‌توانید برای برداشتن انژیوم های گیلاسی انجام دهید وجود ندارد. این موضوع به بودجه شما بستگی دارد.

برداشتن خال قرمز صرفا برای زیبایی است. در نتیجه اکثر شرکت های بیمه هزینه های آن را پوشش نمی‌دهند. البته با توجه به مواردی که در بالا گفته شد هزینه ها میتواند به طور قابل توجهی متغیر باشد.

اگر می‌خواهید هزینه ها را به طور دقیق تخمین بزنید باید با متخصص پوست صحبت کنید.

سوالات پرتکرار


آیا انژیوم گیلاسی می‌تواند به یک بیماری خطرناک تبدیل شود؟

خال گیلاسی به سادگی رشد بیش از حد رگ های خونی است. اگر چه گاهی اوقات می‌تواند شبیه به خال به نظر برسد اما پتانسیل تبدیل شدن به سرطان پوست یا هر بیماری دیگری را ندارد.

فرق بین انژیوم گیلاسی و همانزیوم گیلاسی چیست؟

انژیوم گیلاسی و همانژیوم گیلاسی از نظر ظاهری بسیار شبیه به هم هستند اما از سلول های متفاوتی ساخته شده اند. انژیوم ها توده های خوش خیم هستند که از رگ های خونی یا رگ های لنفاوی ساخته شده اند درحالی که همانژیوم ها رشد های کوچکی هستند که فقط از رگ های خونی تشکیل شده اند. انژیوم های گیلاسی بیشتر در بزرگسالان دیده می‌شود.

همانژیوم می‌تواند در اوایل دوران نوزادی تا دوران کودکی ظاهر شود.

آیا انژیوم گیلاسی باید خارش داشته باشد؟

انژیوم گیلاسی علائمی ندارد و نباید خارش داشته باشد. اگر اطراف خال های قرمزی شما دچار خارش شد دقت کنید که آن ناحیه را خراش ندهید چون ممکن است انژیوم را تحریک کرده و باعث خونریزی شود.

اگر انژیوم گیلاسی خونریزی داشته باشد چه باید کرد؟

اگر انژیوم گیلاسی شما دچار خونریزی شده باشد باید آن را تمیز کنید و از پماد ضد باکتری استفاده کنید و سپس آن را با باند بپوشانید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

با توجه به اینکه خال های قرمز بی خطر هستند نیازی نیست  که به پزشک مراجعه کنید. اگر انژیوم های گیلاسی شما را آزار می‌دهند یا به دلیل آسیب مکرر خونریزی می‌کنند بهتر است برای درمان یا برداشتن آن با پزشک مراجعه کنید.

آیا می‌توانم خال های قرمز را بکنم؟

شما نباید این خال های را بکنید بلکه باید برای برداشتن آن با پزشک مشورت کنید.

عناوین این مطلب

مقالات مرتبط

رزرو وقت و مشاوره رایگان