لوگو لیا کلینیک
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

روش های رفع و آب کردن غبغب

عناوین این مطلب

غبغب، که به عنوان چربی زیر چانه نیز شناخته می شود، یک عارضه ی بسیار شایع است و زمانی رخ می دهد که لایه ای از چربی در زیر چانه انباشته شود. غبغب اغلب با افزایش وزن بروز میکند، اما افزایش وزن تنها دلیل ایجاد غبغب نیست. ژنتیک یا شل شدگی و افتادگی پوست ناشی از افزایش سن نیز میتواند باعث ایجاد غبغب شود. اگر غبغب دارید و می خواهید از شر آن خلاص شوید، چندین کار وجود دارد که می توانید انجام دهید.

اگر غبغب شما دلیل ژنتیکی نداشته باشد، حتما قبل از اینکه تحت درمان های تهاجمی قرار بگیرید،  نسبت به کاهش وزن، ورزش های هوازی و تمرینات چانه جهت رفع غبغب اقدام کنید قبل از شروع رژیم غذایی و برنامه ورزشی، حتما با پزشک خود مشورت کنید. پزشک متخصص میتواند جوابگوی تمام سوالات شما باشد و برنامه ی غذایی سالمی جهت کاهش وزن ارائه کند که متناسب با سبک زندگی شما باشد.اگر رعایت رژیم غذایی و ورزش کردن به رفع غبغب شما کمک نکرد، از پزشک خود بپرسید که آیا سایر روش های درمانی گزینه های مناسبی برای شما هستند یا خیر.برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد رفع غبغب و رزرو وقت مشاوره در کلینیک لیا ارائه دهنده بهترین خدمات در زمینه پوست و زیبایی با شماره 02128426546 تماس حاصل فرمایید.

علل ایجاد غبغب 


علل ایجاد غبغب

افزایش سن 

افزایش سن اصلی ترین علت ایجاد غبغب است. با افزایش سن، دو اتفاق می افتد که منجر به بدتر شدن غبغب می شود.

اولاً، افزایش سن موجب کندی متابولیسم بدن میشود و چربی به میزان دو برابر در چانه انباشته می شود.

ثانیاً، به دلیل از دست دادن کلاژن، پوست ناحیه ی گردن و چانه شل شده و آویزان می شود. مطالعات نشان داده اند که کاهش کلاژن به میزان ۱الی۲ درصد در سال اتفاق می افتد. شل شدن پوست زیر چانه و گردن نیز باعث ایجاد غبغب می شود.

ژنتیک 

یکی از دلایل شایع برای ایجاد غبغب، ژنتیک است. اصلاحات ژنتیکی در فک و چانه می‌تواند باعث ایجاد غبغب شود. بیش از ۵۰ درصد از بیمارانی که مراجعه می‌کنند، از دوران جوانی غبغب دارند که این مسئله به دلیل ساختار ژنتیکی فک و چانه آنهاست. آسیایی‌ها معمولاً چانه کوچکی دارند که به چانه تو نیز معروف است.

وقتی چانه کوچک باشد، انباشته شدن کمی از چربی زیر چانه نیز باعث برجسته شدن این ناحیه و ایجاد غبغب می‌شود. اگر چانه “کوچکی” دارید، ممکن است برای تغییر شکل چانه و برجسته کردن خط فک نیاز به فیلر‌های پوستی داشته باشید.

یکی دیگر از علل ژنتیکی غبغب، ارثی بودن این عارضه است. به همین دلیل بسیاری از افراد مانند پدر و مادر خود، غبغب دارند.

رژیم غذایی و سبک زندگی 

رژیم غذایی ناسالم مانند رژیم غذایی پرچربی و پرکالری به دلیل افزایش احتمال تجمع و انباشت چربی در ناحیه ی زیر چانه، فرم چانه ی شما را تغییر میدهد. در جوامع مدرن ، رژیم غذایی نامناسب همراه با بی تحرکی ، یکی از شایع ترین علل ایجاد غبغب در افراد است.

سایر عوامل سبک زندگی امروزی، مانند برنزه کردن یا حمام آفتاب گرفتن باعث افزایش آسیب وارده به پوست گردن و چانه می شود. این عوامل باعث نازک شدن پوست و از دست دادن کلاژن می شود که نهایتا منجر به شل شدن پوست زیر چانه و گردن می شوند.

وضعیت و حالات بدنی نامناسب 

اگر به دلیل انحنای زیاد یا اشتباه در قرارگیری چانه، مشکلاتی مانند غبغب دارید، می توانید با قرار دادن چانه خود در حالت عمودی، بهبودی سریع برای این مشکل بیابید. با این حال، حفظ این حالت برای مدت طولانی دشوار است و نیاز به رعایت نظم و انضباط در وضعیت بدنی دارد. عوامل دیگری مانند آفتاب‌گرفتن یا استفاده از برنزه‌کننده ممکن است باعث تضعیف و آسیب پوست گردن و چانه شوند. این باعث نازک شدن پوست و کاهش کلاژن می‌شود که منجر به لخت شدن پوست زیر چانه و گردن می‌شود.

درمان 


مزوتراپی (تزریق ژل کیبلا)

مزوتراپی (تزریق ژل کیبلا) 

کیبلا که به نام اسید دئوکسیکولیک نیز شناخته می شود، یک ماده طبیعی است که چربی را در بدن انسان حل می کند. کیبلا پس از تزریق، به غشای سلول های چربی حمله می کند و آنها را حل می کند و بصورت مایع درمیاورد تا بدن بتواند آنها را جذب کند.

در سال ۲۰۱۵، تزریق اسید دئوکسیکولیک (کیبلا) جهت مزوتراپی، مورد تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا قرار گرفت. اسید دئوکسیکولیک به بدن در جذب چربی ها کمک می کند.

این ماده به طور کلی برای خلاص شدن از شر غبغب، که به عنوان چربی زیر چانه نیز شناخته می شود، استفاده می شود. در حالی که برخی از افراد با ورزش و تغییر رژیم غذایی خود می توانند غبغب خود را کاهش دهند، برخی دیگر به دلیل عوامل ژنتیکی دارای غبغب هستند. در چنین حالتی، میتواند از مزوتراپی جهت رفع غبغب کمک بگیرید.

مزوتراپی یک روش محبوب برای خلاص شدن از شر غبغب است که جایگزین روش های جراحی مانند برش چربی و لیپوساکشن شده است. در حالی که این روش های سنتی نیاز به بیهوشی دارند و می توانند باعث کبودی، عفونت و برجای ماندن جای زخم شوند، در عوض، مزوتراپی عوارض جانبی کمتری دارد و نسبت به آنها زمان کمتری هم می گیرد.

به طور کلی حدود چند هفته طول می کشد تا نتایج حاصل از تزریق مزوتراپی نمایان شود.

مزوتراپی چگونه عمل می کند ؟

زمانی که مزوتراپی در یک ناحیه خاص اعمال می‌شود، سلول‌های چربی برای همیشه از بین می‌روند و دیگر قابلیت تجمع یا ذخیره سازی ندارند. این سلول‌های باقیمانده به مواد زائد تبدیل می‌شوند که سپس توسط سیستم لنفاوی بدن متابولیزه می‌شوند و این امر به بدن اجازه می‌دهد تا طبیعی‌ترین راه برای از بین بردن این سلول‌ها را انجام دهد. جلسات درمانی مزوتراپی نیازمند چندین نوبت با فاصله یک ماهی هستند. هر جلسه شامل چند تزریق کوچک است و تقریباً ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به طول می‌انجامد. تعداد دقیق تزریق‌ها به میزان چربی موجود، آناتومی منحصر به فرد بدن هر بیمار و اهداف مورد نظرش وابسته است. پس از درمان، سلول‌های چربی معمولاً در عرض چهار تا شش هفته از ناحیه درمان برداشته می‌شوند.

عوارض جانبی احتمالی 

شایع‌ترین عوارض مزوتراپی شامل تورم، کبودی و ناراحتی بلافاصله پس از تزریق است. استفاده از یخ و داروهای ضد التهابی بدون نیاز به نسخه می توانند برای کاهش درد یا تورم پس از درمان موثر باشند. احتمال بروز عوارض جانبی جدی بسیار نادر است، اما میتواند منجر به آسیب های عصبی در فک شود که باعث ضعف عضلات صورت و مشکل در بلع میشود. به همین دلیل برای انجام تزریق مزوتراپی فقط به یک متخصص ماهر و با تجربه مراجعه کنید.

کرایولیپولیز

کرایولیپولیز بدون نیاز به جراحی برای غبغب

 

کرایولیپولیز بدون نیاز به جراحی، سوزن یا دوره نقاهت، غبغب شما را ازبین میبرد. این روش درمان نوین از فناوری سرما درمانی بهره میگیرد و موجب کاهش چربی زیر چانه شده و پوست شل زیر چانه را به تدریج سفت می کند و نتایج حاصل از این درمان طولانی مدت هستند. این روش درمانی می تواند از چندین جنبه به بهبود ظاهر شما کمک کند:

  • اصلاح وضعیت ناحیه ی گردن برای داشتن ظاهری زیباتر
  • برای همترازی اجزای صورت با یکدیگر، چانه و خط فک را برجسته تر می کند.
  • ظاهر کلی جوان تری به شما می بخشد.
  • باعث میشود قیافه شما جوری به نظر برسد که انگار وزن کم کرده اید.

کرایولیپولیز همچنین اولین و تنها درمان غیرجراحی برای کاهش چربی است که جهت سفت کردن پوست شل شده و کاهش غبغب مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا قرار گرفته است. مطالعه بالینی ۱۸ هفته‌ای که روی بیمارانی که درمان‌های کرایولیپولیز دریافت می‌کردند نشان میدهد، در ۷۷ درصد از این بیماران شل شدگی و افتادگی پوست درمان شده و ۷۵ درصد از این بیماران نیز گزارش کردند که چانه‌شان خوش فرم‌تر و جوان‌تر به نظر می‌رسد.

کرایولیپولیز چگونه عمل می کند؟ 

درست مانند تزریق کیبلا، کرایولیپولیز هم برای از بین بردن چربی زیرجلدی چانه، مورد تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکاست. فناوری انجمادی این روش، از پوست میگذرد تا سلول های چربی را به سرعت منجمد کند و باعث تجزیه آنها شود. پس از درمان، بدن شما به تدریج سلول های چربی آسیب دیده را دفع میکند و پوست زیر چانه سفت شده و جمع میشود.

عوارض جانبی کرایولیپولیز 

عوارض جانبی بسیار کمی در درمان کرایولیپولیز وجود دارد. شایع ترین عوارض جانبی این درمان موقتی هستند و شامل قرمزی خفیف، حساسیت، یا تورم است، اما این عوارض معمولا در عرض چند روز تا یک هفته از بین می روند.

فیلرهای چانه 

از فیلرهای صورت می توان برای کاهش علائم قابل مشاهده پیری که به دلیل کاهش حجم صورت ایجاد می شوند، استفاده کرد. این فیلر‌ها از ماده‌ای به نام هیالورونیک اسید استفاده می‌کنند که رطوبت را به پوست می‌رساند و صورت را حجیم تر می‌کند. فیلرها همچنین با تحریک کلاژن سازی به بافت های صورت حجم می دهند.

عوارض جانبی فیلر چانه 

مقداری تورم جزئی اتفاق میفتد که معمولاً در عرض یک تا دو روز برطرف می شود. درصد کمی از بیماران نیز دچار کبودی های جزئی می شوند که معمولاً می تواند با آرایش پوشانده شود.

لیزر لیپولیز 

قبل و بعد

لیزر لیپولیز یا لیپولیزر یک روش درمان کم تهاجمی به کمک لیزر است که در رفع افتادگی پوست حاصل از انباشت چربی و انقباض پوست بسیار موثر است. طی این درمان تنها در یک جلسه و به صورت سرپایی پوست صورت در ناحیه ی گردن، چانه و گونه ها کشیده شده و سفت میشود.

بوتاکس سفت کننده زیر چانه 

بوتاکس به کاهش حجم عضلات واقع در ناحیه فک کمک می کند. به شل شدن ماهیچه ها کمک می کند و به قسمت پایینی فک برجستگی بیشتری می دهد. بوتاکس به نوارهای پلاتیسمی اطراف گردن تزریق می شود و باعث سفت شدن ماهیچه ها می شود که گردن را بلند می کند و پایین صورت را باریک می کند.

اولترا / اولتراپی 

اولتراپی از دستگاهی استفاده می‌کند که امواج مافوق صوت را به لایه‌های عمیق پوست میفرستد، جایی که سلول‌های جدید و جوان می‌توانند جایگزین سلول‌های قدیمی پوست شوند. این امر فرآیند ترمیمی طبیعی بدن شما را تحریک میکند تا از کلاژن خود برای بازسازی پوست استفاده کند. اولترا گرما را به بافت ها و ماهیچه ها می رساند که منجر به سفت شدن و لیفت شدن پوست می شود و ظاهر افتاده و شل شده ی پوست را بهبود می بخشد.

لاغری و ورزش کردن 

تمرینات مخصوص چانه

اگر مشکل غبغب شما جزئی باشد میتوانید با انجام تمرینات مخصوص چانه، غبغب را از بین ببرید. به عنوان مثال، کج کردن سر به عقب و فشار دادن فک به جلو باعث کشش و تقویت عضلات ناحیه گردن در نزدیکی فک می شود. انجام این کار ۲۰ بار، در سه نوبت در طول روز به مدت چند هفته، عضلات را تقویت می کند، آنها را سفت می کند و می تواند گردن را به حالت عادی بازگرداند. اگر این تمرینات با کاهش وزن و لاغری همراه باشند، ممکن است متوجه تغییراتی در غبغب خود شوید، اما این راه حل فقط برای غبغب های جزئی و خفیف موثر است.

ابزار ماساژ 

ابزار ماساژ که مختص سفت کردن گردن طراحی شده اند نیز می توانند برای کاهش غبغب شما مفید باشند. این ابزارها می توانند تولید کلاژن را برای انعطاف پذیری بیشتر پوست، سوزاندن چربی و کمک به گردش خون ، تحریک کنند.

ماسک صورت 

ماسک‌های صورت متعددی موجود هستند که می‌توانند به سفت شدن پوست و کاهش ظاهر غبغب کمک کنند.

ماسک های گلیسیرین و ماسک های قهوه یا چای سبز میتوانند موثر باشند. استفاده روزانه از ماسک سفیده ی تخم مرغ، عسل و آب لیمو نیز باعث کاهش چربی اطراف چانه می شود.

لیپوساکشن 

زمانی که مزوتراپی در یک ناحیه خاص اعمال می‌شود، سلول‌های چربی برای همیشه از بین می‌روند و دیگر قابلیت تجمع یا ذخیره سازی ندارند. این سلول‌های باقیمانده به مواد زائد تبدیل می‌شوند که سپس توسط سیستم لنفاوی بدن متابولیزه می‌شوند و این امر به بدن اجازه می‌دهد تا طبیعی‌ترین راه برای از بین بردن این سلول‌ها را انجام دهد. جلسات درمانی مزوتراپی نیازمند چندین نوبت با فاصله یک ماهی هستند. هر جلسه شامل چند تزریق کوچک است و تقریباً ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به طول می‌انجامد. تعداد دقیق تزریق‌ها به میزان چربی موجود، آناتومی منحصر به فرد بدن هر بیمار و اهداف مورد نظرش وابسته است. پس از درمان، سلول‌های چربی معمولاً در عرض چهار تا شش هفته از ناحیه درمان برداشته می‌شوند.

سوالات متداول


چرا با وجود لاغر بودن باز هم غبغب داریم؟ 

اگر با وجود لاغری، غبغب دارید، بدن شما بخاطر عوامل ژنتیکی چربی اضافی را در اطراف خط فک ذخیره می کند.

آیا کاهش وزن باعث کاهش غبغب می شود؟ 

اگر غبغب شما به دلیل افزایش وزن و چاقی باشد، لاغر شدن میتواند آنرا کاهش دادده یا از بین ببرد.

از چه سنی غبغب شکل می گیرد؟ 

این عارضه در جوانی چندان به چشم نمیاید و با روند طبیعی افزایش سن و از حدود ۴۰ سالگی فرد برجسته تر شده و نمایان میشود.

عناوین این مطلب

مقالات مرتبط

رزرو وقت و مشاوره رایگان