مهم‌ترین علائم عفونت لب بعد از تزریق ژل کدامند؟

عفونت لب بعد از تزریق ژل یک عارضه نادر محسوب می‍شود. بر طبق آمار از هر 500 تا 2500 نفر، یک نفر دچار عفونت پس از تزریق ژل می‌شود.
به ندرت امکان بروز عفونت باکتریایی وجود دارد و بسته به شدت عفونت، احتمال بروز عوارض مختلفی وجود دارد.

اطلاعات در مورد هر گونه عفونت یا عارضه پوستی بایستی در جلسه مشاوره به پزشک ارائه شود. در صورت بروز عفونت لب با پزشک خود مشورت کنید. پس از تزریق ژل، وجود مقداری خونریزی یا کبودی طبیعی می‌باشد ولی بروز مجدد قرمزی، ورم یا درد 2 روز پس از تزریق ژل می‌تواند نشان‌دهنده وجود عفونت باشد و امکان دارد به مصرف فوری آنتی بیوتیک نیاز باشد.
برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد عفونت لب بعد از تزریق و رزرو وقت مشاوره در لیا کلینیک ارائه دهنده بهترین خدمات در زمینه پوست و زیبایی در اندرزگو و قیطریه با شماره 02128426546 تماس بگیرید.

تزریق ژل

تزریق ژل 2-

از تزریق ژل برای رفع چین و چروک یا جای زخم بر روی پوست و همچنین برای افزایش حجم لب‌ها استفاده می‌شود. تزریق ژل باعث برآمدگی ناحیه مورد نظر می‌شود. این حالت معمولا با گذشت زمان از بین می‌رود. ژل‌ها شامل موارد زیر می‌باشند:

• اسید هیالورونیک (رستیلن، ژوویدرم، کاپتیک). اسید هیالورونیک سبب جمع شدن مایع در ناحیه مورد نظر می‌شود.
  • کلاژن گاوی (زیپلاست، زیدرم). 4 هفته پیش از تزریق این ژل‌ها به تست آلرژی نیاز است.
  • پلیمر مصنوعی تجزیه‌پذیر (اسکالپترا)
  • کلسیم هیدروکسی آپاتیت (رادیس)

جهت تزریق برخی از ژل‌ها، ابتدا از ماده بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود. سپس جراح یا متخصص پوست، از سوزن مخصوص برای تزریق ژل زیر پوست استفاده می‌کند. جلسه درمانی حدود 15 دقیقه طول می‌کشد. در برخی از موارد، پس از چند هفته فاصله دوباره از تزریق ژل استفاده می‌شود.

دلایل عفونت لب پس از تزریق ژل

لب‌ها نزدیک دهان قرار دارند و در نتیجه بیشتر در معرض عفونت قرار دارند. دهان انسان مملو از باکتری است و اگر باکتری وارد ناحیه تزریق شود، امکان دارد باعث بروز عفونت در لب یا ایجاد بیوفیلم (تجمع باکتری) در اطراف ژل شود. این نوع عفونت‌ها معمولا به شکل برآمدگی قرمز و گرم هستند. در برخی از مواقع عفونت در اثر وجود سابقه عفونت‌های پوستی مانند تبخال یا استافیلوکوک اورئوس ایجاد شده و در نهایت آسیب‌دیدگی پوست در زمان تزریق ژل می‌تواند باعث فعال شدن عفونت شود. در صورت وجود سابقه تبخال، معمولا متخصصین استفاده از قرص ضد ویروس را پیش از تزریق ژل توصیه می‌کنند.

علائم عفونت لب پس از تزریق ژل

علائم عفونت لب پس از تزریق ژل عبارتند از:

• قرمزی پوست
  • ورم
  • گرمی
  • درد و حساسیت به لمس

این علائم با بیشتر عوارضی که سبب التهاب پس از عمل‌های زیبایی می‌شوند، یکسان هستند (مانند ورم یا واکنش آلرژیک پس از درمان)
متخصص بیماری‌های پوست بایستی تفاوت بین واکنش ایمنی، عفونت، ورم و قرمزی بعد از تزریق ژل را تشخیص دهد.

تشخیص عفونت لب بعد از تزریق ژل

ممکن است واکنش التهابی ناشی از عفونت در مدت 2 تا 24 ساعت اولیه و در یک قسمت خاص از صورت رخ دهد. به عنوان مثال، در برخی موارد، خارش و قرمزی پس از تزریق ژل لب به عنوان نشانه اولیه عفونت شناخته می‌شوند. علائم ابتدایی عفونت شامل درد و حساسیت به لمس و قرمزی پس از تزریق ژل لب است. این علائم معمولا در مدت اولین هفته، بین روز دوم تا ششم، ظاهر می‌شوند. آبسه همچنین بین روز ششم و چهاردهم ایجاد می‌شود. التهاب پس از تزریق ژل، در طول شش ساعت اولیه به شدت خود می‌رسد و سپس کاهش می‌یابد. آلرژی در بیشتر موارد، در 24 ساعت اولیه در سرتاسر صورت رخ می‌دهد. ورم ناشی از عفونت کمی پس از آلرژی شروع شده و به تدریج بزرگتر می‌شود و تنها در یک منطقه خاص ایجاد می‌شود. در صورت همزمان بروز علائم فوق، درمان آلرژی و عفونت ضروری است.

درمان عفونت لب پس از تزریق ژل

در صورت بروز عفونت و قرمزی لب پس از تزریق ژل، بایستی بعد از مراجعه به پزشک و مصرف آنتی‌بیوتیک، از زخم مراقبت شود.

مصرف آنتی‌بیوتیک خوراکی

در زمان بروز عفونت لب پس از تزریق ژل، امکان دارد پزشک مصرف آنتی بیوتیک را به بیمار توصیه کند. آنتی‌بیوتیک‌هایی که برای درمان عفونت پس از تزریق ژل مصرف می‌شوند، دارای خواص ضد التهابی نیز هستند. امکان دارد از آنتی‌بیوتیک برای مدت شش هفته استفاده شود.

حل کردن ژل

از داروی هیالورونیداز معمولا به همراه آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شود. هیالورونیداز به حل شدن ژل اسید هیالورونیک که در داخل ناحیه عفونی وجود دارد، کمک می‌کند.
برخی از افراد به هیالورونیداز حساسیت دارند، بنابر این ابتدا بایستی وجود حساسیت در بیمار ارزیابی شود.

تزریق آنتی‌بیوتیک در لب

در مواردی که عفونت شدید باشد، امکان دارد پزشک از تزریق آنتی‌بیوتیک در ناحیه مورد نظر استفاده کند. ممکن است به سه بار تزریق آنتی‌بیوتیک نیاز باشد. بین اولین و دومین تزریق بایستی یک هفته و بین دومین و سومین تزریق نیز بایستی دو هفته فاصله وجود داشته باشد.

خارج کردن ژل از ناحیه عفونی

امکان دارد نیاز باشد تا پزشک ژل تزریق شده در لب یا هر گونه چرک عفونی را خارج کند. این اقدام به خروج هر گونه عفونت و تسریع روند بهبود کمک می‌کند. این روش در مطب پزشک انجام می‌شود.

درمان زخم‌ها

در برخی از موارد امکان دارد عفونت منجر به ایجاد زخم باز شود. در چنین مواقعی بایستی از اقدامات زیر برای جلوگیری از گسترش عفونت استفاده شود.

تمیز نگه داشتن ناحیه مورد نظر

زخم باز که در اثر عفونت بر روی صورت ایجاد شده باشد، به درمان نیاز دارد. جهت جلوگیری از ورود باکتری بیشتر به زخم، ناحیه مود نظر را هر روز با آب گرم بشویید. این روش به جلوگیری از تجمع آلودگی در زخم و تسریع روند بهبود کمک می‌کند.
در صورت تشخیص پزشک از محصولات پاک‌کننده ملایم یا صابون ضد باکتری استفاده کنید. پیش از استفاده از هر روش درمانی برای درمان عفونت، با پزشک مشورت کنید.

استفاده از وازلین

جهت مرطوب نگه داشتن زخم، لایه نازکی از وازلین بر روی زخم قرار دهید. این روش به تسریع روند بهبود، کاهش مشکلات پوستی و رفع جای زخم کمک می‌کند. می‌توانید وازلین را با استفاده از انگشتان تمیز یا گوش‌پاک‌کن مورد استفاده قرار دهید.

پانسمان ناحیه مورد نظر با گاز استریل

در صورتی که زخم بزرگ باشد، امکان دارد به پانسمان زخم با گاز استریل نیاز باشد. به این منظور، گاز را بر روی محل مورد نظر قرار داده و با نوار چسب کاغذی، گاز را بر روی زخم ثابت نگه دارید. پس از این که زخم کمی بهبود پیدا کرد، می‌توانید گاز استریل را بردارید.
در ارتباط با پانسمان زخم با گاز استریل، با پزشک مشورت کنید.

نحوه جلوگیری از عفونت لب

برای جلوگیری از بروز عفونت پس از تزریق ژل، اهمیت تمیزی پوست پیش از تزریق ژل توسط پزشک را مورد تأکید قرار دهید. در صورتی که پوست خشک یا عفونی باشد و یا هر مشکل دیگری بر روی پوست وجود داشته باشد، بایستی از تزریق ژل خودداری کنید. همچنین، پیش از تزریق ژل لب، استفاده از داروی ضد ویروس توصیه می‌شود تا از عدم بروز تبخال اطمینان حاصل شود. تبخال می‌تواند در اثر آسیب‌دیدگی پوست یا التهاب ناشی از تزریق ایجاد شود.

مراجعه به پزشک معتبر و با تجربه برای تزریق ژل را تأکید کنید و قبل از تزریق با پزشک مشورت کنید تا از بروز هر گونه مشکل در ارتباط با تزریق ژل جلوگیری شود.

توجه داشته باشید که برخی عوارض ممکن است عفونت لب پس از تزریق ژل را افزایش دهند. در صورتی که در گذشته عفونتی مانند جوش یا راش در اطراف صورت داشته باشید، نباید از تزریق ژل لب استفاده کنید. افراد دچار التهاب پوست نیز نباید از تزریق ژل استفاده کنند. همچنین، در صورت بروز عفونت در بینی یا دهان، مانند سینوزیت، بیماری لثه، عفونت گلو یا آبسه دندان، نباید از روش تزریق ژل استفاده کنید.

به عنوان مثال، افراد مبتلا به ویروس هرپس سیمپلکس، ویروس پاپیلومای انسانی، بیماری زرد زخم، مولوسکوم کنتاژیوزوم یا عفونت قارچی نزدیک لب نباید از تزریق ژل لب استفاده کنند.

سوال‌های رایج در مورد عفونت لب بعد از تزریق ژل

بروز عفونت لب پس از تزریق ژل چقدر متداول می‌باشد؟

به ندرت امکان بروز عفونت لب پس از تزریق ژل وجود دارد.

آیا تزریق ژل می‌تواند باعث بروز آبسه شود؟

آبسه پس از تزریق ژل لب معمولا از نوع عفونت شدیدی است که در مدت دو هفته پس از تزریق بروز می‌کند.

آیا امکان بروز واکنش آلرژیک به تزریق ژل وجود دارد؟

بله. به ندرت امکان بروز واکنش آلرژیک به تزریق ژل وجود دارد.

توده یا برآمدگی در اثر تزریق ژل لب چقدر ماندگار می‌باشد؟

به منظور جلوگیری از وقوع عوارض ناخواسته مانند عفونت یا انسداد عروق در مرحله تزریق ژل لب، مشاوره با یک متخصص الزامی است. در صورتی که متخصص تشخیص دهد هیچ مشکلی وجود ندارد، نگرانی ناشی از توده تزریق شده نیست و بعد از یک تا دو هفته به طور معمول توده برطرف می‌شود. برای کاهش ورم، می‌توان از یخ یا کمپرس سرد استفاده کرد.

آیا در زمان استفاده از آنتی بیوتیک، تزریق ژل لب امکان‌پذیر است؟

در صورت وجود عفونت در بدن، امکان دارد عفونت وارد ژل شده و باعث بروز عفونت موضعی شود. به همین دلیل، در صورتی که از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌کنید نباید از روش تزریق ژل لب استفاده کنید.

چگونه می‌توان توده ناشی از تزریق ژل لب را حل کرد؟

در صورت وجود توده، برآمدگی یا هر گونه مشکل دیگر ناشی از تزریق ژل لب، بهترین گزینه استفاده از هیالورونیداز می‌باشد. هیالورونیداز آنزیمی است که جهت حل کردن هر گونه ژل اسید هیالورونیک در بافت تزریق می‌شود.