لوگو لیا کلینیک
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

رفع قوز و اصلاح فرم بینی بدون عمل و با تزریق فیلر

عناوین این مطلب

هرساله جراحی های بسیاری برای اصلاح فرم بینی انجام می شود و نتایج خوبی نیز به همراه دارند. اما بیماران بسیاری با تنها اشکلات اندکی در بینی خود به دلیل مشکلات آناتومی یا به دلیل فاکتورهای مرتبط با سن مانند کاهش بافت استخوانی و پیری زیرپوستی، بخاطر ترس از جراحی یا دیگر دلایل شخصی افدام به درمان نمی کنند. در چنین مواردی، تکنیک ساده ای مانند تزریق فیلر که عوارض جانبی خاصی هم ندارد، می تواند به کار گرفته شوند. یک مثال خوب می تواند رفع قوز و اصلاح فرم بینی باشد. این روند باید در زمان مقرر تکرار شود (تقریبا هر سال) اما بسیار ساده است و به زمان ریکاوری نیازی ندارد و از همین رو توسط بیمارانی که مایل به انجام جراحی نیستند، مورد قبول واقع شده است.

 

تزریق فیلر یا ژل برای رفع قوز و اصلاح فرم بینی از جراحی بهتر است


تزریق فیلر یا ژل برای رفع قوز و اصلاح فرم بینی از جراحی بهتر است

جراحی زیبایی بینی همیشه روند بی نقصی نخواهد بود و اصلاح نقایص ایجاد شده پس از جراحی می تواند بسیار دشوار باشد. در نتیجه استفاده از ژل به مقدار کم برای درمان برخی اشکالات خاص بینی، به روشی مناسب برای اصلاح مشکلات ایجاد شده پس از جراحی برای بینی تبدیل شده است. بعلاوه برخی بیماران که مایل به انجام عمل جراحی نیستند و یا امکان جراحی را ندارند، استفاده از تزریق ژل برای رفع قوز و اصلاح فرم بینی می تواند رویکرد جایگزین جراحی برای آنها باشد.

مزایا


قبل و بعد

مزایای بسیاری برای رفع قوز بینی با استفاده از تزریق ژل وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:

  • بهترین گزینه برای بینی هایی که زیاد دراز نیستند و آنهایی که نوک افتاده دارند.
  • اصلاح تمامی اشکالات جزئی انحراف بینی
  • ساده بودن این تکنیک
  • اجرای ساده
  • روشی بدون هزینه های گزاف، خطر بیهوشی و زمان ریکاوری
  • جایگزینی برای جراحی
  • استفاده از ژل های زیست تجزیه پذیر و زیست سازگار
  • ترمیم سریع هر گونه اشتباه (در صورت وقع)
  • خودداری از هرگونه آزمایش پوستی
  • بازیابی شکل و خاصیت ارتجاعی بافت، مشابه بینی جوانان

از چه موادی به عنوان ژل تزریقی در رفع قوز و اصلاح فرم بینی استفاده می شود؟


از چه موادی به عنوان ژل تزریقی در رفع قوز و اصلاح فرم بینی استفاده می شود

چهار نوع ژل برای تزریق ژل در رفع قوز و اصلاح فرم بینی وجود دارد:

  • کلاژن های بدست آمده از بدن انسان

این نوع از ژل دارای ایمنی زایی کمتری است و آزمایشات آلرژی برای آنها مورد نیاز نیست. متاسفانه آنها ماندگاری بالایی ندارند و تابحال در بینی استفاده نشده اند.

  • هیالورونیک اسید (HA)

هیالورونیک اسید (HA) یک مولفه طبیعی از بافت های ارتباطی انسان است که احتمال بروز ایمنی زایی را حداقل می کند. این ماده دارای ماندگاری بالاتری است. HA در سال 2003 توسط سازمان غذا و دارو (FDA)ی امریکا برای پر کردن چین و چروک های خفیف تا شدید اطراف بینی و دهان تایید شد. از HA می توان در تیغه بینی، فرورفتگی بالای بینی و شکل دهی به نوک بینی استفاده کرد و نتایج خوبی هم گرفت.

  • ژل کلسیم هیدروکسی آپاتیت

کلسیم هیدروکسی آپاتیت (CaHA) یک ماده معدنی در استخوان است و در کاربردهای پزشکی مختلفی مورد استفاده قرار گرفته است. این یک ماده غیرایمنی زا است و ماندگاری طولانی تری دارد. از CaHA در تیغه بینی و فرورفتگی بالای بینی استفاده شده است و نتایج خوبی در طول یک سال پس از تزریق ژل نشان داده است.

  • سیلیکون

سیلیکون یک ماده مصنوعی و بیجان است. سیلیکون مایع به منظور ایجاد یک بافت نرم دائمی، معمولا به لایه زیرپوستی تزریق می‌شود.

روند تزریق ژل برای رفع قوز و اصلاح فرم بینی


روند تزریق ژل برای رفع قوز و اصلاح فرم بینی

ابتدا یک سوزن مناسب توسط تزریق کننده ژل انتخاب می شود. کوچکترین سوزنی که محصول می تواند درون آن جریان یابد، گزینه مناسب تری است، چرا که بیمار در استفاده از سوزن باریک، درد کمتری حس می کند و دقت کار نیز حداکثر می شود. درد این فرایند اندک است و استفاده از بیحسی موضعی (تتراکائین یا لیدوکائین) کافی خواهد بود. نهایتا ژل ها در حجم بسیار اندک در هر ورود سوزن به پوست به دقت تزریق می شود. این روش، مفیدترین تکنیک در اصلاح دقیق دفرمیتی موضعی بینی به شمار می رود.

شرایط فرد مناسب برای تزریق ژل برای رفع قوز و اصلاح فرم بینی چیست؟


در استفاده از ژل های بافت نرم در بینی، انتخاب بیمار از اهمیت بالایی برخوردار است. موارد مناسب برای این روند در مقابل جراحی مقاومت می کنند، چوست ضخیمی دارند و مشکلاتی در فرم بینی دارند که عمدتا مربوط به نوک و کنارهای بینی نیست. مشکلات ایجاد شده پس از جراحی زیبایی در تیغه یا کناره های بینی را می توان به شکلی ایمن و موفق درمان کرد.

قوز بینی  

قوز بینی

برای رفع قوز، باید ژل ها هم به بالا و هم به پایین بینی تزریق شود. همچنین از این تکنیک می توان برای بینی های پهن استفاده شود تا نمود بیرونی یک بینی باریک تر را بدهد.

تزریق ژل برای اصلاح مشکل فرورفتگی بینی

تزریق ژل برای اصلاح مشکل فرورفتگی بینی

در این موارد هیچ غضروف پشتیبان در زیر این فرورفتگی وجود ندارد، بنابراین لازم است تا دقیق در سطح پوستی/زیرپوستی تزریق ژل صورت گیرد تا لایه پوستی ضخیم تر شود و پلی میان استخوان تیغه بینی و غضروف نوک آن ایجاد شود.تزریق ثانویه به سطح عمیق تر به بالاتر آوردن فرورفتگی و شکل دهی به پل تیغه بینی کمک می کند.

تزریق برای رفع کجی بینی

تزریق برای رفع کجی بینی

در مواجهه با مساله کجی بینی، می توانید یک خط را تصور کنید که از وسط بینی عبور می کند. معمولا بخش هایی از بینی کج به شکل C یا S در طرفین خط عبوری از میان بینی قرار خواهد گرفت. بینی با پر شدن این فرورفتگی های جانبی، شکل صاف تری به خود خواهد گرفت.

نوک بینی افتاده 

نوک بینی افتاده

اگر بینی فرد، نوک مشخصی نداشت و افتاده بود، می توان با تزریق ژل در محل آناتومیک مناسب، یک نوک خوب برای آن شکل داد. این تزریق می تواند مانند یک گرافت نوک بینی باشد و باعث شکل دهی به نوک بینی شود.

دستورالعمل های بعد از جراحی


اعمال یخ و فشار برای جلوگیری از کبودی مفید هستند. ژل تزریق شده ساخته شده از HA در ابتدا کمی تورم خواهد داشت و در هفته اول در مقابل لمس کمی سفت تر به نظر می رسد اما رفته رفته شکل طبیعی تری به خود می گیرد. بیمار باید انتظار شکل متورم برای ناحیه تزریق ژل را در ابتدا داشته باشد، اما این تورم در طول 2 تا 4 روز بهبود می یابد.

عوارض جانبی


درمان های با استفاد از ژل دارای نقایصی هستند که باید با کمک پزشکان متبحر رفع شوند. این مشکلات عبارتند از:

  • کبودی
  • قرمزی
  • التهاب
  • درد
  • خارش
  • ناهمواری/قلمبه شدن
  • تغییر رنگ
  • بروز آلرژی

خطرات


خطرات

بیشترین خطر عبارت است از تزریق ژل به درون رگ که می تواند منجر به بافت مردگی است. تزریق رتروگراد و جلوگیری از وارد آمدن فشار یا بستن راه بازگشت خون از پوست در حین درمان می تواند از بروز این عارضه مخرب جلوگیری کند. از تزریق ژل برای بیمارانی که سابقه آلرژی های شدیدی که منجر به شوک آنافیلاکتیک می شود، چند آلرژی شدید دارند، آلرژی به پروتئین های باکتریایی گرم منفی و لیدوکایئین دارند، خودداری باید کرد.

هزینه تزریق ژل برای رفع قوز و اصلاح فرم بینی


هزینه تزریق ژل به جنس ژل تزریقی، مقدار ژل، تکنیک استفاده شده توسط جراح برای رفع قوز و اصلاح فرم بینی، پیچیدگی روند، وضعیت شخصی خودتان، زمان صرف شده و اینکه کجا زندگی می کنید، بستگی دارد.

سوالات متداول


قوز بینی چیست؟

قوز بینی از استخوان و غضروف ساخته شده است. بالای قوز سخت است و این مساله در نتیجه بالا آمدن استخوان بینی ناشی از شکستگی یا فقط شکل طبیعی بینی فرد ایجاد می شود. قسمت پایین تر قوز دماغ از غضروف، و غضروف پره ای تشکیل شده است.

آیا شکل بینی به طور طبیعی دوباره تغییر می کند؟

احتمال هرگونه اثر داشتن روی شکل بینی بسیار اندک است. شکل بینی اصولا با استخوان و غضروف تعیین می شود و بدون تطریق ژل نمی تواند تغییر کند.

پزشک چطور قوز بینی را اصلاح می کند؟

سه روش برای رفع قوز و اصلاح فرم بینی وجود دارد. جراحی زیبایی باز: همان جراحی زیبایی بینی سنتی که جراحی زیبایی بینی باز نیز نامیده می شود که رایج ترین روش برای از بین بردن قوز بینی است. جراحی زیبایی بسته بینی،  جراحتان به جای ایجاد یک برش مشخص روی تیغه بینی، از سوراخ های بینی استفاده می کند. زیبایی بینی بدون جراحی: این روش که از آن تحت عنوان جراحی مایع بینی نیز یاد می شود، از ژل برای این کار استفاده می کند و نتایجی به همراه دارد که از شش ماه تا دو سال باقی می ماند.

آیا می توان با تزریق ژل، فرم بینی را اصلاح کرد؟

عمل زیبایی بینی بدون استفاده از جراحی، تیغه، نوک و کناره های بینی را هدف می گیرد. ژل ها را می توان اطراف هر نقطه از بینی تزریق کرد تا شکل آن را اصلاح نماید. این روش برای که کسی بخواهد قوز کوچک بینی اش را هموارتر کند، نتیجه خوبی به همراه خواهد داشت.

آیا استفاده از تزریق ژل برای رفع قوز و اصلاح فرم بینی ایمن است؟

خطر و پیچیدگی های تزریق ژل برای رفع قوز و اصلاح فرم بینی در مقایسه با جراحی های زیبایی باز و بسته پایین تر است. طبیعتا اگر این فرایند زیر دست متخصصی که در این زمینه مجرب باشد، انجام شود، خطرات کمتری خواهد داشت. در این حالت پزشکتان باید آموزش دیده باشد و توسط کمیته جراحان پلاستیک تایید شده باشد. فرایند بهبود ناحیه ای که تزریق ژل داشته، سریعتر خواهد بود.

نقایص تزریق ژل برای رفع قوز و اصلاح فرم بینی چیست؟

اکثر ژل ها نهایتا حل می شوند و تزریق باید مجددا تکرار شود، بنابراین این یک راه حل دائمی نیست. نقص دیگر تزریق ژل برای رفع قوز و اصلاح فرم بینی، امکان تجمع ژل و تورم یک نقطه است که در صورتی که به جای تزریق ان در عمق مناسب بافت، در نزدیکی پوست تزریق شود، رخ خواهد داد. بعلاوه اگر ژل خیلی سطحی تزریق شود، ممکن است پوست اطراف آن به رنگ کبود در بیاید که به آن اثر تیندال گفته می شود. همچنین خطر اندکی از بروز عفونت موضعی، بی حسی و یا واکنش آلرژیک به ژل وجود دارد.

دوام ژل تزریق شده چقدر است؟

ژل تزریقی برای بینی بین 9 تا 12 ماه ماندگاری دارد. دوام ژل ها در کسی که مرتب این کار را تکرار می کند، افزایش می یابد.

 

هزینه درمان تزریق ژل برای رفع قوز و اصلاح فرم بینی چقدر است؟

این مساله به جنس ژل تزریقی، مقدار ژل، تکنیک استفاده شده توسط جراح برای رفع قوز و اصلاح فرم بینی، پیچیدگی روند، وضعیت شخصی خودتان، زمان صرف شده و اینکه کجا زندگی می کنید، بستگی دارد.

 

آیا ممکن است که تزریق ژل با اشکال مواجه شود؟

اگرچه به ندرت رخ می دهد اما مشکلاتی که در نتیجه تزریق ژل های پوستی رخ می دهد، می تواند مخرب باشد. از جدی ترین این مشکلات می توان به مشکلات عروقی اشاره کرد. انسداد عروق به بافت مردگی، ایجاد زخم و یا در حالت جدی تر، به کوری بیانجامد.

آیا ممکن است در محل تزریق ژل تورم رخ دهد؟

در حین عمل معمولا دردی وجود نخواهد داشت و یا بسیار اندک خواهد بود، اما ممکن است پس از آن در محل تزریق کمی قرمزی، کبودی، تورم یا سوزش حس شود. احساس درد اندک پس از انجام درمان طبیعی است.

چقدر طول می کشد تا ژل تزریقی برای رفع قوز و اصلاح فرم بینی، شکل بگیرد؟

افرادی که تحت عمل جراحی مایع بینی قرار گرفته اند همین مساله را درباره تزریق ژل بسیار دوست دارند که به هیچ زمان ریکاوری نیاز نیست. می توانید همان روز به کار یا زندگی روزمره خود بازگردید. بیشترمواد ژل در طول شش ماه در لایه های پوستتان حل خواهد شد.

اگر ژل وارد رگ شود، چه می شود؟

مواد ژل تزریق شده به درون عروق، به نواحی دیگر بدن منتقل می شود و منجر به سکته، مشکلات بینایی، کوری یا آسیب و/یا مرگ پوست یا ساختارهای زیرین صورت شود. با مراجعه به یک پزشک مجرب، می توانید اینگونه خطرات را حداقل کنید.

آیا بدنتان می تواند ژل تزریقی را پس بزند؟

احتمال پس زدن ژل های ساخته شده از هیالورونیک اسید و آنهایی که بطور طبیعی در بدنتان ساخته می شود، بسیار کمتر است.

واکنش آلرژیک به ژل تزریق شده چگونه است؟

نشانه های واکنش آلرژیک عبارتست از: تورم و التهاب، قرمزی و درد طولانی مدت.

عناوین این مطلب

مقالات مرتبط

رزرو وقت و مشاوره رایگان