لوگو لیا کلینیک
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

تخلیه ژل لب نحوه انجام و مراقبت‌های بعد از آن .

عناوین این مطلب

ژل‌های لب، که از جنس اسید هیالورونیک ساخته می‌شوند، به منظور بهبود ظاهر کلی دهان و لب‌ها استفاده می‌شوند. افرادی که مشورت برای تزریق ژل لب می‌کنند، عموما با مشکلاتی مانند نازکی یا نامتقارنی لب‌ها روبرو هستند و یا می‌خواهند خطوط لب خود را اصلاح کنند. در این روش درمانی، ژل پُرکننده با فرمول خاصی، با استفاده از سوزنی بسیار نازک، در نقاط مختلف روی دهان و اطراف آن تزریق می‌شود. مکان دقیق تزریق‌ها بستگی به مشکلات و اصلاحات مورد نظر بیمار دارد.

یکی از مزایای تزریق ژل لب، این است که این ژل‌ها قابل حل شدن هستند. هدف از تخلیه ژل لب، این است که ژل تزریق شده به لب بدون هیچگونه خطر یا ناراحتی حل شده و از بین برود.

لیا کلینیک یک مرکز تزریق، تخلیه و اصلاح ژل در قیطریه و اندرزگو است. ما با داشتن کادری از پزشکان و متخصصین مجرب پوست، می‌توانیم درمان عوارض، اصلاح و تخلیه ژل را به طور تخصصی برای شما انجام دهیم. برای آگاهی بیشتر در مورد پروسه‌ی تخلیه ژل‌های لب با لیا کلینیک به شماره 02128426546 تماس گرفته و برای یک جلسه مشاوره نوبت بگیرید.

چرا نیاز می‌شود که ژل لب را تخلیه کنیم؟


چرا نیاز می‌شود که ژل لب را تخلیه کنیم

تزریق بیش از حد یا جابجایی ژل

گاهی اوقات، استفاده بیش از حد از ژل و یا تزریق نادرست آن، می‌تواند باعث مشکلات جدی در ظاهر لب‌ها شود. یکی از مشکلات رایج استفاده نادرست از ژل، لب اُردکی است. در این حالت، ژل به خط لثه و بالای بافت لب جابجا می‌شود و باعث بزرگ شدن بیش از حد لب بالا و یا هر دو لب می‌شود. این حالت غیرطبیعی است و می‌تواند در آینده عوارض جانبی و مشکلاتی را به همراه داشته باشد.

همچنین، مهاجرت ژل به خط لثه می‌تواند باعث چروکیدگی و پیرتر شدن پوست در این ناحیه شود. وزن و فشار ژل بر روی پوست باعث می‌شود دهان پایین بیاید و استفاده بیش از حد عضلات اطراف دهان برای تعادل دهان، منجر به ایجاد چروک‌ها، خطوط ریز و شلی پوست می‌شود. اما این وضعیت قابل درمان است و با تخلیه ژل، تزریق دقیق ژل در بافت لب و استفاده از بوتاکس یا درمان‌های مناسب، می‌توان پوست اطراف دهان را دوباره سفت کرده و تعداد و شدت خطوط باقیمانده را کاهش داد.

عوارض ژل‌های پُرکننده

گاهی اوقات، به دلیل بروز یک سری عوارض، لازم است که ژل لب را تخلیه کنیم. برخی از این عوارض، مانند واکنش‌های منفی بدن به ژل و ایجاد توده‌های ژل (گلوله شدن ژل) در زیر پوست، جزء ریسک‌های کوچک تزریق ژل هستند. اما نکروز، که در آن تزریق اشتباهی ژل به یک رگ خونی باعث قطع شدن جریان خون و مرگ بافت‌های اطراف آن رگ می‌شود، یک مسئله جدی است.

در صورت قطع شدن جریان خون، باید ژل ظرف 24 ساعت بعد از تشخیص نکروز تخلیه شود تا بتوان بافت اطراف را نجات داد. در غیر این صورت، ممکن است برای بازسازی صورت بیمار به پیوند پوست و عمل جراحی نیاز پیدا شود. به همین دلیل است که ژل همیشه باید توسط یک پزشک مجرب و آموزش دیده، مثل یک متخصص پوست یا جراح پلاستیک انجام شود. این پزشک بتواند تمامی واکنش‌های بیمار به هرگونه تزریق ژل لب را از نزدیک تحت نظر داشته و همیشه بعد از درمان بیمار را برای بررسی نتیجه تزریق ویزیت کند.

ژل‌ها چطور تخلیه می‌شوند؟


تخلیه ژل یک درمان بسیار ساده و سریع است. برای این کار، فقط باید به ناحیه‌ای که نیاز به تخلیه ژل دارد، 1 تا 4 تزریق هیالورونیداز انجام می‌شود؛ یعنی اینکه درمان فقط 10 دقیقه طول می‌کشد.

هیالورونیداز چیست؟


هیالورونیداز یک آنزیم طبیعی است که به عنوان عامل تجزیه عمل کرده و اسید هیالورونیک را از طریق هیدرولیز حل می‌کند. این آنزیم طی مراحلی تصفیه و خالص‌سازی می‌شود تا بتوان با آن ژل‌های پرکننده را حل کرد.

پروسه‌ی تخلیه ژل لب


پروسه‌ی تخلیه ژل لب

تخلیه ژل شامل مراحل زیر است:

1- مشاوره: پزشکان ما بعد از معاینه نواحی تزریق شده و صحبت با شما، بخش‌هایی که باید ژل آن‌ها تخلیه شود را تعیین کرده و عمل، ریسک‌ها و برنامه بعد از تخلیه ژل را برایتان توضیح می‌دهند.

2- تست آلرژی (تست پَچ): از آنجاکه احتمال کمی وجود دارد که بدنتان به آنزیم هیالورونیداز واکنش آلرژیک نشان بدهد، مقدار خیلی کمی از این آنزیم به عنوان یک تست آلرژی به یکی از بازوهای شما تزریق می‌شود تا پزشک مطمئن شود که بدن شما به این ماده واکنش منفی نشان نخواهد داد. بعد از تزریق تست آلرژی باید 30 دقیقه در کلینیک منتظر بمانید تا نتیجه تست مشخص شود. علائم واکنش آلرژیک عبارتند از ورم، راش‌های پوستی و قرمزی در محل تزریق. اگر هیچ نشانه‌‌ای از آلرژی وجود نداشته باشد، هیالورونیداز به قسمت‌های تعیین شده تزریق می‌شود.

3- می‌توان 15 تا 20 دقیقه قبل از تزریق، به محل‌هایی که نیاز به تخلیه ‌ژل دارند، کرم بی‌حس کننده زد.

4- در پایان، آنزیم هیالورونیداز به نواحی دارای مشکل تزریق می‌شود.

مراقبت‌های بعد از تخلیه ژل لب


به منظور جلوگیری از بروز هرگونه عفونت، توصیه می‌شود تا مدت 6 ساعت بعد از تخلیه، از لمس کردن یا استفاده از مواد آرایش بروی نواحی درمان شده خودداری کنید. به علاوه، هرگونه ورم را می‌توان با مصرف آنتی‌هیستامین رفع کرد. کبودی‌ها را هم می‌توان با کرم یا قرص‌های آرنیکا کاهش داد.

نتایج تخلیه ژل لب


نتایج تخلیه ژل لب

هیالورونیداز دارای یک اثر فوری و نیمه عمر (half-life) دو دقیقه‌ای با دوامِ عمل 24 تا 48 ساعته است. به محض اینکه پروسه تزریق هیالورونیداز شروع می‌شود، ژل موجود در لب‌ها شروع به تجزیه کرده و فوراً شل می‌شود. این آنزیم اگرچه دارای نیمه عمر کوتاهی است، اما اثربخشی آن دوام طولانی‌تری دارد، به طوریکه حدود 48 ساعت بعد از تزریق خواهید دید که برجستگی نواحی دارای ژل به شدت کم شده است.

از این مرحله به بعد تأثیر درمان را می‌توان کاملاً حس کرد. عموماً، این درمان به خوبی جواب می‌دهد، هرچند که ژل‌ها با یکدیگر تفاوت دارند و به شکل متفاوتی با بافت بدن پیوند می‌خورند؛ اما در کل، همگی آن‌ها به خوبی در بافت‌ها یا ناحیه‌هایی که گاهی به چشم نمی‌آیند ادغام‌ می‌شوند. و به همین دلیل است که گاهی اوقات برای تخلیه کامل ژل‌ها به چند جلسه درمان است. غالباً یک برآمدگی سطحی کوچک در لب به سرعت تخلیه می‌شود، اما توده‌های بزرگتر یا نواحی گسترده‌تری که ژل در آن‌ها ادغام شده فقط به بخش‌های کوچکتری تقسیم می‌شوند، طوری که بیمار احساس می‌کند ژل در بعضی جاها تخلیه شده اما در جاهای دیگری هنوز وجود دارد. به علاوه اگر ژل قدیمی بوده یا طی چند جلسه تزریق شده و به مرور زمان شکل گرفته باشد، این احتمال وجود دارد که اطراف آن مقداری بافت اِسکار ظریف ایجاد شده باشد، و در نهایت ممکن است هیالورونیداز به جای تجزیه ژل‌های ناحیه‌ای که شکستن پیوند آن‌ها سخت‌تر است شروع به تجزیه اسید هیالورونیک خود بدن بکند. در جاهایی که تمرکز اسید هیالورونیک بالاتر بوده، اندازه ذرات ژل بزرگتر است و پیوند مواد تزریق شده با بافت زیادتر است دوام ژل در بدن بیشتر می‌شود. اگرچه متخصص پوست برای درمان به هیالورونیداز اتکا می‌کند، اما باید توجه داشت که این درمان هم مثل خود تزریق ژل لب، نتیجه صد در صد دقیقی ندارد. البته، با پیشرفت پروسه حل شدن ژل، متخصص پوست می‌تواند واکنش بافت‌های بدنتان را ارزیابی کرده و بر اساس نتایج به دست آمده در مورد ادامه جلسات درمان تصمیم‌گیری کند. اما در کل، اینکه به چند جلسه درمانی دیگر نیاز دارید به نتیجه به دست آمده، نسبت ریسک‌ها به مزایا، عوارض جانبی درمان و همینطور رضایتمندی بیمار و پزشک از درمان و ادامه آن بستگی دارد.

عوارض جانبی هیالورونیداز کدم‌اند؟


درست بعد از تزریق هیالورونیداز، ناحیه تحت درمان دچار مقداری ورم و احتمالاً کبودی می‌شود. البته این مشکلات، بسته به محل تزریق و اینکه چه مقدار ژل باید تخلیه شود، ظرف 48 تا 72 ساعت رفع می‌شوند، با این حال تخلیه کامل ژل و برگشتن ناحیه تحت درمان به وضعیت قبل از تزریق ژل تا دو هفته زمان می‌برد.

همچنین، در ابتدا که تزریق انجام می‌شود درد ناچیزی شبیه به سوزش را احساس می‌کنید و به علاوه احتمال دارد که کبودی و ورم هم باعث درد خفیفی بشوند؛ البته بعد از 24 تا 48 ساعت (اگر همه چیز خوب پیش برود) هیچگونه دردی را در ناحیه درمان شده احساس نخواهید کرد.

پرسش‌های متداول


آیا می‌توانم دوباره در همان ناحیه تخلیه شده، تزریق ژل داشته باشم؟

بله، می‌توانید. صرفاً به این خاطر که ژل لب یا قسمت دیگری از بدن را تخلیه کرده‌اید دلیل نمی‌شود که نتوانید برای آن قسمت‌ها دوباره از تزریق ژل استفاده کنید. بعد از تخلیه کامل ژل، که همانطور که گفته شد دو هفته طول می‌کشد، می‌توانید این بار به شکل صحیح و دقیقی تحت تزریق ژل قرار بگیرید.

خیلی از افراد از گزینه تخلیه ژل برای حذف تمام ژل‌ها و فیلرهای قبلی استفاده می‌کنند تا به بتوانند اصلاح ظاهر ناحیه مورد نظرشان را از دوباره از ابتدا شروع کنند. ما معمولاً در همان مراجعه‌ای که بیمارانمان بعد از دو هفته انجام می‌دهند تزریق مجدد ژل را برای به دست آوردن نتیجه‌ای با ظاهری طبیعی انجام می‌دهیم.

تخلیه ژل لب ظرف چه مدت جواب می‌دهد؟

ژل اسید هیالورونیک لب را می‌توان با تزریق آنزیم هیالورونیداز تخلیه کرد، که معمولاً کل پروسه آن یک تا دو هفته زمان می‌برد.

آیا ماساژ دادن ژل به حل شدن آن کمک می‌کند؟

ماساژ می‌تواند، بدن را تحریک کند تا ژل لب را با سرعت بیشتری حل کند. اما در عمل، استفاده از چنین روشی زمان زیادی می‌برد (به چند هفته ماساژ شدید نیاز است).

چقدر طول می‌کشد تا ژل به طور طبیعی حل شود؟

سرعت حل شدن طبیعی ژل‌های مختلف با یکدیگر تفاوت دارد. اکثر ژل‌های اسید هیالورونیک مورد استفاده در لب‌ها، به طور طبیعی بعد از 6 ماه تا یک سال حل شده و از بین می‌روند.

عناوین این مطلب

مقالات مرتبط

رزرو وقت و مشاوره رایگان