لوگو لیا کلینیک
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

مزونیدلینگ صورت و دیگر نواحی بدن: ماندگاری، عوارض+ عکس

عناوین این مطلب

مزونیدلینگ یک روش درمانی نوین است. این روش ترکیبی از مزایای پیشرفته ی میکرونیدلینگ و فرمول های خاصی از مزو سرم های تزریقی پوست است. هر مزوسرم از مواد خاصی تشکیل شده که باعث ترمیم سلولی در لایه ترانس درمال می‌شود و نتایج چشمگیر در تولید کلاژن، اثرات ضد پیری و روشن کنندگی پوست دارد. مزونیدلینگ می‌تواند باعث درمان مشکلات زیادی در قسمت های مختلف بدن از جمله تیرگی، پیری، جای زخم، ترک های پوستی یا رنگدانه ها را درمان کند.

مزونیدلینگ چیست؟


مزونیدلینگ چیست؟

مزونیدلینگ یک روش درمانی شبیه به میکرونیدلینگ است اما در این روش در حین درمان و بعد از آن از کوکتل های خاصی استفاده می‌شود و عمق سوزن ها هم لایه مزودرم پوست را هدف قرار می‌دهند تا درمان نتایج بهتری داشته باشد. مزونیدلینگ باعث تحریک تولید کلاژن و ایجاد پوستی صاف تر و جوان تر می‌شود. در این روش با استفاده از دستگاه میکرونیدلینگ مزوسرم ها به لایه های عمیق تر پوست تزریق می‌شوند. مزونیدلینگ با ضربه های پیشرفته و غیر تهاجمی مسیرهای کوچکی را برای انتقال سرم ایجاد میکند. به طوری که سرم های فرموله شده از طریق این مسیرهای کوچک از لایه های ضخیم، اپیدرمی و درمال عبور میکند و در نقطه های مورد نظر جذب می‌شود.

تفاوت مزونیدلینگ و میکرونیدلینگ

در هردوی این روش‌ها از همان دستگاه سوزن سوزنی پیشرفته استفاده میشود

اما در مزونیدلینگ از تکنیک ضربه زنی متفاوتی استفاده میشود. این تکنیک در انتقال ر بسیار مهم است.

مزایای مزونیدلینگ


مزایای مزونیدلینگ

مزنیدلینگ فرایندهای طبیعی ترمیم زخم ها توسط بدن را تحریک میکند. در واقع این روش باعث افزایش گردش سلولی و تولید کلاژن و الاستین میشود و درنتیجه روند پیری پوست را کاهش میدهد. مزونیدلینگ همچنین میتواند تاثیر مثبتی روی هایپرپیگمانتاسیون و هایپوپیگمانتاسیون داشته باشد. اسکارهای پوستی مخصوصا اسکارهای آکنه را برطرف میکند. تولید کلاژن در بافت های اسکار را افزایش میدهد. خون رسانی به بافت های اسکار فیبروتیک قدیمی را افزایش میدهد و همچنین باعث برطرف شدن لکه های پوستی میشود. مزونیدلینگ همچنین اثرات مفیدی در رفع ترک های پوستی دارد. مزونیدلینگ کمر و رانها برای افرادی که از ترکهای پوستی خود و یا جای جوش رنج میبرند بسیار مفید واقع میشود. مزونیدلینگ مو و مزونیدلینگ ابرو نیز به علت تزریق مواد مغذی به داخل پوست برای ریشه موها، روشی مؤثر در پرپشت کردن موی سر و ابرو می‌باشد.

در ادامه می‌توانید فواید و اثرات این روش درمانی زیبایی را در عکس های قبل و بعد مزونیدلینگ مشاهده کنید:

مزونیدلینگ برای چه قسمت های از بدن قابل استفاد است؟


مزونیدلینگ برای چه قسمت های از بدن قابل استفاد است 1

مزونیدلینگ برای چه قسمت های از بدن قابل استفاد است 2

مزونیدلینگ برای چه قسمت های از بدن قابل استفاد است

مزونیدلینگ در اکثر موارد برای درمان مشکلات پوست صورت استفاده می‌شود:

  • جای جوش
  • لکه های ناشی از افزایش سن
  • خطوط ظریف و چین و چروک ها
  • منافذ بزرگ
  • انواع اسکارهای پوستی
  • کاهش خاصیت ارتجاعی پوست
  • رنگ پوست ناهموار

مزونیدلینگ علاوه بر پوست صورت برای درمان ترک های پوستی در سایر نواحی بدن هم استفاده می‌شود. طی یک مطالعه مشخص شده که میکرونیدلینگ در ترکیب با فیلرها برای کاهش ترک های پوست ران، پشت و ناحیه شکم موثر است.

این روش همچنین ممکن است جای زخم دیگر قسمت های بدن را هم برطرف کند. با این حال بهتر است به این نکته اشاره کنیم که میکرونیدلینگ در درجه اول برای صورت استفاده میشود.

مزونیدلینگ برای چه کسانی مناسب است؟


مزونیدلینگ برای چه کسانی مناسب است؟

مزونیدلینگ می‌تواند مشکلات زیر را درمان کند:

  • اسکار آکنه
  • شل شدن پوست
  • پوست کم آب و کدر
  • هایپرپیگمانتاسیون
  • چین و چروک و خطوط ظریف
  • ترک های پوستی

کسانی که در دهه بیست و سی زندگیشان به سر میبرند برای درخشنگی بیشتر پوستشان بیشتر از همه از مزونیدلینگ استفاده می‌کنند. مزونیدلینگ باعث افزایش مواد مغذی و آبرسانی به سلول های پوستی باعث بهبود پوست شما می‌شود و سلامت پوست را برای مدت طولانی تری حفظ میکند در نتیجه  شما پوستی شفاف و شاداب خواهید داشت.

مزونیدلینگ یک روش درمانی موثر برای مشکلات پوستی است که از لایه‌های زیرین پوست ناشی می‌شوند، مانند کم‌آبی و پیری پوست. در این روش، با استفاده از سوزن‌های نازک، محلول خاصی به عمق پوست تزریق می‌شود. این روش برای رفع مشکلاتی مانند کم‌آبی، تیرگی، پف یا افتادگی پوست، و همچنین برطرف کردن سلولیت و چربی‌های موضعی سرسخت بسیار مناسب است. همچنین، مزونیدلینگ می‌تواند چربی‌های سطحی و سلولیت‌های بدن را بهبود بخشد. این روش برای اکثر افرادی که از سلامت عمومی خوبی برخوردار هستند، بی‌خطر است، اما برای همه افراد مناسب نیست، به ویژه برای:

  • افرادی که از دارو های خاص آکنه استفاده می‌کنند.
  • زنان باردار
  • افراد مبتلا به بیماری های پوستی مانند پسوریازیس یا اگزما
  • کسانی که زخم باز دارند
  • افرادی که اخیرا پرتودرمانی کرده اند
  • کسانی که به طور نامنظم دچار اسکارهای پوستی می‌شوند

روند آماده شدن برای مزونیدلینگ


قبل از انجام عمل از پزشکتان بخواهید تا شما را با روش های مناسبی که می‌توانید آماده شوید آشنا کند تا بهترین نتیجه  ممکن را بگیرید. ممکن است لازم باشد تا مصرف داروهایی مانند ایبوپروفن و دارو های درمان آکنه را قبل از مزونیدلینگ قطع کنید. احتمالا پزشک از شما میخواهد تا مصرف رتینوئیدهای موضعی را متوقف کنید. انجام این کارها میتواند خطر برخی عوارض جانبی احتمالی را کاهش دهد.

روند انجام مزونیدلینگ


روند انجام مزونیدلینگ

در جلسه درمان پزشک ابتدا پوست شما را تمیز میکند و با استفاده از یک بی حس کننده ناحیه تحت درمان را بی‌حس میکند. در طول این عمل پوست بیمار با استفاده از دستگاهی که دارای سوزن های جراحی ظریفی است پوست شما سوراخ میشود و آسیب‌های کوچک و کنترل شده ای روی پوست ایجاد میشود. این کار باعث تولید طبیعی مویرگ ها، کلاژن و الاستین میشود. در نتیجه خطوط ریز، چین و چروک ها و اسکار آکنه را کاهش میدهد. به این روش درمان القای کلاژن (CIT) یا القای کلاژن از راه پوست  (PCI) هم گفته میشود. بعد از ایجاد سوراخ های ریز در پوست، سرم های مغذی و کوکتل هایی نیز روی پوست شما اعمال میشود تا جذب منافذ ایجاد شده در پوست شوند. . همچنین در روشی دیگر این سرم های مغذی توسط خود سوزنها وارد پوست می‌شوند.

هر جلسه درمانی مزونیدلینگ حدود سی تا شصت دقیقه طول میکشد و با توجه به مشکل پوستی ممکن است شما به جلسات درمانی متعددی نیاز داشته باشید. اکثر افراد به یک تا سه جلسه درمان نیاز دارند اما ممکن است برخی افراد برای رسیدن به نتیجه مورد نظر به جلسات درمانی بیشتری نیاز داشته باشند. فاصله بین این جلسات معمولا چهار تا شش هفته است.

عوارض مزونیدلینگ


پس از انجام مزونیدلینگ، پوست ممکن است تا یک یا دو روز بعد از عمل ملتهب و قرمز شود، اما این مشکل به زودی برطرف خواهد شد. پوست برای بهبود نیاز به زمان دارد، بنابراین بهتر است از انجام فعالیت‌هایی که باعث تعریق می‌شوند پرهیز کنید، زیرا تعریق ممکن است باعث التهاب شود. تغییرات مثبت در پوست بلافاصله پس از درمان قابل مشاهده است، اما نتایج نهایی به تدریج و در هفته‌های بعد از درمان مشخص می‌شود.

نکات مراقبتی بعد از مزونیدلینگ


نکات مراقبتی بعد از مزونیدلینگ

پزشک شما نکات مراقبتی لازم برای بعد از عمل را به شما آموزش خواهد داد. این نکات بر اساس سابقه ی پزشکی یا نوع پوست شما هستند بنابراین بهتر است آنها را به دقت انجام دهید.

محافظت از پوست در برابر آفتاب

به طور کلی شما باید تا دو هفته بعد از مزونیدلینگ به طور مداوم از ضدآفتاب استفاده کنید. بعد از این مدت هم هر بار که از منزل بیرون می‌روید حتما از ضد آفتاب استفاده کنید.

در هفته ی اول بعد از درمان از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب خودداری کنید.

جلوگیری از ابتلا به عفونت

کرم های آنتی بیوتیک تجویز شده توسط پزشک برای جلوگیری از عفونت را استفاده کنید.

قبل از لمس صورت دستهای خود را بشویید.

تا بیست و چهار ساعت بعد از مزونیدلینگ از براش های آرایشی که قبلا مورد استفاده قرار گرفته استفاده نکنید.

از قرار گرفتن در محیط های مانند استخر، سونا و باشگاه که باعث تعریق میشوند خودداری کنید.

پس از گذشت هفتاد و دو ساعت احتمالا مانعی برای انجام این فعالیت ها وجود نخواهد داشت.

محصولات مراقبتی قابل استفاده برای پوست بعد از مزونیدلینگ

نکات مهمی وجود دارد که باید در چند روز اول بعد از عمل به آنها دقت کنید:

از مصرف لایه بردارها، رتینول ها و ویتامین سی خودداری کنید

از مصرف هر گونه محصول آرایشی که حاوی مواد لایه بردار شیمایی است خودداری کنید. از محصولات معطر استفاده نکنید. از اسید گلیکولیک یا آلفاهیدورکسی اسید استفاده نکنید.

حداقل تا چهل و هشت ساعت بعد از عمل باید از مصرف رتینول و سرم ویتامین سی خودداری کنید.

بعد از دو روز میتوایند از محصولا آرایشی همیشگی یا محصولات ضد پیری قوی استفاده کنید.

 شوینده ها و مرطوب کننده ها

به مدت دو الی سه روز بعد از مزونیدلینگ از شوینده، تونر یا اسکراب تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید تا مطمئن شوید عوارض عمل را بدتر نمیکند.

شما میتوانید بعد از عمل از هیالورونیک اسید برای تحریک تولید کلاژن استفاده کنید. اگر احساس میکنید پوست شما خشک است میتوانید از روغن نارگیل به عنوان یک مرطوب کننده برای حفظ رطوبت و آب رسانی به پوست استفاده کنید. بهتر است از مواد ملایم و طبیعی که با آنها آشنایی دارید استفاده کنید.

چه مدت بعد از مزونیدلینگ می‌شود از مواد آرایشی استفاده کرد؟

پوشاندن قرمزی پوست با آرایش کار بسیار اشتباهی است چون مواد آرایشی منافذ ایجاد شده روی پوست را مسدود میکند و حتی ممکن است باعث ایجاد جوش شود.

با کاهش قرمزی میتوانید از محصولات آرایشی ملایم و بدون عطر که مواد تشکیل دهنده طبیعی دارند استفاده کنید. در بهترین حالت باید حداقل تا چهل و هشت ساعت بعد از مزونیدلینگ از مواد آرایشی استفاده نکنید تا پوستتان بهبود یابد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟


مزونیدیلینگ در کل یک روش کم خطر است اما در برخی موارد ممکن است عوارض جانبی بیمار تشدید شوند و نیاز به درمان داشته باشند.

علائمی که باید آنها را جدی بگیریم عبارتند از:

  • تب بیشتر از 38 درجه سانتیگراد
  • حالت تهوع
  • کهیر
  • ترشحات زرد یا سبز
  • خون ریزی
  • سردرد

عفونت های ناشی از میکرونیدلینگ معمولا زمانی اتفاق میافتد که ابزارهای استفاده شده روی پوست به درستی استریل نشده باشند. در برخی موادر هم ممکن است بیمار نسبت به سوزن های مورد استفاده واکنش آلرژیک داشته باشد. بنابراین خودداری از انجام مزونیدلینگ در سالن های زیبایی و آرایشگاهها اهمیت زیادی دارد. انجام مزونیدلینگ تحت نظر پزشک متخصص زیبایی در کلینیک معتبر احتمال اینگونه عوارض جانبی خطرناک مزونیدلینگ را به نزدیک صفر می‌رساند.

عوارض مزونیدلینگ

به طور کلی نواحی تحت درمان پس از سوزن زدن پوست به سرعت بهبود می‌یابند. اما برخی عوارض جانبی هم ممکن است وجود داشته باشد که عبارتند از:

  • تورم
  • عفونت
  • میلیا که به راحتی قابل درمان است
  • تحریک شدن آکنه که معمولا خفیف است

هزینه مزونیدلینگ


قیمت مزونیدلینگ به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنیم:

  • برند و نوع سرم و کوکتل مورد استفاده
  • وسعت ناحیه تحت درمان
  • منطقه و موقعیت جغرافیایی کلینیک
  • پیچیدگی و نوع مشکل پوستی

سوالات پرتکرار


نتایج مزونیدلینگ بعد از چند وقت قابل مشاهده است؟

در اکثر موارد نتایج کامل درمان چهار تا شش هفته بعد قابل مشاهده است. در واقع بدن به زمان کافی برای تولید کلاژن و الاستین نیاز دارد. بعد از این مدت شما متوجه جوانتر و سالم تر شدن پوست خود میشوید.

نتایج مزونیدلینگ چقد ماندگار است؟

نتایج جلسه اول معمولا تا یک هفته ماندگار است. نتایج یک دوره درمانی میتواند از سه تا شش ماه ماندگار باشد. شما برای حفظ نتایج مطلوب باید جلسات ترمیمی منظم را حفظ کنید.

آیا اسکار بعد از مزونیدلینگ بازمی‌گردد؟

مزونیدلینگ یک روش درمانی دائمی است بنابراین اسکارهای آکنه درمان شده بعد از مزونیدلینگ بازنمیگردند. مزونیدلینگ باعث افزایش تولید کلاژن میشود و در نتیجه بدن به طور طبیعی بهبود میابد.

چند جلسه در سال می‌توان میکرونیدلینگ انجام داد؟

برای حفظ نتایج اولیه باید دو تا سه بار در سال جلسات درمانی را تکرار کنید. تکرار جلسات میکرونیدلینگ باعث حفظ نتایج چشمگیر درمان و شادابی پوست میشود.

آیا مزونیدلینگ خانگی ایمن و بدون خطر است؟

دستگاههای مزونیدلینگ خانگی مورد تایید بسیاری از مراجع بهداشتی نمیباشند. و استفاده از آنها ممکن است خطراتی به همراه داشته باشد. مزونیدلینگ در خانه یا سالن های آرایشی کاری خطرناک است که میتواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد.

آیا مزونیدلینگ درد دارد؟

مزونیدلینگ درد و ناراحتی زیادی ندارد و در بسیاری از موارد نیاز به بی حسی موضعی دیده نمی‌شود. اما برای افرادی که پوست حساسی دارند میتوان با اعمال کرم بی حسی موضعی مانند پماد لیدوکائین محل درمان را بی حس کرد.

عناوین این مطلب

مقالات مرتبط

رزرو وقت و مشاوره رایگان