لوگو لیا کلینیک
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

درمان فرورفتگی جای جوش: بهترین و سریع‌ترین روش‌ها

عناوین این مطلب

جای جوش فرورفته زمانی ایجاد میشود که لایه بالایی پوست طی فرآیند بهبودی به زیر درم یا لایه میانی پوست کشیده شده و این امر منجر به ایجاد فرورفتگی و گودال مانندی در ناحیه میشود. فرورفتگی جای جوش موقعی ایجاد می‌شود که  پوست قادر به تولید کلاژن کافی برای ترمیم جای زخم‌ ایجاد شده از جوش پوستی نباشد. در اکثریت موارد، برای تعیین اینکه جای جوش فرورفته دارید یا خیر، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

در واقع ۳ نوع جای جوش فرورفته وجود دارد: واگنی یا مستطیل (Boxcar)، آیس پیک (Ice Pick) و دورانی یا گرد (Rolling). فرورفتگی واگنی یا مستطیل، لبه‌هایی شیب‌دار و کفی پهن و صاف دارند.  فرورفتگی‌های دورانی یا گرد نیز لبه‌هایی پهن و گودال مانند دارند. جای جوش فرورفته آیس پیک یا چکش یخ شکنی نیز به این دلیل با این عنوان نامگذاری شده‌اند که با وجود آنها به نظر می‌رسد پوست فرد با یک چکش یخ شکن سوراخ شده و حفره‌های عمیقی در آن ایجاد شده که طول آنها 2 میلی متر یا کمتر از آن است.

پس از تعیین نوع و عمق فرورفتگی جای جوش، پزشک یک برنامه درمانی اختصاصی را برنامه‌ریزی میکند که با تحریک پوست، روند التیام و بهبودی را شروع کرده و ناحیه تحت درمان با پوست مجاور هم سطح و یکدست شود.

درمان فرورفتگی جای جوش


جای جوش فرورفته، یکی از رایج‌ترین نوع جای جوش است. همانطور که قبلا ذکر شد، جای جوش فرورفته به سه دسته اصلی تقسیم می‌شود: فرورفتگی واگنی یا مستطیل، فرورفتگی‌های دورانی یا گرد و فرورفتگی آیس پیک. روش درمان کاملا به نوع فرورفتگی جای جوش بستگی دارد. درمان کامل جای جوش فرورفته گاها ممکن است سخت و دشوار باشد و به ترکیب چند روش درمانی و یا حتی تکرار دوره درمانی نیاز داشته باشد.
پزشک متخصص پوست همیشه در طول درمان با توصیه‌های خود جهت تسریع روند بهبودی، شما را راهنمایی خواهد کرد. قبل از صحبت کردن با پزشک جهت تعیین روش درمان، به خاطر داشته باشید که ممکن است درمان برای شما موثر نباشد و یا اینکه گاها ممکن است باعث ایجاد جای جوش جدید نیز بشود.

درمان فرورفتگی جای جوش با درم‌آبریژن


در روش درم ابریژن، از یک برس سیمی با سری کوچک و چرخشی بروی پوست استفاده میشود تا لایه بیرونی پوست را سابیده و به اصطلاح لایه‌برداری کند. درمان با روش درم ابریژن بسته به سایز ناحیه تحت درمان، ممکن است تحت بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام شود و سپس پوست به حال خود رها میشود تا بهبود یابد.

درم ابریژن میتواند با ایجاد ظاهری صاف و یکدست برای پوست، فرورفتگی جای جوش را نیز درمان و رفع کند.

بعضا در برخی موارد ممکن است درم ابریژن احتمال ایجاد جای جوش جدید یا بزرگتر شدن منافذ قبلی پوست را افزایش دهد. از آنجایی که در این درمان لایه‌های عمیق‌تر درم برداشته می‌شوند، ممکن است بیمار در معرض خطر عفونت پوستی نیز قرار بگیرد.

درمان فرورفتگی جای جوش با میکرودرم‌آبریژن


درمان فرورفتگی جای جوش با میکرودرم‌آبریژنمیکرودرم ابریژن یکی از روش‌های کم تهاجمی است که برای جوانسازی و یکدست کردن رنگ و بافت پوست استفاده میشود. این روش درمانی میتواند آسیب‌های پوستی ناشی از نور خورشید، چین و چروک و خطوط ریز و سطحی، لکه‌های پوستی ناشی از افزایش سن، فرورفتگی جای جوش، ملاسما پوست (لکه‌های تیره یا بی رنگ روی پوست) و سایر مشکلات مرتبط با پوست را بهبود بخشیده و درمان کند.

در این روش درمانی از یک اپلیکاتور مخصوص با سری ساینده استفاده میشود که با ملایمت لایه بیرونی و ضخیم پوست را لایه‌برداری کرده و جوانسازی پوست را انجام دهد.

تکنیک دیگر مورد استفاده در میکرودرم ابریژن این است که در آن از اپلیکاتور دستی ویژه‌ای استفاده می‌شود که همزمان با حرکت ابزار و مالش پوست، کریستال‌های بسیاری ریز اکسید آلومینیوم یا بی کربنات سدیم را به سطح پوست اسپری میکند تا عمل لایه‌برداری پوست انجام شود. در ادامه مقاله این روش بطور مفصل توصیح داده شده است.

درمان فرورفتگی جای جوش با مزوتراپی و مزونیدلینگ


درمان فرورفتگی جای جوش با مزوتراپی و مزونیدلینگدر مزوتراپی، از تزریق کوکتل‌های منحصر بفرد چند منظوره و ضد پیری پوست استفاده میشود که حاوی هیالورونیک اسید و مواد مغذی احیا کننده پوست هستند. این کوکتل‌ها پوست را با مواد ضروری تغذیه میکنند تا روند ترمیمی و بازسازی درم را تحریک کنند.

مزوتراپی را میتوان برای هر سنی با هر نوع پوستی برای جوانسازی پوست استفاده کرد. این روش درمانی بویژه برای مردان و زنانی که بدنبال داشتن پوستی صاف و سالم هستند بسیار مناسب است.

این کوکتل‌ها در محیط  کلینیکی و توسط پزشکانی که دوره آموزشی و تخصصی تزریق آنرا گذرانده‌اند تزریق میشود. هر جلسه درمانی با این روش، تقریبا ۲۰ دقیقه طول میکشد و با حداقل درد همراه است. مزوتراپی شامل تزریق‌های جزئی مکرر به درم یا لایه میانی پوست میشود.

درمان فرورفتگی جای جوش با میکرونیدلینگ


درمان فرورفتگی جای جوش با میکرونیدلینگجای جوش فرورفته، گودال مانند یا تورفتگی‌هایی در سطح پوست هستند که به دلیل فقدان کلاژن پوست ایجاد می‌شوند. در نتیجه برای درمان این فرورفتگی‌ها باید از روش‌های درمانی استفاده شود که منجر به جبران کلاژن در پوست شوند که از این حیث، میکرونیدلینگ یکی از بهترین روش‌ها برای درمان فرورفتگی جای جوش است.

میکرونیدلینگ که به عنوان درمان القایی کلاژن نیز شناخته می‌شود، یکی از روش‌های اثبات شده و موثر برای درمان فرورفتگی جای جوش، چین و چروک ریز و خطوط سطحی پوست است. این روش درمانی شامل استفاده از ابزاری با سوزن‌های بسیار ریز است که به لایه اپیدرم نفوذ می کنند تا روند طبیعی ترمیم و التیام پوست را تحریک کنند. به این ترتیب این فرایند منجر به افزایش تولید کلاژن و الاستین توسط فیبروبلاست‌ها می‌شود و همچنین، این روش برخلاف روش‌های تهاجمی نظیر جراحی پلاستیک، بدون نیاز به دوره نقاهت و ریکاوری، موجب رفع جای جوش فرورفته و خطوط سطحی پوست میشود. این روش درمانی یکی از نوین‌ترین روش‌های درمانی است که برای هر نوع پوستی میتوان از آن استفاده کرد.

در روش میکرونیدلینگ، از ابزاری با سوزن‌های ریز استفاده می‌شود که با سوراخ‌های ریزی در پوست ایجاد می‌کنند. این آسیب به پوست منجر به تحریک روند کلاژن‌سازی در درم می‌شود. به همراه التیام پوست، کلاژن جدید نیز تولید می‌شود و آسیب قبلی ناشی از جای جوش برطرف می‌شود و لایه جدیدی ساخته می‌شود که باعث جوان‌سازی بافت پوست می‌شود. قبل از شروع درمان با روش میکرونیدلینگ، معمولاً از کرم بی حس کننده استفاده می‌شود تا درد و ناراحتی به حداقل برسد. همچنین می‌توان میکرونیدلینگ را با تزریق سرم جوانسازی یا ترمیم کننده پوست مانند سرم ویتامین C یا سایر محلول‌های رفع کننده رنگدانه ترکیب کرد تا لک و تیرگی پوست (هایپرپیگمنتاسیون) را نیز درمان کرد.

رفع جای جوش فرورفته با لیزر


رفع جای جوش فرورفته با لیزریکی دیگر از روش‌‌های لایه‌برداری و جوانسازی پوست، لایه‌برداری بوسیله لیزر است که می‌تواند به رفع جای جوش فرورفته خفیف تا متوسط پوست کمک کند. در این روش از ۲ نوع لیزر می‌توان استفاده کرد:

درمان با لیزر آبلاتیو (ساینده-لایه بردار)

در درمان با لیزر آبلاتیو، لایه کوچکی از پوست فرورفتگی جای جوش برداشته میشود و این امر موجب میشود تا پوستی جدید و صاف در ناحیه ایجاد شود. درمان با لیزر آبلاتیو یکی از روش‌هایی است که تنها با یک جلسه درمان می‌تواند نتایج مطلوب و تغییرات مثبت زیادی را در پوست ایجاد کند. با این حال، احتمال عفونت پوست در این روش بیشتر از درمان با لیزر غیرآبلاتیو است.

درمان با لیزر غیرآبلاتیو (غیر ساینده)

درمان با لیزر غیرآبلاتیو موجب تحریک تولید کلاژن میشود و این امر بدون برداشتن پوست موجب بهبود ظاهر جای جوش فرورفته میشود.

تزریق ژل برای فرورفتگی جای جوش


تزریق ژل برای فرورفتگی جای جوش

برای دستیابی به نتایج بهتر، درمان جای جوش ممکن است شامل تزریق فیلرهای پوستی مانند ژوویدرم و رادیس در کنار تزریق ژل و بوتاکس باشد. فیلرهای پوستی بر پایه هیالورونیک اسید برای درمان جای جوش فرورفته بسیار موثر هستند. مانند محصولات مراقبت از پوست، فیلرهای پوستی مبتنی بر هیالورونیک اسید می توانند حجم آب را ۱۰۰۰ برابر وزن خود جذب کنند و به پوست حجم می دهند. وقتی این ژل ها یا فیلرهای پوستی در نقاط فرورفته جای جوش تزریق می شوند، باعث لیفت و بلند شدن فرورفتگی می شوند و بافت پوست را صاف می کنند. یکی از مزایای استفاده از ژل تزریقی همراه با بوتاکس این است که این ژل ها حاوی کلاژن و هیالورونیک اسید طبیعی موجود در پوست هستند و تزریق آنها روند ترمیمی پوست را تسریع می کند و نه تنها فرورفتگی جای جوش را برطرف می کند، بلکه به نواحی مجاور آن ها نیز کمک می کند. یکی از مزایای دیگر تزریق ژل این است که با گذشت چند ماه، مواد فعال مغذی موجود در آن به طور کامل جذب می شوند و باعث روشن شدن و درخشندگی پوست می شوند.

رفع جای جوش فرورفته با پی آر پی


رفع جای جوش فرورفته با پی آر پیتزریق پلاسمای غنی از پلاکت به پوست، موجب تقویت رشد و تحریک روند التیامی سلول‌های پوستی میشود. این فرآیند موجب آبرسانی پوست شده و باعث میشود پوست شما حجیم‌تر و جوان‌تر دیده شود. پلاسما و پلاکت خون را می‌توان به عنوان یکی از اساسی‌ترین مواد سازنده پوست در نظر گرفت. با افزایش تعداد پلاکت در نواحی از پوست که در اثر عواملی همچون قرارگیری در معرض خورشید و‌ جای جوش، آسیب دیده و خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده‌اند، می‌توانید رشد و تولید سلول‌های جدید پوستی را تقویت کنید تا این نواحی بطور طبیعی ترمیم شوند.

درمان جای جوش فروورفته با تزریق پروفایلو


درمان جای جوش فروورفته با تزریق پروفایلو

 

پروفایلو یک ژل تزریقی و مرطوب کننده‌ای بسیار عالی است که پوست را عمیقا آبرسانی کرده و لیفت میکند تا فرورفتگی جای جوش را درمان کند.

پروفایلو یک ژل تزریقی منحصر بفرد بر پایه هیالورونیک اسید است. هیالورونیک اسید یک هیدروکربن طبیعی و ترکیب شیمیایی آلی است که در بافت‌های بدن از جمله پوست وجود دارد و به تولید کلاژن و الاستین در پوست کمک میکند. ژل پروفایلو حاوی غلیظ‌ترین میزان هیالورونیک اسید است.

پروفایلو اثرگذاری طولانی مدت و تحریک کننده بروی سلول‌های پوستی دارد. این ژل با چند تزریق کوچک وارد پوست میشود و با تحریک گیرنده‌های پوستی موجب لیفت و صاف شدن پوست میشود.

پروفایلو در درمان جای جوش فروورفته بسیار موثر عمل میکند و این ژل را میتوان علاوه بر صورت، به شانه، پشت بدن یا سینه نیز تزریق کرد.

درمان جای جوش فرورفته با جالپرو


درمان جای جوش فرورفته با جالپروتزریق ژل جالپرو باعث بهبود کیفیت بافت پوست شده و علاوه بر درمان مشکلات پوستی اعم از جای جوش فرورفته، موجب روشن و شفاف شدن پوست شده و همچنین چین و چروک‌ها و خطوط روی پوست را به حداقل می رساند.

بمنظور دستیابی به نتایج بهتر و جوانسازی پوست، میتوان تزریق جالپرو را با سایر روش‌ها اعم از تزریق بوتاکس، لایه‌برداری پوست و لیزر درمانی ترکیب کرد.

رفع جای جوش فرورفته با بوتاکس


جوش‌های پوستی منجر به ایجاد رد و لکه‌ بروی پوست می‌شوند. زمانی که عضلات مجاور این نواحی نیز کشیده شده یا رگ‌های خونی گشاد می‌شوند، این امر موجب ایجاد جای جوش فرورفته میشود. در این مرحله، بوتاکس بطور موقت عضلات منقبض صورت را شل میکند و فشار روی جای جوش را کاهش میدهد و در نتیجه موجب رفع جای جوش فرورفته میشود. اما باز هم بدلیل فقدان کلاژن (پروتئینی که با آبرسانی پوست، چین و چروک‌ها را کاهش می دهد) این احتمال وجود دارد که بعد از تزریق بوتاکس همچنان فرورفتگی جای جوش قابل رویت باشد. برای برطرف کردن این مشکل، پزشکان از تزریق ژل یا فیلر پوستی حاوی کلاژن یا هیالورونیک اسید استفاده می‌کنند تا فرورفتگی جای جوش کاملا پر شده و لیفت شود.

درمان فرورفتگی جای جوش با طب سنتی و گیاهان دارویی


روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه

درختچه سیاه‌دانه یا سُنیز (به انگلیسی: Nigella Sativa) یکی از گیاهان بومی اروپای شرقی، آسیای غربی و خاورمیانه است. این گیاه خواص دارویی متعددی دارد و روغن آن را میتوان بصورت آنلاین از اینترنت نیز تهیه کرد. روغن این گیاه علاوه بر خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی، ضد التهاب نیز هست. اما کاهش التهاب تنها راه موثر روغن سیاه‌دانه برای درمان فرورفتگی جای جوش نیست. مطالعات نشان می‌دهند که روغن سیاه‌دانه موجب تسریع روند بهبودی و التیام جای جوش نیز میشود. همچنین، استفاده از روغن سیاه‌دانه موجب یکدست شدن رنگ پوست شده و از ایجاد جوش نیز جلوگیری میکند.

روغن رز هیپ

روغن رز هیپ

روغن رز هیپ عمدتا به عنوان روغن ضد پیری پوست به بازار عرضه میشود و براحتی در دسترس است و استفاده مستقیم آن بروی پوست هیگچونه ضرر یا خطری ندارد. مطالعات نشان می‌دهند که میتوان از این روغن برای درمان فرورفتگی جای جوش نیز استفاده کرد. مطالعات انجام شده منحصرا بروی خواص درمانی این روغن برای زخم‌های ناشی از جراحی انجام شده بود اما این روغن به همان اندازه می‌تواند در درمان فرورفتگی جای جوش نیز موثر عمل کند. محققان دریافتند که استفاده روزانه دو بار از این روغن میتواند باعث رفع فرورفتگی جای جوش شده و رنگ پوست این نواحی را نیز یکدست کند.

عسل

عسل

با این درمان حتی دیگر لازم نیست به داروخانه سر بزنید. از عسل همواره برای اهداف درمانی متعددی اعم از درمان سوختگی، جای زخم و تبخال استفاده میشود. تحقیقات نشان می‌دهند که عسل منبع درمانی قابل اعتمادی است که علاوه بر تسریع روند بهبودی جای جوش فرورفته، از ایجاد جوش نیز جلوگیری میکند. استفاده مستقیم از عسل بروی جای جوش فرورفته به دلیل خواص ضد باکتریایی این ماده، موجب پاکسازی و ترمیم فرورفتگی جای جوش میشود. همچنین، عسل خاصیت ضد عفونی نیز دارد که می‌تواند از ایجاد جای جوش بیشتر جلوگیری کند.

آلوئه ورا

آلوئه ورا

همانند عصل، آلوئه ورا نیز یکی از مواد طبیعی رایج مورد استفاده در روشهای درمان خانگی است. در رابطه با درمان فرورفتگی جای جوش، این ماده نیز به روند بهبودی آنها کمک میکند. تحقیقات نشان میدهند که استفاده مستقیم از آلوئه ورا بروی جای جوش فررفته، موجب کاهش التهاب و سایز جای جوش میشود. شما می‌توانید ژل و سایر محصولات حاوی آلوئه ورا را از داروخانه تهیه کنید و یا اینکه خودتان در منزل گیاه آنرا پرورش داده و با برش دادن برگ‌های این گیاه، ژل چسبناک آنرا مستقیما بروی پوست خود بمالید.

آب لیمو

آب لیمو

شواهد علمی مبنی بر تاثیرگذار بودن آب لیمو برای درمان جای جوش در دست نیست اما افراد بسیاری اظهار می‌کنند که استفاده از آب لیمو در درمان جای جوش آنها موثر بوده است. طبق اظهارات این افراد، استفاده از آب لیمو به یکدست شدن رنگ پوست کمک میکند. اما توجه داشته باشید از آنجایی که آب لیمو یک ماده بسیار اسیدی است، باید تنها چند قطره از آنرا مستقیما بروی جای جوش خود بمالید.

درمان خانگی جای جوش فرورفته


توجه داشته باشید که همیشه قبل از امتحان کردن هر روش درمانی جدید برای فرورفتگی جای جوش، ابتدا با پزشک متخصص پوست مشورت کنید. پزشک متخصص با بررسی نوع فرورفتگی جای جوش، بهترین روش درمانی را به شما توصیه میکند.

ثابت شده است که ترکیبات موجود در اکثریت لایه‌بردارهای شیمیایی بدون نسخه، در درمان فرورفتگی جای جوش، یکنواخت شدن رنگ پوست و برطرف شدن قرمزی پوست موثر عمل می‌کنند.

محصولات لایه‌بردار با ترکیبات زیر را تهیه کنید:

  • آلفا هیدروکسی اسیدها اعم از لاکتیک اسید، گلیکولیک اسید و سیتریک اسید
  • سالیسیلیک اسید
  • رتینوئیدها
  • آزلائیک اسید

 

درمان فرورفتگی جای جوش با زالو


با اینکه ممکن است در وهله اول عجیب غریب یا حتی ترسناک به نظر بیاید، اما زالو درمانی یکی از روش‌های رایج طب سنتی شرقی است که برای موارد متعددی از گزش حشرات گرفته تا خشکی پوست از آن استفاده میشود.

با اینکه ثابت شده است که زالو درمانی برای درمان جای زخم بسیار موثر است اما از موثر بودن این روش درمانی برای درمان جای جوش شواهد علمی کافی در دست نیست. زالو درمانی میتواند در درمان جای جوش‌های بزرگ و ملتهب موثر باشد اما برای دستیابی به نتایج بهتر باید با سایر روش‌های رایج درمان جای جوش ترکیب شود. باکتری مولد جای جوش در عمق بافت چربی زیر پوست زندگی میکند، بنابراین بسیار غیر محتمل و بعید است که زالو بتواند آنرا مکیده و خارج کند.

درمان فرورفتگی جای جوش با طب سوزنی


طب سوزنی علاوه بر کاهش تنش و استرس می‌تواند گردش خون را در پوست تقویت کرده و با تحریک کلاژن‌سازی، فرورفتگی جای جوش را نیز درمان کند. طب سوزنی با رفع لکه‌های پوستی تیره و قرمز رنگ جای جوش، می‌تواند در یکنواخت‌سازی رنگ پوست نیز موثر عمل کند. سوزن‌های مورد استفاده در طب سوزنی بسیار ظریف و نازک بوده و بدون ایجاد درد وارد ناحیه آسیب دیده می‌شوند تا گردش خون جدید در ناحیه را افزایش داده و به محو شدن لکه‌های بنفش و قرمز جای جوش فرورفته کمک کنند. با طب سوزنی، بازسازی بافت و تولید کلاژن پوست تحریک میشود و این امر میتواند در درمان فرورفتگی جای جوش موثر باشد.

درمان فرورفتگی جای جوش با زنجبیل


درمان فرورفتگی جای جوش با زنجبیلمطالعات نشان می‌دهند که زنجبیل می‌تواند باکتری‌های ایجاد کننده جوش را از بین ببرد و در درمان فرورفتگی جای جوش نیز موثر باشد. زنجبیل به واسطه آنتی اکسیدان‌هایی که دارد یک نوع ضد عفونی کننده طبیعی است و می‌تواند در کنترل جوش‌ها و پاکسازی پوست بسیار موثر باشد.

گاها پوست اطراف جای جوش بقدری تحریک میشود که نمی‌توانید حتی آنرا لمس کنید. در این مواقع زنجبیل می‌تواند ناجی شما باشد. جینجرول، زینگی باین، شوگاول و سایر ترکیبات موجود در زنجبیل خواص درمانی متعددی دارند که می‌توانند در جلوگیری از تحریک پوست موثر باشند.

زنجبیل خواص ضد التهابی نیز دارد که این امر میتواند به روند بهبودی و ترمیمی پوست کمک کند. همچنین، آب زنجبیل نیز به عنوان یک ماده قابض طبیعی عمل میکند و می‌تواند به خشک کردن جای جوش کمک کند.

زنجبیل سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که به ترمیم پوست از داخل و همچنین به جوانسازی پوست کمک می‌کنند. زنجبیل سرشار از ویتامین C است که فواید متعددی برای پوست دارد. ویتامین C یک آنتی اکسیدان طبیعی است که موجب روشن‌تر شدن پوست میشود و با پاکسازی و حذف سموم از پوست می‌تواند به درمان جای جوش فرورفته نیز کمک کند.

نه تنها در درمان فرورفتگی جای جوش، بلکه ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در زنجبیل می‌تواند در روشن‌تر کردن رنگ جای جوش نیز موثر باشد. خواص ضد التهابی زنجبیل نیز به کاهش قرمزی جای جوش و به حداقل رساندن فرورفتگی ناشی از آن کمک میکند.

درمان فرورفتگی جای جوش با جوش شیرین


درمان فرورفتگی جای جوش با جوش شیرینجوش شیرین به کمرنگ و محو شدن جای جوش و روند بهبودی آنها کمک میکند. این ماده به عنوان یک لایه‌بردار عمل کرده و سلول‌های مرده را از پوست پاکسازی میکند. برای استفاده از این ماده، یک قاشق چای خوری جوش شیرین را با دو قاشق چای خوری آب مخلوط کنید و خمیری نرم درست کنید، سپس آنرا بروی جای جوش خود مالیده و بگذارید ۲ دقیقه بروی پوست بماند و پس از آن پوست خود را بشویید.

چشم انداز کلی درمان

درمان جای جوش فرورفته می‌تواند باعث کاهش ظاهر فرورفتگی پوست شده و احساس ناخوشایند شما را از بین ببرد. درک این نکته حائز اهمیت است که هیچ روش درمان آنی و راه حل سریعی برای درمان جای جوش فرورفته وجود ندارد. هر کدام از روش‌های درمانی خطرات خاص خود را دارند. برخی از این روش‌ها ممکن است موجب ایجاد جای جوش جدید شوند و برخی نیز ممکن است نتوانند که جای جوش شما را بطور کامل درمان کنند. برای دستیابی به بهترین نتایج ممکن است به تکرار برخی روش‌های درمانی نیاز داشته باشید. قبل از انتخاب هریک از این روش‌های درمانی باید ابتدا با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

سوالات متداول


آیا میکرونیدلینگ می‌تواند باعث بدتر شدن فرورفتگی جای جوش شود؟

طی آزمایشات انجام شده، اکثریت بیماران میکرونیدلینگ را برای درمان فرورفتگی جای جوش خود دریافت کردند و در مشاهدات انجام شده قبل و بعد از این آزمایش، هیچگونه شواهدی مبنی بر بدتر شدن فرورفتگی جای جوش با درمان میکرونیدلینگ وجود نداشت.

معمولا برای درمان فرورفتگی جای جوش به چند جلسه میکرونیدلینگ نیاز است؟

بطور کلی توصیه میشود که بیماران هر ۴ هفته یکبار یک جلسه میکرونیدلینگ که تنها ۳۰ دقیقه زمان می برد را انجام دهند.

تحت چه شرایط و مواردی باید از دریافت درمان میکرودرم ابریژن یا میکرونیدلینگ اجتناب کرد؟

برخی از عوامل می‌توانند احتمال عفونت را افزایش دهند. چنانچه موارد زیر را داشتید از دریافت درمان میکرودرم ابریژن یا میکرونیدلینگ اجتناب کنید:

  • زخم باز
  • تبخال
  • عفونت پوستی
  • جوش فعال
  • زگیل
  • اگزما پوستی
  • بیماری پوستی پسوریازیس
  • مشکلات عروق خونی
  • بیماری لوپوس
  • دیابت کنترل نشده

آیا دریافت میکرونیدلینگ و میکرودرم ابریژن در دوران بارداری خطری ندارد؟

در صورت بارداری یا شیردهی، دریافت میکرونیدلینگ و میکرودرم ابریژن توصیه نمی‌شود. به این دلیل که تغییرات هورمونی در این دوره‌ها می‌تواند بروی پوست تاثیر گذاشته و باعث حساس‌تر و تحریک پذیر بودن آن شود.

 

عناوین این مطلب

مقالات مرتبط

رزرو وقت و مشاوره رایگان