لوگو لیا کلینیک
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

عوارض جانبی و خطرات لیزر موهای زائد کدامند؟

عناوین این مطلب

لیزر موهای زائد می‌تواند عوارض جانبی ناخوشایند گوناگونی را تولید کند که شدتشان از خفیف تا شدید متغیر است. چنانچه برای لیزردرمانی به متخصصی مراجعه کنید که اصول فیزیک لیزر و اصول کار با دستگاه لیزر را بداند، عوارض جانبی لیزر موهای زائد بسیار کمتر می‌شود. برای این که بدانید لیزر موهای زائد چگونه می‌تواند باعث ایجاد اثرات جانبی ناخواسته شود، بهتر است با ساز و کار و نحوه عمل لیزر موهای زائد آشنا شوید.

تیم تخصصی ما در لیا کلینیک برای پاسخگویی به تمامی سوالات احتمالی شما در ارتباط با لیزر رفع موهای زائد و انجام آن بدون هیچ گونه عوارضی می پردازد. با شماره 02128426546 تماس بگیرید و وقت ملاقاتی را در لیا کلینیک رزور کنید.

نحوه کار لیزر موهای زائد و انواع

از لیزرهای زیر برای از بین بردن موهای زائد استفاده می‌شود:

چه کسانی می‌توانند از لیزر برای رفع موهای زائد استفاده کنند؟


فناوری لیزر از طریق هدف گرفتن رنگدانه تیره موفق به از بین بردن موهای زائد می‌شود. بعضی لیزرها بهترین نتیجه را برای پوست روشن و موی تیره و مجعد زبر به دست می‌دهند. بیماران با رنگ پوست تیره‌تر و موهای سیاه به نوع دیگری از لیزر نیاز دارند. موهای بور یا سفید واکنش مناسبی به لیزردرمانی نشان نمی‌دهد.

به طور کلی هرچه رنگ پوست روشن تر و موهای زائد تیره تر و کلفت تر باشند، احتمال ایجاد عوارض جانبی کاهش می یابد و اثرگذاری لیزر نیز بیشتر می شود.

عوارض جانبی احتمالی


عوارض جانبی احتمالی

لازم است پیش از شروع درمان از عوارض جانبی لیزر موهای زائد و چند افسانه بی پایه و اساسی که درباره این درمان وجود دارد، آگاه شوید. اگر از روش‌های قدیمی رفع موهای زائد مانند اصلاح با تیغ خسته شده‌ باشید، احتمالاً به فکر لیزردرمانی افتاده‌اید. لیزر موهای زائد به شرط انجام شدن توسط متخصص پوست یا دیگر متخصصان آموزش‌دیده و واجد صلاحیت درمانی ایمن و مؤثر است که عوارض جانبی بلندمدتی را ایجاد نمی‌کند. لیزر موهای زائد به طور کلی شیوه‌ای ایمن برای رفع موهای زائد بدن شمرده می‌شود و مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا و سایر مراجع ذی ربط است.

بااین‌حال بحث‌های فراوان و داغی درباره عوارض جانبی لیزر موهای زائد وجود دارد. ممکن است عوارض جانبی موقتی و خفیفی پس از لیزردرمانی تجربه شود، اما عوارض جدی به ندرت بروز می‌یابد. همچنین ادعاهایی مانند ارتباط لیزردرمانی و ابتلا به بیماری‌های مزمنی مانند سرطان اثبات نشده و کاملاً بی‌پایه و اساس است.

عوارض جانبی خفیف شایع

برای از بین بردن موهای زائد از لیزرهای کوچک و با حرارت بالا استفاده می‌شود. عوارض جانبی موقتی بلافاصله پس از لیزردرمانی بروز می‌یابد. تحریک شدن و سوزش پوست و تغییرات رنگدانه‌ای شایع‌ترین عوارض جانبی لیزردرمانی به شمار می‌آید.

سرخ شدن و تحریک پوست

با استفاده از لیزر برای از بین بردن موهای زائد، ممکن است پوست موضع درمان تحریک شده و سوزشی موقتی را تجربه کنید. همچنین، ممکن است پوست در ناحیه درمانی کمی سرخ و ورم کند. اما این عوارض بیشتر ناچیز هستند و به طور عمومی مشابه عوارضی هستند که پس از استفاده از روش های دیگر برای از بین بردن موهای زائد مانند واکس نیز روی می آید.

متخصص داروی بی حسی موضعی قبل از درمان آن را بر روی ناحیه مورد نظر تزریق می کند تا این عوارض به حداقل برسد. تحریک پوست به طور کلی ظرف چند ساعت بهبود می یابد. برای کاهش ورم و درد، می توانید از کیسه یخ استفاده کنید. اگر علاوه بر تحریک خفیف، با علائم دیگری مواجه شدید یا عوارض جانبی تشدید شد، با پزشک خود تماس بگیرید.

تغییرات رنگدانه‌ای

ممکن است پوست پس از لیزر موهای زائد کمی تیره‌تر یا روشن‌تر شود. اگر رنگ پوستتان روشن باشد، احتمال این که لکه‌های تیره‌تری پس از لیزردرمانی روی پوست ایجاد شود، بیشتر است. برعکس افراد با رنگ پوست تیره متوجه ایجاد لکه‌های روشن‌تر روی پوست می‌شوند. درهرحال تغییرات رنگدانه‌ای نیز مانند تحریک پوست موقتی است و معمولاً نگران‌کننده نیست.

عوارض جانبی شدید نادر

لیزر موهای زائد به ندرت باعث بروز عوارض جانبی شدید می‌شود. خطر بروز عوارض جانبی در صورت استفاده از کیت‌های لیزر خانگی یا مراجعه به فرد آموزش ندیده و بدون صلاحیت بیشتر می‌شود.

عوارض جانبی نادر لیزر موهای زائد عبارت است از:

  • رشد بیش از حد موهای زائد در ناحیه درمان: این اثر گاهی با ریزش موی پس از درمان اشتباه گرفته می‌شود.
  • تغییرات بافت کلی پوست: چنانچه پوست را به تازگی برنزه کرده باشید، احتمال ایجاد این تغییرات بیشتر می‌شود.
  • باقی ماندن جای زخم یا اسکار: این عارضه بیش از همه در میان افرادی شایع است که سابقه اسکار دارند و جای زخم به راحتی روی بدنشان باقی می‌ماند.
  • پوسته پوسته شدن و تاول زدن: اگر مدت کوتاهی پس از درمان در معرض نور آفتاب قرار بگیرید، ممکن است با این عوارض روبه‌رو شوید.

این عوارض جانبی ناشی از لیزر بسیار ناشایع است، اما در صورت مراجعه به مراکز نامعتبر که در آن‌ها لیزر تحت نظر پزشک و به وسیله دستگاه‌های مورد تأیید و به روز انجام نمی‌شود، می توانند به مشکلی جدی بدل شوند.

لیا کلینیک با بهره‌گیری از افراد متخصص و دارا بودن دستگاه‌های روز دنیا که مورد تایید FDA (سازمان دارو و غذای آمریکا) است، می‌تواند خدمات لیزر موهای زائد را تحت نظر پزشک متخصص و بسیار ایمن و کم خطر به مراجعین عزیز ارائه دهد.

آیا لیزر موهای زائد باعث ابتلا به سرطان می‌شود؟


ارتباط بین لیزردرمانی و ابتلا به سرطان افسانه‌ای بیش نیست و حتی گاهی از لیزر برای درمان بعضی ضایعه‌های پیش‌سرطانی استفاده می‌شود. همچنین لیزرهای مختلف برای درمان چین و چروک‌ها و آسیب ناشی از نور خورشید کاربرد دارند. لیزرهای مورد استفاده در رفع موهای زائد یا دیگر درمان‌های پوستی حداقل تشعشع را دارند، به‌علاوه همین تشعشع ناچیز فقط روی سطح پوست تابانده می‌شود. این روش درمانی همچنین دارای تاییدیه FDA (سازمان غذا و دارو امریکا) است، بنابراین روشی امن است و موجب ابتلا به سرطان نمی‌شود.

آیا لیزر موهای زائد باعث ناباروری می‌شود؟


افسانه دیگری که درباره لیزر موهای زائد وجود دارد، این است که لیزر باعث ناباروری می‌شود. لیزر فقط به سطح پوست می‌تابد، بنابراین تشعشع ناچیز لیزر نمی‌تواند در اندام‌های دیگر نفوذ کند.

آیا نتایج لیزر موهای زائد دائمی است؟


از سال 1997 از لیزر برای رفع موهای زائد استفاده شده است و لیزر درمانی مورد تأیید برای «کاهش دائمی» موهای زائد است. لیزر تولید مو را برای همیشه مختل می‌کند، البته به شرطی که نوع مناسبی از مو با دستگاه لیزر اثربخش با تنظیمات درست درمان شود.

بااین‌حال لیزر 100% موهای زائد یک ناحیه را از بین نمی‌برد. چنانچه نوع دستگاه لیزر و تنظیماتش درست باشد، لیزر می‌تواند اکثر موهای زبر یک ناحیه از بدن را از بین ببرد، اما نمی‌تواند موهای ظریف‌تر را نابود کند. بنابراین برای آن‌که یک ناحیه کاملاً بدون مو شود، اکثر افراد باید الکترولیز را پس از لیزردرمانی برای از بین بردن موهای ریزتر باقی‌مانده انجام بدهند.

تمام موهایی که پس از 12 ماه می‌روید، موهای جدیدی است که به دلایل مختلفی مانند بالا رفتن سن، تغییرات هورمونی یا ابتلا به بیماری‌های گوناگون رشد می‌کند.

آیا لیزر موهای زائد دردناک است؟


لیزر موهای زائد به‌طور کلی چندان دردناک‌تر از وکس نیست، اما ناراحتی ناشی از این دو روش متفاوت است. هر پالس لیزر مانند برخورد کش به پوست احساس می‌شود، البته این ناراحتی یک لحظه بیشتر نیست. درد فقط هنگام گرم شدن پوست توسط لیزر احساس می‌شود و بسیار زودگذر است. اکثر بیماران به کرم باس‌تر تجویز کند تا پیش از درمان به پوستشان بزنند.ی‌حسی نیاز ندارند، البته متخصص می‌تواند کرم بی‌حسی را برای بیماران حساس‌تر تجویز کند تا پیش از درمان به پوستشان بزنند.

آیا می‌توان لیزردرمانی را در دوران بارداری انجام داد؟


آیا می‌توان لیزردرمانی را در دوران بارداری انجام داد؟

توصیه می‌شود که لیزر موهای زائد را در دوران بارداری انجام ندهید، چون مطالعات انجام شده بر روی انسان‌ها هنوز ایمنی لیزردرمانی را در دوران بارداری اثبات نکرده است. شاید دوست داشته باشید که لیزردرمانی را برای رفع موهای زائدی انجام بدهید که در دوران بارداری بیشتر از همیشه رشد کرده‌اند. رشد بیش از حد موهای زائد روی ناحیه‌هایی مانند سینه و شکم در دوران بارداری شایع است. البته این موها عموماً خودبه‌خود می‌ریزد، پس اگر تا بعد از زایمان صبر کنید، ممکن است برای رفع آنها اصلاً نیازی به درمان نداشته باشید. بنابراین شرط احتیاط این است که لیزر موهای زائد را به بعد از زایمان موکول کنید، احتمالاً پزشکتان توصیه می‌کند چند هفته صبر کنید تا درمان را در کمال ایمنی انجام بدهید.

جمع‌بندی


لیزر موهای زائد به طور کلی درمانی ایمن و اثربخش است، البته به شرطی که درست انجام شود. از بین رفتن کامل موهای زائد چند جلسه طول می‌کشد، اما نتایج لیزردرمانی تقریباً دائمی است.

انجام لیزر در یک کلینیک معتبر، با دستگاه های روز دنیا، تحت نظر یک پزشک متخصص و توسط یک اپراتور آموزش دیده می‌تواند تجربه‌ای بسیار راحت و ایمن برای شما باشد که به رفع تقریباً همیشگی موهای زائد می‌انجامد.

عناوین این مطلب

مقالات مرتبط

رزرو وقت و مشاوره رایگان