لوگو لیا کلینیک
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

لیزر موهای زائد با دستگاه الکساندرایت

عناوین این مطلب

موهای زائد بدن و صورت باعث خجالت و ناراحتی تعداد زیادی از مردان و زنان شده است به نحوی که از شیو کردن و موم انداختن مداوم خسته شده‌ اند. لیزر موهای زائد یک روش غیر تهاجمی است که با هدف از بین بردن موهای اضافی صورت و بدن مورد استفاده قرار می‌ گیرد. لیزر الکساندرایت یکی از بهترین انواع لیزر برای رفع مو‌های زائد است.

فقط افرادی مجاز به انجام لیزر موهای زائد هستند که آموزش‌ های لازم در این زمینه را دیده باشند. اگر چه لیزر موهای زائد یک روش غیر تهاجمی است باید برای انجام آن به یک پزشک با تجربه و آموزش دیده مراجعه کرد تا ریسک بروز عوارض جانبی به حداقل برسد. باید قبل از انجام لیزر موهای زائد نقاط مختلف بدن با پزشک خود مشورت نمایید. در کلینیک زیبایی لیا از بهترین دستگاه‌ها برای لیزر موهای زائد استفاده می‌شود.

لیزر الکساندرایت چیست و چگونه مو‌های زائد را از بین می‌ برد؟


لیزر الکساندرایت چیست و چگونه مو‌های زائد را از بین می‌ برد؟

لیزر الکساندرایت نوعی لیزر است که  در آن از کریستال‌ های الکساندرایت به عنوان منشاء لیزر استفاده می‌ شود. لیزر الکساندرایت نوری با طول موجی در طیف مادون قرمز (755نانومتر) تولید می‌ کند. این لیزر یک لیزر با نور قرمز است. طول موج نور پر انرژی گسیل شده توسط این لیزر به انرژی گرمایی تبدیل می‌ شود و این امر باعث آسیب به فولیکول‌های مو خواهد شد.

الکساندرایت با ترکیبی از نور و گرما کار می‌ کند؛ این نور جذب ملانین می‌ شود. ملانین ماده‌ ای در ساختار مو است که حاوی پیگمنت یا رنگدانه می‌باشد. این ماده، قطعاً مهم‌ ترین عامل برای لیزر موی زائد در افراد دارای پوست سفید یا گندمی است. این طول موج، گرما را وارد عمق 3-4 میلی‌متری پوست می‌ کند. گرما از ساقه‌ مو عبور کرده و به ریشه‌ آن می‌ رسد و در آن‌جا، این گرما سلول‌ های رابطی که ریشه‌ مو را به منبع خونی تغذیه کننده‌ آن وصل می‌ کند، نابود خواهد کرد. در نتیجه سلول‌ های رابط کاملاً نابود شده و موی جدید نمی‌ تواند رشد کند. بنابراین این کار نیازمند جلسات درمان متعددی است، چون مو باید در فاز خاصی از رشد باشد تا لیزر روی آن تأثیر بگذارد. لیزر موهای زائد درمانی کاملاً ایمن است، چون انرژی لیزر فقط جذب این ساختار مو خواهد شد.

رفع موهای زائد با لیزر الکساندرایت برای چه افرادی مناسب است؟


 همه زنان و مردانی که از موهای زائد صورت، گردن و بدن خود خسته شده اند می‌ توانند متقاضی لیزر موهای زائد باشند. لیزر الکساندرایت طول موج کوتاهی دارد و برای افرادی با پوست روشن و موهایی با رنگ تیره بهترین گزینه است. زیرا نور لیزر به دلیل ملانین موجود در موهای تیره رنگ، به خوبی جذب فولیکول مو می شود. زنان باردار یا افرادی که پوست خود را برنزه کرده اند نباید از این روش برای برطرف کردن موهای زائد خود استفاده کنند.

از لیزر الکساندرایت برای درمان کدام نقاط می‌ توان استفاده کرد؟


از لیزر الکساندرایت برای درمان کدام نقاط می‌ توان استفاده کرد؟

می‌ توان از لیزر الکساندرایت برای درمان نقاط کوچک و بزرگ بدن استفاده کرد. مانند:

  • پشت لب
  • چانه
  • پشت لب و چانه
  • خط ریش
  • زیر گردن
  • گونه و غبغب
  • در امتداد فک
  • روی شکم
  • قسمت میانی و پایینی صورت
  • زیر بغل
  • بازو
  • بیکینی
  • پا
  • قفسه سینه
  • شکم
  • کمر
  • کتف

 استفاده کرد. هرچه مو تیره‌تر و رنگ پوست روشن‌تر باشد لیزر موهای زائد با دستگاه الکساندرایت نتیجه بخشی بهتری خواهد داشت.

آمادگی لازم برای لیزر موهای زائد با دستگاه الکساندرایت


آمادگی لازم برای لیزر موهای زائد با دستگاه الکساندرایت

شما باید برای کسب نتایج مطلوب از توصیه‌های پزشک پیروی کنید. پزشک از شما می‌خواهد موارد زیر را رعایت نمایید تا احتمال بروز عوارض جانبی کاهش پیدا کند:

  • باید از حمام آفتاب و برنزه کردن پوست خود اجتناب کنید در غیر این صورت سلامت پوست شما پس از درمان به خطر خواهد افتاد. اگر پوست شما برنزه شده است لیزر موهای زائد باعث سوختگی آن خواهد شد و شما دچار عوارض جدی خواهید شد.
  • حداقل به مدت ۴ هفته قبل از لیزر موهای زائد از برنزه کردن پوست خود اجتناب کنید.
  • قبل از لیزر موهای زائد از موم انداختن یا کندن موهای خود اجتناب کنید و فقط آنها را شیو نمایید نرم در غیر این صورت باعث اختلال در چرخه رشد موها خواهدی شد و لیزر نمی‌‌تواند به طور صحیح فولیکول‌ های مو را هدف قرار دهد.
  • از بی رنگ کردن موهای خود اجتناب کنید زیرا لیزر فقط می‌تواند موهای تیره را هدف قرار دهد.
  • قبل از جلسه درمان باید ناحیه مورد نظر را تمیز کنید و از هیچ گونه کرم آرایشی استفاده نکنید. در صورت استفاده از کرم در ناحیه مورد نظر باید قبل از شروع درمان به طور کامل آن قسمت را تمیز کنید.
  • قبل از اولین جلسه درمان باید اطمینان حاصل کنید که موهای شما در هفته ۴ تا ۶ رشد قرار دارند.
  • ۲۴ ساعت قبل از مراجعه به کلینیک شیو کنید و از شیو کردن موها قبل از مراجعه به کلینیک خودداری نمایید.
  • برای شیو کردن بیکینی از محصولات بدون بو مخصوص شیو، استفاده کنید. در غیر این صورت دچار التهاب پوست خواهید شد.
  • از شوینده‌های مخصوص بانوان با ph متعادل استفاده کنید تا فوم مخصوص شیو به طور کامل شسته شود.
  • سه تا چهار روز قبل از لیزر موهای زائد به لایه برداری بیکینی بپردازید و از انجام این کار در روز آخر یا قبل از مراجعه به کلینیک خودداری نمایید تا دچار التهاب پوست نشوید.
  • ناحیه تناسلی خود را به طور کامل شیو نمایید.
  • از پوشیدن لباس زیر تنگ خودداری کنید.
  • ترجیحاً از لباس نخی استفاده کنید.
  • از مصرف کافئین خودداری کنید زیرا حساسیت شما را افزایش می‌ دهد.
  • اگر آستانه تحمل درد پایین دارید می‌توانید قبل از شروع درمان از یک قرص مسکن به غیر از ایبوپروفن استفاده کنید.
  • برخی از بیماران می‌‌گویند و جویدن آدامس در طول درمان به تحمل درد کمک می‌ کند.
  • سعی کنید برنامه درمان خود را به نحوی تنظیم کنید که یک هفته قبل از پریود تحت درمان قرار بگیرید.
  • آرامش خود را حفظ کنید شما به مرکز معتبری مراجعه نموده اید.

مراحل انجام لیزر مو‌های زائد با دستگاه الکساندرایت


مراحل انجام لیزر مو‌های زائد با دستگاه الکساندرایت

قبل از درمان باید ناحیه مورد نظر تمیز شود. برخی از بیماران از ژل بی حس کننده استفاده می‌ کنند تا از حساسیت پوست نسبت به دستگاه لیزر بکاهد. حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول می‌‌کشد تا ژل بی حس کننده شروع به اثر گذاری نماید. درمان با لیزر در اتاق مخصوص لیزر انجام می‌ شود و شما باید از عینک مخصوص استفاده کنید تا چشمتان آسیب نبیند. برخی از افراد فرایند درمان با لیزر موهای زائد را به صورت برخورد کش با پوست و یا سوزش خفیف توصیف می‌کنند. دستگاه لیزر به تبخیر کردن مو می‌ پردازد به همین دلیل ممکن است شما در حین درمان شاهد مقداری دود یا بوی شبیه سولفور باشید.

مراقبت‌های بعد از لیزر موهای زائد با دستگاه الکساندرایت


س از اتمام درمان متخصص لیزر در مقداری ژل آلوورا را روی ناحیه مورد نظر قرار می‌دهد که به خنک شدن پوست کمک می‌نماید. بهتر است به مدت دو تا سه روز پس از درمان از این ژل استفاده کنید. پس از اتمام جلسه درمان با لیزر دچار مقداری قرمزی و التهاب پوست خواهید شد که طی مدت ۲۴ ساعت برطرف می‌ گردد اما می‌ توانید برای تسکین بهتر پوست از کمپرس  نیز استفاده کنید. پس از اتمام درمان متخصص لیزر در مقداری ژل آلوورا را روی ناحیه مورد نظر قرار می‌دهد که به خنک شدن پوست کمک می‌نماید. بهتر است به مدت دو تا سه روز پس از درمان از این ژل استفاده کنید. پس از اتمام جلسه درمان با لیزر دچار مقداری قرمزی و التهاب پوست خواهید شد که طی مدت ۲۴ ساعت برطرف می‌ گردد اما می‌ توانید برای تسکین بهتر پوست از کمپرس یخ نیز استفاده کنید.

  • از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب به شدت خودداری کنید.
  • تا ۲۴ ساعت از مصرف هرگونه محصول شیمیایی یا لوبریکانت خودداری کنید.
  • بلافاصله بعد از لیزر از دوش آب داغ، حمام داغ و سونا اجتناب کنید.

 معمولاً حدود ۴ تا ۶ هفته طول می‌‌کشد تا فولیکول‌های مو به مرحله طبیعی رشد برگردند و برای جلسه بعدی آماده شوند.

نتیجه لیزر موهای زائد با دستگاه الکساندرایت


نتیجه لیزر موهای زائد با دستگاه الکساندرایت

لیزر موهای زائد نیازمند چندین جلسه درمان (3-6 جلسه یا بیشتر) است. تعداد جلسات به ناحیه‌ ای از بدن که تحت درمان است، رنگ پوست، ضخامت مو، شرایط زمینه‌ای مانند تخمدان پلی‌کیستیک و جنسیت بستگی دارد. کلینیک‌ ها اغلب توصیه می‌کنند که 3-8 هفته بین جلسات لیزر موی زائد فاصله بیندازید.

بسته به ناحیه‌ی درمان، آن ناحیه 6-8 هفته بعد از درمان، کاملاً نرم و تمیز (بدون مو) خواهد ماند. وقتی که موهای نازکی مجدداً رشد کنند زمان مراجعه‌ی بعدی خواهد بود. تحقیقات بالینی بسیاری برای تأثیر لیزر الکساندرایت در از بین بردن دائمی موهای زائد انجام شده است. تحقیقات نشان داده که میزان موهای زائد قبل از جلسه‌ی دوم 35% و میزان موهای زائد 3ماه بعد از جلسه‌ی نهایی، 88% کاهش یافته است. حدوداً در 89% موارد مو دیگر رشد نکرده است و حدوداً در 10% موارد برخی از موها مجدداً رشد کرده‌اند.

معایب لیزر موهای زائد با دستگاه الکساندرایت


در افرادی که پوست بسیار تیره‌ای دارند، خطر هایپوپیگمانتاسیون (ایجاد لکه‌های بزرگ سفید در پوست در نواحی تحت درمان لیزر) وجود دارد. همانطور که در بالا ذکر شد، لیزر الکساندرایت مؤثرترین لیزر برای پوست‌های تیره نیست. حتی در افرادی که پوست روشنی دارند هم خطر نابود شدن رنگدانه‌ی پوست وجود دارد. از طرفی هم ممکن است پوست به خاطر نور لیزر بیش از حد ملانین تولید کند که منجر به ایجاد لکه‌های تیره در پوست خواهد شد.

درد در طول درمان طبیعی است و معمولاً خیلی کم است. اغلب به محض درمان ناحیه‌ی مد نظر، از ژل خنک کننده استفاده می‌شود که باعث کاهش درد و تورم خواهد شد. معمولاً بعد از درمان کمی احساس خارش و تورم وجود دارد اما این موارد باید بعد از چند روز برطرف شوند. ممکن است پوست قرمز شود، اما فقط زمانی می‌سوزد که لیزر درست استفاده نشده باشد. احتمال کمی (10%) هم وجود دارد که بدن کبود شود؛ ولی این کبودی خود به خود برطرف خواهد شد.

هزینه لیزر الکساندرایت کندلا در اندرزگو و قیطریه چقدر است؟


 هزینه لیزر موهای زائد با دستگاه الکساندرایت به وسعت ناحیه مورد نظر و تعداد جلسات درمانی مورد نیاز بستگی دارد.  بنابراین بهتر است برای اطلاع از مقدار دقیق آن برای مشاوره لیزر مو‌های زائد حضوری به کلینیک مراجعه کنید.

سوالات متداول


سوالات متداول

برای رفع مو‌های زائد با دستگاه الکساندرایت به چند جلسه درمانی نیاز است؟

موها با لیزر الکساندرایت بعد از جلسات لازم برای درمان، که معمولاً 6-8 جلسه برای موهای نازک و 8-12 جلسه برای موهای ضخیم و تیره‌تر است، 70% از بین خواهند رفت.

آیا لیزر موهای زائد با دستگاه الکساندرایت درد دارد؟

حذف موهای زائد با استفاده از لیزر یک روش سریع و آسان است و بیشتر افراد از این درمان کم درد و قابل تحمل استفاده می‌کنند. دستگاه لیزر دارای سیستم خنک کننده است که به خنک کردن پوست در طول درمان کمک می‌کند. اگرچه این روش معمولاً دردناک نیست و نیازی به استفاده از داروی بی حسی ندارد، برخی از بیماران احساس برخورد کشیده با پوست خود را در طول درمان توصیف می‌کنند.

آیا نتایج حاصل از لیزر مو‌های زائد با دستگاه الکساندرایت دائمی است؟

آیا نتایج حاصل از لیزر مو‌های زائد با دستگاه الکساندرایت دائمی است؟

امروزه، لیزر موهای زائد به عنوان یک روش درمانی بسیار موثر برای کاهش تعداد موهای نواحی مختلف بدن استفاده می‌شود، اما هیچ مرکز لیزری نمی‌تواند به طور ۱۰۰% تضمین کند که موهای زائد شما به طور کامل از بین خواهد رفت. عوامل هورمونی و دیگر فاکتورهای بیولوژیکی می‌توانند در برخی افراد باعث رشد مجدد موهای زائد شوند. اما به طور کلی، استفاده از لیزر الکساندرایت به عنوان یک روش دائمی برای رفع موهای زائد در نظر گرفته می‌شود، زیرا بعد از تکمیل دوره درمان کاهش 88 درصدی موهای زائد را به دنبال دارد.

آیا لیزر الکساندرایت از رشد موهای زائد زیر پوست جلوگیری می‌ کند؟

 لیزر می‌تواند احتمال رشد موهای زائد زیر سطح پوست را کاهش دهد. زیرا با از بین رفتن فولیکول‌های مو احتمال بروز این وضعیت به حداقل خواهد رسید.

 آیا می‌ توان از لیزر الکساندرایت برای رفع موهایی با رنگ روشن استفاده کرد؟

 لیزر موهای زائد می‌‌تواند به خوبی برای موهای تیره را از بین ببرد اما تاثیری در از بین بردن موهای خاکستری، قرمز، سفید و بلوند ندارد.

 آیا می‌ توان از لیزر موهای زائد در افرادی که پوست تیره دارند استفاده کرد؟

افرادی که دارای پوست روشن و موهایی به رنگ تیره هستن نتایج بهتری از لیزر الکساندرایت می‌گرند. اما لیزرهای دیگری برای این نوع پوست وجود دارند.

آیا افرادی که پوست خود را برنزه کرده اند می‌توانند از لیزر الکساندرایت استفاده نمایند؟

 افرادی که با قرار گرفتن در معرض نور آفتاب پوست خود را برنزه کرده اند نمی‌توانند از لیزر استفاده کنند زیرا دچار خطراتی از قبیل تاول پوستی، هایپرپیگمنتیشن یا هایپوپیگمِنتِیشِن خواهند شد به همین دلیل این افراد باید شش هفته قبل از لیزر از برنزه کردن پوست خود اجتناب کنند. در صورتی که شما در معرض نور آفتاب قرار داشته اید باید حتماً به اپراتور لیزر اطلاع دهید.

چه موقع می‌ توان برای جلسه بعدی لیزر به کلینیک مراجعه کرد؟

 زمان برگزاری جلسه بعدی لیزر برای هر بیمار متفاوت است، اما بدون شک همه باید به چند جلسه درمانی نیاز داشته باشند تا موهای زائدشان به طور کامل از بین برود. اکثر افراد می‌توانند هر ۴ تا ۶ هفته یک بار برای جلسات لیزر موهای زائد به کلینیک مراجعه کنند. زمان برگزاری جلسات بعدی لیزر توسط متخصص پوست مشخص خواهد شد. اکثر افراد ممکن است دوباره رشد موهای زائد خود را تجربه کنند، اما با راهنمایی متخصص پوست می‌توانند به نتایج مطلوب دست یابند.

لیزر الکساندرایت بهتر است یا دایود؟

اگرچه لیزر دایود می‌تواند افرادی که پوستی کمی تیره‌تر دارند را درمان کند، اما لیزر الکساندرایت برای افراد دارای پوست روشن مناسب‌تر است. همچنین نتایج بسیار به تجربه‌ی متصدی لیزر بستگی دارد. این تجربه شامل انتخاب بهترین تنظیمات برای لیزری که استفاده می‌شود است.

لیزرهای الکساندرایت مجهز به سیستم خنک کننده‌ی کرایوژن کمترین درد را دارند.

تفاوت آی پی ال و لیزر موهای زائد چیست؟

هنوز برخی از کلینیکها از آی پی ال برای از بین بردن موهای زائد استفاده می‌کنند، اما آیا می‌دانید که این روش نتایج مطلوبی مانند لیزر موهای زائد ایجاد نمی‌کند؟

لیزر موهای زائد و آی پی ال از انرژی گرمایی برای گرم کردن فولیکول‌های مو و از بین بردن موهای زائد استفاده می‌کنند. اما انرژی مورد استفاده در لیزر بسیار متراکم تر است و می‌تواند با طول موج دقیق فقط یک ناحیه خاص از بدن را هدف قرار دهد. این دقت در طول موج لیزر موهای زائد باعث می‌شود دوره درمان کوتاه‌تری داشته باشد و بیمار نتایج مطلوبی را به دست آورد. در جلسه مشاوره، پزشک طول موج دستگاه را به نحوی تنظیم می‌کند که با نوع پوست و موی بیمار مطابقت داشته باشد و به درمان یک ناحیه خاص از پوست بپردازد.

 ‏آی پی آل در مقایسه با لیزر موهای زائد و اثر گذاری کمتری دارد و انرژی تولید شده از آن توسط یک لامپ ایجاد می‌گردد و به این ترتیب از طول موج‌های مختلف نور استفاده می‌شود که فقط برخی از آنها می‌توانند موهای زائد را هدف قرار دهند. اگرچه درمان با این روش کم هزینه تر است با توجه به پایین بودن اثرگذاری این روش، تعداد جلسات درمان افزایش خواهد یافت که نسبت به لیزر موهای زائد متحمل هزینه بیشتری خواهید شد.

 هر جلسه درمان با لیزر الکساندرایت چقدر طول می‌ کشد؟

 درمان نقاط کوچک بدن از قبیل پشت‌ لب چند دقیقه طول می‌کشد و نواحی بزرگ تر مانند کمر یا پاها تا یک ساعت نیز طول خواهد کشید. لیزر فقط فولیکول‌های مو را هدف قرار می‌دهد و هیچ گونه آسیبی به پوست نواحی مجاور نخواهد رساند با این حال باید از دستورات پزشک پیروی کنید تا احتمال آسیب دیدگی پوست کاهش پیدا کند.

عناوین این مطلب

مقالات مرتبط

رزرو وقت و مشاوره رایگان