لوگو لیا کلینیک
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

تزریق آنزیم برای از بین بردن ژل هیالورونیک اسید

عناوین این مطلب

تزریق ژل یک روش محبوب برای صاف‌کردن موقت خطوط و چین و چروک‌ها، جوان کردن پیری صورت، افزایش حجم و بالا‌بردن گونه و لب بدون نیاز به جراحی و دوران نقاهت طولانی است.

طب زیبایی یک علم کامل نیست و حتی در بهترین حالت هم گاهی بیماران نتایج ضعیفی از فیلر‌های پوستی می‌گیرند. درحالی انتخاب یک خدمات‌دهنده مجرب به شما کمک ‌می‌کند که قربانی اشتباهات رایج توسط افراد کم تجربه نشوید، برای مثال: پر‌کردن بیش از حد و عدم تقارن. در درصد کمی از موارد بدن بیماران بدون هیچ دلیل شناخته‌شده‌ای، واکنش ضعیفی به محصول نشان می‌دهد که باعث تورم یا برآمدگی طولانی مدت می‌شود.

 فیلر‌های ساخته‌شده بر پایه‌ی اسیدهیالورونیک چگونه عمل می‌کند؟


برای آشنا شدن با نحوه‌ی عملکرد هیالورونیداز، ابتدا باید با فیلر‌های تزریقی پوست که توسط هیالورونیداز حل‌ می‌شوند آشنا شوید

فیلر‌های ساخته‌شده بر پایه‌ی اسید هیالورونیک، گروهی از فیلر‌های تزریقی پوست هستند، از جمله: بلوترو، محصولات رستیلن، محصولات ژوویدم، ورلوما و ولبلا. تزریق روشی موثر، محبوب و بدون نیاز به جراحی و دوران نقاهت است که برای صاف‌کردن موقت چین و چروک‌ها، خطوط ریز صورت و بازگردان حجم به قسمت‌هایی که به مرور زمان دچار فرورفتگی و گودی شده‌اند. همچنین برای ترمیم خط گونه‌ها و لب‌ها و افزایش حجم آن‌ها کاربرد دارد.

 

عوارض تزریق آنزیم

 

عوارض جانبی و نتایج ضعیف


 طی سا‌ل‌های اخیر محبوبیت تزریق ژل‌ها به دلیل اثر بخشی در فرورفتگی‌ها، گودی‌ها و بهبود فرم کلی صورت، به طور پیوسته افزایش یافته‌. متخصصان زیبایی در حال کسب مهارت‌های بیشتر و بالاتر بردن توانایی‌های خود برای ترمیم حجم صورت هستند.

اگرچه عوارض جانبی خطرناک هم به ندرت اتفاق ‌می‌افتد. افزایش این واکنش‌ها، احتمال بالا رفتن عوارض و نتایج نامطلوب را در پی خواهد داشت.

ممکن است بیمار به اجبار یا با تصمیم شخصی نیاز به برداشتن فیلر صورت داشته باشد. برای مثال: برخی بیماران برای ایجاد تقارن در صورت و علی رغم پرداخت هزینه، بدون آگاهی به یک پزشک مبتدی و فاقد صلاحیت مراجعه کرده‌اند که در نتیجه شاهد تزریق ژل بیش از حد، تزریق ژل در نقطه‌ی اشتباه یا تزریق ناصحیح و بدون مهارت توسط پزشک بوده‌اند.

هیالورونیداز چگونه عمل می‌کند؟


هیالورونیداز (که با نام هیالورونان هم شناخته ‌می‌شود) آنزیمی است که باعث تجزیه ی هیالورونیک (یک ماده‌ی قندی که در بافت‌های پیوندی وجود دارد) می‌شود. چسبندگی ماده‌ی قندی را کاهش می‌دهد و نفوذپذیری بافت پیوندی را بالا ‌می‌برد. آنزیم‌های هیالورونیداز که با نام تجاری Vydas_ Hylenex_ Vittase فروخته‌ می‌شوند. این آنزیم‌ها برای حل کردن ژل‌های ساخته‌شده بر پایه‌ی اسید‌هالورونیک بسیار موثرند. وقتی در ناحیه‌ی آسیب‌دیده تزریق ‌می‌شوند، اسید‌هیالورونیک را به سرعت تجزیه ‌می‌کنند و شما دیگر مجبور نیستید ظاهری ناخوشایند را تحمل‌کنید.

اثرات حل شدن هیالورونیداز بعد از چند وقت قابل مشاهده است؟


تاثیر هیالورونیدز بلافاصله و در کمتر از ۲ دقیقه قابل مشاهده است. طول مدت تاثیر آن از ۲۴ تا ۴۸ ساعت است.

وقتی که هیالورونیداز تزریق می‌کنیم، فیلر پوستی در آن قسمت فورا شروع به تجزیه و نرم شدن می‌کند. اگرچه طول عمر کوتاهی دارد اما تاثیر آن مدت طولانی‌تری باقی‌ می‌ماند. به طوری که بعد از ۴۸ ساعت، حجم نواحی تزریق فیلر کاهش ‌می‌یابد.

برخی از بیماران بعد از تزریق هیالورونیداز به خاطر ایجاد تورم، مأیوس می‌شوند. اما باید توجه ‌داشته‌ باشید که تاثیر واقعی تزریق بعد از ۴۸ ساعت مشخص ‌می‌شود.

در این قسمت به بخش مهم مشاهده‌ی تاثیرات اشاره ‌می‌کنیم. تزریق ژل روشی نتیجه‌بخش است، در این روش: ژل‌های متفاوتی وجود ‌دارند که به روش های متفاوتی تزریق ‌می‌شوند و در طی چند سال ساخته‌شده‌اند، که به خوبی در بافت یا قسمت‌هایی که ما نمی‌توانیم ببینم ادغام می‌شوند. به همین خاطر احتمالاً چندین جلسه هیالورونیداز لازم باشد. گاهی ممکن است یک توده‌ی سطحی کوچک در لب به سرعت حل شود، اما بر‌آمدگی‌های بزرگ‌تر یا قسمت‌های گسترده‌تر تزریق فیلر دیر‌تر حل شود، در نتیجه شاید فرد احساس کند در فیلر در بعضی قسمت‌ها از بین رفته است، در حالی که در بعضی نواحی دیگر همچنان فیلر وجود دارد. حتی ممکن است زخم‌های ریزی به خاطر تزریق‌های قدیمی‌تر که به مرور زمان طی جلسات متعدد ایجاد شده باشد. در برخی موارد هیالورونیداز ممکن است به جای تجزیه‌ی سخت‌تر هیالورونیک تزریقی، اقدام به تجزیه‌ی هیالورونیک خود بدن کند. ژل‌های حاوی اسید هیالورونیک با غلظت بالاتر، ذرات بزرگتر و پیوند قوی‌تر بین ذرات، طول عمر بیشتری دارند.

اگرچه ما برای توجه کردن به خودمان به هیالورونیداز وابسته‌ایم، اما این روش و همچنین تزریق، فرایند‌های علمی کاملی نیستند. ما همزمان با بررسی فرایند انحلال می‌توانیم بافت بدن شما و همچنین واکنش آن به این فرایند را بررسی کنیم و با توجه به نتایج به دست آمده، به شما توصیه‌های بیشتری ارائه دهیم. مقدار بیشتر درمان، به علائم، خطرات در مقابل مزایا، عوارض جانبی درمان و رضایت بیمار و پزشک بستگی دارد.

چرا فیلرهای شما را تجزیه می‌کنیم؟


دلایل بسیاری برای تجزیه فیلرها وجود دارد. بسیاری از بیمارانی که در دیگر کلینیک‌ها فیلر تزریق کرده‌اند، به ما مراجعه می‌کنند تا آن را تجزیه کنیم. همچنین، تزریق فیلر یک روش علمی کامل نیست و افراد با ساختار بدنی متفاوتی برخورد دارند، بنابراین عملکرد فیلر در بدن آن‌ها ممکن است متفاوت باشد. با این حال، برخی از مشکلات قابل پیش‌بینی هستند و می‌توان آن‌ها را با تغییر در نحوه قرار دادن، تکنیک و نوع محصول برطرف کرد. اما برخی از مشکلات خارج از کنترل ما هستند و در این موارد ممکن است نیاز به تغییر در میزان تزریق ژل یا ایجاد یک انحلال ملایم باشد.

چرا تزریق آنزیم

 

شایع‌ترین دلایل تجزیه ژل 

جابجایی مواد تزریق‌شده

در این حالت، تزریق ژل به درستی انجام نشده است. ساختار بدن بیمار نقش مهمی در محل تزریق و نحوه قرار گرفتن ژل در زیر پوست دارد. اگرچه ما به عنوان تزریق کننده آموزش دیده و تجربه داریم که ژل را در کجا تزریق کنیم تا جابجا نشود، اما ساختار بدن افراد بسیار متنوع است. ژل‌ها در زیر پوست به دنبال مسیری حرکت می‌کنند که سختی کمتری داشته باشد تا بتوانند جای نشستن را پیدا کنند. بافت بدن بعضی افراد حاوی حباب‌ها یا شلی بیشتری است که باعث می‌شود ژل به راحتی در این قسمت‌ها جابجا شود. علاوه بر این، ژل در ۴۸ ساعت اول بعد از درمان کاملاً نرم و قابل حرکت است و ممکن است در قسمت‌هایی با انقباض عضلانی بالاتر، مقداری فیلر متراکم وجود داشته باشد. همچنین، تورم زیاد بعد از درمان می‌تواند باعث فشرده شدن یا حرکت مواد شود.

توده‌ها و برآمدگی‌ها 

در این قسمت دلایل مشابه با توضیحات بالا وجود دارد. متأسفانه بیشترین توده‌ها و برجستگی‌ها در قسمت فرورفته‌ و لب‌ها وجود دارد. محل بریدگی فرو ‌می‌رود چون پوست در این قسمت بسیار نازک و حساس است و از نظر ساختاری شرایط کاملاً منحصر به فرد و پیچیده‌تری دارد. لب‌ها به خاطر عملکرد عضلانی بالا، مساحت و تفاوت‌های بافتی، در بیماران مختلف، یکسان نیستند. ما برای درمان قسمت‌های دیگر صورت مانند چانه، استخوان گونه یا بینی تلاش ‌می‌کنیم تا توده یا برآمدگی کوچکی که به آن بولوس گفته‌ می‌شود، را ایجاد کنیم تا به بالا بردن بافت و ایجاد ساختار کمک کند. در این موارد سعی می‌کنیم از صاف و یکدست شدن آن قسمت‌ها مطمئن شویم، اما نباید این قسمت‌ها را بیش از حد ماساژ دهیم چون اثر بالابردن و حجمی که در ابتدا با تزریق ژل شده را از بین می‌برد.

برگشت اضطراری

اینجاست که ژل‌ هیالورونیک نسبت به سایر ژل‌های موجود در بازار ایمن‌تر است چون ما پادزهری به نام هیالورونیداز برای معکوس کردن آن داریم. یک مورد اورژانسی زمانی است که ژل به طور ناخواسته در رگ خونی تزریق می‌شود. وجود ژل در رگ خونی باعث انسداد رگ می‌شود و می‌تواند جریان خون و انتقال اکسیژن به بافت‌ها را متوقف کند. اگر به بافت‌های بدن اکسیژن نرسد، شروع به مردن می‌کنند، که به آن نکروز بافت گفته می‌شود. ما به عنوان انژکتورهای با تجربه از علائم و نشانه‌های انسداد آگاه هستیم و در صورت مشاهده آن را برطرف می‌کنیم. با این حال، گاهی اوقات رگ به طور کامل مسدود نمی‌شود یا علائم آن بعد از چند وقت مشاهده می‌شوند. ما در جلسه مشاوره علائم را به بیماران آموزش می‌دهیم و ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از درمان، شرایط سلامت آن‌ها را پیگیری می‌کنیم. اگر بیماری انسداد رگ را گزارش دهد، از او می‌خواهیم که مجدداً به کلینیک مراجعه کند تا وضعیت بیمار به صورت حضوری بررسی شود و در صورت تائید انسداد، فرایند انحلال را آغاز می‌کنیم. ممکن است برگشت جریان خون به رگ‌ها و اکسیژن‌ رسانی به بافت‌ها هم چندین جلسه طول بکشد.

عوارض جانبی هیالورونیداز


مانند خطرات و عوارض جانبی مرتبط با تزریق ژل، هیالورونیداز هم ممکن است خطرناک باشد. این ماده می‌تواند باعث ایجاد درد و تورم موقت، قرمزی، کبودی و در موارد نادر حساسیت شود. در برخی موارد، قبل از تزریق هیالورونیداز در بافت‌های صورت، یک تست پچ روی بازوی بیمار انجام می‌شود تا مطمئن شویم که به مواد حساسیت ندارد. افرادی که قبلاً حساسیت به نیش زنبور داشته‌اند، ممکن است نتوانند از هیالورونیداز استفاده کنند، زیرا سم حشرات نیش‌دار ممکن است این مواد را شامل شود. به همین دلیل، سابقه‌ی حساسیت دارویی، حساسیت آنافیلاکسی به هیالورونیداز یا حساسیت به نیش حشرات می‌تواند مانع استفاده از هیالورونیداز شود. در غیر این صورت، حساسیت‌های دیگر دلیلی برای مصرف هیالورونیداز نیستند.

همچنین، مانند تراکم بیش از حد ژل‌ها، ممکن است انحلال بیش از حد هم رخ دهد. بنابراین، تمایل داریم درمان را به آرامی و به صورت مرحله‌ای انجام دهیم و غلظت و اندازه‌ی مناسب را برای تزریق انتخاب کنیم. اما در برخی موارد، واکنش بیش از حد ممکن است و کنترل ما را خارج کند. در شرایط عادی، ممکن است مقداری از اسید هیالورونیک طبیعی به طور موقت تجزیه شود، اما با سرعت و در عرض چند هفته با اسید هیالورونیک طبیعی بدن خودمان بازسازی می‌شود.

اگر بیماری به دنبال برخی اصلاحات زیبایی است و می‌خواهد درمان را ادامه دهد بداند که‌، ممکن است لازم باشد قسم‌هایی را که انحلال ناموزون داشته‌اند را با ژل اصلاح کند. اگر درمان در کلینیک دیگری انجام شده باشد، هزینه برطرف کردن مشکل بر عهده‌ی خود بیمار است، علاوه بر درمان مجدد، هیالورونداز را می‌شود به فاصله‌ی ۲ روز تکرار کرد. با این حال توصیه ‌می‌شود، ۱ تا ۲ هفته برای تزریق فیلر پوستی بیشتر، در قسمتی که قبلاً حل‌شده صبر کنید تا مطمئن شوید که تمام تورم و آسیب برطرف‌ شده‌ و بیمار به حالت اولیه بازگشته است.

سؤالات متداول


هزینه‌ی هیالورونیداز چقدراست؟ 

هزینه‌ی هیالورونیداز به تعداد دفعات تزریق مورد نیاز شما بستگی دارد و بر اساس وضعیت جغرافیایی، تجربه‌ی انژکتور و عوامل دیگر از یک پزشک به پزشک دیگر متفاوت است.

تعداد دفعات درمان مورد نیاز؟

در بیشتر موارد مقدار مناسبی از یک یا دو تزریق هیالورونیداز برای حل یا حذف ژل هیالورونیک‌اسید کافی‌ است.

آیا روشی جایگزین برای حذف فیلر‌های هیالورونیک‌اسید وجود دارد؟ 

روش‌های دیگر هم وجود دارد. بلافاصله بعد از تزریق می‌توان تا اسیدهیالورونیک را با سوزنی که سوراخ‌های بزرگتری دارد تا حدی آسپیره کرد. اما بدیهی است که تزریق ساده‌ی هیالورونیداز جذابیت بیشتری دارد.

آیا لازم است فیلر را خارج کنم؟

نکته‌ی مهم این است که بدانیم تزریق ژل یک درمان موقت است. اگر درمان ژل شما طبق برنامه پیش نرود، بهتر است قبل از مصرف هیالورونیداز کمی صبر کنید. باید در اولین فرصت به پزشک خود مراجعه کنید، چون علائم شما ممکن است به خاطر عفونت باشد که باید فورا درمان شود.

عناوین این مطلب

مقالات مرتبط

رزرو وقت و مشاوره رایگان