لوگو لیا کلینیک
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

بهترین روش‌های درمان سیاهی دور چشم: مزوتراپی، پی آر پی

عناوین این مطلب

سیاهی دور چشم پدیده ای شایع است. سیاهی زیر چشم ها که معمولا همراه با گودی یا پف زیر چشم است ممکن است ظاهرتان را خسته نشان دهد. درواقع علت های زیادی برای تیرگی دور چشم وجود دارد و این پدیده همواره ناشی از خستگی و کمبود خواب نیست.

گرچه هرکسی ممکن است دچار تیرگی زیر چشم شود، معمولا این افراد بیشتر با این مسئله مواجه می‌شوند:

  • سالمندان
  • افرادی که به صورت ارثی مستعد این مشکل هستند
  • کسانی که رنگ پوستشان تیره تر است بیشتر در معرض ابتلا به تیرگی یا لکه های پوستی (هاپیرپیگمنتاسیون) اطراف ناحیه چشم هستند.

ممکن است فکر شود که خستگی عامل اصلی سیاهی دور چشم است، اما در واقع عوامل متعددی برای ایجاد تیرگی دور چشم وجود دارند. این عوامل شامل بالا رفتن سن، خستگی چشم، آلرژی، کمبود آب در بدن، قرارگیری در معرض نور خورشید بیش از حد، عوامل ژنتیکی و کمبود آهن در بدن می‌شوند.

افراد همیشه تمایل دارند که به نظر بی‌نقص و جوان به نظر برسند و این باعث می‌شود که همواره تحت فشار روانی قرار بگیرند. بسیاری از افراد احساس می‌کنند که سیاهی زیر چشم باعث می‌شود چهره‌شان خسته، پیر یا بیمار به نظر برسد. روش‌های طبیعی و پزشکی متعددی وجود دارند که افراد می‌توانند با استفاده از آن‌ها سیاهی دور چشم را کاهش دهند یا از میزان تیرگی آن کاسته شوند. اگرچه اثربخشی تمامی این روش‌ها دائمی نیست، اما با تکرار آن‌ها می‌توان تیرگی و پف زیر چشم را کاهش داد.

درمان سیاهی دور چشم با لیزر


درمان سیاهی دور چشم با لیزرثابت شده است که لیزر تراپی موثرترین روش برای درمان سیاهی دور چشم است. لیزرها را میتوان به دو دسته کلی تقسیم کرد: لیزرهای تخریبی و لیزرهای غیرتخریبی. همچنین با کمک لیزرهای غیرتهاجمی که رنگدانه و عروق پوست را هدف قرار میدهند هایپرپیگمانتاسیون اطراف چشم با موفقیت درمان شده است.

سیاهی زیر چشم را میتوان بر اساس شدت تیرگی آن دسته بندی کرد. این دسته بندی به انتخاب روش درمانی مناسب با توجه به ظاهر تیرگی و پف زیر چشم فرد کمک میکند. نوعی خاص از لیزر برای انواع مشخصی از تیرگی دور چشم مناسب است و تشخیص دادن نوع سیاهی دور چشم و استفاده از لیزر مناسب برای درمان آن به کسب بهترین نتیجه از لیزر درمانی کمک میکند.

اساس این روش درمانی بر پایه طول موج و مدت زمان هر پالس و چگونگی جذب پالس توسط پوست است. لیزر PLD (Pulsed dye laser) که به آن لیزر دایود (Diode Laser) نیز گفته میشود نسبت به دیگر انواع لیزر کمتر تهاجمی است و عوارض جانبی کمتری هم به جای میگذارد. براساس طول موج ، ویژگی های پالس و انرژی حرارتی، سیاهی دور چشم در هر ناحیه را میتوان با همگرا کردن نور های قوی یا ضعیف درمان کرد.

درمان سیاهی دور چشم با Carbon dioxide laser

این روش به ساخت کلاژن کمک میکند و در نتیجه باعث سفت شدن پوست میشود. این روش سبب میشود که رنگدانه های سیاه و لکه های زیر چشم از بین بروند. این روش عوارض جانبی کمی دارد و به ندرت باعث ایجاد تاول و جای زخم دائمی میشود.

در این روش اگر از لیزر با انرژی بالا استفاده شود ممکن است پوست ورم کند و فرد احساس سوزش داشته باشد که گاهی بیش از ۳ روز ماندگار است. اگر این درمان به صورت ملایم تر و در استفاده از co2 نیروی ضعیفتری به کار گرفته شود عوارض جانبی کمتر خواهد بود اما ممکن است اثرگذاری درمان هم کاهش یابد.

 

درمان سیاهی دور چشم با Fractional Laser

در این روش درمانی، از گرما برای تخریب نواحی میکروسکوپی پوست استفاده می‌شود تا فرآیند ساخت کلاژن تقویت شود. ساخت کلاژن یک فرآیند طبیعی در بدن است که در آن بدن سعی می‌کند آسیب‌های وارد شده به پوست را بهبود بخشد. به همین دلیل، این روش درمانی بسیار دقیق است و به بافت‌های اطراف ناحیه تحت درمان هیچ آسیبی وارد نمی‌کند. زمان بهبودی در این روش درمانی حداقل است و خطرات و عوارض جانبی آن نیز بسیار کم هستند. این روش برای درمان لکه‌های پوستی در بیماران مبتلا به ملاسما مناسب است. با استفاده از لیزرهای فرکشنال و فرآیند جوانسازی که به وسیله تولید کلاژن ایجاد می‌شود، سیاهرگ‌های اطراف ناحیه چشم پوشش داده می‌شوند و تیرگی عروق اطراف چشم را برطرف می‌کند.

درمان سیاهی دور چشم با Non Ablative Lasers

 

درمان سیاهی دور چشم با Pulsed Dye Laser

در این روش غیرتخریبی برای برطرف کردن سیاهی دور چشم، عروق خونی را منقبض و کوچک میکنند و خطوط آبی رنگی را که روی پوست در محل عبور رگ ها مشخص است کمرنگ میکنند. پس از عمل، عوارض جانبی مانند قرمزی و کبودی پوست ممکن است مشاهده شود. دوره بهبودی ممکن است تنها چند ساعت طول بکشد. لکه های پوستی احتمالا پس از ۵ جلسه کاملا از بین بروند.

درمان سیاهی دور چشم با Q-switched Lasers

تیرگی دور چشم ناشی از لکه های پوستی را میتوان به طور موثر با این روش درمان کرد. در این روش گرما و نور به طور همزمان به کار برده میشوند تا یک ناحیه خاص به صورت متمرکز تخریب شود و به نواحی اطراف آن هیچ آسیبی وارد نشود. ناحیه درمان شده تا چند روز پس از درمان ممکن است دچار قرمزی و احساس خارش باشد.

درمان سیاهی دور چشم با پی آر پی (PRP)


درمان سیاهی دور چشم با پی آر پی

PRP روشی موثر برای درمان سیاهی و پف زیر چشم است. PRP مخفف عبارت Platelet Rich Plasma Therapy است. این روش درمانی طبیعی و غیر تهاجمی برای رفع تیرگی دور چشم است. در این روش ابتدا پزشک خون بیمار را استخراج میکند و پلاسمای خون را که حاوی کلاژن و فاکتور های رشد است جدا میکند. پلاسما مانند سرم احیا کننده شخصی سازی شده برای هر فرد عمل میکند و تزریق آن به ناحیه زیر چشم باعث تقویت بافت آن ناحیه و جوان سازی آن میشود.

نتایجی که از این درمان انتظار میرود عبارتند از:

  • بازیابی حالت ارتجاعی و چاقی زیر چشم
  • ایجاد عروق خونی جدید که باعث افزایش اکسیژن رسانی و مبارزه با لکه های پوستی در این ناحیه میشود
  • رفع پف زیر چشم با تخلیه کردن سموم اضافی و مایعاتی که در این ناحیه تجمع یافته اند

درمان سیاهی دور چشم با لایه برداری شیمیایی


درمان سیاهی دور چشم با لایه برداری شیمیایی

این روش روشی جراحی است که توسط متخصصان پوست انجام میشود و در آن پوست به مواد شیمیایی ملایمی آغشته میشود و به دنبال آن لایه بالایی پوست کنده میشود و پوست جدید ظاهری شفاف تر و صاف تر دارد. این روش درمانی را میتوان برای پوست صورت،‌ گردن و دست ها به کار برد.

در این روش از مواد شیمیایی مانند گلیکولیک اسید، تری کلرواستیک اسید، سالیسیلیک اسید، لاکتیک اسید یا کربولیک اسیدها استفاده میشود. تیرگی زیر چشم را میتوان به کمک اسیدهای آلفا هیدروکسیل مانند گلیکولیک اسید روشن کرد. اخیرا برای کسب نتیجه بهتر همراه با لایه بردارهای شیمیایی از کرم های موضعی استفاده میشود.

فواید لایه برداری شیمیایی ممکن است فراتر از لایه برداری پوست باشد. جدای از جدا کردن پوست مرده، در این روش با لایه برداری عمقی پوست، خطوط ریز اطراف چشم و دهان هم از بین میروند همچنین این روش ممکن است در درمان چین و چروک ناشی از قرار گیری در معرض نور خورشید هم اثرگذار باشد. این روش همچنین میتواند جای جوش و آکنه، کک و مک، لکه های تیره پوستی، لکه های ناشی از کهولت سن و ملاسما را نیز از بین ببرد.

درمان سیاهی دور چشم با تزریق ژل


درمان سیاهی دور چشم با تزریق ژل

از فیلر ها زمانی استفاده میشود که پوست زیر چشم نازک شده باشد و منجر به تیره شدن زیر چشم شود. تزریق پلاسمای غنی شده از پلاکت یا ژل هیالورونیک اسید به ناحیه زیر چشم با کمک بافت های چربی جدید باعث میشود که چهره فرد جوانتر به نظر برسد.

اگر تیرگی دور چشمتان ناشی از رنگدانه های عروقی بافت است، تزریق ژل برایتان هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. اما فیلرها می‌توانند گزینه‌ی مناسبی برای افرادی باشند که بافت زیر چشمشان حجم کافی ندارد. با پیر شدن، بافت چربی زیر پوست کاهش می‌یابد و باعث می‌شود گونه‌ها و پوست زیر چشم توخالی شود و چهره فرد خسته به نظر برسد. البته بالا رفتن سن ممکن است دلیل سیاهی دور چشم نباشد، بلکه ممکن است گودی و سیاهی زیر چشم به دلیل ژنتیک یا فرم صورت ایجاد شده باشد.

فیلرها با یک دست کردن فاصله میان قسمت پایین چشم و بالای گونه و لیفت طبیعی پوست به جوانسازی چهره فرد کمک میکند. فیلر HA بهترین فیلر موجود در بازار برای رفع تیرگی و گودی زیر چشم است. اثرگذاری این فیلر ها درکنار اصلاحات خفیف مورد نیاز در طول سال تا یک سال ماندگاری دارد. برای تزریق فیلر به اندازه مناسب (نه بیش از اندازه و نه خیلی کم) باید به صورت منظم به متخصص پوست مراجعه کنید.

درمان سیاهی دور چشم با میکرونیدلینگ


درمان سیاهی دور چشم با میکرونیدلینگ

با بالا رفتن سن طبیعی است که تولید کلاژن و سطح پروتئینی به نام الاستین در پوست کاهش یابد و به دنبال آن پوست دور چشم تیره شود. همچنین در چنین شرایطی پوست فرد مستعد چین و چروک میشود و رگ های زیر چشم راحت تر دیده میشوند.

میکرونیدلینگ روشی علمی و ایمن برای بهبود و جوانسازی پوست است. این درمان با استفاده از رولر میکرونیدولینک انجام میشود. رولر میکرونیدلینگ دستگاهی کوچک است که ۲۰۰ سوزن بسیار ظریف و مخصوص جراحی روی آن قرار داده شده است. سوزن های ظریف به کار رفته در این رولر، پوست را تحریک میکند تا کلاژن و الاستین تولید کند. غلتادن رولر میکرونیدلینگ روی پوست و فرو رفتن سوزن های آن داخل پوست باعث به وجود آمدن میکروکانال هایی در پوست میشود که منقبض میشوند و به افزایش جذب مواد فعال کمک میکند. میکرونیدلینگ فاقد درد است و تنها چند دقیقه زمان میبرد.

میکرونیدلینگ زیر چشم همراه با تزریق پی آر پی باعث میشود سلول های جدید پوستی رشد کنند و بهبودی پس از درمان سریعتر اتفاق بیفتد. برخی افراد درکنار درمان میکرونیدلینگ از سرم های حاوی ویتامین A یا ویتامین C کمک میگیرند تا اثرگذاری درمان خود را افزایش دهند.

ممکن است برای دستیابی به اثر مطلوب به یک یا چند جلسه درمان با میکرونیدلینگ نیاز داشته باشید. تعداد جلسات لازم به ویژگی های بدنتان و سایز ناحیه ای که میخواهید درمان کنید بستگی دارد. فاصله میان هر دو جلسه از یکدیگر حدودا ۴ – ۶ هفته است. ماندگاری نتیجه این درمان بلند مدت است و هر ۶ ماه یک بار لازم است جهت حفظ نتیجه درمان تکرار شود.

پس از هر جلسه درمانی ممکن است پوست بیمار کبود و قرمز شود. با این حال عوارض جانبی معمولا پس از چند روز به طور خود به خود برطرف میشوند.

درمان سیاهی دور چشم با مزوتراپی


درمان سیاهی دور چشم با مزوتراپیمزوتراپی جدید ترین تکنیکی است که با تزریق مجموعه ای ویتامین ها،‌ آنزیم ها، هورمون ها و عصاره های گیاهی به منظور جوانسازی و سفت کردن پوست و از بین بردن چربی های اضافه به کار میرود.

در مزوتراپی از سوزن های بسیار ظریفی استفاده میشود تا تعدادی تزریق به لایه ای از پوست به نام مزودرم انجام شود. مزوتراپی مشکلات زمینه ای مانند جریان خون ضعیف و التهاب را برطرف میکنند. این مشکلات به پوست آسیب میرسانند. مزوتراپی با درمان این مشکلات پوست دور چشم را روشن میکند و باعث میشود پف و تیرگی زیر چشم رفع شود.

این روش همچنین برای از بین بردن سلولیت و چربی، محو کردن چین و چروک و خطوط روی صورت و کمرنگ کردن لکه های پوستی به کار میرود.

درمان سیاهی دور چشم با هایفوتراپی


درمان سیاهی دور چشم با هایفوتراپی

هایفو با استفاده از اولتراسوند پوست را تحریک میکند و به ترمیم بافت پوست کمک میکند تا ظاهر پوست صاف تر و لیفت شده به نظر برسد. هایفو با بهره گیری از تحریک اولتراسوند باعث ساخت فیبر های کلاژن جدید در لایه های عمیق بافت پوست میشود و شبکه ای از آسیب های میکروسکوپی کنترل شده در پوست ایجاد میکند که باعث میشود در پس از بهبودی پوست بافتی سفت تر و لیفت شده پیدا کند. پس از درمان، تکثیر بافت پوستی جدید در مدت ۶ ماهه روی میدهد. هایفوتراپی درمانی است که انجام آن زمان کمی میبرد و ماندگاری نتایج آن بلند مدت است. هایفو با حجم بخشیدن به پوست باعث کاهش سیاهی دور چشم میشود. پس از درمان با هایفوتراپی نیاز به استراحت مطلق نخواهید داشت. قرمزی خفیف در پوست ممکن است رخ دهد اما به سرعت از بین خواهد رفت. پس از عمل هیچ حساسیت یا سوزشی در پوستتان نخواهید داشت. تا یک هفته پس از هایفوتراپی معمولا با فشار دادن ناحیه درمان شده ممکن است در آن ناحیه حس درد خفیف یا بی حسی داشته باشید که به علت فعالیت لایه های زیرین پوست در هایفوتراپی اتفاق میفتد.

درمان سیاهی دور چشم با کربوکسی تراپی


درمان سیاهی دور چشم با کربوکسی تراپی

در این درمان از گازی به نام کربن دی اکسید (co2) استفاده میشود و در مقایسه با دیگر روش های درمان تیرگی دور چشم کربوکسی تراپی روشی غیرجراحی است که در آن از تزریق کردن استفاده میشود. در این روش، بیمار پس از مدت کوتاهی به بهبودی کامل میرسد. در شروع این درمان پزشک تزریق هایی حاوی کربن دی اکسید به ناحیه تیره زیر چشم انجام میدهد. زمانی که تزریق انجام شد عنصر گسترش پیدا میکند و به این صورت بیشترین ناحیه ممکن برای درمان پوشش داده میشود.

مطالعات انجام شده نشان میدهد بیمارانی که تصمیم گرفته اند برای درمان سیاهی دور چشم تحت درمان کربوکسی تراپی قرار گیرند تیرگی زیر چشمانشان به میزان زیادی کاهش یافته است. دیگر مزیت هایی که این بیماران به آن دست یافتند شامل این موارد میشد: افزایش خاصیت ارتجاعی پوست، خون رسانی بهتر به ناحیه درمان شده، تولید کلاژن جدید برای پوست و خصوصا بهبود وضعیت چین و چروک پوست.

مقدار کم کربن دی اکسیدی که به ناحیه تحت درمان تزریق میشود در فشار پایینی عمل میکند تا برای بدن فرد بی خطر باشد. هنگامی اکسیژن بیشتری به ناحیه تحت درمان میرسد تولید کلاژن افزایش میابد و سموم آن ناحیه سریعتر تخلیه میشوند و در نتیجه پوست ناحیه درمان شده سالم تر میشود.

برای بیمارانی که سیاهی دور چشمشان خیلی تیره است توصیه میشود حداقل ۵ جلسه تحت درمان قرار بگیرند تا اثرگذاری درمان ماندگارتر و قابل توجه باشد. کسانی که تیرگی دورچشمشان شدت کمتری دارد بسته به موقعیت و با در نظر داشتن اینکه میان هر دو جلسه باید حداقل ۱۰ روز فاصله باشد میتوانند ۱ تا ۳ جلسه کربوکسی تراپی را تجربه کنند.

کربوکسی تراپی تقریبا فاقد درد است. برخی از پزشکان پیش از شروع تزریق، پوست محل تزریق را به کرم بی حس کننده آغشته میکند. علی رغم فاقد درد بودن این درمان، برخی افراد گفته اند که مدت کوتاهی پس از درمان احساس عجیبی دارند.

درمان سیاهی دور چشم با جراحی بلفاروپلاستی


بلفاروپلاستی روشی جراحی است که سیاهی دور چشم ناشی از رسوب چربی یا پوست اضافی را از بین میرود. این روش را با نام جراحی eye bag (پف زیر چشم) نیز میشناسند. این درمان زیبایی به رفع چین و چروک و شلی پوست در ناحیه پایین چشم کمک میکند. با بالا رفتن سن از خاصیت کشسانی پوست کاسته میشود و این منجر به پف کردن و چروک شدن پوست میشود. با کمک جراحی زیر چشم میتوانید چهره ای جوان و بشاش را مجددا به دست آورید. در جراحی بلفاروپلاستی پوست و چربی های اضافه برداشته میشوند سپس زیر چشم را بخیه میزنند. این باعث بهبود ظاهر چهره میشود. عضلات چشم و کره چشم بسیار حساس و ظریف هستند و نیازمند برخورد با دقت بسیار بالایی هستند. به همین علت جراحی بلفاروپلاستی دقت و مهارت بسیار بالای جراح را میطلبد.

پیش از عمل جراحی باید احتیاط های لازم انجام شود چراکه پوست ناحیه پایین چشم بسیار حساس است. چنین روش تهاجمی تنها باید توسط متخصص پوستی که در این زمینه با تجربه است صورت گیرد.

برای انجام عمل جراحی بلفاروپلاستی به بیهوشی موضعی یا عمومی نیاز است. این عمل جراحی ممکن است تا ۳ ساعت زمان ببرد. همچنین امکان وجود درد،‌ کبودی و حتی خونریزی نیز وجود دارد. پس از پایان عمل جراحی ۲ هفته زمان لازم است سپری شود تا بیمار کاملا بهبود یابد. همچنین در دو روز اول پس از عمل به کمپرس سرد نیاز خواهید داشت.

درمان سیاهی دور چشم با روش های خانگی و طب سنتی


افراد مختلفی گزارش داده اند که به کمک روش های خانگی توانسته اند سیاهی زیر چشم خود را از بین ببرند یا کاهش دهند.  شرایط هرکس با دیگری متفاوت است به همین خاطر برخی از روش هایی که در ادامه میخوانید ممکن است برای شما موثر نباشد.

همواره خوب است که پیش از امتحان کردن هر روش درمانی با پزشک خود در این باره صحبت کنید.

درمان سیاهی دور چشم با یخ

درمان سیاهی دور چشم با یخ

برخی اوقات گشادن شدن عروق خونی علت تیرگی دور چشم است. کمپرس سرد میتواند با منقبض کردن عروق خونی تیرگی زیر چشم را کاهش دهد.

درمان سیاهی دور چشم با سیب زمینی و خیار

درمان سیاهی دور چشم با سیب زمینی و خیار

این روش خانگی از موثر ترین شیوه های رفع سیاهی زیر چشم است. این روش همچنین به کاهش پف زیر چشم کمک میکند. ویتامین ها،‌ آنتی اکسیدان ها و خاصیت ضدالتهابی و خنک کنندگی سیب زمینی و خیار التهاب اطراف چشم ها را تسکین میدهد و به جلوگیری از تیرگی دور چشم نیز کمک میکند.

درمان سیاهی دور چشم با شیر

درمان سیاهی دور چشم با شیر

شیر سرد پاک کننده ای طبیعی برای چشم است و پوست حساس دور چشم را در صورت ملتهب بودن تسکین میدهد. شیر سرد حاوی لاکتیک اسید است که پف پوست زیر چشم را کاهش میدهد و پوست را روشن میکند. همچنین پتاسیم موجود در شیر به حفظ رطوبت پوست کمک میکند و پوست را نرم و لطیف میکند.

درمان سیاهی دور چشم با الوورا

درمان سیاهی دور چشم با الوورا

آلوورا در مرطوب کردن پوست بسیار موثر عمل میکند. پوست زمانی که مرطوب است کمتر دچار افتادگی میشود و سلامتش به مدت طولانی تری حفظ میشود. همچنین آلوورا به رساندن مواد مغذی به پوست کمک میکند و مانع از پیری زودرس پوست میشود.

درمان سیاهی دور چشم با روغن بادام تلخ و آبلیمو

درمان سیاهی دور چشم با روغن بادام تلخ

استفاده از مخلوط روغن بادام و آبلیمو راه دیگری برای درمان سیاهی زیر چشم است. بخش فعال آبلیمو اسکوربیک اسید است که به همراه مواد مغذی دیگر آبی را که در ناحیه اطراف چشم تجمع یافته و منجر به پف کردن آن ناحیه شده کاهش میدهد. همچنین این ترکیب خاصیت سفیدکنندگی ملایمی دارد اما اگر رقیق نشده باشد ممکن است اثر عکس برجای بگذارد و به پوست آسیب بزند پس لازم است جانب احتیاط رعایت شود.

درمان سیاهی دور چشم با چای کیسه ای

درمان سیاهی دور چشم با چای کیسه ای

چای حاوی کافئین و آنتی اکسیدان هایی است که باعث تحریک جریان خون،‌ انقباض عروق خونی و کاهش تجمع مایعات زیر پوست میشود. دو عدد چای (سیاه یا سبز) کیسه ای را در آب داغ به مدت ۵ دقیقه قرار دهید تا خیس شود سپس به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کیسه های چای را داخل یخچال بگذارید. پس از سرد شدن، کیسه های چای را حدود ۱۰ تا ۲۰ دقیقه روی چشم های بسته خود قرار دهید سپس کیسه ها را بردارید و با آب خنک صورتتان را بشویید.

درمان سیاهی دور چشم با روغن نارگیل

درمان سیاهی دور چشم با روغن نارگیل

اگر مایل به استفاده از محصولات مراقبت از پوست مختلف نیستید روغن نارگیل ارگانیک و ملایم برای پوست های حساس بسیار مناسب است. روغن نارگیل در تسکین دادن به پوست و کاهش التهاب آن و همچنین روشن کردن تیرگی های دور چشم بسیار موثر است.

درمان سیاهی دور چشم با زردچوبه

درمان سیاهی دور چشم با زردچوبه

زردچوبه یکی دیگر از آنتی اکسیدان های طبیعی و موثری است که میتواند تیرگی دور چشم را به میزان زیادی کاهش دهد. مقداری پودر زردچوبه را با آب آناناس ترکیب کنید تا خمیری غلیط به وجود آید. این خمیر را حداقل ۱۰ دقیقه روی ناحیه اطراف چشمانتان قرار دهید و سپس با استفاده از پارچه ای نرم،‌ گرم و مرطوب آن را به آرامی پاک کنید. این روتین را روزی یک بار تکرار کنید.

درمان سیاهی دور چشم با گلاب

درمان سیاهی دور چشم با گلاب

گلاب با داشتن خاصیت تسکین دهندگی و خنک کنندگی از بهترین درمان های طبیعی برای کاهش سیاهی دور چشم به شمار میرود. گلاب خاصیت ضدالتهابی دارد و به این خاطر در از بین بردن تیرگی دور چشم بسیار موثر عمل میکند. همچنین گلاب منبعی عالی از میتامین های گوناگون مانند وتامین های A، B3، C، E و همچنین سرشار از آنتی اکسیدان های مختلف است. در میان مواردی که نام برده شد ویتامین C و E برای درمان سیاهی زیر چشم بسیار مفیدند.

درمان سیاهی دور چشم با گوجه فرنگی

درمان سیاهی دور چشم با گوجه فرنگی

گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن است که برای سلامت قلب و عروق، بینایی و پوست بسیار مفید است. لیکوپن به نرمی و لطفات و خاصیت ارتجاعی پوست کمک میکند و تیرگی دور چشم را کاهش میدهد.

برای دستیابی به مزیت های لیکوپن موجود در گوجه فرنگی مقادیر مساوی گوجه فرنگی و آبلیمو را بایکدیگر ترکیب کنید سپس با استفاده از پنبه یا پد آرایشی، مخلوط به دست آمده را به ناحیه زیر چشم بمالید و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند و بعد با آب گرم آن ناحیه را بشویید. این کار را دو بار در روز تکرار کنید.

درمان سیاهی دور چشم با روغن زیتون

درمان سیاهی دور چشم با روغن زیتون

خاصیت مرطوب کنندگی و مغذی بودن روغن زیتون این روغن را به درمانی طبیعی و عالی برای تیرگی دور چشم تبدیل کرده است. روغن زیتون سرشار از ویتامین E است. ویتامین E برای پوست دور چشم بسیار مغذی است و تیرگی آن را کاهش میدهد. ویتامین E که به داشتن خاصیت ضد لک معروف است به پاک کردن لکه های پوست زیر چشم کمک میکند. همچنین ویتامین E با داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی اثر رادیکال های آزاد را خنثی و از پوست محافظت میکند. مواد معدنی و اسیدهای چرب موجود در روغن زیتون به چاقی پوست زیر چشم و روشن کردن تیرگی این ناحیه کمک میکند. روغن زیتون همچنین حاوی ویتامین K است که به نرمال کردن رنگ پوست زیر چشم ها کمک میکند و تیرگی پوست این ناحیه را کاهش میدهد.

درمان سیاهی دور چشم با قهوه

درمان سیاهی دور چشم با قهوه

کافئین موجود در قهوه خاصیت ضد التهابی دارد. خاصیت آنتی اکسیدانی قهوه از اثرات اشعه ماورا بنفش و پیری  بر پوست های حساس میکاهد. کافئین موجود در قهوه باعث منقبض شدن عروق خونی و تحریک جریان خون در اطراف چشم ها میشود. تانن های (Tannins)  موجود در قهوه با داشتن خاصیت روشن کنندگی پوست، به رفع تیرگی دور چشم کمک میکنند.

درمان سیاهی دور چشم با وازلین

درمان سیاهی دور چشم با وازلین

وازلین باعث حفظ رطوبت در زیر پوست میشود و برای حفظ رطوبت پوست گزینه ای عالی است. وازلین با رساندن مواد مغذی به سلول های مرده پوست سیاهی دور چشم را کاهش میدهد. وازلین را به ناحیه ای که پوست آن تیره شده دور چشم خود بمالید و اجازه دهید یک شب بماند.

درمان سیاهی دور چشم با جوش شیرین

درمان سیاهی دور چشم با جوش شیرین

جوش شیرین علاوه بر داشتن خاصیت روشن کنندگی پوست، گردش خون را نیز بهبود میبخشد و در درمان تیرگی دور چشم عملکرد بسیار خوبی دارد. ۱ قاشق چای خوری جوش شیرین را به یک فنجان آب ولرم اضافه کنید و خوب هم بزنید تا محلول یک دست شود. پد پنبه ای را به محلول آغشته کنید و آن را به مدت ۱۵ دقیقه روی چشمان بسته قرار دهید. سپس با آب گرم صورتتان را بشویید.

درمان سیاهی دور چشم با کرم و پماد


درمان سیاهی دور چشم با کرم و پمادانتخاب محصولات روشن کننده پوست بسیار مهم است چراکه این محصولات قرار است به قسمت های حساس و ظریف صورتتان اعمال شود. اگر تیرگی دور چشم هایتان مزمن است و قصد دارید برای از خلاص شدن از سیاهی دور چشم هایتان از روشن کننده پوست استفاده کنید لازم است به خاطر داشته باشید که پوست دور چشم بسیار حساس و ظریف است و به سادگی آسیب میبیند.

اگر روشن کننده پوست تان بیش از حد قوی باشد میتواند روی پوستتان جای زخم دائمی ایجاد کند. بنابراین مطمئن شوید که استفاده مداوم از روشن کننده مورد نظرتان در ناحیه دور چشم ها به رفع سریعتر تیرگی دور چشم کمک میکند.

همچنین لازم است در رژیم غذایی تان تغییراتی ایجاد کنید تا سریعتر بهبود یابید. این تغییرات همچنین به بهبود سلامت پوست کمک خواهد کرد. همچنین برای بهبود خون رسانی به پوست لازم است روزانه ورزش کنید.

به طور کلی برای روشن کردن تیرگی دور چشم ممکن است متخصص پوست مصرف کرم روشن کننده حاوی آزلائیک اسید، کوژیک اسید، گلیکولیک اسید یا هیدروکینون و… را توصیه کند.

حجامت برای درمان سیاهی دور چشم


حجامت برای درمان سیاهی دور چشمحجامت صورت، گردش خون لنفاوی را سرعت میبخشد و باعث میشود مایعات سریعتر تخلیه شوند و به این ترتیب از ایجاد ورم و پف زیر چشم جلوگیری میکند. حجامت ملایم با استفاده از فنجان های مخصوص صورت برای به جریان انداختن خون کافی است. حجامت صورت گردش خون از ناحیه زیر چشم را بهبود میدهد و به تشکیل بافت های همبندی جدید کمک میکند. حجامت صورت با افزایش تولید کلاژن به پوست شادابی میبخشد و منجر به کاهش پف زیر چشم میشود. با انجام حجامت روی عضلات صورت، هرگونه تنش عضلانی تسکین میابد و گردش خون صورت نیز بهبود پیدا میکند. به این ترتیب میتوان به کمک حجامت صورت را از سموم پاک کرد و جریان خون سرشار از اکسیژن را تقویت کرد که خود باعث کاهش سیاهی دور چشم ها میشود. افزایش گردش خون در ناحیه اطراف چشم ها جدای از بهبود عملکرد عروق خونی جدید، باعث جوانسازی پوست نیز میشود.

ممکن است از خود بپرسید حجامت صورت چگونه این کارها را انجام میدهد؟ در فرآیند حجامت به پوست و بافت ناحیه تحت درمان مکش یا ساکشن اعمال میشود و این باعث وارد شدن ضربه ای کوچه به پوست آن ناحیه میشود و منجر به ارتقا روند بهبودی پوست میشود و ظاهر پوست را جوانتر میکند.

مواد غذایی مفید برای درمان سیاهی دور چشم


گوجه فرنگی

گوجه فرنگی با تقویت گردش خون و سالم نگه داشتن پوست از پوست حساس و ظریف زیر چشم مراقبت میکند. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان است به ویژه حاوی مقادیر فراوان لیکوپن است که در حفاظت از عروق خونی و بهبود خون رسانی به چشم ها نقش مهمی ایفا میکند. همچنین گوجه فرنگی منبع غنی ویتامین C، پتاسیم و ویتامین K است که همگی در حفظ سلامت پوست بسیار اثرگذارند.

                                             

خیار

خیار حاوی مقادیر زیادی از آب است و در آبرسانی به پوست عملکرد بسیار خوبی دارد. مصرف خیار همچنین باعث افزایش تولید کلاژن میشود و یک دست نبودن رنگ پوست را برطرف میکند پوست را شاداب میکند. این میوه همچنین سرشار از ویتامین های K، A، E و C است که به بهبود انعقاد و خاصیت ارتجاعی عروق خونی و لخته شدن خون در ناحیه زخم شده کمک میکند.

هندوانه

هندوانه

هندوانه سرشار از آنتی اکسیدان است از جمله بتا کاروتن که از سلامت چشم حفاظت میکند. هندوانه حاوی ۹۲ درصد آب است که به آبرسانی به پوست کمک میکند. هندوانه همچنین حاوی ویتامین های B1، B6 و C به همراه پتاسیم و منیزیم است.

تمام غذاهای سرشار از ویتامین E‌

تمام غذاهای سرشار از ویتامین E‌

غذاهای سرشار از ویتامین E اثر آنزیم هایی که خاصیت کشسانی پوست را از بین میبرند خنثی میکند. ویتامین E رادیکال های آزاد را که باعث ایجاد چین و چروک روی پوست میشوند از بین میبرد. همچنین این ویتامین به حذف لکه ها و تیرگی دور چشم کمک میکند. خوردنی هایی مانند بادام، بادام زمینی، تخمه آفتابگردان،‌ اسفناج و بروکلی منابع خوبی برای دریافت ویتامین E هستند.

سبزیجات برگ دار

سبزیجات برگ دار

مصرف سبزیجات سبز رنگ باعث افزایش گردش خون میشود و به این ترتیب سبب بهبود بافت پوست میشود. سبزیجاتی مانند اسفناج و کلم بروکلی سرشار از ویتامین K هستند که نقش بسیار مهمی در تقویت جریان خون دارد. با افزایش گردش خون، شدت لکه های پوستی و پف زیر چشم کاهش میابد.

پرتقال

پرتقال

پرتقال غنی از ویتامین های C و A است که هردو سبب افزایش تولید کلاژن و از بین رفتن رادیکال های آزاد پوست میشوند.

چغندر

چغندر

رنگدانه قرمز در چغندر ناشی از آنتی اکسیدان های بتالین است که در سم زدایی از بدن بسیار اثرگذار است و برای مراقبت از سلامت چشم نیز مفید است. چغندر همچنین سرشار از منیزیم و ویتامین C است که از شدت سیاهی زیر چشم میکاهد.

آب 

آب

نوشیدن آب به رفع تیرگی و پف زیر چشم کمک میکند. نوشیدن آب به خروج سموم از بدن کمک میکند و تجمع نمک در اطراف چشم را کاهش میدهد.

هویج

هویج

اگر میخواهید سیاهی زیر چشم هایتان برطرف شود هویج را در رژیم غذایی تان بگنجانید. آب هویج به سفت شدن پوست و کاهش تیرگی زیر چشم کمک میکند. همچنین هویج منبع خوبی برای دریافت ویتامین A است. ویتامین A که با نام رتینول نیز شناخته میشود یکی از اجزای مهمی است که در ساخت محصولات مراقبت از پوست و ضدپیری به کار برده میشود. همچنین هویج دارای خواصی است که شادابی و جوانی پوست را حفظ میکند.

رژیم غذایی سرشار از آهن

رژیم غذایی سرشار از آهن

سیاهی دور چشم در افراد کم خون بیشتر دیده میشود. کم خونی زمانی ایجاد میشود که فرد دچار فقر آهن است. رژیم غذایی که حاوی مقدار مناسبی از آهن باشد به اکسیژن رسانی به بافت های بدن کمک میکند. فقر آهن روند ساخت پوست و بافت جدید را کند میکند. برای درمان تیرگی دور چشم باید در رژیم غذایی فرد برنج قهوه ای، اسفناج،‌ عدس و آلو که همگی سرشار از آهن هستند گنجانده شود. مرغ و زرده تخم مرغ نیز حاوی مقادیر خوبی از آهن هستند. برای درمان سیاهی زیر چشم حتما در رژیم غذایی تان مواد غذایی حاوی آهن را بگنجانید.

قرص برای درمان سیاهی دور چشم


قرص برای درمان سیاهی دور چشم

 قرص ویتامین B12

ویتامین B12 یکی از محبوب ترین ویتامین هاست و مزایای فراوانی برای سلامت فرد به همراه دارد. اگر به دنبال رفع سیاهی دور چشم هایتان هستید مصرف این ویتامین از اصلی ترین کارهایی است که باید انجام دهید. این ویتامین حلال در آب است و چندین سال ماندگاری دارد. همچنین ویتامین B12 نقش تقویت کننده پوست در ترمیم سلول های آسیب دیده را بر عهده دارد و در درمان سیاهی زیر چشم به طرز معجزه آسایی اثرگذار است.

قرص ویتامین B3

ویتامین های نوع B برای درمان سیاهی دور چشم بسیار مفیدند. این ویتامین ها با هدف قرار دادن پف زیر چشم که علت اصلی ایجاد تیرگی زیر چشم است سعی در درمان این مشکل دارند. این ویتامین ها تجمع مایعات و آب در این ناحیه را کاهش میدهند. انواع مختلف ویتامین B با همکاری با یکدیگر سیاهی زیر چشم را برطرف میکنند. اگر میخواهید تیرگی زیر چشم هایتان از بین برود نباید مصرف هیچ یک از انواع ویتامین B را از قلم بیندازید. مواد غذایی مانند ماست یونانی که حاوی ویتامین های B3 و B6 است برای درمان تیرگی دور چشم بسیار مفیدند. همچنین اسفناج که حاوی ویتامین های B6 و B9 است و گردو با داشتن ویتامین های B1، B6 و B7 برای کاهش تیرگی و پف زیر چشم ها بسیار عالی هستند.

ویتامین B3 که با نام نیاسین نیز شناخته شده است به دلیل فواید بسیارش عنصری مهم برای رفع سیاهی دور چشم است.

ماسک دور چشم برای رفع سیاهی


ماسک دور چشم برای رفع سیاهیماسک کیوی و ماست

کیوی حاوی مقدار فراوانی ویتامین C است به همین علت پوست را روشن و جوان میکند. همچنین ماست به علت داشتن خاصیت ضدالتهابی التهاب پوست را تسکین میدهد. یک عدد کیوی و مقداری ماست را با یک دیگر مخلوط کنید تا خمیر غلیظی ایجاد شود. به خمیر به دست آمده اجازه دهید خنک شود سپس ماسک کیوی و ماست را روی پوست اطراف چشم بمالید و چند دقیقه بگذارید بماند. سپس صورتتان را با آب خنک بشویید. همچنین میتوانید تکه ای پنبه را به ماسک کیوی و ماست آغشته کنید و آن را روی ناحیه تیره زیر چشم هایتان قرار دهید.

ماسک توت فرنگی

توت فرنگی غنی از آنتی اکسیدان است که به راحتی تیرگی زیر چشم را محو میکند. توت فرنگی که از انواع مرکبات به شمار میرود تا حد زیادی ویتامین C و خاصیت ضدالتهابی دارد و التهاب پوست را تسکین میدهد. برای تهیه ماسک توت فرنگی برای درمان تیرگی زیر چشم چند عدد توت فرنگی تازه را مخلوط کنید تا به صورت خمیر دربیاید. یک قاشق روغن ویتامین E و یک قاشق گلاب به خمیر به دست آمده اضافه کنید. تکه ای پنبه را به این محلول آغشته کنید و آن را مدتی در فریزر قرار دهید. هر زمان که خواستید میتوانید تکه پنبه را از فریزر خارج کنید و روی پوست اطراف چشمتان قرار دهید و بگذارید مدتی همانجا بماند.

ماسک آناناس

درمان خانگی موثر دیگر برای رفع سیاهی و پف زیر چشم ماسک آناناس است. برای تهیه این ماسک پودر زردچوبه و آب آناناس را با یکدیگر مخلوط کنید. ماسک به دست آمده را روزانه ۳۰ دقیقه روی پوست ناحیه زیر چشم ها قرار دهید این کار را به مدت ۲ هفته تکرار کنید. تهیه کردن این ماسک کار ساده ای است اما اثرگذاری آن بسیار عالی است.

 

صابون برای رفع سیاهی دور چشم


صابون برای رفع سیاهی دور چشمبا بهره‌مندی از خواص برخی از میوه‌ ها و سزیجات و گیاهانی که پیش‌تر در این مقاله به آن اشاره کردیم، از جمله زردچوبه و الوورا و نارگیل و غیره، صابون‌های مختلفی نیز تولید می‌شود که گفته می‌شود برای درمان سیاهی دور چشم سودمند هستند و با برندهای گوناگون در داروخانه ‌ها یا عطاری ‌ها عرضه می‌شوند.

سوالات پرتکرار


آیا می‌توان با استفاده از کرم مخصوص از سیاهی دور چشم برای همیشه خلاص شد؟

خیر. کرم دور چشم ممکن است به صورت موقت پوست زیر چشم را روشنتر کند اما نمیتواند تیرگی زیر چشم را درمان کند.

چند جلسه مزوتراپی برای درمان سیاهی دور چشم نیاز است؟

در برخی موارد ممکن است پس از تنها یک جلسه متوجه اثرگذاری درمان بشوید. هر زمان که احساس نیاز کنید میتوانید از مزوتراپی برای رفع تیرگی دور چشم بهره بگیرید. با این وجود نتایج به نیاز هر فرد نیز بستگی دارند. برخی افراد تنها پس از یک جلسه به نتیجه دلخواهشان دست میابند اما ممکن است شخص دیگری به ۲ یا چند جلسه مزوتراپی نیاز داشته باشد تا به نتیجه مورد نظرش دست یابد.

درمان سیاهی دور چشم با مزوتراپی تا چه مدت ماندگار است؟

مانند هر درمان دیگری، اثرگذاری مزوتراپی میان فراد مختلف، متفاوت است. به طور کلی میتوان انتظار داشت که پس از تکمیل دوره درمانی نتایج به مدت ۱۲ تا ۱۸ ماه ماندگار باشند.

آیا درمان سیاهی دور چشم با مزوتراپی دوره نقاهت دارد؟

معمولا پس از مزوتراپی به هیچ زمان استراحتی نیاز نخواهد بود و میتوان با آسودگی خاطر به زندگی روزمره و فعالیت های معمول پرداخت.

آیا درمان سیاهی دور چشم با مزوتراپی عوارض دارد؟

ممکن است پس از جلسه درمانی مزوتراپی در ناحیه درمان شده دچار سوزشی خفیف شوید. این سوزش پس از چند ساعت از بین میرود. گرچه نادر است اما گاهی ممکن است فرد در ناحیه درمان شده دچار کبودی خفیف و موقتی شود.

هزینه درمان سیاهی دور چشم با میکرونیدلینگ چقدر است؟

هزینه درمان میکرونیدلینگ به میزان تجربه پزشک، موقعیت جفرافیایی مطب پزشک، تعداد جلساتی که تحت درمان با میکرونیدلینگ قرار خواهید گرفت و اینکه آیا در کنار میکرونیدلینگ به درمان های مکمل مانند پی آر پی نیاز دارید یا نه بستگی دارد.

آیا میتوان میکرونیدلینگ را در ترکیب با فیلر درمال انجام داد؟

درمان میکرونیدلینگ را میتوان درکنار تزریق فیلر درمال به ناحیه زیر چشم انجام داد تا پوست یک دست و صاف، زیبا و جوانتر به نظر برسد.

درمان سیاهی دور چشم با میکرونیدلینگ برای چه کسانی مناسب است؟

اگر دچار تیرگی دور چشم هستید و وضعیت عمومی سلامتتان خوب و نرمال است احتمالا میکرونیدلینگ بهترین درمان برای مشکل شما باشد.

اگر باردار هستید، دچار عفونت پوستی فعال هستید یا به علت مشکلات پزشکی زخمهایتان التیام نمی یابند میکرونیدلینگ برای شما اصلا مناسب نیست و باید از آن اجتناب کنید.

آیا پیش از درمان سیاهی دور چشم با کربوکسی‌تراپی آمادگی خاصی لازم است؟

پیش از این درمان به هیچ آمادگی خاصی نیاز نیست البته پزشک شما ممکن است بسته به شرایطتان رعایت دستورالعمل های خاصی را به شما توصیه کند.

آیا درمان سیاهی دور چشم با کربوکسی‌تراپی عوارض دارد؟

کربوکسی تراپی نسبتا بی خطر است و هیچ عارضه جانبی خاصی به همراه ندارد. ممکن است محل تزریق خصوصا بازوها و پاها دچار کبودی شود که ظرف یک هفته برطرف خواهد شد.

عناوین این مطلب

مقالات مرتبط

رزرو وقت و مشاوره رایگان