لوگو لیا کلینیک
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

زائده گوشتی (منگوله پوستی): از علت ایجاد آن تا درمان

عناوین این مطلب

زائده های گوشتی، یا منگوله های پوستی، کوچکترین زائده هایی هستند که روی پوست می‌توانند شکل بگیرند. آنها به پوست با یک ساقه نازک متصل می‌شوند و معمولاً شبیه زگیل هستند.

منگوله های پوستی، به خصوص با پیر شدن، رایج تر می‌شوند. این زائده ها هیچ ضرری ندارند، اما اگر آنها شما را آزار می‌دهند، بهتر است با پزشک خود در مورد برداشتن آنها مشورت کنید.

اندازه منگوله های پوستی معمولاً کمتر از 2 میلی‌متر است، اما ممکن است بسیار بزرگتر نیز باشند. آنها نرم هستند و می‌توانند صاف، گرد، چروکیده، ناهموار و یا شبیه دانه برنج باشند. رنگ آنها می‌تواند همرنگ پوست یا قرمز باشد.

اگر لکه یا رویش چیزی جدید روی پوستتان مشاهده کردید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا علت آن را مشخص کند.

منگوله های پوستی از کلاژن، یک نوع پروتئین، و رگ های خونی که توسط پوست احاطه شده اند، ساخته می‌شوند. این زائده ها معمولاً در مناطقی مانند زیر بغل، کشاله ران، پاها، پلک ها، گردن، اندام تناسلی یا زیر سینه ها یافت می‌شوند.

علت ایجاد زائده‌ های گوشتی


علت ایجاد زائده‌ های گوشتیدلیل ایجاد منگوله های پوستی دقیقا مشخص نیست. ولی از آنجایی که معمولاً در چین‌های پوستی ظاهر می‌شوند، ممکن است اصطکاک نقشی در آن داشته باشد. می دانیم که از رگ های خونی و کلاژن ساخته و توسط یک لایه بیرونی پوست احاطه شده اند.

مطالعات نشان می دهد که بین ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) و زائده های گوشتی ارتباط وجود دارد. مقاومت به انسولین، که ممکن است منجر به دیابت نوع 2 و پیش دیابت شود، ممکن است در ایجاد منگوله های پوستی نیز نقش داشته باشد. افراد مبتلا به مقاومت به انسولین، جذب گلوکز از جریان خون را به طور موثری انجام نمی دهند.

تحقیقات دیگری نشان داده اند که وجود چندین زائده گوشتی با مقاومت به انسولین، شاخص توده بدنی و تری گلیسیرید بالا مرتبط است.

منگوله های پوستی نیز یکی از عوارض جانبی شایع بارداری می باشد که ممکن است به دلیل هورمون های بارداری و افزایش وزن ایجاد گردد. در موارد نادر، چندین زائده گوشتی ممکن است نشانه عدم تعادل هورمونی یا مشکل غدد درون ریز باشد.

شاید ارتباط ژنتیکی نیز در مورد ایجاد آنها وجود داشته باشد. داشتن این زوائد گوشتی برای چندین عضو خانواده غیرعادی نیست. اما منگوله های پوستی مسری نمی باشند.

برداشتن زائده گوشتی با لیزر


برداشتن زائده گوشتی با لیزراستفاده از لیزر برای جوانسازی پوست به منظور از بین بردن منگوله های پوستی، لکه های پوستی و زخم هایی که ایجاد می کنند، می تواند بهبودی در پوست را به ارمغان بیاورد. با ایجاد زخم های میکروسکوپی در عمق لایه های پوست، لیزرها باعث تحریک بدن برای تولید سلول های پوستی و کلاژن جدید می شوند. این فرآیند به از بین بردن هرگونه نقص پوستی، از جمله منگوله های پوستی، کمک می کند و پس از چندین جلسه درمانی، پوستی صاف و بدون نقص خواهید داشت.

برخلاف تصور عموم، منگوله های پوستی پس از برداشته شدن با لیزر دوباره رشد نمی کنند. علت ایجاد زائده های گوشتی هنوز ناشناخته می باشد و تعدادی از این زوائد که در طول زندگی فرد ایجاد می شوند اغلب ژنتیکی هستند یا مستقیماً با وزن مرتبط می باشند. بنابراین، اگر نمی توانید منگوله های پوستی را از بین ببرید، برداشتن آن ها با لیزر جوانسازی پوست هیچ ضرری ندارد.

لیزر درمانی به سرعت و اغلب در کمتر از 15 دقیقه، انجام می شود،.

درمان زائده‌ گوشتی با درم ابریژن


درمان زائده‌ گوشتی با درم ابریژندرم ابریژن، که گاهی اوقات به عنوان درماپلنینگ نیز شناخته می شود، روشی است که زگیل، خال یا زوائد گوشتی را از طریق خراش دادن کنترل شده از بین می برد.

ابتدا یک اسپری بی حس کننده موضعی برای بی حس کردن خال، زگیل یا منگوله پوستی استفاده می شود. سپس پزشک با استفاده از برس مخصوصی، مشکل پوست در ناحیه بی ‌حس شده را برطرف می‌ کند و به پوست سالم زیر آن امکان جایگزینی را می دهد. پوست جدید معمولاً صاف تر و با شاداب تر به نظر می رسد. نتایج ممکن است چشمگیر و طولانی مدت باشند. درم ابریژن گاهی اوقات همراه با لایه برداری شیمیایی و سایر درمان ها استفاده می گردد.

درمان زائده گوشتی با پلاسما جت


درمان زائده گوشتی با پلاسما جتبا نوک قلم الکتریکی پلاسمای مخصوصی، یک منگوله پوستی را می‌ توان به طور کامل، در عرض چند ثانیه و بدون هیچ دردسری رفع کرد! پس از مشاوره و توضیح دقیق در مورد روند کار، قبل از شروع ناحیه مورد درمان با قرار دادن بی حس کننده موضعی روی پوست تمیز بی حس می شود. این کار 20 دقیقه زمان می برد. چندین شات از پلاسما با فاصله نزدیک به هم انجام می شود. درمان فقط چند دقیقه طول می کشد.

به علت استفاده از بی حسی در طول عمل، درد به حداقل می رسد. پلاسما باعث ایجاد فرآیندی به نام تصعید شده و جامد را به گاز تبدیل می کند، بنابراین پوست ناحیه مورد نظر را تبخیر می کند. هیچ حرارتی به بافت های اطراف منتقل نمی شود و در نتیجه هیچ آسیبی به بقیه پوست وارد نمی گردد.

با برداشتن خال، زائده پوستی و زگیل، نتایج فوری بدست می آید. پس از درمان، یک پوسته ریز قهوه ای تیره در محل درمان دیده می شود که پس از تقریباً 5 روز پوسته پوسته می شود.

برداشتن منگوله پوستی با کرایوتراپی


برداشتن منگوله پوستی با کرایوتراپیکرایوتراپی روشی آزمایش شده برای از بین بردن ضایعات پوستی مانند منگوله های پوستی و زگیل می باشد. این فرآیند آسان، راحت است و در عرض چند دقیقه به پایان می رسد. پس از درمان، زگیل‌ ها، زائده های گوشتی یا سایر ضایعات، پوسته پوسته شده و در عرض یک تا دو هفته از بین می ‌روند.

در طول کرایوتراپی، نیتروژن مایع با استفاده از یک تفنگ اسپری کننده مخصوص روی زائده گوشتی قرار می گیرد. ممکن است چند ثانیه احساس درد داشته باشید، اما نیازی به بی حسی موضعی ندارید.

پوست یخ زده منگوله قبل از اینکه یک تا دو دقیقه طول بکشد تا به دمای طبیعی پوست برسد سفید می شود. بسته به اندازه و ضخامت زائده گوشتی، شاید لازم باشد پس از یخ زدایی شدن پوست، این فرآیند دوباره تکرار شود.

چند روز پس از کرایوتراپی، پوسته ای روی ضایعه پوستی ایجاد می شود. افتادن این زائده گوشتی معمولاً بین یک تا دو هفته طول می کشد، اما اگر ضایعه روی پا باشد ممکن است بیشتر طول بکشد. سپس همه چیز خوب به نظر می رسد، ضایعه از بین رفته و پوست طبیعی به نظر می رسد. با این حال، گاهی اوقات بیمارن نیاز به دریافت درمان دوم یا حتی درمان های بعدی در فواصل منظم دارند.

درمان منگوله پوستی با الکتروکوتر


درمان منگوله پوستی با الکتروکوترالکتروکوتر با استفاده از یک جریان الکتریکی سبک، پوست را گرم می‌کند و منگوله‌های پوستی را از بین می‌برد. این روش سریع و آسان است و تقریباً 30 دقیقه طول می‌کشد. برای کاهش درد، از بی‌حس کننده موضعی استفاده می‌شود. در این مرحله، منگوله پوستی با استفاده از هندپیس یا دستگیره الکتروکوتر، سوزانده می‌شود. زائده گوشتی خشک و سیاه می‌شود و در عرض یک تا دو هفته از بین می‌رود. زمان و فرآیند بهبودی بستگی به محل منگوله پوستی و توانایی بهبودی بیمار دارد.

جراحی زائده گوشتی


جراحی زائده گوشتیبرداشتن تراشیدن زائده گوشتی که معمولاً با استفاده از بی حسی موضعی انجام می شود، در طول عمل هیچ دردی احساس نمی کنید.

برای انجام عمل تراشیدن، پزشک احتمالاً مراحل زیر را انجام می دهد:

  1. ناحیه زیر منگوله پوستی را با داروی بی حس کننده، بی حس می کنند. این عمل علاوه بر جلوگیری از درد، باعث می‌شود که منگوله پوستی به سمت بالا بلند شده و برداشتن آن آسان ‌تر شود.
  2. سپس با استفاده از چندین برش افقی، زائده گوشتی را با یک تیغ تیز جدا می کنند. ممکن است در حین انجام بریدگی ها احساس فشار داشته باشید، اما نباید درد را احساس کنید.
  3. ممکن است با استفاده از پرکننده های الکتروسرجری و یک الکترود، حلقه پوستی کوچکی برای شکل دادن به لبه های زخم ایجاد کنند. این عمل به حذف سلول ‌های باقی ‌مانده از روی پوست کمک می‌ کند و با ترکیب لبه‌ های زخم با پوست اطراف، جای زخم را گوچکتر می کند.
  4. ممکن است یک ماده شیمیایی مانند هگزا هیدرات کلرید آلومینیوم نیز به روی به پوست بمالند تا خونریزی را متوقف کند.
  5. سپس محل جراحی را تمیز کرده و از یک پماد آنتی‌ بیوتیک تسکین ‌دهنده برای تحریک بهبودی استفاده می ‌کنند.
  6. در آخر، زخم را با یک باند استریل می پوشانند تا از تماس آن با لباس جلوگیری شود و احتمال ابتلا به عفونت نیز کاهش یابد.

درمان خانگی منگوله‌های پوستی


نوارها و چسب های حذف زائده گوشتی

نوارها و چسب های حذف زائده گوشتی

نوار برداشتن منگوله پوستی، جریان خون را در پایه منگوله پوستی قطع می کند. بدون ذخیره خون، سلول ها می میرند و منگوله پوستی از بین می رود. این فرآیند به عنوان بستن رگ شناخته می شود.

چسب های حذف کننده حاوی داروهایی هستند. اگر بیمار برای چند روز یا چند هفته این چسب ها را روی زائده گوشتی خود قرار دهد، ممکن است زائده از بین برود.

با این حال، پزشکان وسایل رفع منگوله های پوستی و به خصوص این چسب ها را توصیه نمی کنند. زیرا توسط سازمان غذا و دارو (FDA) بررسی نمی شوند و بسیاری از آنها کارایی ندارند.

در عوض، اکیداً توصیه می‌ شود منگوله های پوستی را در یک محیط پزشکی از بین ببرید.

پماد برای درمان منگوله پوستی

پماد برای درمان منگوله پوستی

کرم ها ممکن است در برخی موارد موثر باشند. توصیه می شود از مصرف محصولات حاوی اسید سالیسیلیک و روغن درخت چای خودداری کنید، زیرا این مواد می توانند پوست را تحریک کنند یا باعث درماتیت تماسی شوند.

در دستورالعمل مصرف برخی از این کرم‌ ها توصیه می‌ شود قبل از استفاده، پوست را با دستمال مرطوب الکلی تمیز کرده و زائده را پاک کنید تا مطمئن شوید که پوست کاملا آن را جذب می‌ کند.

با توجه به برچسب روی برخی از این محصولات، منگوله پوستی باید در عرض 2 تا 3 هفته از بین برود.

برداشتن منگوله پوستی با نخ

برداشتن منگوله پوستی با نخ

اگر زائده گوشتی توسط یک “ساقه” به پوست چسبیده است، می توان یک تکه نخ دندان به دور ساقه بست.

احتمالا با این کار خون رسانی به سلول های پوست قطع می شود و منگوله پوستی از بین می رود.

با این حال، علمی نمی باشد. هیچ مقاله پزشکی وجود ندارد که نشان دهد این روش موثری برای حذف منگوله پوستی است.

درمان منگوله پوستی با سیر

درمان منگوله پوستی با سیر

سیر با کاهش تورم به بهبود شکل پوست کمک می کند. برای رفع منگوله پوستی به طور طبیعی، سیر له شده را روی زائده بمالید و سپس آن را با بانداژ برای یک شب بپوشانید.

صبح آن را بشویید. آنقدر این کار را تکرار کنید تا منگوله پوستی کوچک و ناپدید شود.

درمان منگوله پوستی با سرکه سیب

درمان منگوله پوستی با سرکه سیب

تحقیقات کمی در مورد توانایی سرکه سیب در از بین بردن زوائد گوشتی بررسی شده است.

افرادی که این کار را انجام می دهند اغلب یک گلوله پنبه را در سرکه خیس کرده و آن را با بانداژ به مدت 10 دقیقه، دو یا سه بار در روز روی زائده می گذارند تا زمانی که زائده از بین برود، این کار را ادامه می دهند.

با این حال، مراقب تحریک شدن پوست باشید و در صورت بروز هرگونه نشانه ای از حساسیت پوستی، مصرف آن را متوقف کنید. سرکه سیب بسیار اسیدی می باشد و می تواند باعث سوختگی شیمیایی شود. از آن در نزدیکی چشم ها استفاده نکنید.

روغن درخت چای

روغن درخت چای

روغن درخت چای یک روغن پایه می باشد و ممکن است به درمان چند بیماری پوستی کمک کند. شواهد نشان می دهند که این ماده ممکن است به رفع منگوله های پوستی نیز کمک کند.

افرادی که آن را امتحان می کنند چند قطره از روغن را روی یک گلوله پنبه ای ریخته و با بانداژ روی منگوله پوستی را می پوشانند. گلوله پنبه به مدت 10 دقیقه، سه بار در روز روی پوست قرار می گیرد. ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد تا زائده گوشتی از بین برود.

با این حال، باید احتیاط کنید، زیرا روغن درخت چای می تواند پوست حساس را تحریک کند. این روغن را روی زائده های گوشتی دور چشم استفاده نکنید.

پوست موز

پوست موز

پوست موز قدیمی مصرف شده را ، به خصوص اگر منگوله پوستی دارید، دور نریزید. پوست موز نیز می تواند به خشک شدن زائده گوشتی کمک کند که ممکن است به دلیل خواص آنتی اکسیدانی موجود در پوست موز باشد.

یک تکه پوست موز را روی منگوله پوستی قرار داده و روی آن را با باند بپوشانید. این کار را هر شب انجام دهید تا زائده از بین برود.

ویتامین E

ویتامین E

افزایش سن ممکن است باعث ایجاد منگوله های پوستی شود. از آنجایی که ویتامین E یک آنتی اکسیدان است و با چین و چروک مبارزه می کند، پوست را سالم نگه می دارد، قرار دادن ویتامین E مایع روی منگوله پوستی ممکن است باعث از بین رفتن آن در عرض چند روز شود.

روغن را به آرامی روی زائده گوشتی و پوست اطراف آن تا زمانی که از بین برود، ماساژ دهید.

ید

ید

تحقیقاتی نشان داده اند که می توان از ید مایع برای حذف منگوله های پوستی استفاده کرد. با این حال، مدارک علمی کمی در این مورد وجود دارد.

اگر می‌خواهید امتحان کند، ابتدا باید با استفاده از وازلین یا روغن نارگیل پوست اطراف منگوله را آغشته کنید. سپس یک قطره چکان را در داخل محلول ید ببرید و سپس مایع را در سراسر زائده گوشتی پخش کنید. محل را با بانداژ بپوشانید تا ید خشک شود.

این درمان را دو بار در روز تکرار کنید تا زائده از بین برود.

بریدن

بریدن

بریدن یا جدا کردن منگوله پوستی با یک تیغه تیز، ناخن گیر یا قیچی می تواند وسوسه کننده باشد. فقط با تایید یک پزشک این کار را انجام دهید و پوست و وسایل را به طور کامل تمیز کنید تا از عفونت جلوگیری شود.

هرچند این کار فورا باعث حذف زائده گوشتی می شود، اما دردناک است. افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند یا دارای اختلالات خونریزی می باشند، نباید این روش را انجام دهند.

 زائده های گوشتی متوسط ​​یا بزرگ را نبرید. انجام این کار می تواند باعث خونریزی شود. اندازه منگوله های پوستی معمولاً از چند میلی متر تا 5 سانتی متر است.

علاوه بر این، این روش را روی منگوله های پوستی اطراف چشم یا زائده های گوشتی اندام تناسلی امتحان نکنید.

سعی در برداشتن خال یا منگوله پوستی در خانه می تواند باعث بروز عفونت حاد شود.

سوراخ کردن ناخواسته یک رگ خونی یا ورید نیز می تواند راحت تر شود و منجر به خونریزی زیادی گردد.

آیا درمان زائده‌های گوشتی با روش‌های خانگی کار درستی است؟


آیا درمان زائده‌های گوشتی با روش‌های خانگی کار درستی استهرچند مطمئناً می توان از داروهای خانگی یا محصولات و وسایل بدون نسخه برای از بین بردن منگوله های پوستی استفاده کرد، اما از بین بردن آنها در خانه خطراتی را به همراه دارد. اگر مراحل برداشت زائده گوشتی طبق برنامه پیش نرود، عفونت، جای زخم و خونریزی بیش از حد ممکن است روی دهد.

اگر منگوله پوستی در داخل یا نزدیک یک مفصل قرار داشته باشد، جای زخم می تواند بر تحرک نیز تأثیر بگذارد. گرچه این خطر ناچیزند، اما ممکن است در حین انجام خود درمانی به عصب آسیب بزنید که منجر به ایجاد درد طولانی‌ مدت شود.

از این روی بهتر است که برای درمان منگوله‌های پوستی با رجوع به متخصصان این حوزه، روش‌های کلینیکی را برگزینید.

پرسش و پاسخ


چه زمانی روش های خانگی مناسب نیستند؟

تکنیک های خانگی را روی منگوله های پوستی با ویژگی های زیر انجام ندهید:

  • در اطراف چشم قرار دارند.
  • در اطراف اندام تناسلی قرار دارند.
  • خیلی بزرگ هستند
  • باعث ایجاد درد، خونریزی یا خارش می شوند

آیا کرمی  برای رفع منگوله های پوستی وجود دارد؟

در حال حاضر هیچ کرم که از نظر پزشکی تایید شده باشد برای از بین بردن زائده های گوشتی وجود ندارد. استفاده آزمایشی از کرم های تایید نشده ممکن است باعث تحریک و ایجاد عوارض ثانویه احتمالی شود.

آیا رفع منگوله های پوستی با خمیر دندان بی خطر است؟

از خمیر دندان برای انواع رسیدن به اهداف مرتبط با سلامتی، از جمله کوچک کردن جوش ها و درمان گزش حشرات، استفاده می کنند. با این حال، هیچ مدرک علمی مبنی بر اینکه خمیر دندان به طور موثر یا بی خطر منگوله های پوستی را از بین می برد، وجود ندارد.

آیا جای زخم بعد از جراحی زائده گوشتی از بین می ‌رود؟

تمام جراحی های پوست باعث ایجاد مقداری اسکار می شوند. در ابتدا، جای زخم قرمز خواهد بود. با این حال، نباید نگران باشید، زیرا در نهایت بیشتر جای زخم ها در طول یک سال کمرنگ تر می شوند. برای جلوگیری از تیره شدن جای زخم تا چند ماه پس از جراحی از حمام آفتاب خودداری کنید.

آیا بعد از برداشتن منگوله پوستی با کرایو نیاز به استراحت هست؟

اکثرا قادر هستند فوراً به فعالیت‌ های معمول خود ادامه دهند، اما اگر احساس درد دایدر، ممکن است نیاز به کمی استراحت داشته باشید.

آیا برداشتن زائده گوشتی باعث رشد بیشتر آن می شود؟

هیچ مدرکی مبنی بر اینکه برداشتن منگوله پوستی باعث رشد بیشتر زائده ها می شود وجود ندارد. انتظاری نمی رود که با از بین بردن منگوله های پوستی،  آنها پخش شوند. در واقع، برخی  بیشتر مستعد ایجاد زائده های گوشتی هستند و ممکن است به طور دوره ای زائده های جدید داشته باشند. برخی درخواست حذف دوره ای زائده ها را در فواصل سالانه یا حتی فصلی دارند.

آیا زائده های گوشتی مسری هستند؟

نه. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد منگوله های پوستی معمولی مسری می باشند.

عناوین این مطلب

مقالات مرتبط

رزرو وقت و مشاوره رایگان