لوگو لیا کلینیک
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

آیا تزریق بوتاکس قبل و در حین بارداری مجاز است؟

عناوین این مطلب

 تزریق بوتاکس یکی از روش های موثر برای از بین بردن چروک و خطوط صورت و جوان سازی آن است. اگر شما به صورت دوره ای به تزریق بوتاکس می‌پردازید ممکن است با این سوال مواجه شوید که آیا تزریق بوتاکس در دوران بارداری مجاز است یا خیر. آیا پس از زایمان و در دوران شیردهی می توان به تزریق بوتاکس پرداخت؟ در بخش زیر به طور خلاصه به ارائه اطلاعات لازم در این رابطه می پردازیم.

اگرچه تزریق بوتاکس یک روش موثر برای از بین بردن چین و چروک صورت است باید بدانید که نمی‌توان در دوران بارداری به تزریق بوتاکس پرداخت.اگرچه بهترین کار حفظ سلامت جنین است نباید اجازه دهید  چین و چروک شما به طور کامل برگردد. روش های دیگری نیز برای از بین بردن چین و چروک صورت وجود دارد که در بخش زیر به آنها اشاره می کنیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد تزریق بوتاکس در بارداری و رزرو وقت مشاوره در لیا کلینیک با شماره 02128426546 تماس بگیرید.

بوتاکس چیست؟


 بوتاکس نام تجاری محصولی است که حاوی سم عصبی تولید شده توسط باکتری کلاستریدیوم بوتولونیوم است. در صورتیکه این سم در مقادیر پایین تزریق شود می‌تواند به طور موقت باعث فلج شدن عضله و از بین بردن چین و چروک شود. این محصول در اواخر دهه ۸۰ میلادی برای درمان تنبلی چشم و پلک زدن غیر ارادی مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا قرار گرفت. چند سال بعد از بوتاکس برای رفع چین و چروک و درمان تعریق بیش از حد استفاده شد. سایر محصولاتی که حاوی این سم هستند عبارتند از دیسپورت، مسپورت، و زئومین.

آیا تزریق بوتاکس خطر دارد؟


آیا تزریق بوتاکس خطر دارد

اگرچه هیچ پاسخ جامعی برای این سوال وجود ندارد اکثر پزشکان توصیه توصیه می کنند که تزریق بوتاکس تا اتمام دوران بارداری و شیردهی به تعویق بیفتد. در ادامه به ارائه اطلاعات لازم در خصوص بوتاکس و دلایل به تاخیر انداختن آن اشاره میکنیم:

  • بوتاکس یک سم قوی است که از انتقال سیگنال های عصبی به عضلات خاص بدن جلوگیری می کند تا عضلات منقبض نشوند.
  • پزشکان به بیماران هشدار می دهند که ممکن است سم بوتولینیوم حرکت کند و به سایر نواحی بدن برود و بر عملکرد آنها تاثیر بگذارد.
  • تحقیقات انجام شده روی حیوانات هیچ گونه شواهدی در ارتباط با حرکت سم بوتولونیوم از مادر به جنین از طریق جفت و ایجاد تاثیرات منفی را نشان نداده است اما تحقیقات مشابه روی نمونه‌های انسانی انجام نشده است.

 در صورتی که قبل از بارداری یا قبل از آنکه بدانید باردار هستید به تزریق بوتاکس پرداخته اید نگران نشوید زیرا مقادیر پایین سم بوتولینیوم که برای اهداف زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد تاثیرات بسیار کمی بر جنین شما خواهد داشت.

چرا نباید در دوران بارداری به تزریق بوتاکس پرداخت؟


 به طور کلی اگر چه مزایای تزریق بوتاکس بیشتر از خطرات آن است بهتر است احتیاط کنید و زمانی به تزریق بوتاکس بپردازید که هیچ گونه خطری جنین شما را تهدید نمی کند. همه افراد خواستار زیبایی و زیبا به نظر رسیدن هستند به شرط آن که سلامت جنین شان به خطر نیفتد به همین دلیل بهتر است به منظور پیشگیری از بروز هرگونه عارضه جانبی تزریق بوتاکس را به پس از دوران بارداری موکول کنید.

 خطرات تزریق بوتاکس در دوران بارداری


تاثیرات تزریق بوتاکس در دوران بارداری هنوز به طور کامل مشخص نیست و به دلیل کمبود داده های موجود در این زمینه، اکثر متخصصین پوست و مو از تزریق بوتاکس در این دوران اجتناب می‌کنند. بهترین راه برای اطمینان از عدم خطر بوتاکس در دوران بارداری یا شیردهی، به تاخیر انداختن تزریق بوتاکس است. تحقیقاتی روی خرگوش های باردار نشان داده است که ممکن است خطراتی مانند ناهنجاری های جنینی و سقط وجود داشته باشد. همچنین در موشها، خطراتی مانند زایمان زودرس، وزن کم در زمان زایمان و مشکلات رشد استخوان مشاهده شده است. به دلیل اینکه بوتاکس یک محصول زیبایی است و به عنوان یک محصول پزشکی در نظر گرفته نمی‌شود، پزشکان به زنان باردار توصیه می‌کنند که به شدت از تزریق بوتاکس در این دوران خودداری کنند.

 در صورت بارداری پس از تزریق بوتاکس چه باید کرد؟


در صورت بارداری پس از تزریق بوتاکس چه باید کرد

 همانطور که می دانید نمی‌توان همیشه سورپرایزهای کوچک زندگی را کنترل کرد. در صورتی که پس از تزریق بوتاکس بارداری حاصل شود چه باید کرد؟ ممکن است این مسئله باعث نگرانی شما شود. خوشبختانه تحقیقاتی که بر روی زنان بارداری که پیش از آنکه متوجه بارداری خود شوند انجام شده هیچگونه تاثیرات منفی را نشان نداده است. میزان ماندگاری زیستی بوتاکس در خون بسیار کم است احتمال آنکه بوتاکس باعث بروز عوارض جانبی شود کم است. با این حال پزشکان تزریق بوتاکس در زنان باردار را توصیه نمی کنند.

 با این حال اگر پیش از آنکه بدانید باردار هستید به تزریق بوتاکس پرداخته اید نگران نباشید زیرا با توجه به اطلاعاتی که تاکنون به دست آمده است بوتاکس با تاثیرات بسیار کمی بر جنین همراه است. بهتر است در این رابطه با پزشک خود مشورت نمایید.

 آیا تزریق بوتاکس در دوران شیردهی خطر دارد؟


 هیچ گونه پاسخ قاطعی در این رابطه وجود ندارد اما از آنجایی که ممکن است بوتاکس به سایر نواحی بدن حرکت کند باید احتیاط کرد و از تزریق بوتاکس در دوران شیردهی اجتناب نمود. عدم تزریق بوتاکس در دوران بارداری و شیردهی به شما اطمینان خاطر می دهد که فرزندتان در معرض هیچگونه خطری قرار ندارد. اگر در این رابطه سوال دارید باید با پزشکتان مشورت نمایید. خوشبختانه روشهای دیگری برای جوان تر به نظر رسیدن در دوران بارداری و شیردهی وجود دارد.

 چه موقع می توان مجدداً به تزریق بوتاکس پرداخت؟


 اگر فرزند شما متولد شده است احتمالاً با این سوال مواجه شده اید که کی می توانید مجددا به تزریق بوتاکس بپردازید. با این حال اگر در دوران شیردهی به سر می برید بهتر است صبر کنید تا دوران ‌شیردهی شما به اتمام برسد و سپس برای تزریق مجدد بوتاکس به پزشک مراجعه کنید. تزریق بوتاکس در دوران بارداری یا شیردهی هیچ گونه خطری برای شما نخواهد داشت.

 روشهای جوانسازی پوست


روشهای جوانسازی پوست

به طور کلی باید در دوران بارداری برای انتخاب روش های جوانسازی پوست خود احتیاط کنید تا سلامت شما و فرزندتان به خطر نیفتد زیرا در دوران حساسی به سر می برید. پس از اتمام دوران بارداری و شیردهی می‌توانید به سراغ روش های مختلفی برای جوانسازی پوست خود بروید که برخی از آنها به شرح زیر می باشند:

  • پیلینگ شیمیایی ضعیف- محصولات حاوی گلیکولیک اسید یا لاکتیک اسید- معمولاً در دوران بارداری هیچ گونه خطری ندارند. اما باید از مصرف پیلینگ شیمیایی قوی سالسیلیک اسید خودداری کنید.
  • میکرونیدلینگ و میکرودرم ابریژن در دوران بارداری جز روش های ایمن محسوب می شوند اما با توجه به حساسیت پوست توصیه نمی شوند. به همین دلیل بهتر است تا اتمام دوران بارداری صبر کنید و بدون مشورت با پزشک خود به انجام این روش های درمانی نپردازید.
  • ‏رادیوفرکانسی یکی از روشهای جوانسازی پوست است که از فناوری رادیوفرکانسی استفاده می کند. شما می توانید پس از بارداری از این روش درمانی استفاده کنید زیرا هیچ تاثیری بر شیر شما نخواهد داشت.

 در این دوران از پیروی کردن از روش‌هایی که باعث جوان سازی پوست صورت میشوند و به حفظ سلامت شما و جنین کمک می کنند غافل نشوید. برخی از این موارد به شرح زیر می باشند:

  • مقدار زیادی آب بنوشید.
  • از غذاهای سالم مانند پروتئین، مغزیجات و مقدار زیادی میوه و سبزی استفاده کنید.
  • فعالیت جسمانی بیشتری داشته باشید و سعی کنید هر روز مقداری پیاده روی کنید و ورزش نمایید.
  • از پوست خود در مقابل نور آفتاب محافظت کنید.
  • به اندازه کافی بخوابید و برای مواظبت شبانه از فرزند خود از همسرتان کمک بگیرید و در صورت نیاز پرستار کودک استخدام کنید.

 سوالات متداول


 در صورت استفاده از بوتاکس برای اهداف پزشکی چه اتفاقی رخ میدهد؟

بوتاکس، علاوه بر استفاده در زمینه زیبایی، در برخی موارد پزشکی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورت استفاده از بوتاکس برای اهداف پزشکی، توصیه می‌شود با پزشک خود درباره خطرات و فواید آن صحبت کنید و از او بخواهید روش‌های درمانی مشابه را به شما معرفی کند.

 آیا بوتاکس بر قدرت باروری تاثیر می گذارد؟  

 هیچ گونه تحقیقی منتشر نشده که نشان دهد بوتاکس بر قدرت باروری فرد تاثیر می گذارد. اما از آنجایی که وارد خون نمی شود احتمالاً تاثیری بر باروری نخواهد داشت.

 آیا بوتاکس باعث نقایص مادرزادی میشود

اگرچه در حال حاضر هیچگونه شواهدی وجود ندارد که نشان دهد تزریق بوتاکس باعث بروز نقایص مادرزادی میشود، با توجه به آنکه تحقیقات کمی در این رابطه انجام شده است باید مطالعات بیشتری انجام گردد تا این مساله تایید یا رد شود.

 آیا بوتاکس باعث سقط میشود؟  

همیشه وجود احتمال سقط جنین و تزریق بوتاکس برای سقط جنین مرتبط نیست. هیچ تحقیقی تاکنون منتشر نشده است که نشان دهد تزریق بوتاکس می‌تواند باعث سقط جنین شود. از آنجایی که بوتاکس به خون وارد نمی‌شود، احتمال آنکه ریسک سقط جنین را افزایش دهد وجود ندارد.

 آیا بوتاکس وارد خون میشود؟  

 بوتاکس زیر سطح پوست تزریق می گردد و وارد خون نمی شود، بدن به آرامی به تجزیه آن می پردازد با این حال در صورتی که توسط یک پزشک با تجربه تزریق نشود احتمال بروز عوارض جانبی ناشی از ورود بوتاکس درون خون افزایش پیدا میکند.

عناوین این مطلب

مقالات مرتبط

رزرو وقت و مشاوره رایگان