لوگو لیا کلینیک
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

بلفاروپلاستی (جراحی زیبایی پلک) چگونه انجام می شود؟

عناوین این مطلب

جراحی زیبایی پلک یا بلفاروپلاستی، پروسه ای برای برداشتن پوست یا اضافه کردن یا برداشتن چربی در پلک انجام می شود. پلک ها پیر می شوند و حالت ارتجاعی خود را از دست می دهند و این امر باعث شلی و  افتادگی پلک بالا و ایجاد پف دور چشم می شود. بلفاروپلاستی یک جراحی برای برداشتن پوست اضافی، عضله یا بافت چربی است که عمدتاً جراحی زیبایی محسوب می شود اما می تواند در بهبود میدان دید نیز مؤثر باشد.

جراحی زیبایی پلک، می تواند باعث جوان شدن چهره ی شما شده و ظاهر خسته ی شما را از بین ببرد. عوارض جانبی بلفاروپلاستی اندک است و نتایج آن دائمی خواهد بود. متخصصین ما در کلینیک لیا، آماده اند تا به تمامی سؤالات شما درباره ی بلفاروپلاستی پاسخ دهند. می توانید با شماره ی 02128426546 با کلینیک لیا تماس بگیرید و برای جلسه ی مشاوره نوبت بگیرید تا ببینید آیا کاندید مناسبی برای جراحی زیبایی پلک هستید یا خیر.

بلفاروپلاستی (جراحی زیبایی پلک) چیست؟


بلفاروپلاستی، یک روش جراحی است که برای کاهش پف پلک پایین و افتادگی پلک بالا استفاده می شود. در حین این جراحی، پلک بالا بالا می رود تا افتادگی آن ترمیم شود. عمل بلفاروپلاستی عموماً شامل برداشتن پوست اضافی، عضلات و بافت های چربی زیرین می شود. با این حال، در برخی موارد، به جای برداشتن بافت، ممکن است آن را به جای دیگری منتقل کنند. بلفاروپلاستی در اصل یک روش زیبایی است، اما برای بهبود میدان دید بیمارانی که افتادگی پلک بالا مانع دیدنشان شده است و توسط متخصص چشم تشخیص داده شده است، مؤثر است.

بلفاروپلاستی نمی تواند حاقه های تیره زیر چشم، چین های پنجه کلاغی یا چروک های دیگر صورت را درمان کند. اما روش های دیگر بلفاروپلاستی، مانند جا به جا کردن چربی یا لیفت گونه، می توانند حاقه های تیره را درمان کنند. بلفاروپلاستی می تواند به همراه روش های دیگری از جراحی صورت مانند بازسازی پوست با لیزر یا لیفت و بالا کشیدن ابرو انجام شود.

مزایای بلفاروپلاستی


بلفاروپلاستی می تواند برای موارد زیادی انجام شود. ظاهر خسته (خمار)، رایج ترین دلیل مراجعه ی بیماران علاقه مند به جراحی بلفاروپلاستی پلک است. سنگینی پلک ها و کیسه های زیر چشم، باعث می شود ظاهری خسته و کسل داشته باشید. در برخی بیماران، ممکن است ظاهر پلک ها متقارن نباشد و بلفاروپلاستی برای ایجاد تقارن انجام می شود.

در برخی افراد، افتادگی پلک بالا میدان دیدشان را محدود می کند (نمی توانند دید جانبی کاملی داشته باشند)؛ در نتیجه بلفاروپلاستی انجام می شود تا این مانع، برطرف شده و دیدشان بهتر شود.

علاوه بر این، چندین مشکل، مانند بیماری تیروئید چشمی، هستند که برای بازگردانی ظاهر طبیعی چشم ها، نیازمند جراحی بلفاروپلاستی پلک می باشند. این نوع جراحی، بسیار تخصصی است.

کاندید مناسب بلفاروپلاستی (جراحی زیبایی پلک)


کاندید مناسب بلفاروپلاستی (جراحی زیبایی پلک)

بهترین کاندید برای بلفاروپلاستی، افراد 30 ساله و بالای 30 سال هستند که وضعیت سلامتی خوبی دارند و مشکلات چشمی دیگری ندارند. چنانچه هر یک از موارد زیر را دارید، به پزشک خود اطلاع دهید:

  • بیماری چشمی مانند گلوکوما (آب سیاه)، خشکی چشم، جداشدگی شبکیه
  • مشکلات تیروئید مانند بیماری گریوز و کم کاری یا پرکاری تیروئید
  • بیماری عضلانی قلب، فشار خون بالا، یا سایر اختلالات گردش خون
  • دیابت

از بلفاروپلاستی، انتظارات واقع بینانه داشته باشید. جراحی پلک می تواند ظاهر شما را بهتر کرده و در شما اعتماد به نفس ایجاد کند؛ با این حال نباید از این جراحی انتظار داشته باشید که تغییر زیادی در ظاهرتان ایجاد کند. بسیاری از افراد چشمانی دارند که متوازن نیستند یا ظاهراً اندازه شان باهم متفاوت است. عدم توازن در مراحل اولیه ی رشد رخ می دهد. بلفاروپلاستی ساختار صورت شما را تغییر نخواهد داد. خیلی خوب است که پیش از تصمیم برای جراحی، صورت خود را کامل بشناسید. درباره ی انتظاراتتان بیاندیشید و آن ها را با جراح خود درمیان بگذارید.

پروسه ی بلفاروپلاستی (جراحی زیبایی پلک)


پروسه ی بلفاروپلاستی (جراحی زیبایی پلک)

دو نوع بلفاروپلاستی وجود دارد: بلفاروپلاستی پلک بالا و بلفاروپلاستی پلک پایین. نحوه ی انجام جراحی به نوع آن بستگی دارد؛ اما برای انجام همه ی انواع بلفاروپلاستی، سال ها تجربه و تخصص لازم است.

بلفاروپلاستی پلک بالا: که به عنوان جراحی پلک بالا نیز شناخته می شود، عملی است که به سرعت بهبود می یابد. محل برش بلفاروپلاستی، اندازه گیری و علامت زده می شود. سپس جراحی آغاز می شود تا پوست اضافی، عضله و چربی، برداشته شود یا در صورتی که فرورفتگی در پلک بالا وجود دارد، این بافت ها جا به جا شود تا فرورفتگی ها پر شود و پلک ظاهری جوان و خوشایند پیدا کند و میدان دید بهتر شود. پس از اینکه این کار در حد مورد نظر انجام شد، بخیه های جذبی و مخفی برای بستن پوست استفاده می شود.

بلفاروپلاستی پلک پایین: که به عنوان جراحی پلک پایین نیز شناخته می شود، عملی پیچیده تر است و نیازمند برشی زیر خط پلک است و تا خارج گوشه ی چشم ادامه خواهد داشت. سپس، پوست، عضله و چربی اضافی می تواند برداشته شده یا از طریق این برش، جا به جا شود. گاهی اوقات، به ویژه در بیماران جوان، مشکل زیبایی اصلی، تورم چربی است. در این موارد، برش از طریق ملتحمه یا برش بدون اسکار در داخل پلک، ترجیح داده می شود. بستن پوست با استفاده از بخیه ی کشیدنی یا چسب انجام می شود؛ یعنی گاهی اوقات ممکن است نیازی به بخیه نداشته باشد. جراح شما خواهد گفت که کدام روش برای شما مناسب تر است.

آماده شدن برای بلفاروپلاستی (جراحی زیبایی پلک)


تمام بیمارانی که قرار است با مسکن تحت بی حسی موضعی یا تحت بیهوشی عمومی جراحی شوند، باید حداقل ۷ ساعت قبل از جراحی روزه باشند و از مصرف غذا، آب، سیگار و آدامس خودداری کنند. همچنین در روز جراحی، استفاده ا آرایش و کرم آرایشی بر روی پلک ها ممنوع است. همه بیماران باید قبل از جراحی برنامه ریزی کنند که چگونه به خانه بازگردند و از دوستان یا اعضای خانواده خود بخواهند که همراه آنها باشند تا به خانه بازگردند.

قبل از جراحی، از بیماران درباره سوابق پزشکی خود، از جمله داروهایی که مصرف می کنند، حساسیت ها، سابقه سیگار کشیدن و عمل جراحی های قبلی سؤال می شود.

از بیمارانی که آسپرین یا داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن یا والتارول مصرف می کنند، خواسته می شود که دو هفته قبل از جراحی مصرف آنها را قطع کنند.

دوره ی ریکاوری بعد از جراحی بلفاروپلاستی


دوره ی ریکاوری بعد از جراحی بلفاروپلاستی

وقتی که به هوش می آیید، اولین چیزی که تجربه می کنید این است که دیدتان تار است. دلیل این امر این است که لایه ی نازکی از آنتی بیوتیک برای جلوگیری از خشک شدن سطح چشم، استفاده شده است. شما باید از این پماد روزانه 4 بار استفاده کنید و باید داخل چشم و روی زخم ها زده شود. قطره اشک مصنوعی نیز ممکن است برای جلوگیری از خشکی در دوران بعد از جراحی تجویز شود.

می توانید چند ساعت بعد یا روز بعد از جراحی به راحتی بلند شوید و راه بروید. بیماران ممکن است تورم و کبودی اندکی داشته باشند. میزان تورم و کبودی، از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود. تورم و کبودی در بلفاروپلاستی پلک بالا بعد از 1-2 هفته و در بلفاروپلاستی پلک بالا و پایین، بعد از 2-4 هفته بهبود می یابد. پس از این دوره، مشخص نیست که جراحی کرده اید. لطفاً توجه داشته باشید که میزان تورم بعد از عمل متفاوت خواهد بود و برخی بیماران طولانی تر از این مدت، تورم خواهند داشت.

در هفته ی اول جراحی پلک، استفاده از روش های مختلف برای کاهش تورم، منطقی است. کیسه ی یخ باید به مدت یک هفته بعد از جراحی، روی ناحیه ی جراحی قرار گیرد. اگر کیسه یخ مخصوص ندارید، کیسه ای حاوی نخود یخ زده که در حوله ای پیچیده شده، مناسب خواهد بود؛ این کار باید روزانه 3-4 بار یا در صورت نیاز بیشتر و به مدت چند دقیقه انجام شود. کیسه یخ 24-48 ساعت روی ناحیه ی جراحی استفاده خواهد شد.

همچنین به شما توصیه می شود که در حالت نشسته بخوابید و چند بالش زیر سرتان قرار دهید. این کار باعث جلوگیری از تجمع مایع و در نتیجه جلوگیری از تورم می شود. همچنین تا 7 روز بعد از جراحی نباید فعالیت شدید داشته باشید. راه رفتن آرام، توصیه می شود و بیماران باید توجه داشته باشند که تحرک داشته باشند.

با توجه به جزئیات بالینی، جراح ممکن است از بخیه ی جذبی استفاده کند و سپس پوست را با چسب ببندد و این بدان معناست که نیازی به بخیه ی کشیدنی نیست. با این حال، گاهی اوقات باید از بخیه ی کشیدنی استفاده شود و این بخیه ها بعد از 7-10 روز کشیده می شود. این امر به روند بعد از جراحی بستگی دارد و معمولاً بعد از دو هفته، می توانید آرایش کنید.

ماندگاری نتایج بلفاروپلاستی چقدر است؟


ماندگاری نتایج بلفاروپلاستی چقدر است؟

نتایج بلفاروپلاستی ماندگار و طبیعی خواهد بود. این جراحی برای بهبود ظاهر پلک ها انجام می شود و اکثر بیماران نیازی به جراحی مجدد ندارند. البته روند طبیعی پیری ادامه دارد و نتایج در بیماران مختلف متفاوت خواهد بود. با این حال دریافته ایم که اکثر افراد از نتایج بلفاروپلاستی که 10-15 سال باقی خواهد ماند، راضی اند.

مشکلات و عوارض جانبی احتمالی بلفاروپلاستی (جراحی زیبایی پلک)


همانند سایر اعمال جراحی، احتمال خطر وجود دارد. مشکلات و نتایج نامطلوب بلفاروپلاستی نادر است؛ اما گاهی اتفاق می افتد.

مشکلات احتمالی عبارتند از: خونریزی، عفونت، خشکی چشم، تغییر رنگ غیر طبیعی چشم، چین غیر طبیعی در پوست داخل یا خارج پلک، عدم توانایی بستن کامل چشم، افتادگی خط مژه ی پلک پایین یا از دست دادن احتمالی بینایی. با وجود نادر بودن اما محتمل اند. باید قبل از انجام جراحی، از مشکلات احتمالی مطلع باشید. اکثر بیماران نتایج بسیار مطلوبی بعد از عمل بلفاروپلاستی می بینند.

سؤالات متداول


آیا جراحی زیبایی پلک دردناک است؟

خوشبختانه، جراحی بلفاروپلاستی، درد زیادی ندارد؛ گرچه مسکن های مناسب برای شما تجویز می شود تا در صورت نیاز در دسترس باشد. معمولاً می توانید چند ساعت بعد از جراحی یا روز بعد بلند شوید و راه بروید.

چقدر استراحت لازم است؟

معمولاً، بیمارانی که بلفاروپلاستی پلک بالا انجام می دهند، بعد از 7-10 روز می توانند به سر کار خود برگردند. بعد از آن، عجیب است اگر کسی متوجه شود که شما جراحی کرده اید. در بلفاروپلاستی پلک پایین، دوره ی ریکاوری طولانی تر (حدود 10-14 روز) خواهد بود و باید دو هفته مرخصی بگیرید.

با این حال، در هر دو جراحی، دو روز بعد از جراحی می توانید در خانه و با کامپیوتر کار کنید و این امر آسیبی به چشم نخواهد زد و روی نتیجه ی عمل هم تأثیری نخواهد داشت.

آیا بعد از جراحی بلفاروپلاستی بانداژ یا پوششی لازم است؟

معمولاً بعد از این جراحی، نیازی به بانداژ نیست. گاهی اوقات به دلیل کبودی یا تورم شدید، بعد از جراحی پوششی روی چشم قرار خواهد گرفت. برای تکمیل پروسه، پمادی به مدت حدود یک هفته روی جای زخم مالیده می شود.

آیا جراحی بلفاروپلاستی اسکار خواهد داشت؟

با وجود اینکه هر زخمی روی پوست اسکار خواهد داشت، اما پلک ها بخشی در بدن هستند که خیلی خوب بهبود می یابند و اسکار خیلی کمی باقی خواهد ماند. اسکار پلک بالا، به خوبی در چین پوست مخفی می شود و در حالت باز چشم، به خوبی مخفی می شود. اسکارهای پلک پایین زیر مژه ها مخفی می شود و به ندرت مشخص خواهد بود. معمولاً اسکار کوچکی چند میلی متر درون چین های پنجه کلاغی ایجاد می شود که معمولاً مشخص تر از بقیه ی اسکارهاست.

آیا تغییرات ایجاد شده با بلفاروپلاستی (جراحی زیبایی پلک) دائمی است؟

بلفاروپلاستی جلوی پیری را نخواهد گرفت. با این حال، نتایج تا مدت طولانی ماندگار خواهد بود. نتایج جراحی پلک بالا می تواند 5-7 سال یا مادام العمر باشد. در حالی که جراحی پلک پایین، به ندرت نیازمند تکرار خواهد بود.

آیا عمل های دیگر می تواند همزمان انجام شود؟

بله. بلفاروپلاستی، می تواند به صورت ترکیبی با سایر عمل های جراحی صورت، مانند لیزر بازسازی پوست یا لیفت و بالا کشیدن ابرو، انجام شود.

هزینه ی جراحی زیبایی چشم چقدر است؟

هزینه ی جراحی پلک، به نوع و پیچیدگی جراحی انجام شده بستگی دارد. بیمه فقط هزینه ی جراحی پلک بالا را در صورتی که میدان دید بیمار محدود شده باشد، می پردازد.

عناوین این مطلب

مقالات مرتبط

رزرو وقت و مشاوره رایگان