لوگو لیا کلینیک
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

لیزر تراپی برای درمان ریزش مو

عناوین این مطلب

اکثریت افراد بطور روزانه، ۱۰۰ تار موی خود را از دست میدهند. تعداد زیادی از این تار موهای از دست رفته، دوباره رشد میکنند. یکی از روش های درمان ریزش مو، لیزرتراپی مو است که به آن لیزرتراپی سرد نیز گفته میشود. در این روش، لیزری با سطح فوتون پایین به بافت پوست سر تابانده میشود. این فوتون ها توسط سلول های ضعیف جذب می شوند تا رشد مو تقویت شود. ثابت شده است که این روش درمانی نسبت به جراحی های کاشت مو، ایمن تر، قابل تحمل تر و کم تهاجمی تر است. نتایج حاصل از این درمان در افراد مختلف، متفاوت است و جامعه ی پزشکی اعتقاد دارد که این روش درمانی تنها در برخی از افراد موثر است. توجه داشته باشید که این درمان باید توسط یک پزشک ماهر و مجرب انجام شود.

انواع مختلف الگوی ریزش مو


انواع مختلف الگوی ریزش مو

ریزش مو، که به آن آلوپسی نیز می گویند، اختلالی است که در اثر وقفه در چرخه تولید مو در بدن ایجاد می شود. ریزش مو می تواند در هر قسمتی از بدن اتفاق بیفتد، اما این عارضه اغلب پوست سر را تحت تاثیر قرار می دهد. بطور متوسط پوست سر دارای ۱,۰۰,۰۰۰ تار مو است که این موها دوره های رشد، استراحت، ریزش و بازسازی را بصورت متناوب سپری میکنند. انواع مختلف ریزش مو عبارتند از:

آلوپسی یا طاسی آندروژنیک ( Androgenetic alopecia )

شایع ترین نوع ریزش مو، آلوپسی آندروژنیک است که بیش از ۵۰ میلیون مرد و ۳۰ میلیون زن به آن مبتلا هستند. آلوپسی آندروژنیک که معمولا به عنوان ریزش مو با الگوی مردانه یا ریزش مو با الگوی زنانه نیز شناخته میشود،‌ ریشه ای ارثی دارد اما میتوان آنرا با تجویز دارو یا جراحی کنترل کرد.

تلوژن افلوویوم(Telogen effluvium)

تلوژن افلوویوم، نوعی ریزش مو است که در نتیجه تغییراتی که در چرخه رشدی موها ایجاد می شود، صورت میگیرد. در این حالت، تعداد زیادی از موها در زمان یکسانی وارد فاز استراحت می شوند، اما فاز رشد بعدی آنها شروع نمیشود. این امر موجب ریزش مو و عدم رشد موها در سراسر پوست سر میشود.

آناژن افلوویوم (Anagen effluvium)

در آناژن افلوویوم، ریزش مو با سرعت بالا و در حجم زیاد رخ می‌دهد که این وضعیت به دلیل درمان های پزشکی مانند شیمی درمانی اتفاق می‌افتد. در این روش های درمانی، از داروهای قوی استفاده می‌شود که قادرند به سرعت سلول های سرطانی را از بین ببرند، اما این داروها به طور همزمان تولید فولیکول های مو در پوست سر و سایر قسمت های بدن را نیز متوقف می‌کنند. پس از پایان دوره ی شیمی درمانی، موها معمولا به طور خودبخود رشد می‌کنند. متخصصان پوست همچنین می‌توانند داروهایی را برای تسریع روند رشد موها تجویز کنند.

آلوپسی آره تا (Alopecia areata)

آلوپسی آره تا، نوعی بیماری خود ایمنی است که درآن، سیستم ایمنی بدن به بافت های سالم از جمله فولیکول های مو حمله می کند. این امر باعث ریزش مو می شود و از رشد موهای جدید جلوگیری می کند.

تینه آکاپیتیس (Tinea capitis)

تینه آکاپیتیس (Tinea capitis)، که کرم حلقوی سر نیز نامیده می‌شود ، نوعی عفونت قارچی پوست سر است که این عفونت، شایع ترین علت ریزش مو در کودکان است. این حالت باعث ریزش مو به صورت تکه‌ای می شود که گاهی اوقات به صورت دایره ای شکل است و منجر به ایجاد نقاط طاس می شود که ممکن است به مرور زمان بزرگتر شوند.

آلوپسی سیکاتریسیل (Cicatricial alopecia)

آلوپسی سیکاتریسیل که آنرا با نام آلوپسی اسکارینگ (همراه با ایجاد زخم) نیز میشناسند، نوع نادری از ریزش مو است که در آن، مشکلات التهابی پوست، فولیکول های مو را از بین میبرند و باعث ایجاد بافت اسکار یا زخم هایی در پوست سر میشوند. پس از تشکیل این بافت اسکار، موها دیگر نمیتوانند مجددا رشد کنند.

اختلالات ساقه مو

چندین نوع اختلال و ناهنجاری ساقه مو وجود دارد که میتواند باعث ریزش مو شود. در این حالت، تار موها نازک و ضعیف شده و مستعد شکستن میشوند. در این حالت ریزش مو از فولیکول ها رخ نمیدهد بلکه این ریزش حاصل از شکستن تار مو در امتداد ساقه ی آن است. این عارضه میتواند منجر به نازک شدن تار موها و همچنین کوتاه و شکننده شدن موها شود.

سندرم هیپوتریکوزیس

سندرم هیپوتریکوزیس نوعی بیماری ژنتیکی نادر پوست و مو است است که از بدو تولد، آثار خود را با عدم رشد مو در برخی نقاط از سر و بدن نشان میدهد. نوزادانی که با این بیماری متولد می شوند ممکن است در ابتدا روند رشد موی معمولی داشته باشند اما، چند ماه بعد این موهای معمولی میریزند و موهای کم پشت و نازک جایگزین آنها میشوند.

علل ریزش مو


علل ریزش مو

انواع دلایل ریزش مو عبارتند از:

  • سن
  • وراثت
  • تغییرات هورمونی
  • ابتلا به بیماری، مانند لوپوس و دیابت
  • تغذیه ی ضعیف
  • عوارض جانبی ناشی از درمان پزشکی، مانند شیمی درمانی
  • استرس

روش های درمان ریزش مو

روش های درمان ریزش مو

روش هایی که برای توقف ریزش مو و معکوس کردن آن استفاده میشوند عبارتند از:

  • داروهایی مانند ماینوکسیدیل و فیناستراید
  • جراحی کاشت مو
  • لیزرتراپی

مزایای لیزرتراپی


مزایای لیزرتراپی

لیزرتراپی مزایای متعددی دارد که عبارتند از:

  • غیر تهاجمی بودن این روش درمانی
  • بدون درد بودن این روش درمانی
  • هیچگونه عوارض جانبی ندارد
  • باعث افزایش استحکام مو میشود
  • هم در آقایان و هم در خانم ها قابل استفاده است
  • رویه ی انجام آن کاملا تمیز است
  • روشی نسبتا ارزان است
  • در کوتاه ترین زمان ممکن انجام میشود
  • برخی از دستگاه های مورد استفاده در لیزرتراپی حتی قابل حمل هستند
  • حتی میتواند باعث رشد مجدد موها در بالای سر/تاج و در امتداد خط پیشانی شود.

این روش درمانی در برخی از افراد پس از ۱۲ الی ۲۶ هفته استفاده، به میزان قابل توجهی موجب توقف روند ریزش مو و رویش مجدد موها شده است.

نحوه عملکرد لیزرتراپی در درمان ریزش مو


نحوه عملکرد لیزرتراپی در درمان ریزش مو

چرخه ی رشد مو از سه مرحله ی رشد، استراحت و ریزش تشکیل میشود. در لیزرتراپی، پرتوی نور لیزر، فوتون ها را به بافت پوست سر میتابد. این امر، موجب تحریک جریان خون در زیر پوست شده و همچنین با تحریک متابولیسم سلولی، موجب افزایش سرعت ریزش یا استراحت فولیکول های مو میشود که درنتیجه باعث رشد موها میگردد. در لیزرتراپی از نور قرمزی با طول موج معین، بویژه مابین ۶۳۰ تا ۶۷۰ نانومتر استفاده میشود. لیزرتراپی با نفوذ پرتوی نور قرمز به پوست سر باعث میشود این ۳ اتفاق رخ دهند:

  • فوتون های نور بر روی اکسیداز سیتوکروم C عمل می‌کنند که منجر به تولید آدنوزین تری فسفات (ATP) می‌شود. این ماده در سلول‌های فولیکول مو به AMP حلقوی تبدیل می شود. این ماده‌ی جدید، منجر به آزاد شدن انرژی شده و فرآیندهای متابولیک لازم برای رشد مو را تحریک می کند.
  • آزاد شدن اکسید نیتریک از سلول‌ها منجر به افزایش عروقی شدن پوست سر می‌شود و مواد مغذی و اکسیژن را به ریشه‌های مو توزیع می‌کند.
  • لیزرتراپی برای مقابله با اثرات منفی هورمون دی هیدروتستسترون یا DHT با تحریک متابولیسم سلولی درگیر در رشد مو عمل می کند. هورمون دی هیدروتستسترون یا DHT، علت اصلی طاسی ژنتیکی و علت طاسی الگوی مردانه و زنانه است.

کاندیدای مناسب برای لیزرتراپی ریزش مو


کاندیدای مناسب برای لیزرتراپی ریزش مو

لیزرتراپی برای مردان و زنان با موهای نازک یا الگوی طاسی ناشی از یک بیماری ارثی (ژنتیکی) در نظر گرفته میشود. پزشک در این روش درمانی از سیستمی بنام مقیاس نوروود-همیلتون (Norwood-Hamilton Classification) برای مردان و از مقیاس لودویگ-ساوین (Ludwig-Savin) در زنان برای تعیین درجه ی ریزش مو استفاده میکند. از لیزرتراپی با لیزر کم توان (سطح پایین) برای تقویت رشد مو در مردان با میزان و الگوی ریزش مو  مطابق با طبقه بندی نوروود-همیلتون، و در زنانی که دارای الگو و میزان ریزش موی لودویگ یا الگوی زیرش موی پیشانی هستند و رنگ پوست آنها طبق جدول فیتزپاتریک است، استفاده میشود. لیزرتراپی نباید همزمان با مصرف سایر داروها یا درمان های حساس به نور استفاده شود.

رویه ی لیزرتراپی


رویه ی لیزرتراپی

لیزرتراپی ریزش مو می‌تواند در مطب پزشک و توسط متخصصین آموزش دیده و یا حتی در منزل انجام شود. معمولاً توصیه می‌شود که درمان را هفته‌ای ۲ الی ۳ بار انجام داده و هر بار پوست سر را برای ۸ الی ۱۵ دقیقه در معرض پرتو لیزر قرار داد. لیزر می‌تواند با استفاده از کلاه لیزری یا با استفاده از ابزار و برس دستی به پوست سر اعمال شود. همچنین، می‌توان درمان مشکلات پوست سر و ماساژهایی که گردش خون این ناحیه را بهبود می‌بخشند، همراه با لیزرتراپی استفاده کرد. متخصصان همیشه بر اهمیت منظم بودن جلسات لیزرتراپی تاکید دارند و توصیه می‌کنند که این درمان هفته‌ای ۲ بار و معمولاً در طول یک سال پیگیری شود تا نتایج مطلوبی از این درمان حاصل شود.

انواع دستگاه لیزر رشد مو


امروزه انواع مختلفی از دستگاه های لیزر رشد مو در دسترس هستند،که از جمله آنها میتوان به کلاه کپ، کلاه ایمنی لیزری، دستگاه هلالی و شانه هایی که از فناوری لیزر استفاده می کنند اشاره کرد.

در ادامه به بررسی رایج ترین نوع این دستگاه ها میپردازیم و همچنین اطلاعاتی در مورد نحوه عملکرد و اثربخشی آنها را نیز در اختیار شما قرار میدهیم.

کاپیلوس

کاپیلوس

کاپیلوس، برند محبوبی است که کلاه های لیزری رویش مجدد مو را در سه مدل مختلف با دیودهای لیزری با طول موج ۸۲، ۲۰۲ و ۲۷۲ نانومتر عرضه می‌کند. این کلاه ها به طور ایمن و بی‌خطر لیزر سطح پایین را به پوست سر منتقل می‌کنند و با استفاده تنها ۶ دقیقه در روز، می‌توانند به تحریک فولیکول های مو و تقویت و رشد مجدد موها کمک کنند. کلاه های لیزری کاپیلوس یک راه حل ساده و آسان برای جلوگیری از ریزش مو ارائه می‌دهند. وزن سبک و کیف محافظتی آنها نیز حمل و نقل آسان را فراهم می‌کند. همچنین، باتری های قابل شارژ نیز همراه این کلاه ها عرضه می‌شوند که به راحتی در جیب شما جا می‌گیرند. با استفاده از این کلاه ها، شما می‌توانید آزادانه حرکت کنید.

کلاه های لیزری کاپیلوس دارای لیزرهای داخلی سطح پایین با توان خروجی کل بین ۴۱۰ تا ۱۵۶۰ میلی وات هستند و دارای تاییدیه از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) می‌باشند. این محصولات توسط بسیاری از پزشکان توصیه می‌شوند. اگرچه محصولات کاپیلوس تا حدی گرانتر از محصولات شرکت های دیگر هستند، اما شواهد قوی برای موثر بودن آنها در درمان ریزش مو با الگوی مردانه وجود دارد. با این حال، در تحقیقی که برای درمان ریزش مو با استفاده از کلاه کاپیلوس انجام شده است، هیچ شرکت کننده مردی حضور نداشته است. بنابراین، این موضوع باعث می‌شود تا نتیجه گیری قطعی درباره اثربخشی آن در درمان ریزش مو دشوار شود.

 دستگاه یا برس لیزری HairMax Lasercomb

دستگاه یا برس لیزری

دستگاه یا برس لیزری هیرمکس (HairMax Lasercomb)، یک دستگاه سبک وزن و دستی است که شامل ۱۲ درجه لیزر پزشکی است. دندانه های ثابت این شانه، موهای شما را از هم تفکیک میکند تا لیزر بتواند به پوست سر نفوذ کند و خاصیت درمانی آن به پوست سر القا شود. اگر سه جلسه ی ۸ دقیقه ای در هفته از این شانه لیزری استفاده کنید، فولیکول های موی شما احیا شده و رشد موی شما افزایش خواهد یافت. این دستگاه هم دارای باتری بوده و هم سیم برق دارد. شواهد علمی نیز موثر بودن این شانه ی لیزری را تایید میکنند و حتی از نظر آماری نیز تفاوت فاحشی در تراکم موی افرادی که از این شانه استفاده میکنند با  میزا تراکم موی افرادی که از سایر دستگاه های لیزری رشد مو استفاده میکنند وجود دارد. این دستگاه نیز مانند سایر دستگاه های لیزری رشد مو قیمت ارزانی ندارد و محدوده قیمت آن ممکن است از چند دلار تا هزاران دلار متغیر باشد.

دستگاه LaserBand

دستگاه LaserBand

دستگاه LaserBand دارای ۸۲ عدد دیود لیزری است که نور لیزر را مستقیما به پوست سر میرسانند. این دستگاه دارای طراحی منحصر بفرد منحنی شکل بوده و دارای زائده های شانه ای است که نور لیزر را به بهترین شکل ممکن به فولیکول مو میرساند. کافیست تا ۳ بار درهفته به مدت ۹۰ثانیه از این دستگاه استفاده کنید تا متوجه تغییرات شوید. این دستگاه لیزر، کوچک و قابل حمل بوده و استفاده از آن نیز آسان است. این دستگاه هم دارای باتری قابل شارژ بوده و هم سیم برق دارد.

کلاه ایمنی لیزری

کلاه ایمنی لیزری

مزیتی که این کلاه ایمنی های لیزری دارند این است که کل  ناحیه ی سر را پوشش میدهند. تنها با ۲ جلسه ی ۲۰ دقیقه ای استفاده در هفته، فولیکول های مو را جهت کاهش میزان ریزش و افزایش رشد مو تحریک میکند. شما حتی میتوانید حین کتاب خواندن یا تماشای تلویزیون نیز از این کلاه استفاده کنید. این کلاه لیزری شامل یک آداپتور برق و یک کیف  برای حمل است.

هزینه ی لیزرتراپی ریزش مو


هزینه ی لیزرتراپی ریزش مو

نرخ هزینه ی این درمان بسته به عواملی نظیر اندازه ی ناحیه ی تحت درمان، مدت زمان درمان و تعداد جلسات مورد نیاز، متغیر است.

نتیجه گیری


اگر شما هم میخواهید ریزش موهای خود را متوقف کرده و آنرا معکوس کنید، میتوانید لیزرتراپی را به عنوان روشی موثر انتخاب کنید. این روش درمانی نیز مانند سایر روش ها، نکات مثبت و منفی خاص خود را دارد که باید در هنگام تصمیم گیری برای انجام این روش درمانی آنها را نیز مد نظر قرار دهید. پزشک میتواند به شما در تصمیم گیری برای انجام لیزرتراپی کمک کند. به هر حال، هر زمانی که موهای شما بطور ناگهانی شروع به ریزش کرد باید به پزشک مراجعه کنید. چرا که ریزش ناگهانی مو میتواند نشانه ای از ابتلا به بیماریهای زمینه ای باشد که باید درمان شوند.

سوالات متداول


آیا لیزرتراپی می تواند موجب رشد مجدد موها شود؟

لیزرتراپی به این شکل عمل میکند که فولیکول های مو نور لیزر را در سطح خاصی جذب می کنند و این امر باعث تحریک رشد مو می شود. در کمترین حالت این دستگاه ها از طاسی سر جلوگیری میکنند.

بهترین دستگاه لیزر برای درمان ریزش مو کدام است؟

کلاه لیزری کایر(Kiierr) یکی از بهترین دستگاه های لیزرتراپی برای ریزش مو است که دارای تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا نیز هست و تاثیرات آن در رشد مو ثابت شده است. هم مردان و هم زنان میتوانند از این دستگاه استفاده کنند.

لیزرتراپی برای ریزش مو، چقدر طول می کشد تا اثر کند؟

این مورد در هر فردی متفاوت است اما بطور کلی طی ۲ الی ۴ ماه پس از شروع درمان، لیزرتراپی موجب رشد مجدد موها میشود.

عناوین این مطلب

مقالات مرتبط

رزرو وقت و مشاوره رایگان