درمان جای جوش با لیزر مزایا و مراقبت های بعد آن

جوش‌ها نوعی آبسه پوستی هستند که معمولاً یک بریدگی یا شکستگی در دیواره داخلی یا سطح پوستشان باعث عفونت باکتریایی آن‌ها می‌شود. این ضایعه‌های پوستی نواحی قرمز و حساس به لمسی هستند که گاهی اوقات مرکزی پر شده از چرک دارند. آن‌ها ممکن است خودبخود یا با کمک یک برش جراحی باز شوند.

بعضی جوش‌ها به خاطر مسدود شدن غدد تعریق به وجود می‌آیند، مثل برخی از انواع جوش‌های کیستی. بعضی دیگر از آن‌ها هم ناشی از رشد زیرپوستی یک یا چند تار مو هستند. این مشکلات پوستی، که هر کسی ممکن است به آن‌ها دچار شود، رشد سریعی دارند. انواع چرکی آن‌ها معمولاً تا زمان خشک شدن دردناک هستند. یکی از بهترین گزینه‌ها برای رفع جوش‌ها لیزر درمانی است. با این درمان به راحتی می‌توان از جوش‌هایی که روی صورت ظاهر می‌شوند خلاص شد. البته، لازم به یادآوری است که این تکنیک باید توسط یک پزشک باتجربه و ماهر انجام شود.

جاهایی از بدن که معمولاً دچار جوش می‌شوند

جوش‌ها معمولاً در نواحی زیر بروز می‌کنند:

• صورت
  • گردن
  • زیر بغل
  • باسن
  • شانه‌ها
  • پلک‌ها، که به آن گل‌مژه گفته می‌شود
  • پیشانی
  • ران‌ها
  • قفسه سینه

لیزر درمانی برای درمان جوش‌ها

اکثر اوقات، متخصص پوست فقط با یک معاینه فیزیکی می‌تواند جوش عفونی را تشخیص بدهد. البته، گاهی اوقات لازم است که بیمار یک سری آزمایش بدهد. لیزر درمانی یکی از گزینه‌های پیشرفته و پرطرفدار برای خلاص شدن از جوش‌ها است. این درمان به روشی غیرتهاجمی، سریع و نسبتاً بدون درد مشکلات پوستی را رفع کرده و نتایج آن دوام طولانی مدتی دارند. استفاده از لیزر می‌تواند تحریک‌پذیری و درد پوست را تسکین داده و آن را صاف‌تر کند. همچنین، لیزر درمانی می‌تواند با کمک به افزایش تولید کلاژن در بدن باعث افزایش خاصیت ارتجاعی پوست و کاهش چروک‌های آن شود.

لیزر درمانی چطور جوش‌ها را رفع می‌کند

موها از ریشه‌ای رشد می‌کنند که زیر پوست و در ته فولیکول‌های مو قرار دارند. جوش‌ها زمانی شکل می‌گیرند که فولیکول به وسیله سلول‌های مرده پوست و چربی مسدود می‌شود. دقیقاً مشخص نیست که چراکه این اتفاق می‌افتد، اما ممکن است دلیل آن ژنتیک، هورمون‌ها یا مشکلات سیستم ایمنی باشد. باکتری‌های موجود در پوست از سلول‌های مرده و چربی تغذیه می‌کنند. تکثیر این باکتری‌ها باعث ایجاد ورم، چرک و بوهای نامطبوعی می‌شود که عموماً با جوش‌های چرکی همراه هستند. در لیزر درمانی پرتوی از نور شدید ریشه‌های فولیکول مو را هدف قرار می‌دهد. این نور گرمایی تولید می‌کند که فولیکول‌ها را تخریب کرده و باعث توقف رشد موها می‌شود. استفاده از لیزر درمانی برای درمان جوش‌ها هم علائم آن‌ها را بهبود می‌دهد.

کاندیداهای مناسب برای لیزر درمانی

اگر شما به درمان جوش با استفاده از لیزر علاقه دارید، بهتر است ابتدا با پزشکتان درباره این موضوع مشورت کنید. زیرا لیزر درمانی برای همه مناسب نیست. لیزرها قادر به نفوذ به نواحی که حاوی بافت اسکار (جای زخم) زیادی هستند، نیستند. همچنین، وقتی جوش گسترش پیدا کرده باشد، درمان با لیزر بسیار دردناک خواهد بود.

درمان با لیزر به خصوص برای پوست‌های روشن توصیه می‌شود، زیرا لیزرهایی که به ملانین پوست هدف می‌شوند، ممکن است بر پوست‌های تیره‌تر و موهای روشن و خاکستری تأثیر منفی داشته باشند. با این حال، با پیشرفت فناوری، لیزرهایی ایمن‌تر تولید شده‌اند که برای پوست‌های تیره‌تر نیز مؤثر هستند و این باعث شده است که این روش درمانی برای انواع پوست مختلف قابل استفاده باشد. به عنوان مثال، لیزر Nd-YAG با پالس بلند، به طور کاملاً مؤثر و بدون تخریب رنگدانه‌های پوست، برای افرادی با پوست و موی تیره جواب می‌دهد. در کل، آمارها نشان می‌دهند که این روش درمانی برای درمان التهاب جوش‌های درجه 1 و درجه 2 مؤثر بوده و در جوش‌های درجه 3 نیز بهبودی را ایجاد می‌کند.

برای رفع جوش‌ها به چند جلسه درمان نیاز است

تعداد جلسات لیزر درمانی که برای جوش‌هایتان نیاز دارید به نوع لیزر مورد استفاده، میزان پاسخگویی بدنتان به درمان و اندازه‌ی ناحیه‌هایی که دچار جوش شده‌اند بستگی دارد. همچنین، ممکن است نیاز باشد که درمان را به مدت چند ماه تا یک سال به طور ماهانه یا هفتگی تکرار کنید. اکثر افراد برای اینکه بتوانند تغییری در وضعیت جوش‌هایشان ببینند حداقل به سه جلسه درمان یا بیشتر نیاز دارند. به علاوه، بسته به نوع لیزر مورد استفاده، معمولاً باید بین جلسات درمان 4 تا 6 هفته فاصله باشد. اما رویهم رفته، نمی‌توان تعداد دقیق جلسات مورد نیاز برای گرفتن بهترین نتیجه را پیش‌بینی کرد، چراکه اطلاعات موثقی در این زمینه وجود نداشته و تحقیقات مربوط به آن هنوز ادامه دارد.

انواع لیزر برای درمان جوش

خطرات و عوارض جانبی احتمالی تزریق بوتاکس خطوط لبخند

تاکنون چند نوع لیزر برای درمان جوش‌ها مورد بررسی قرار گرفته است. لیزر دی‌اکسید کربن یک نوع لیزر گازی است که پرتو نور قدرتمندی را انتشار می‌دهد. از اواخر دهه 1980، لیزرها برای درمان جوش‌ها استفاده می‌شوند و ممکن است نتایج طولانی مدتی به همراه داشته باشند. لیزر ان دی یاگ که یک نوع لیزر مادون قرمز است، بیشتر از سایر لیزرها به پوست نفوذ می‌کند. این نوع لیزر بهترین گزینه برای درمان جوش‌ها است، به ویژه در نواحی تیره و پرموی پوست. درمان با نور شدید پالسی یکی دیگر از گزینه‌ها برای درمان جوش‌ها است. در این روش، به جای تمرکز بر پرتوهای نور، از طول موج‌های مختلف برای تخریب فولیکول مو استفاده می‌شود.

آماده شدن برای لیزر درمانی

اصولاً، اول باید توسط یک پزشک عمومی معاینه شوید تا بعد او شما را به یک متخصص پوست و مو ارجاع بدهد. البته، بسته به شدت عارضه‌تان، ممکن است نیاز باشد که به متخصصین جراحی کولورکتال، جراحی پلاستیک یا بیماری‌های دستگاه هاضمه هم مراجعه کنید. ما در ادامه به شما نشان خواهیم داد که چطور می‌توانید برای درمانتان آماده شوید.

ابتدا شما باید فهرستی از موارد زیر تهیه کنید:

• علائمی که به آن‌ها دچار شده‌اید، از جمله مواردی که فکر می‌کنید ارتباطی با مشکل فعلی‌تان ندارند
  • تمامی داروها، ویتامین‌ها و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید، به علاوه‌ی دوز آن‌ها
  • سؤالاتی که می‌خواهید از پزشک بپرسید

در مورد جوش‌ها، مهمترین سؤالاتی که می‌توانید از پزشکتان بپرسید به شرح زیر هستند:

• محتمل‌ترین دلیل علائم من چه چیزی می‌تواند باشد؟
  • آیا نیاز به آزمایش دارم؟
  • مشکل من چقدر ممکن است طول بکشد؟
  • چه درمان‌هایی وجود دارد و کدام یک از آن‌ها را برای من توصیه می‌کنید؟
  • درمانی که استفاده می‌کنم چه عوارضی می‌تواند داشته باشد؟
  • آیا این عارضه به خاطر یک مشکل پزشکی دیگر بروز کرده؟
  • آیا بروشور یا چیزی شبیه به آن، که حاوی اطلاعات مفیدی باشد دارید که بتوانم با خودم به خانه ببرم و مطالعه کنم؟ کدام وب‌سایت‌ها را توصیه می‌کنید؟

به علاوه، پزشکتان هم چندین سؤال از شما می‌پرسد، برای مثال:

• علائمتان چه موقع شروع شد؟
  • موقع شروع عارضه، برآمدگی‌های پوستتان چه شکلی بودند؟
  • آیا جوش‌ها دوباره در همان نقاط قبلی ظاهر می‌شوند؟
  • آیا علائمتان دردناک هستند؟
  • آیا والدین یا خواهر یا برادرهایتان تا حالا چنین مشکلی داشته‌اند؟
  • آیا چیزی هست که علائمتان را بهتر کند؟ آن چیست؟
  • آیا چیزی هست که علائمتان را بدتر کند؟ آن چیست؟
  • آیا سیگار می‌کشید یا از محصولات تنباکو استفاده می‌کنید؟

روش انجام لیزر درمانی برای درمان جوش‌ها

قبل از اینکه شخص تحت لیزر درمانی قرار بگیرد، پزشک همه جوش‌ها را بررسی کرده و با یک ماژیک ناحیه‌هایی که باید درمان شوند را مشخص می‌کند. معمولاً، ادامه‌ پروسه لیزر درمانی به شکل زیر است:

• یک پزشک اطراف جوش‌ها را تمیز کرده و با استفاده از تزریق یا کرم بی‌حسی ناحیه تحت درمان را بی‌حس می‌کند.
  • اگر جوش روی صورت باشد، ممکن است از بیمار خواسته ‌شود تا عینک محافظ به چشم بزند.
  • دکتر برای جلوگیری از تأثیرگذاری پالس‌های لیزر روی پوست سالم اطراف جوش‌ها، روی این نواحی حوله یا گاز استریل مرطوب می‌گذارد تا پالس‌ها را جذب کنند.
  • پزشک لیزر را از روی جوش عبور می‌دهد. به علاوه، او ممکن است برای خنک کردن ناحیه تحت درمان گهگاه روی آن سالین یا یک محلول آبی دیگر بریزد.
  • بعد از پایان درمان، پزشک روی محل درمان شده یک پماد می‌مالد و آن پانسمان می‌کند.

ناحیه درمان شده تا چند ساعت بعد از درمان قرمز باقی می‌ماند. به علاوه، کمی ورم و سوزش هم وجود خواهد داشت، که ممکن است حسی شبیه به آفتاب سوختگی داشته باشد. اغلب پزشکان توصیه می‌کنند که بیماران بعد از درمان تا مدتی، حداقل روزی دو بار، از لوسیون مرطوب کننده استفاده کرده و تا زمانی که قرمزی پوست از بین نرفته، آرایش نکنند.

ریسک و عوارض جانبی لیزر درمانی برای جوش‌ها

لیزر درمانی عمدتاً بدون درد است، با این حال برخی افراد پس از درمان ممکن است با کبودی خفیف یا علائم دیگری مواجه شوند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. اگر این علائم بیش از چند روز ادامه دارند یا در اثر لیزر درمانی سوزش پوست احساس کردید، باید بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین، احتمال وجود تحریک‌پذیری ناحیه درمان شده نیز وجود دارد. در واقع، این وضعیت می‌تواند التهاب را افزایش داده و وضعیت بیماری را تشدید کند. علاوه بر این، برخی افراد پس از درمان با لیزر ان دی یاگ ممکن است با افزایش موقتی درد و ترشحات مواجه شوند، اما این حالت عموماً موقتی است. در کل، پس از لیزر درمانی ممکن است با عوارض جانبی زیر مواجه شوید:

• افزایش قرمزی پوست، که ظرف 2 هفته از بیرون می‌رود
  • راش‌های پوستی
  • خارش
  • سفتی پوست
  • کبودی خفیف

هزینه لیزر درمانی جوش‌ها

هزینه درمان به تعداد جلساتی که نیاز دارید، اندازه و تعداد جوش‌ها، محلی که در آن زندگی می‌کنید، پزشک معالج، نوع لیزر مورد استفاده و همچنین تجهیزات خاصی که استفاده می‌شود بستگی داشته و به همین خاطر می‌تواند بسیار متغیر باشد. به علاوه، لیزر درمانی معمولاً یک عمل زیبایی محسوب شده و برای همین بیمه آن را پوشش نمی‌دهد.

نتیجه‌گیری

معمولاً، لیزر درمانی علائم جوش را تنها با به جا گذاشتن عوارض ناچیزی درمان می‌کند. البته، این درمان یک سری معایب هم دارد. برای مثال:

• برای همه جواب نمی‌دهد؛
  • گاهی اوقات برای بهبودی به حداقل 8 جلسه درمان نیاز است؛
  • درمان با آن گران بوده و عموماً بیمه آن را پوشش نمی‌دهد.

اما اگر می‌خواهید تحت لیزر درمانی قرار بگیرید، باید ابتدا با یک متخصص پوست مشورت کنید و از او در مورد مزایا و ریسک‌های احتمالی درمان بپرسید. البته، بهتر است اول لیزر درمانی را روی ناحیه کوچکی از پوست امتحان کنید تا مطمئن شوید که بدنتان به این درمان واکنش منفی نشان نمی‌دهد.

پرسش‌های متداول

آیا می‌توان برای جلوگیری از بروز جوش‌ها هم از لیزر درمانی استفاده کرد؟

در خیلی از موارد نتایج لیزر درمانی دائمی است که همین باعث شده که این درمان برای بسیاری از مردان و زنان مبتلا به جوش‌های دردناک بهترین گزینه برای پیشگیری از بروز مجدد جوش‌ها باشد.

جوش‌ها بدون درمان چقدر دوام دارند؟

بهبودی جوش‌ها ممکن است یک تا سه هفته طول بکشد. البته، در اکثر موارد، یک جوش تا باز و تخلیه نشود بهبود نمی‌یابد که همین می‌تواند تا یک هفته طول بکشد.

چطور می‌توانم از بروز جوش‌ها جلوگیری کنم؟

1- از تماس نزدیک با کسانی که به عفونت استاف، دمل یا جوش مبتلا هستند خودداری کنید.

2- برای جلوگیری از انتشار باکتری‌ها دست‌هایتان را مرتب با صابون‌ها و ژل‌های ضدباکتری بشویید.

3- به طور منظم با صابون حمام کنید.

4- از حوله‌ دست و صورت، حوله حمام یا ملحفه‌هایی که قبلاً استفاده شده یا متعلق به دیگران است استفاده نکنید.