لوگو لیا کلینیک
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پی آر پی مو:هزینه، عوارض، تجربه و جواب بیماران

عناوین این مطلب

کسانی که دچار ریزش مو هستند، می‌توانند خوشحال باشند که یک درمان جدید همه نگرانی‌های ناشی از ریزش مو را مرتفع می‌کند. میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان ریزش مو را تجربه می‌کنند و می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد. هم مردان و هم زنان دچار ریزش مو می‌شوند و این مشکل می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر اعتماد به نفس و زندگی روزانه آنها داشته باشد. در فرهنگ امروزی، این افراد آن چنان جذاب به نظر نمی‌رسند، از این رو، فردی که دچار ریزش مو است، ممکن است احساس کند مانند زمانی که موهای پرپشتی داشت، برای دیگران جذابیتی ندارد.

در حالی که این روزها، درمان‌های متفاوتی برای ریزش مو وجود دارد، اما هنوز درمان پلاسمای غنی از پلاکت که در خانه و در مطب انجام می‌شود، بهترین درمان است.

در کلینیک زیبایی لیا، بر این باوریم که بهترین و تضمین شده‌ترین درمان پی آر پی را با یک قیمت رقابتی ارائه می‌دهیم. بهترین درمان توسط کارکنان ماهر و متعدد و بروزترین تکنولوژی که ضامن بهترین نتیجه برای مراجعان گرانقدر است، فراهم می‌کنیم. درمان پلاسمای غنی از پلاکت نسبتاً ساده است و از آخرین تکنولوژی درمان مو استفاده می‌کند، که اعتماد به نفس مراجعان را بالا می‌برد و لبخندی زیبا روی صورت آنها می‌نشاند.

برای رزرو نوبت و کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02122203821 تماس بگیرید.

درمان پلاکت غنی از پلاکت برای ریزش مو چیست؟


درمان پلاسمای غنی از پلاکت یا پی آر پی برای ریزش مو از خون بیمار استفاده می‌کند تا رشد موهای جدید روی پوست سر را تحریک کند. خون از سلول‌های سفید خون، سلول‌های قرمز خون و پلاسما (که بخش مایع خون است و سلول‌های خون و مواد مغزی در آن معلق شده و به دیگر نواحی بدن منتقل می‌شوند) تشکیل شده است. پلاکت‌های خون سلول‌های بسیار کوچکی هستند که بطور خودکار به نواحی آسیب‌دیده در بدن هجوم می‌برند تا خونریزی را متوقف کرده و لخته خون ایجاد کنند و سپس آسیب را ترمیم کنند.

 

درمان با پی آر پی مو

 

بررسی‌ها نشان می‌دهند که این پلاکت‌ها همچنین غنی از فاکتور رشد نیز هستند که ترمیم بافت را تحریک می‌کند زیرا جریان خون را افزایش می‌دهند. اما این فاکتورهای رشد همچنین برای بهبود و تحریک فولیکول‌های مو نیز شناخته شده‌اند، و به همین دلیل است که درمان پلاسمای غنی از پلاکت بسیار تأثیرگذار است. این درمان از پلاسمای غنی از پلاکت غلیظ شده استفاده می‌کند (که دیگر حاوی سلول‌های سفید و سلول‌های قرمز خون نیستند).

یک درمان کامل پی آر پی می‌تواند به ضخیم شدن موها، افزایش رشد و توقف ریزش مو کمک کند. با این وجود، بیماران به درمان مداوم سالانه نیاز دارند تا نتیجه نهایی را حفظ کنند.

چرا پی آر پی در درمان ریزش مو به نتایج مؤثری درست یافته است؟


پلاسمای غنی از پلاکت بطور تقریبی پنج برابر بیشتر از خون معمولی پلاکت دارد. این پلاکت‌ها دارای:

  • فاکتور رشد مشتق از پلاکت
  • فاکتور رشد تغییردهنده
  • فاکتور رشد شبه انسولین 1
  • فاکتور رشد اندوتلیال رگی
  • فاکتور رشد کراتینوسیت

تمامی موارد بالا تأثیر مثبتی بر رشد موها دارند. پلاکت‌ها بهبود زخم و ترمیم سلولی را تحریک می‌کند و هنگامی که درون پوست سر قرار می‌گیرد، به نظر می‌رسد که قادر است نواحی دچار ریزش مو را ترمیم کند. در حال حاضر، تحقیقات بالینی در حال پیشرفت وجود دارد که تأثیرگذاری آن را ثابت کند، اما این بررسی‌ها تا سال 2019 هنوز کامل نشده‌اند. پیش از این تحقیقاتی روی موش‌ها انجام شده که نشان می‌دهد، پی آر پی برجستگی‌های پوستی را تحریک می‌کند. یک تحقیق مشابه روی موش‌ها انجام شد که تأثیر پی آر پی فعال شده را روی رشد موها در حیوانات آزمایشگاهی ارزیابی می‌کند. پس از یک تزریق در هر سه روز به مدت چهارده روز، بخش‌های تیره پراکنده مشاهده شد. موش‌هایی که پی آر پی فعال به آنها تزریق شده بود، رشد تقریباً کامل موها در مقایسه با موش‌هایی که تزریق نداشتند، قابل مشاهده بود.

مزایای درمان پی آر پی


مزایای زیادی برای درمان پی آر پی نسبت به دیگر درمان‌های خوراکی، موضعی یا جراحی برای ریزش مو وجود دارد، مانند:

مزایای پی آر پی مو

  • عوارض جانبی بسیار کم. بیماران کمی قرمزی و درد را روی پوست سر به مدت یک یا دو روز احساس می‌کنند.
  • دوران بهبودی سریع. بیماران می‌توانند بلافاصله پس از هر جلسه درمان روال عادی روزانه خود را ادامه دهند.
  • روند درمانی تهاجمی که تنها به مقدار کمی خون گرفتن و چندین تزریق در هر جلسه نیاز دارد
  • زمان سریع درمان. بیماران می‌توانند هر جلسه درمان را در 60 تا 90 دقیقه به پایان برسانند.

آیا این درمان برای من مناسب است؟


یک واکنش اختصاصی با یک طیف اثرگذاری نسبت به این درمان وجود دارد. این درمان برای همه به نتیجه نمی‌رسد. بیماران جهت ارزیابی مزایای درمان تحت نظر قرار می‌گیرند.

مناسب بودن پی آر پی مو

تمام افرادی که موهایشان ریزش دارد، درمان پی آر پی را بعنوان یک گزینه مناسب می‌توانند در نظر بگیرند. اما افرادی که در مراحل اولیه ریزش مو هستند، بهترین نتیجه را خاهند داشت. پی آر پی به صورت ویژه برای بیمارانی که آلوپسی آندروژنیک دارد و ریزش مو در بالای سر رخ می‌دهد، بسیار مناسب است. در زنان، این مشکل به صورت بخش گسترده‌ای با ضخامت طبیعی مو در پشت سر وجود دارد.

برای دستیابی به بهترین نتیجه، پایداری درمان بسیار مهم است. درمان به طور عمده یکبار در ماه برگزار می‌شود و پس از سه تا چهار ماه، به صورت مداوم ادامه پیدا می‌کند. سپس، با توجه به واکنش و نتیجه بیمار، هر سه تا شش ماه یک بار درمان تکرار می‌شود. با رعایت این روند، می‌توان نتایج پیش‌بینی شده را در طول دو تا سه ماه مشاهده کرد.

اولین نتایجی که بیمار معمولاً مشاهده می‌کند، کاهش ریزش مو پس از رشد اولیه و افزایش طول موها است. توصیه عمومی این است که درمان برای مدت سه تا شش ماه ادامه یابد، زیرا در این بازه زمانی، تحریک فاکتور رشد و سلول‌های بنیادی که به رشد مجدد و متوقف کردن ریزش مو مرتبط هستند، تأثیر بیشتری خواهند داشت.

یادآوری این نکته اهمیت دارد که پی آر پی می‌تواند و باید بخشی از یک برنامه چندجانبه برای درمان کم‌پشتی و ریزش مو باشد. همچنین اگر در دوران یائسگی قرار دارید، متخصص پوست ممکن است داروی اسپیرونولاکتون یا فایناستراید تجویز کند تا رشد مو را تقویت کند. درمان‌های موضعی مانند درمان میانوکسیدیل بدون نسخه، مانند فوم روگین یا اولیس می‌تواند بکار رود.

منع مصرف


در موارد زیر از انجام پی آر پی خودداری کنید:

  • اختلال سیستم ایمنی به دلیل بیماری‌های سرکوب‌کننده سیستم ایمنی، اچ آی وی، عفونت HTV یا داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی
  • بیماری‌ها و مشکلات پوستی شامل: سرطان پوستی که هنوز وجود دارد یا درمان نشده است. این موارد شامل سرطان سلول‌های سنگفرشی، کارسینوم سلول بازال و ملانوم، درمان سیستمیک سرطان و شیمی درمانی است
  • درمان با استروئید، بیماری‌های پوستی که بر صورت تأثیر می‌گذارند (مانند پورفیری)، بیماری مسری، اختلالات خونی و ناهنجاری پلاکت خون، درمان ضد انعقاد خون (مانند وارفارین)
  • در صورتی که باردار هستید، از درمان پی آر پی استفاده نکنید

دستورالعمل قبل از درمان


7 روز قبل از درمان

  • مصرف قرص‌های رقیق کننده خون مانند ویتامین E، ویتامین A، ژینکو، سیر، بذر کتان، روغن ماهی و اسیدهای چرب ضروری و مولتی ویتامین را حداقل 7 روز قبل از درمان قطع کنید (ترجیحاً 14 روز). مصرف آهن و ویتامین D منعی ندارد.
  • اگر داروی رقیق کننده خون مصرف می‌کنید، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا آنها یکی از موارد منع مصرف در این درمان هستند. این داروها شامل پلاویکس، کومادین و هپارین است.
  • داروهای آسپرین، ادویل، موترین، ایبوپروفن، ناپروکسن، وبتارین و دیگر داروهای ضدالتهاب را مصرف نکنید. در این درمان باید التهاب ایجاد شود زیرا این یکی از مکانیسم‌های اثر پی آر پی است.
  • می‌توانید در صورت نیاز قبل از درمان از تینلول (استامینوفن) استفاده کنید.
  • داروهای تجویزی (شامل داروی فشار خون و قلب) باید طبق تجویز مصرف شوند که شامل روز درمان و روز پس از آن است.
  • اگر داروی بتا بلوکر مانند ایندرال (پروپرانولول) مصرف می‌کنید، لطفاً به پزشک اطلاع دهید، زیرا لازم است که این دارو با یک داروی بتا بلوکر دیگر پیش از درمان تعویض شود.
  • از قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا گرما خودداری کنید.

3 روز قبل از درمان

  • در صورت امکان، قبل از درمان مصرف سیگار را ترک کرده یا به حداقل برسانید، زیرا بر روند بهبودی اثر می‌گذارد.
  • می‌توانید دیگر درمان‌های ریزش مو مانند لیزر درمانی، ماینوکسیدیل یا قرص‌های انسداد هورمون را قبل از درمان ادامه دهید. اگر در این باره اطمینان ندارید یا اگر باید دارویی را قطع کنید، لطفاً از پزشک بپرسید.
  • رنگ کردن موها تا 7 روز قبل از درمان مانعی ندارد.

مصرف غذا و نوشیدنی

مصرف مایعات را در روز قبل از درمان افزایش دهید و دو لیوان آب هنگام صبح، 2 لیوان آب در وعده نهار و 2 لیوان آب در شام بنوشید که این تعداد علاوه بر مصرف طبیعی روزانه آب است.

روز درمان

  • در صبح روز درمان، حمام بروید و موهای خود را با شامپویی معمولی خود بطور کامل بشویید.
  • از اسپری، ژل یا دیگر محصولات حالت دهنده مو روی موها استفاده نکنید.
  • اگر کلاه گیس استفاده می‌کنید، قبل از شامپو زدن به موها آن را خارج کرده و قبل از درمان از آن استفاده نکنید.
  • در روز درمان پی آر پی، صبحانه یا ناهار معمول خود را میل کنید.
  • یک بطری آب (500 میلی لیتر) را حداقل دو ساعت قبل از درمان بنوشید.
  • بسیار توصیه می‌شود که در عصر روز درمان، یک دوش آب گرم داشته باشید تا تأثیر پی آر پی را افزایش دهد.

مراحل پی آرپی مو در قیطریه و اندرزگو


هنگامی که متخصص پوست درمان پی آر پی را برای ریزش مو خاتمه می‌دهد، باید برنامه چند جلسه‌ای درمان را در طول یک سال ادامه دهید. انتظار می‌رود که سه جلسه اولیه را پشت سر هم در سه ماه اول داشته باشید و بقیه هر از سه تا شش ماه یکبار خواهد بود. هنگامی که جلسات اولیه کامل شد، حداقل یکبار در سال برای حفظ نتایج موفقیت‌آمیز درمان آن را انجام دهید.

این روش غیرجراحی مدت زمان زیادی طول نمی‌کشد، حداقل اثرگذاری و دوران بهبودی را دارد، بنابراین می‌توانید بلافاصله پس از تکمیل درمان روال زندگی عادی خود را ادامه دهید. این تزریقات سریع چند دقیقه طول می‌کشد و حتی می‌توانید آن را در فاصله استراحت ناهار خود انجام دهید. به دوران بهبودی نیازی ندارد و پس از آن دردی احساس نخواهید کرد. در طول پی آر پی درمانی برای درمان ریزش مو، چه کاری انجام می‌شود:

گرفتن خون و چرخاندن آن

در جلسه اول، احتیاج است که از بازوی شما خون برداشت شود تا درمان شروع شود. تقریباً 20 میلی لیتر خون برای جلسه درمان کافی است. خون جمع آوری شده در لوله قرار می‌گیرد و سپس با استفاده از دستگاه سانتریفیوژ چرخانده می‌شود تا به لایه‌های مختلف سلولی خون تقسیم شود. این لایه‌ها شامل سلول‌های قرمز خون، پلاکت‌ها، پلاسما و سلول‌های سفید خون هستند. سلول‌های قرمز خون در قسمت پایینی شیشه قرار می‌گیرند، در حالی که سلول‌های سفید خون و پلاکت‌ها به همراه پلاسما در قسمت بالایی قرار دارند. سپس پلاسمای شفاف خون جدا شده و مجدداً لوله چرخانده می‌شود تا سلول‌های سفید خون از پلاسمای حاوی پلاکت جدا شوند. این پلاسما دارای فاکتورهای رشد است که به رشد موها کمک می‌کنند.

روند عملیاتی درمان

هنگامی که خون آماده شد، پزشک روند عملیاتی درمان را شروع می‌کند. در صورت تمایل، قبل از تزریق از کرم بی‌حس کننده استفاده می‌شود. در غیر این صورت، پزشک در جایی که نیاز به رویش مو است، روی پوست سر علامت گذاری می‌کند. در این نواحی پی آر پی در سطح فولیکول تزریق می‌شود تا رشد مو را تقویت کند. این ناحیه بطور کامل تمیز می‌شود تا از ایجاد عفونت جلوگیری شود  که بطور عملی تنها خطر احتمالی در درمان پی آر پی است.

 

روند پی آر پی مو

 

برخی از پزشکان نیز از میکرونیدلینگ همراه با پی آر پی استفاده می‌کنند، که از یک درما رولر برای ایجاد سوراخ‌های بسیار کوچک روی پوست سر استفاده می‌کند. این سوراخ‌های کوچک توانایی پوست سر را بیشتر می‌کند تا کلاژن و الاستین برای ایجاد محیط مناسب برای رشد مجدد موهای طبیعی تولید کند. این سوراخ‌های ریز نه تنها پلاکت را تحریک می‌کند تا عامل رشد مؤثر را در این ناحیه آزاد کند، بلکه فولیکول‌های ساکن مو را بیدار می‌کند که رشد مجدد مو را تحریک می‌کند.

بیماران مقدار کمی قرمزی و حساس شدن پوست را تجربه می‌کنند، اما درد بسیار خفیف خواهد بود و همچنان پس از درمان قادر هستید که روند عادی روزانه را ادامه دهید. هر جلسه درمان روند یکسانی را طی می‌کند بنابراین هر چه تعداد جلسات بیشتری را شرکت کنید، بیشتر به این روند عادت می‌کنید.

بلافاصله پس از درمان


  • بروز کبودی، قرمزی، خارش، ورم یا حساس شدن ناحیه که ممکن است به مدت 2 -5 روز پس از درمان ادامه داشته باشد. اگر درد یا ناراحتی احساس کردید، می‌توانید تیلنول یا دیگر محصولات حاوی استامینوفن طبق دستورالعمل مصرف کنید.
  • در ناحیه خون گیری ممکن است کمی کبودی ایجاد شود.
  • هنگامی که سلول‌ها فعال می‌شوند، کمی احساس سوزن سوزن شدن خواهید داشت
  • در موارد نادر، عفونت پوست یا واکنش ممکن است رخ دهد که به آسانی با یک آنتی بیوتیک یا ضدالتهاب قابل درمان است. اگر احساس ناراحتی غیرعادی دارید، حتماً بلافاصله با پزشک تماس بگیرید.
  • از قرار دادن یخ روی نواحی تزریق خودداری کنید زیرا یخ مانند یک ضدالتهاب عمل می‌کند. یخ یا کمپرس یخ می‌تواند برای کاهش ورم در صورت نیاز بکار رود.
  • از مصرف آسپرین، ادویل، موترین، ایبوپروفن، ناپروکسن، ولتارین و دیگر داروهای ضد التهاب تا 3 روز پس از درمان خودداری کنید (در صورت امکان تا 7 روز)
  • از انجام ورزش‌های شدید، قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت حداقل 2 روز پس از درمان پرهیز کنید.
  • تا سه ساعت پس از درمان موهای خود را خیس نکنید
  • در سه روز اولیه درمان، از شامپو با ph متعادل استفاده کنید
  • از محصولات مو تا حداقل شش ساعت پس از درمان استفاده نشود.
  • حتماً پس از درمان دوش آب گرم بگیرید و عصر آن روز موهای خود را بشویید تا تأثیر پی آر پی بیشتر شود.
  • از انجام سونا، حمام بخار، شنا تا دو روز پس از درمان خودداری کنید.
  • از مصرف الکل، کافئین و سیگار تا سه روز پس از درمان پرهیز کنید، افراد سیگاری به خوبی بهبود نمی‌یابند و مشکلات سریع‌تر رخ می‌دهد و نتایج در مدت زمان بیشتری ایجاد می‌شود.
  • از مصرف دوباره ماینوکسیدیل (فومول 82 M و روگان) رنگ کردن مو و صاف کردن آن تا 3 روز خودداری کنید.
  • افزایش مصرف آب را تا یک هفته پس از درمان ادامه دهید.
  • از مواد رقیق کننده خون مانند ویتامین E و ویتامین A، جینکو، سیر، بذر کتان، روغن ماهی، اسیدهای چرب ضروری تا یک هفته پس از درمان خودداری کنید.

 چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

 اگر هر کدام از نشانه‌های عفونت که در زیر بیان شده را دارید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

  • ترشحات شبیه به چرک
  • افزایش گرما در نواحی درمان یا اطراف آن
  • تب بالاتر از 101.5 درجه
  • درد شدید که با داروهای مسکن بدون نسخه برطرف نمی‌شود

نتایج


پی آر پی یک درمان دائمی نیست. پیگیری درمان در هر سال لازم است، تا نتایج حفظ شود. علاوه بر این، آلوپسی آندروژنیک که به دلیل مشکل هورمونی ایجاد می‌شود، درمان دی هیدرو تستوسترون و پی آر پی نمی‌توانند تأثیر این هورمون را تسکین دهند. بلاکرهای دی هیدرو تستوسترون و دیگر محصولات ریزش مو لازم است که مدت زمان بسیار طولانی بکار گرفته شوند تا نتیجه بهینه بدست آید.

 

نتایج پی آر پی مو

 

برخلاف برخی محدودیت‌ها، تزریقات پی آر پی تأثیرات درمانی مثبتی در ریزش موی مردان و زنان ایجاد کرده که عوارض جانبی مهمی رخ نداده است. ظرفیت اصلی در کاربرد این درمان، در بهبود ضخامت و حجم ریزش مو به عنوان یک درمان خوداتکا یا پس از کاشت مو، مناسب است.

امنیت روش پی آر پی


پی آر پی برای ریزش مو و پوست سر کاملاً بی‌خطر در نظر گرفته می شود، زیرا:

  • پی آر پی درمانی از نظر ایمنی شناختی، خنثی است و خطر آلرژی، حساسیت شدید یا واکنش بدن به ماده خارجی ندارد.
  • پی آر پی یک روش استریل است که در هر مرحله از آماده سازی پی آر پی و کاربرد آن اعمال می‌شود. پی آر پی در مورد بیمارانی که مشکلات زمینه‌ای پزشکی دارند که آنها را مستعد عفونت می‌کند، کاملاً مفید است.
  • پی آر پی یک دوره بسیار کوتاه التهاب در ناحیه زخم دارد که احتمال عفونت را کم می‌کند.

پی آر پی بخودی خود در ترمیم مو بکار می‌رود که نتایج درخشانی فراهم می‌کند. با استفاده از یک سوزن نازک، پی آر پی خود بیمار را به پوست سر او تزریق می‌کنند. فاکتورهای رشد درون سلول‌های خون مشغول بکار شده و رشد موها را تحریک می‌کنند. این درمان هم برای زنان و مردان مناسب است. نتیجه پایانی این درمان موهایی با ظاهر سالم‌تر و پرپشت‌تر است.

گاهی اوقات ممکن است انجام پی آر پی با کمی درد و ناراحتی همراه باشد، از این رو از بی‌حسی موضعی یا اسپری خنک کننده اغلب استفاده می‌شود. اصولاً هیچ دوران بهبودی پس از درمان وجود ندارد و شما می‌توانید روز بعد به سرکار برگردید بدون اینکه هیچ رد قابل توجهی از تزریق پی آر پی دیده شود.

هزینه پی آرپی مو در قیطریه و اندرزگو


هنگامی که صحبت از درمان ریزش مو باشد، هزینه روش پی آر پی متنوع خواهد بود که به نوع روش، اینکه میکرونیدلینگ یا سلول A را شامل می‌شود و تعداد درمان‌های مورد نیاز بستگی دارد. هر شخص حداقل به دو – سه جلسه درمان نیاز دارد. هر چه شدت ریزش مو بیشتر باشد، درمان‌های بیشتری نیز لازم است.

سؤالات متداول


سؤالات پی آر پی مو

 

درمان چه مدت طول می کشد؟

درمان براساس نواحی درمان حدود 60 – 90 دقیقه زمان نیاز دارد.

آیا پس از درمان می‌توان به روال روزانه خود بازگشت؟

بله.

آیا این درمان روی نواحی بدون مو و طاس نیز جواب می‌دهد؟ 

این درمان در نواحی که موهای کم پشت وجود دارد بهترین نتیجه را خواهد داشت

آیا این درمان هم در مردان و هم زنان قابل استفاده است؟

بله

برنامه درمان به چه شکل پیش می‌رود؟

اگر پی آر پی درمان مناسبی برای بیمار باشد، پزشکان می‌تواند درمان را در زمان جلسه مشاوره شروع کنند. پزشک دو جلسه درمان بعد را با 6 هفته وقفه قرار می‌دهد. از بیمار می‌خواهند که سه ماه بعد بازگردد. در این جلسه (6 ماه پس از اولین درمان) واکنش بدن نسبت به درمان ارزیابی می‌شود. اگر بهبودی مشاهده شد، درمان‌های بعدی براساس پیشرفت بدن، دو بار در سال قرار داده می‌شود.

آیا درمان باید تکرار شود؟ 

نیاز به تکرار درمان به نیاز بیمار و همچنین طرح درمان بستگی دارد. درمان پی آر پی را می‌توان تا زمانی که نتیجه دلخواه بدست می‌آید، ادامه داد. به معنی که این درمان را می‌توان هر از 3- 6 ماه برای کسب بهترین نتیجه تکرار کرد.

آیا می‌توان در جلسه مشاوره درمان را انجام داد؟

اگر کاندیدای مناسبی برای این درمان باشید، ممکن است پزشک بتواند درمان پی آر پی را در جلسه مشاوره شروع کند. اگر درمان در جلسه مشاوره قابل انجام نباشد، می‌توانید یک زمان پس از آن مشخص کرده و مراجعه کنید.

آیا پس از درمان، سر بیمار درد خواهد داشت؟ 

ممکن است بیمار کمی ورم و درد موقت احساس کند، اما بسیاری از بیماران حس خاصی را تجربه نمی‌کنند.

چند تزریق در سرتاسر پوست سر انجام می‌شود؟

تعداد تزریق به نواحی سر بستگی دارد. پزشک تعداد تزریق را در زمان درمان تعیین می‌کند.

آیا درمان پی آر پی عوارض دارد؟

ممکن است کمی ناراحتی در زمانی ایجاد شود که از بیمار خون گرفته می شود و در ناحیه درمان کمی ورم بطور موقت ایجاد شود. پی آر پی کاملاً بی‌خطر به نظر می رسد زیرا پزشک از سرم خود بیمار استفاده می‌کند اما این درمان در رشد موهای هر بیماری موفقیت‌آمیز نیست.

کدام روش بهتر است؟ کاشت مو یا پی آر پی 

  • کاشت مو یک روش جراحی است که در آن آبان مو از پشت سر بیمار برداشته می‌شود و به نواحی بدون مو پیوند زده می‌شود اما در مقابل، پی آر پی یک روش غیرجراحی است. در طول این درمان پزشک تنها مقداری از پی آر پی خون بیمار را گرفته و سپس به پوست سر تزریق می‌کند که این کار با کمک دستگاه سانتریفیوژ انجام می‌شود.
  • کاشت مو هزینه بیشتری نسبت به پی آر پی مو دارد.
  • پی آر پی زمان بهبودی کمتری از کاشت مو خواهد داشت.
  • در درمان پی آر پی هیچ خطر عفونتی وجود ندارد، زیرا پلاسمای بکار رفته در درمان، از خون خود بیمار گرفته می‌شود.

عناوین این مطلب

مقالات مرتبط

رزرو وقت و مشاوره رایگان