لوگو لیا کلینیک
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

مزوتراپی مو برای رشد و تقویت مو (مزایا و معایب)

عناوین این مطلب

زنان بسیار کمی از موهای خود راضی هستند. امروزه، موهای ما به شدت تحت تاثیر عواملی مانند محیط زندگی، آب و هوای آلوده، استرس و تنش بیش از حد و مشکلات ناشی از بی خوابی قرار گرفته و آسیب می بینند. تمامی این موارد و و بسیاری مسائل دیگر در رشد و سلامت مو و زیبایی طبیعی آنها موثر هستند. موی سر نقش بسزایی در زیبایی و آراستگی ظاهری ما داشته و جزو اولین قسمت‌ های بدن است که تحت تاثیر تغییرات متعدد قرار می گیرد. با اینکه در مورد مشکلات مو، پیشگیری همواره آسانتر از درمان است، اما افراد کمی به محافظت از موی خود توجه می کنند. با استفاده از مزوتراپی مو ریزش مو قابل درمان است، چرا که این روش موهای نازک را ضخیم و پر پشت، ریزش مو را متوقف و آنها را قوی‌ تر و درخشان‌ تر می کند.

مزوتراپی مو موجب درمان مشکلات متعددی می شود که بنا به دلایلی مانند آلودگی هوا، رژیم غذایی نامناسب و ضعف بدن ایجاد می شوند. با این حال، اگر فرد ابتلا به بیماری خاصی موجب ریزش یا سایر مشکلات مربوط به مو شده باشد، مزوتراپی قادر به تغییر آن وضعیت نخواهد بود. قبل از تصمیم‌گیری نهایی برای دریافت مزوتراپی می توانید با متخصصین کلینیک زیبایی لیا مشورت کنید.

مزوتراپی مو و تاثیر آن در رشد و تقویت مو


مزوتراپی مو و تاثیر آن در رشد و تقویت مو

مزوتراپی، یک روش درمانی است که شامل تزریق مستقیم ویتامین‌ها، مواد معدنی، مواد مرتبط با کراتین پوست، اسیدهای آمینه و گشادکننده‌های سطحی مورد نیاز برای رشد و نمو مو به پوست سر می‌شود. این روش بسیار مفید و موثر برای بهبود وضعیت پوست و موی سر است و به عنوان یکی از روش‌های محبوب درمان‌های زیبایی برای مشکلات مختلف موی سر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از طریق مزوتراپی می‌توان مشکلات متعدد مربوط به پوست و موی سر را مانند تحریک بافت‌های غیرفعال، تغذیه فولیکول‌های مو و از بین بردن شوره سر درمان کرد. این روش توسط متخصصین با تجربه انجام می‌شود و با استفاده از سوزن‌های میکرو (ریز و کوچک)، داروهای حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی لازم برای رشد مو به پوست سر تزریق می‌شوند تا به رشد مو کمک کنند.

مزوتراپی مو یک روش درمانی است که تنها باید توسط پزشکی متخصص و مجرب انجام شود و انجام این کار توسط اشخاص بی تجربه موجب درمان یا دست‌ یابی به نتایج مطلوب نخواهد شد. تزریق ویتامین‌ ها و مواد معدنی لازم برای رشد و سلامتی موها به پوست سر در این روش، موجب درمان مشکلات متعددی می شود. نوع داروی مورد استفاده برای تزریق به پوست سر نیز به مشکل بیمار بستگی داشته و طبق صلاحدید پزشک تعیین می گردد.

کاربردهای مزوتراپی مو


کاربردهای مزوتراپی مو

مزوتراپی مشکلات متعدد مو از جمله موارد زیر را برطرف می کند:

  • ریزش بیش از حد مو
  • درماتیت سبوره‌ای پوست سر
  • شوره سر
  • خشکی و پوسته پوسته شدن پوست سر
  • خشکی و شکنندگی مو
  • کاهش حجم و کم پشت شدن مو

مواد تزریقی در مزوتراپی مو


مواد تزریقی در مزوتراپی مو

ترکیبات دارویی مزوتراپی حاوی اسیدهای آمینه، ویتامین‌ ها، مواد معدنی و سایر عناصر مفید برای مو است که توسط پزشک متخصص به صورت جداگانه برای هر بیمار تعیین می گردند. ۲ الی ۶ مورد از این مواد فعال را می توان در یک تزریق با هم ترکیب کرد. ویتامین‌ های گروه B موجب افزایش متابولیسم شده و در نتیجه به رشد و ترمیم مو کمک می کنند. علاوه بر این،‌ ترکیبات دارویی مزوتراپی حاوی موارد زیر نیز می باشد:

  • مس و زینک: که از دیستروفی (ضعف) ساختاری مو جلوگیری می‌کند. برای موارد ریزش موی ارثی باید از ترکیب این مواد استفاده کرد.
  • هیالورونیک اسید: مسئول تغذیه ریشه مو است و رشد مو را تسریع می‌ کند.
  • اسیدهای آمینه: از مواد پایه و بنیادین مو هستند و به تشکیل الیاف کراتین کمک می‌ کنند.
  • فاکتورهای رشد: با تسهیل جریان خون به پوست سر و با تقویت فولیکول‌ های مو، موی سر را پر پشت می کنند.
  • کوآنزیم: وجود کوآنزیم در کوکتل‌ها، باعث افزایش شادابی پوست سر شده و علاوه بر آن، ساختار مو را بهبود می‌ بخشد.

ماده فعال ماینوکسیدیل نباید در ترکیب دارویی مورد استفاده در تزریقات مزوتراپی وجود داشته باشد. با اینکه این ماده یکی از موثرترین مواد برای مقابله با ریزش مو است اما تنها زمانی از آن استفاده می شود که سایر روش‌ های درمانی نتیجه‌ ای نداشته باشند. این ماده بسیار سمی بوده و می تواند عوارض جانبی متعددی ایجاد کند. کارایی این ماده هنوز به طور کامل بررسی نشده و استفاده از آن فقط به صورت موضعی مجاز است.

متخصصین پوست، مو و زیبایی ترکیبات دارویی مورد نیاز برای تزریق را به مناسب‌ ترین روش برای هر بیمار انتخاب می کنند. با این حال، داروهای مورد استفاده در مزوتراپی مو را نمی توانید خودتان به صورت حاضری خریداری کنید. اطلاعات بیشتر در این باره را می توانید در موسسات پزشکی معتبر یا با مراجعه به متخصص زیبایی بدست بیاورید.

مزایای مزوتراپی مو


مزایای متعدد مزوتراپی مو موجب شده‌ اند تا محبوبیت این روش درمانی روز به روز بیشتر شود. برخی از مزایای مزوتراپی مو عبارتند از:

  • این روش بدون درد و کم تهاجمی و مطمئن است.
  • مزوتراپی مو نیازی به دوره نقاهت نداشته و شما می توانید بلافاصله پس از درمان به امورات روزمره خود بپردازید.
  • نتایج مزوتراپی مو بسیار موثر و چشمگیر هستند. بیماران به سرعت و براحتی از مشکلاتی نظیر طاسی سر به طور کامل خلاص می شوند.
  • مزوتراپی مو بسیار ارزانتر از جراحی است.
  • درمان با این روش نیازی به جراحی ندارد و بنابراین نیازی به بیهوشی نیز نخواهد داشت.
  • مدت زمان مورد نیاز برای بهبودی نسبتا کوتاه است و به ندرت ۴ یا ۵ روز طول خواهد کشید.

با این حال، مزوتراپی مو شامل مزایای عمده دیگری نیز می باشد که عبارتند از:

تحریک و تقویت فولیکول‌ های مو

فولیکول‌ ها بخشی از پوست سر هستند که به هر کدام از آنها یک تار مو متصل است. هر فولیکول یک غده چربی است که از طریق چربی طبیعی ترشح شده در بدن، مسئول مرطوب نگه داشتن پوست سر و تغذیه آن است. در مزوتراپی از سوزن‌ های ریزی برای تحریک فولیکول‌ های مو و فعال کردن فاکتور رشد کراتینوسیت استفاده می شود که هر دوی این موارد برای رشد و ترمیم مو حیاتی هستند.

تقویت سلامتی پوست سر

به علاوه، مزوتراپی می تواند بهبود خونرسانی به پوست سر را افزایش داده و موجب بهبود سلامت موها و جلوگیری از ریزش آنها شود. همچنین، با تحریک فولیکول‌ های مو، مزوتراپی می تواند به رشد موهای جدید کمک کند و به تقویت و ضخیم‌تر شدن آنها کمک کند. در نتیجه، با استفاده از مزوتراپی، علاوه بر بهبود موها، پوست سر نیز جوانتر و سالم‌تر می شود.

کاهش التهاب پوست سر

خارش پوست سر که به عنوان (Scalp Pruritus) نیز شناخته می‌ شود که نوعی بیماری است که منجر به خارش و التهاب پوست سر می شود. این عارضه ممکن است ناشی از شوره سر، پسوریازیس یا فولیکولیت باشد که در آن فولیکول‌ های مو به شدت آسیب دیده و ملتهب می شوند. مزوتراپی به طور موثری خطر التهاب پوست سر را کاهش داده و شرایط را برای رشد مو محیا می کند.

نرمال کردن سطح PH

ترشح مواد چربی در سطح پوست بر pH پوست تاثیر دارد و موجب بهم ریختن سطح PH پوست می شود. مزوتراپی با ماهیت لایه‌ برداری خود، موجب نورمال شدن سطح PH پوست سر می شود.

مزوتراپی مو چگونه انجام می‌ شود؟


برای انجام این تکنیک، پوست سر باید تمیز و خشک باشد. با اینکه درد و ناراحتی ناشی از مزوتراپی بسیار خفیف است اما قبل از شروع تزریق در ناحیه تحت درمان، از ژل بی حسی برای موضع استفاده می شود. تزریقات مزوتراپی بسیار سریع و با فاصله تقریبا ۲ سانتی‌ متری از هم انجام می شوند.

تعداد تزریقات مورد نیاز نیز به شرایط هر بیمار و وضعیت منحصر به فرد پوست سر و موی او بستگی دارد. هر جلسه درمانی ۱۵ الی ۳۰ دقیقه زمان می برد و معمولا در هر جلسه ۳۰ الی ۴۰ تزریق انجام می شود. تعداد و تناوب جلسات درمانی نیز در هر بیمار متغیر است. معمولا نتایج درمان بعد از ۳ یا ۴ جلسه ظاهر می شوند.

چه نوع تغییراتی پس از مزوتراپی مو ایجاد می شود؟


چه نوع تغییراتی پس از مزوتراپی مو ایجاد می شود؟

بعد از دریافت مزوتراپی، موهای افراد به طور قابل ملاحظه ای سالم تر به نظر می رسند. تزریق مواد معدنی و مفید به پوست سر، تغییرات ارزشمند و مثبتی در پوست و موها به وجود می آورد. این روش باعث می شود که ریزش مو متوقف شده و موهای سر قوی تر شوند. عملکرد غدد چربی در پوست سر نیز کاهش می یابد و به همین ترتیب موها به طور مشخصی پرپشت و حجیم تر به نظر می رسند. در اضافه به بهبود ظاهر موها، موها براق تر و صاف تر نیز می شوند و شانه زدن موها برای فرد راحت تر خواهد بود.

مراقبت‌ های بعد از مزوتراپی مو


  • پس از اتمام درمان، زخم‌ های بسیار کوچکی بر روی پوست سر باقی می‌ مانند که ترمیم و بهبودی آنها مدتی طول می کشد.
  • شما نباید موهای خود را با شامپو یا سایر مواد بشویید و کثیفی موها را باید تا ۳ الی ۴ روز تحمل کنید. برخورد آب و شامپو در این مدت می تواند تاثیر منفی بر نتایج درمان داشته و روند بهبودی را به تاخیر بیندازد.
  • به مدت ۲ الی ۳ روز نباید در معرض نور خورشید قرار بگیرید.
  • از استخر و شنا کردن بپرهیزید، در طول ۱۰ ساعت اول نیز نباید دوش بگیرید زیرا مناطق تحت درمان باید خشک بمانند.
  • حداقل به مدت ۱ هفته از سونا یا استخر استفاده نکنید.
  • تا زمانی که بهبودی کامل را بدست نیاورده‌ باشید، از ماساژ دادن نواحی تزریق شده خودداری کنید.
  • مشروبات الکلی مصرف نکنید. الکل موجب اتساع و گشادی رگ‌ها شده و این امر بر نتایج مزوتراپی تاثیر منفی خواهد داشت.

نحوه انجام مزوتراپی مو


نحوه انجام مزوتراپی

می توان از غلتک مزو که ابزاری اختصاصی برای درمان مو و پوست سر است نیز در بسیاری از موارد تزریق سرم به پوست سر استفاده کرد. معمولا در مراکز زیبایی نیز از مزو اینجکتور یا مزو رولر استفاده می شود. این ابزار شامل تعداد زیادی سوزن‌ های ریز و کوچک است که بر روی یک استوانه قرار گرفته‌ اند. برای سهولت استفاده، این استوانه به یک دسته وصل شده است. این ابزار به دلیل سهولت در استفاده، در درمان‌ های زیبایی بسیار محبوب است. کاربرد اصلی این ابزار اعمال فرآیند لازم به پوست سر از طریق تزریق زیر پوستی با سوزن‌ های ریز است. از ابزار دوم نیز در مراکز زیبایی استفاده می شود. سوزن‌ های این ابزار به زیر پوست فرو می روند. به طوری که با یک ضربه انگشت، یک دسته سوزن به طور همزمان وارد پوست سر می شوند.

استفاده از غلتک مزو در منزل


استفاده از غلتک مزو در منزل

شما نمی توانید مزوتراپی تزریقی را به تنهایی و در منزل انجام دهید. تزریق تنها در کلینیک‌ ها، مراکز زیبایی و توسط متخصصین انجام می شود. هزینه این درمان نیز بسته به تعداد جلسات و داروهای مورد استفاده متغیر خواهد بود. هزینه درمان بسته به قیمت داروها، تجربه متخصص و موقعیت کلینیک تعیین می شود. مزوتراپی مو معمولا بیش از ۳۰ دقیقه زمان نمی برد. می توانید در مورد انواع کوکتل‌ های مورد استفاده در مزوتراپی از پزشک خود مشورت بگیرید. چنانچه بخواهید این روش را به تنهایی انجام دهید، باید از ابزاری بنام مزو رولر (meso roller-غلتک مزو) استفاده کنید. مزیت عمده این ابزار این است که می توانید آن را به تنهایی استفاده کنید. با این حال، تاثیرات این ابزار در مقایسه با تزریق توسط متخصص به دلایل زیر بسیار کم خواهد بود:

  • عمق نفوذ ناکافی سوزن به پوست سر
  • هزینه بالای ترکیبات مورد استفاده
  • غیر قابل استفاده شدن سریع سوزن‌ ها

با این حال، در مقایسه هزینه و عملکرد انجام این روش در منزل با تزریق توسط متخصص، درمان خانگی تنها در صورت استفاده از یک کوکتل یا یک ماده واحد ارزش خواهد داشت. اگر بخواهید این درمان را در منزل انجام دهید باید ابزار مناسب را نیز با دقت انتخاب کنید.

مزوتراپی مو چقدر طول می‌ کشد و در چند جلسه انجام می‌ گیرد؟


این مدت زمان به شرایط بیمار بستگی دارد اما به طور کلی، یک جلسه در هفته و به طور متوسط تا ۴ ماه به درمان نیاز خواهید داشت. طول درمان معمولا ۸ جلسه است که هر هفته یک جلسه به طول ۳۰ دقیقه انجام می شود. برای مشاهده نتایج این درمان باید صبور باشید چرا که نتایج از جلسه پنجم به بعد ظاهر خواهند شد. البته زمانی که بدن شما نسبت به این درمان پاسخ مثبت نشان دهد، مدت درمان و دفعات آن کاهش خواهد یافت.

آیا مزوتراپی مو واقعاً موثر است؟


پاسخ این سوال مثبت است. مزوتراپی مو یک روش بسیار موثر برای جلوگیری از ریزش مو در مردان و زنان است که موجب توقف ریزش مو و همچنین رشد مجدد مو می شود. مزوتراپی مو عوامل اصلی ریزش مو اعم از عدم تعادل هورمونی در فولیکول مو و اطراف آن، کمبود مواد مغذی و کاهش گردش خون را هدف قرار می دهد که این امر باعث تحریک رشد طبیعی مو شده و از ریزش مو جلوگیری می کند. مزیت عمده این روش درمانی نسبت به درمان‌های دارویی سنتی این است که این روش یک روش درمانی موثر با حداقل دارو است که عوارض بسیار کمتری در آن احتمال بروز خواهند داشت.

چه افرادی کاندیدای مناسبی برای مزوتراپی مو نیستند؟


  • افرادی که به دلیل ابتلا به بیماری‌ هایی مانند سیفلیس دچار ریزش مو هستند.
  • افراد مبتلا به بیماری دیابت، هپاتیت، هموفیلی، ایدز و غیره.
  • افرادی که به دلیل شیمی درمانی ریزش مو دارند. این افراد می توانند پس از پایان دوره شیمی درمانی خود مزوتراپی مو انجام دهند.
  • مردان بالای 40 سال یا افراد مبتلا به ریزش موی آندروژنیک. نتایج چندان مطلوبی دریافت نمی کنند.
  • زنان بالای 60 سال یا افراد مبتلا به ریزش موی آندروژنیک
  • افرادی که به دلیل مشکلات ژنتیکی دچار ریزش مو هستند.
  • زنان باردار

عوارض مزوتراپی مو


از آنجایی که این روش درمانی بر روی لایه درم یا درمیس پوست (زیر لایه اپیدرم) که لایه سطحی پوست است انجام می شود، در نتیجه مزوتراپی مو تقریبا هیچگونه عوارض جدی نداشته و همه آنها موقتی هستند و این روش هیچگونه خطری برای سلامتی ندارد. برخی از عوارض خفیف پس از مزوتراپی مو که ممکن است در ناحیه تزریق شده بروز کنند عبارتند از خارش، التهاب یا سردرد خفیف.

جهت جلوگیری از این عوارض، پزشکان معمولا مصرف کرم‌ های ضد التهابی پس از هر جلسه درمان را توصیه می کنند. علاوه بر این، بیماران نیز باید پس از دریافت هر جلسه درمان، از رفتن به مکان‌ های پر رطوبتی مانند سونا یا استخر خوددداری کنند. همچنین پزشکان توصیه می کنند که از قرارگیری در معرض تابش مستقیم نور خورشید و اشعه فرا بنفش خورشید نیز پرهیز کنید.

هم مردان و هم زنان می توانند این درمان را دریافت کنند. با این حال، این روش درمانی برای زنان باردار، مادران در دوره شیردهی، افراد خردسال و زیر سن قانونی، بیمارانی که تحت شیمی درمانی هستند یا افرادی که به دیابت، بیماری قلبی یا نارسایی کلیه و کبد مبتلا هستند، توصیه نمی شود.

مقایسه پی آر پی و مزوتراپی، کدام روش بهتر است؟


مقایسه پی آر پی و مزوتراپی، کدام روش بهتر است؟

هر دو روش پی آر پی و مزوتراپی مزایای خاص خود را دارند که هر کدام بسته به شرایطی ارائه می شوند. ثابت شده است که روش پی آر پی در کمک به فولیکول مو برای ماندن در فاز رشد بسیار موثر عمل می کند و موجب میشود تا موها ضخیم‌تر و بلندتر شوند. علاوه بر این، این روش موجب رشد موهای جدید و تقویت فولیکول‌ های مو نیز می شود.

در طرف مقابل، مزوتراپی برای درمان ریزش موی ناشی از عواملی مانند ژنتیک، استرس، رژیم غذایی یا بیماری مزمن استفاده می شود. هدف این روش درمانی جذب مواد معدنی و ترکیبات لازم از طریق پوست برای بهبود سلامتی و افزایش رشد مو است. نتایج مزوتراپی را می توان طی چند جلسه در یک دوره چند ماهه به حداکثر رساند.

به طور کلی، هر دوی این روش‌ ها در درمان ریزش مو موثر بوده و هزینه کمتری نیز نسبت به عمل جراحی کاشت مو دارند. همچنین، می توان این دو روش را برای دستیابی به نتایج بهتر با یکدیگر ترکیب کرد. در حالی که از پی آر پی بعد از کاشت مو برای تسریع روند بهبودی استفاده می شود، از مزوتراپی مو نیز برای جلوگیری از ریزش مو و ماندگاری طولانی مدت نتایج استفاده میشود.

مزوتراپی بعد از کاشت مو


مزوتراپی مو برای بهبود نتایج عمل کاشت مو بسیار مفید بوده و میتوان از آن به سه روش استفاده کرد:

  • قبل از کاشت مو: برای بهبود گردش خون در پوست سر
  • بلافاصله پس از کاشت مو: برای درمان ادم یا تورم
  • چند روز پس از کاشت مو: برای بهبودی و ترمیم بهتر زخم‌ ها و همچنین تقویت گرافت‌ های کاشته شده.

بهترین داروها برای مزوتراپی مو


امروزه فیلر و داروها برای تزریق در مزوتراپی مو به وفور یافت می شوند. چند نمونه از بهترین و معروف ترین برندهای دارو برای مزوتراپی مو عبارت‌اند از: رستیلن، سایتوکر، جولاپرو، ژوویدرم، استایلج، تیوسیل، فیلگا، ترمیج و پلورایل. تمامی این برندها در جوانسازی پوست، جلوگیری از ریزش مو و سایر مشکلات زیبایی موثر بوده و پزشکان و بیماران همواره از تاثیرگذاری آنها راضی بوده‌ اند.

هزینه مزوتراپی مو


هزینه مزوتراپی مو

هزینه مزوتراپی مو می تواند بسته به مواد تزریقی و تعداد جلسات مورد نیاز بیماران متغیر باشد. هزینه هر جلسه به صورت جداگانه دریافت می شود. میزان تخصص و تجربه پزشک متخصص و کلینیکی که درمان در آن انجام می شود نیز بر هزینه درمان تاثیرگذار هستند. برای اطلاع از هزینه دقیق مزوتراپی مو می توانید مستقیما با کلینیک تماس بگیرید.

سوالات متداول


آیا مزوتراپی برای ریزش ارثی مو مؤثر است؟

بر اساس تحقیقات انجام شده، مزوتراپی و ماینوکسیدیل تا ۵۴ درصد در کاهش ریزش ارثی مو در زنان موثر هستند.

میزان ماندگاری مزوتراپی مو چقدر است؟

این امر به شدت ریزش موی بیمار بستگی دارد. گاها بیماران پس از ۶ ماه و گاها پس از ۱ سال به درمان ترمیمی یا نگهدارنده نیاز دارند. با این حال، ماندگاری نتایج به مراقبت‌های پس از درمان نیز بستگی دارد.

آیا مزوتراپی مو درد دارد؟

احساس درد و ناراحتی خفیف کاملا طبیعی است. با این حال، این امر به آستانه تحمل درد بیمار نیز بستگی دارد. به لطف بی حسی موضعی اعمال شده، این روش عملا بدون درد و ناراحتی انجام میشود. تنها حین اعمال بی حسی موضعی ممکن است درد خفیفی حس کنید. به همین دلیل این روش درمانی کاملا راحت و بدون درد است.

آیا مزوتراپی مو در دوران بارداری خطرناک است؟

مزوتراپی مو برای زنان باردار خطر داشته و به همین دلیل برای زنان باردار یا زنانی که در دوره شیردهی هستند انجام نمیشود. این امر به این دلیل است که خطر انتقال بیماری از مادر به فرزند وجود دارد.

بیماران به چه سرعتی نتایج درمان خود را مشاهده می‌ کنند؟

این امر بسته به شدت ریزش مو و واکنش بدن خود بیمار نسبت به درمان متغیر است اما برخی از افراد پس از چند هفته متوجه تغییرات میشوند. با اینکه تاثیرگذاری کامل درمان ممکن است تا ۶ ماه طول بکشد اما بیماران میتوانند انتظار داشته باشند که در عرض ۲ الی ۳ ماه اول نتایج درمان خود را مشاهده کنند.

آیا مزوتراپی مو راه حلی دائمی است؟

متأسفانه، نتایج مزوتراپی مو ماندگاری طولانی مدتی ندارند.

عناوین این مطلب

مقالات مرتبط

رزرو وقت و مشاوره رایگان