لوگو لیا کلینیک
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پاک کردن تاتو با لیزر: آیا جای لیزر تاتو با کیوسوئیچ می‌ماند؟

عناوین این مطلب

یکی از بهترین روش‌های برای حذف تاتو ابرو، استفاده از لیزر کیوسوئیچ است. تاتوهای ابرو معمولاً قابل پاک‌سازی هستند، اما برای انتخاب بهترین روش، مناسب است که با یک پزشک متخصص مشورت کنید. همچنین، پاک‌سازی میکروبلیدینگ ابرو نیز با استفاده از لیزر امکان‌پذیر است.

استفاده از لیزر یکی از تکنیک‌های مورد استفاده برای حذف تاتو است. جوهر تاتو در زیر لایه‌ی سطحی پوست قرار می‌گیرد، بنابراین حذف آن سخت‌تر از حذف تاتوهای دیگر خواهد بود. لیزر به عنوان موثرترین روش برای حذف تاتو شناخته می‌شود و می‌توان گفت که لیزر کیوسوئیچ بهترین روش در این زمینه است.

آیا روش‌های پاک کردن تاتو واقعاً مؤثر هستند؟


آیا روش‌های پاک کردن تاتو واقعاً مؤثر هستند؟

این روش‌ها عموماً مؤثر هستند ولی پاک کردن برخی تتوها بسیار دشوار خواهد بود. برای مثال تتوهای قدیمی و همچنین خالکوبی ها نسبت به تتوهای جدید راحت‌تر پاک خواهند شد.

پاک کردن برخی رنگ‌ها نیز ساده‌تر خواهد بود ازجمله:

  • مشکی
  • قهوه‌ای
  • آبی تیره
  • سبز

پاک کردن تتوهای بزرگ و رنگی معمولاً به زمان بیشتری نیاز داشته و هزینه‌ی بالاتری نیز خواهد داشت.

به دلیل احتمال بروز عوارض جانبی، پاک کردن تتو در موارد زیر نیز دشوار خواهد بود:

  • داشتن پوست تیره
  • ابتلا به عارضه‌های پوستی مثل اگزما
  • بیماری‌های پوستی مثل هرپس

لیزر کیوسوئیچ چیست و چگونه تتو را از بین می‌برد؟


لیزر کیوسوئیچ چیست و چگونه تتو را از بین می‌برد؟

حرف Q در لیزر کیو سوئیچ به معنی کیفیت است. در این روش از اشعه‌ی پرقدرت لیزر با چنان دقت بالایی استفاده می‌شود که باعث گرم شدن بافت ها نخواهد شد. این به معنی ایجاد کمترین آسیب به بافت های اطراف و هدف قرار گرفتن رنگدانه های تتو به طور مستقیم خواهد بود. یکی دیگر از مزایای این روش سرعت بالا و عوارض کمتر آن خواهد بود.

اشعه‌های این لیزر طول موج‌های مختلفی داشته و می‌توانند رنگ‌های مختلف تتو را مورد هدف قرار دهند. رنگ‌های گرم مثل قرمز، زرد، صورتی، نارنجی و قهوه‌ای در عمق کمتری از پوست قرار گرفته و به طول موج کوتاه‌تری نیاز خواهند داشت.

در مقابل رنگ‌های تیره در عمق بیشتر پوست قرار گرفته و نیازمند طول موج‌های بالاتری خواهند بود.

دستگاه لیزر کیو سوئیچ ترکیبی از سه سیستم لیزری مختلف در یک دستگاه است:

  1. Nd: YAG
  2. Ruby
  3. Alexandrite

لیزر Nd: YAG

این لیزر از دو طول موج مختلف پشتیبانی کرده و می‌تواند دو گروه از رنگ‌های تتو را مورد هدف قرار دهد. طول موج کوتاه‌تر برابر 532 نانومتر بوده و برای رنگ‌های گرم مثل قرمز، زرد، صورتی، نارنجی، قهوه‌ای و حتی سفید به کار می‌رود.

از بین بردن رنگ‌های تیره‌تر مثل آبی، بنفش و مشکی نیازمند طول موج بالاتری مثل 1064 نانومتر بوده که توسط این دستگاه پشتیبانی می‌شود.

لیزر Ruby

این لیزر دارای طول موج 694 نانومتر بوده و می‌توان از آن برای رنگ‌های غیرعادی مثل سبز روشن و فیروزه‌ای استفاده کرد. این لیزر تأثیر مناسبی بر رنگ‌های مقاوم خواهد داشت.

لیزر الکساندرایت

پس از هدف قرار دادن تتو با لیزر Nd: YAG معمولاً تنها رنگ باقیمانده سبز تیره بوده که مقاوم‌ترین رنگ در برابر لیزر است. این لیزر با طول موج 755 نانومتری برای از بین بردن این رنگ مناسب خواهد بود.

مزایای استفاده از لیزر برای پاک کردن تاتو

  • غیرتهاجمی بودن: لیزر کیوسوئیچ تنها روش مؤثر و غیرتهاجمی برای از بین بردن لیزر بدون باقی ماندن جای زخم خواهد بود.
  • درد کمتر نسبت به روش‌های سنتی
  • توانایی از بین بردن همه‌ی رنگ‌ها
  • سازگار بودن با بدن
  • بی خطرترین روش از بین بردن تتو

معایب و عوارض پاک کردن تاتو با لیزر کیوسوئیچ

همانند دیگر انواع لیزر، پاک کردن تاتو با لیزر کیوسوئیچ نیز راه حلی فوری نخواهد بود. این روش نیازمند مراقبت و صبر کافی در بین جلسات درمانی خواهد بود.

به خصوص لیزر الکساندرایت می‌تواند باعث رنگ پریدگی پوست در اطراف ناحیه‌ی هدف شود. البته این مشکل موقتی خواهد بود.

پاک کردن تتو با لیزر معمولاً باعث ایجاد تاول می‌شود. با وجود اینکه تاول به عنوان نشانه‌ای مثبت در روند بهبودی شناخته می‌شود می‌تواند با ایجاد درد و خارش باعث آزار شما شود. همچنین مراقبت نادرست از تاول باعث باقی ماندن جای آن خواهد شد.

عوارض جانبی و خطرات پاک کردن تتو با لیزر

پاک کردن تتو با لیزر معمولاً نسبت به گزینه‌های دیگر خطر کمتری خواهد داشت ولی نباید در دوره‌ی بهبودی به منطقه‌ی درمان شده دست بزنید چراکه باعث باقی ماندن جای زخم خواهد شد. پاک کردن تتو تحت نظر پزشک متخصص، در یک کلینیک مجهز و به وسیله دستگاه‌های لیزر مجهز روز دنیا روشی امن محسوب می‌شود که معمولاً عارضه جانبی خاصی ندارد.

مراقبت‌های پس از پاک کردن لیزر با تتو به منظور کاهش عوارض جانبی

پس از هر جلسه لازم است تا دستورالعمل‌های مراقبتی خاصی را رعایت کنید. معمولاً این مراقبت‌ها شامل استفاده از پمادهای آنتی باکتریال به مدت چند روز خواهد بود. این پماد به ترمیم پوست و کاهش خطر عفونت کمک خواهد کرد. پس از هر بار استعمال پماد، پانسمان زخم را نیز تعویض کنید.

حداقل به مدت 2 هفته:

  • ناحیه‌ی درمان شده را تمیز و خشک نگه دارید.
  • از پوشیدن لباس‌های تنگ خودداری کنید.
  • از قرار دادن ناحیه‌ی درمان شده در معرض نور خورشید پرهیز کنید.
  • دلمه‌ها و تاول‌های ایجاد شده را نکنید.

سایر روش‌های پاک کردن تاتو علاوه بر لیزر


علاوه بر لیزر کیوسوئیچ برای پاک کردن تاتو از روی پوست روش­های دیگری نیز وجود دارند که به اندازه لیزر پاک کردن تاتو پرطرفدار نیستند. در ادامه به دو روش دیگر پاک کردن تاتو می‌­پردازیم:

برداشتن تتو با جراحی

برداشتن تتو با جراحی که به آن اکسیزیون نیز گفته می‌شود روشی است که در طی آن قسمتی از پوست تتو شده برداشته شده و پوست باقیمانده بخیه زده می‌شود. این روش تهاجمی‌ترین تکنیک برای پاک کردن تتو بوده ولی تنها روشی است که می‌توان موفقیت آن را به طور قطعی تضمین کرد.

این روش معمولاً هزینه‌ی کمتری نسبت به لیزر داشته ولی جای زخم آن بر روی بدن شما باقی خواهد ماند. درنتیجه تنها برای تتوهای کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این روش معمولاً توسط جراح پلاستیک و با استفاده از بی حسی موضعی انجام می‌شود. در این روش جراح با استفاده از اسکالپل یا تیغ جراحی پوست تتو شده را بریده و پوست باقی مانده را بخیه می زند. این روش بسته به سایز تتو چند ساعت زمان خواهد برد.

مراقبت بعد از پاک کردن تتو با جراحی

دوران بهبودی این روش چند هفته بوده و در طی این مدت لازم است تا پمادهای تجویز شده را به منظور کمک به بهبودی پوست و جلوگیری از عفونت استفاده کنید. منطقه‌ی جراحی را به مدت حداقل 2 هفته کاملاً تمیز و به دور از نور خورشید نگه داشته و دستورات مراقبتی جراح را به دقت اجرا کنید.

خطرات و عوارض جانبی جراحی برای پاک کردن تتو

جراحی برای حذف تاتو یک روش تهاجمی است که در آن پوست برش می‌خورد و نیاز به بخیه دارد. همچنین، درد و ناراحتی پس از جراحی پاک‌سازی تاتو از سایر روش‌های حذف تاتو بیشتر است.

یکی از عوارض مهمی که ممکن است پس از جراحی حذف تاتو رخ دهد، ماندن جای زخم و ایجاد اسکار بر روی پوست است. جای زخم این جراحی ممکن است به سادگی از بین نرود، همچنین ریسک ایجاد عفونت در محل برش ایجاد شده وجود دارد و در صورت رعایت نکردن مراقبت‌های بعد از جراحی ممکن است مشکل‌زا شود.

درم ابریشن


درم ابریشن

در این روش از وسیله‌ای زبر به منظور برداشتن لایه‌های سطحی پوست استفاده می‌شود تا جوهر تتو بتواند از پوست خارج شود. میزان تأثیر این روش در هر فرد تا حد زیادی متفاوت بوده و به همین دلیل رواج زیادی ندارد.

اگر پوست حساسی داشته و یا به عارضه‌هایی مثل اگزما مبتلا هستید بهتر است به سراغ این روش نروید. همچنین در صورت مصرف داروهای ضدانعقاد ممکن است دچار خونریزی، کبودی و تغییرات رنگ پوست شوید. افرادی با رنگ پوست تیره نیز در خطر بیشتری برای تغییر رنگ پوست قرار خواهند داشت.

در طی یک جلسه‌ی ساده‌ی درم ابریشن، پزشک از یک داروی بی حسی موضعی به منظور کاهش درد استفاده خواهد کرد. سپس لایه‌های سطحی پوست با استفاده از دستگاه درم ابریشن تراشیده شده و جوهر تتو از آن خارج می‌شود.

معمولاً این روش در طی یک جلسه و در مطب جراح زیبایی انجام می‌شود. مدت زمان انجام عمل به اندازه و رنگ تتو بستگی داشته و ممکن است تتوهای بزرگ و چند رنگ برای پاک شدن به چند ساعت زمان نیاز داشته باشند.

منطقه‌ی هدف تا چند روز پس از درمان دردناک و مجروح خواهد بود.

بهبودی کامل 2 تا 3 هفته زمان برده و تغییر رنگ ایجاد شده نیز معمولاً پس از 8 تا 12 هفته برطرف می‌شود.

مراقبت پس از درم ابریشن برای پاک کردن تتو

موارد زیر در دوران بهبودی به شما توصیه می‌شوند:

  • استفاده از پماد مخصوص به منظور پیشگیری از عفونت.
  • دوری از نور مستقیم خورشید به مدت 3 تا 6 ماه پس از درمان.
  • استفاده از کرم ضدآفتاب به هنگام خروج از خانه.
  • عدم استفاده از لباس‌های تنگ تا زمان بهبودی کامل ناحیه.
  • نبردن ناحیه به زیر آب تا زمان طی شدن دوره‌ی بهبودی.

برخی از افراد پس از انجام درم ابریشن شاهد باقی ماندن جای زخم بر روی بدن خود هستند. با اقدامات زیر می‌توانید از این مشکل جلوگیری کنید:

  • استفاده از پماد تجویز شده
  • استفاده از کرم ضد آفتاب
  • دوری از نور خورشید
  • استفاده از روغن‌ها و کرم‌های ضد اسکار پس از بهبودی کامل ناحیه

خطرات و عوارض جانبی پاک کردن تتو با درم ابریشن

درم ابریشن پس از درمان ممکن است باعث موارد زیر شود:

  • تغییرات رنگ پوست مثل روشن، تیره یا لکه دار شدن
  • عفونت
  • قرمزی، تورم و خونریزی ناحیه
  • باقی ماندن جای زخم

مقایسه کلی انواع روش‌های پاک کردن تاتو


در ادامه نگاهی سریع به انواع روش‌های پاک کردن تتو خواهیم داشت.

روش تعداد جلسه اثربخشی خطر باقی ماندن جای زخم
لیزر 7 تا 10 تتو تا حد زیادی کم رنگ شده ولی ممکن است به طور کامل از بین نرود خطر کم به شرط مراقبت صحیح
جراحی 1، البته ممکن است تتوهای بزرگ به جلسات بیشتری نیاز داشته باشند

تتو به طور کامل از بین خواهد رفت

 

زیاد
درم ابریشن 1 متفاوت در بین افراد متفاوت در بین افراد

آیا پاک کردن تتو در خانه ممکن است؟


آیا پاک کردن تتو در خانه ممکن است؟

ممکن است در مورد پاک کردن تاتو ابرو با سیر و جوش شیرین و یا پاک کردن تاتو ابرو با دکلره شنیده باشید. این روش‌ها به راحتی در دسترس بوده و بسیار کم هزینه خواهند بود. دلیل این امر عدم وجود شواهد علمی مبنی به تاثیرگذاری این روش‌ها بوده و ممکن است عوارض آن‌ها بسیار بیشتر از مزایا باشند. بنابراین پاک کردن تاتو در خانه، چه پاک کردن تاتوی ابرو باشد و چه خالکوبی بدن، ممکن است خطرات بسیار زیاد و جبران ناپذیری داشته باشد در حالی که اثر خاصی نیز نخواهد داشت.

در بهترین حالت این روش‌ها تتوی شما را مقداری کم رنگ کرده ولی در بدترین حالت می‌توانند منجر به سوختگی‌های شیمیایی شدید شوند.

به دلیل خطر بالای واکنش‌های پوستی و حساسیت، استفاده از روش‌های خانگی برای پاک کردن تتو توصیه نمی‌شود.

پیدا کردن یک متخصص برای پاک کردن تتو


جدای از این که چه روشی را برای پاک کردن تتوی خود انتخاب می‌کنید، پیدا کردن متخصص مجرب برای انجام مؤثر و بی خطر آن روش ضروری خواهد بود.

بهتر است به یک متخصص پوست مراجعه کنید. او می‌تواند شما را به بهترین شکل راهنمایی کرده و در صورت نیاز شما را به جراح یا متخصص دیگر ارجاع دهد.

هزینه پاک کردن تاتو


پاک کردن تاتو روش‌­های متفاوتی دارد که هزینه­‌ی هرکدام با دیگری متفاوت است. هزینه پاک کردن تاتو با لیزر و سایر روش­ها به عوامل مختلفی بستگی دارد که به برخی از آن­ها اشاره شده است:

  • وسعت و بزرگی تاتو و خالکوبی (مثلاً هزینه پاک کردن تاتوی ابرو با لیزر کمتر از تاتوی کل کمر خواهد بود.)
  • تعداد جلسات مورد نیاز برای پاک کردن تاتو
  • منطقه و محل کلینیک یا مطب مورد نظر
  • انجام شدن پروسه تحت نظر پزشک یا تکنیسین
  • مقاوم بودن تاتو به روش‌­های پاک کردن جای تاتو

سؤالات متداول


پاک کردن تتو چقدر زمان خواهد برد؟

هر جلسه حدوداً 15 دقیقه زمان برده که بسته به اندازه‌ی تتوی شما متفاوت خواهد بود.

آیا پاک کردن تتو دردناک است؟

اکثر افراد می گویند که درد احساس شده به هنگام پاک کردن تتو تقریباً با درد احساس شده به هنگام زدن آن برابری می‌کند.

آیا می‌توان تتو را به طور کامل پاک کرد؟

همه‌ی انواع تتو را می‌توان با کمک لیزر از بین برد ولی پاک کردن رنگ‌های مشکی و تیره ساده‌تر خواهد بود. ممکن است رنگ‌های دیگر به جلسات درمانی بیشتری نیاز داشته باشند ولی نهایتاً می‌توان آن‌ها را کاملاً پاک کرد.

آیا پاک کردن تتو با لیزر باعث باقی ماندن جای زخم می‌شود؟

در صورت انجام صحیح درمان و مراقبت مناسب پس از آن احتمال باقی ماندن جای زخم بر روی پوست بیمار بسیار کم خواهد بود. در صورتی که ضایعاتی مثل جای زخم از قبل بر روی پوست وجود داشته باشند پس از لیزر نیز این ضایعات باقی خواهند ماند.

آیا پاک کردن تتوهای قدیمی راحت‌تر است؟

از آن جایی که رنگ تتوهای قدیمی تا حدی رفته است پاک کردن آن‌ها ساده‌تر خواهد بود. به همین دلیل جلسات لازم برای پاک کردن تتوهای قدیمی کمتر از تتوهای جدید است.

آیا می‌توان تتوهای مشکی را به طور کامل از بین برد؟

رنگ تتو بر نحوه‌ی پاک شدن آن تأثیر خواهد گذاشت. پاک کردن تتوهای آبی تیره و سیاه ساده بوده در حالی که پاک کردن تتوهای سبز و زرد دشوار خواهد بود.

پاک کردن یک تتوی مشکی به چند جلسه احتیاج خواهد داشت؟

نمی‌توان تعداد جلسات لازم برای پاک کردن تتو را با دقت پیش بینی کرد ولی اکثر افراد به 6 تا 8 جلسه نیاز دارند. ممکن است پاک کردن تتوهای بزرگ به 10 جلسه یا بیشتر نیز احتیاج داشته باشد.

آیا پاک کردن تاتوی ابرو با لیزر کیو سوئیچ ممکن است؟

لیزر کیوسوئیچ یکی از بهترین راه­های پاک کردن تاتوی ابرو می‌­باشد. تاتوی ابرو معمولاً تا حد زیادی قابل پاک شدن است اما برای انجام بهترین روش مناسب شما بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید. همچنین پاک کردن میکروبلیدینگ ابرو نیز با لیزر امکان پذیر است.

عناوین این مطلب

مقالات مرتبط

رزرو وقت و مشاوره رایگان