لوگو لیا کلینیک
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

برداشتن خال با لیزر، پلاسما جت (پلکسر) و سایر روش‌ها+ هزینه

عناوین این مطلب

خال‌های پوستی طبیعی به صورت خوشه‌ای رشد می‌کنند و در نتیجه به جای پخش شدن، در یک نقطه مشخص ظاهر می‌شوند. اغلب خال‌ها بی‌ضرر هستند، اما برخی از آنها ممکن است سرطانی باشند.

رنگ خال‌ها معمولاً قهوه‌ای یا سیاه است و می‌توانند در هر قسمتی از پوست، مانند کنار یا نوک بینی، نزدیک چشم، روی پیشانی، زیر بغل و غیره ظاهر شوند. خال‌ها به طور معمول در دوران کودکی و اوایل بزرگسالی رشد می‌کنند. یک فرد ممکن است تا سن بزرگسالی تا 40 خال در بدن خود داشته باشد.

افراد به دلایل مختلفی ممکن است تمایل به برداشتن خال‌ها داشته باشند، از جمله دلایل زیبایی، کاهش ناراحتی، وقتی که خال مداوماً آسیب می‌بیند (مانند هنگام اصلاح صورت)، یا وقتی که خال در مکان نامناسبی قرار دارد. پزشکان از چندین روش برای برداشتن خال‌ها استفاده می‌کنند. پزشک بر اساس عواملی مانند موقعیت، نوع و اندازه خال، بهترین روش برای برداشتن آن را انتخاب می‌کند.

برداشتن خال با لیزر


برداشتن خال با لیزر 2برخی خالها با لیزر قابل برداشت هستند. معمولا خال‌های کوچک، صاف و غیرسرطانی با لیزر برداشته می‌شوند. در طول عمل برداشتن خال با لیزر پزشک از پرتوی نور برای برای تخریب بافت خال استفاده می‌کند. برای برداشتن کامل خال با استفاده از لیزر درمانی، احتمالا به دو یا سه درمان نیاز دارید. در صورتی که خالها در نواحی‌ای مانند گوش‌ها یا در نواحی حساس و قابل دید مانند صورت باشند، برداشتن خال با لیزر یک گزینه عالی است. برای بردشتن بیش از یک خال نیز می‌توان از روش لیزری استفاده کرد.

مراقبت‌ها و عوارض بعد از برداشتن خال با لیزر


زمانی که برداشتن خال با لیزر تمام شد و خال حذف شد مدتی محل خال قرمز می‌ماند. ناحیه قرمز شده با پانسمان کوچک مخصوص پزشکی به صورت موقت پوشانده می‌شود. چند روز بعد در آن ناحیه دلمه ایجاد می‌شود. حدود یک هفته بعد، زمانی که دلمه می‌افتد، محلی که خال در آن قرار داشت صاف و صورتی روشن خواهد بود. این رنگ صورتی روشن در پوست به مرور زمان محو و ناپدید می‌شود. معمولا به بیماران توصیه می‌شود تا زمان بهبود کامل ناحیه تحت درمان از آرایش کردن خودداری کنند. در صورتی که مجبورید آرایش کنید، از قبل به پزشک خود اطلاع دهید و طبق توصیه او عمل کنید.

برداشتن خال با روش آر اف


برداشتن خال با روش آر افبرداشتن خال با روش RF یک روش ساده است که برای برداشتن خال، خال مادرزادی و خالهای گوشتی، از امواج رادیویی استفاده می‌کند. به منظور راحتی بیمار در طول درمان، برداشتن خال با روش آراف تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. برای تراشیدن ملایم خال از سطح پوست از دستگاهی به نام الکترود رادیوسرجری استفاده می‌شود. بلافاصله پس از عمل زخم به رنگ صورتی ظاهر می‌شود. جای خال باید حداقل به مدت 24 ساعت با پانسمان پوشانده شود.پوسته ایجاد شده معمولاً بعد از حدود 2 تا 3 هفته می‌ریزد. پوست به تدریج به رنگ طبیعی خود باز می‌گردد و جای زخم خیلی کمی برجای می‌ماند یا گاهی اصلا جای زخمی باقی نمی‌ماند. این روش هیچگونه از کار افتادگی به همراه ندارد و می‌توانید حتی در وقت استراحت برای صرف ناهار این عمل را انجام دهید.

مراقبت‌ها و عوارض بعد از برداشتن خال با آر اف

در طول فرآیند بهبودی زخم، معمولاً از چسب زخم بر روی ناحیه مورد نظر به مدت 2 تا 3 هفته استفاده می‌شود. بیمار می‌تواند همان روز بعد از عمل، دوش بگیرد و به محل کار خود بازگردد. ناحیه‌ای که توسط آر اف درمان شده است، به مدت موقت 3 تا 4 ماه به رنگ قرمز در می‌آید، بسته به رنگ طبیعی پوست (در افرادی که رنگ پوست روشن‌تری دارند، صورتی‌تر خواهد بود و جای زخم کمتری باقی خواهد ماند)، مگر اینکه رنگدانه‌های زیرین عمیق‌تری وجود داشته باشد. پس از برداشتن خال با فرکانس رادیویی، یک زخم صاف در محل باقی می‌ماند که از یک هفته تا دو هفته بعد دلمه می‌بندد. پس از حدود 1 هفته، دلمه از روی پوست جدا می‌شود. فقط باید به یاد داشته باشید که خودتان زودتر از موعد دلمه را نکنید، بلکه باید دلمه خودش کنده شود. به منظور جلوگیری از آسیب بیشتر از نور خورشید، باید روزانه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. همچنین توصیه می‌شود پس از درمان از یک سرم ترمیم کننده روی زخم استفاده کنید. جای زخم نباید خشک بماند، زیرا رد صورت خشک شدن ممکن است جای زخم ایجاد شود. به همین دلیل باید محل زخم را هیدراته نگه دارید. به منظور دستیابی به بهترین نتایج، باید به مدت چند هفته تا بهبودی کامل روی زخم را بپوشانید.

برداشتن خال با پلاسما جت یا پلکسر


برداشتن خال با پلاسما جت یا پلکسراستفاده از قلم پلاسما موثرترین و کارآمدترین وسیله برای از بین بردن هر نوع خال یا زائده در هر ناحیه از بدن است! مهم نیست خال چقدر بزرگ یا کوچک باشد، قلم پلاسما با استفاده از انرژی الکتریکی با تکنولوژی بالا، خال را با استفاده از فرآیندی به نام الکتروسرجری سوزانده و به طور کامل از بین می‌برد.قلم پلاسما انرژی الکتریکی و گرما را به خال منتقل کرده و آن را می‌سوزاند و باعث آسیب سلولی پوست می‌شود. در این مرحله، این سلول‌های فیبروبلاست باعث تحریک پوست و تولید کلاژن اضافی و سلول‌های جدید پوست می‌شود. در این حالت سلول‌های پوستی تازه و جدید جای خال برداشته شده را می‌گیرند.

عوارض برداشتن خال با پلاسما جت و پلکسر

از آنجایی که پلکسر یک روش غیرتهاجمی است و نیازی به بیهوشی عمومی یا بخیه ندارد، در مقایسه با روش‌های جراحی خطرات بسیار کمی دارد. ممکن است احساس سوزش یا سوزن سوزن شدن داشته باشید و ناحیه تحت درمان دچار پوسته، دلمه یا لکه‌های قهوه‌ای شود، ناحیه تحت دمان به منظور جلوگیری از عفونت باید تمیز و خشک نگه داشته شود.درمان در نواحی حساس، به ویژه چشم‌ها، ممکن است تا یک هفته باعث تورم شود. برخلاف بسیاری از درمان‌های دیگر، پلکسر را می‌توان برای انواع پوست استفاده کرد، اما به افرادی که پوست بسیار تیره دارند به منظور پیشگیری از ایجاد هایپرپیگمانتاسیون (لکه‌های تیره) یا هیپوپیگمانتاسیون (لکه‌های روشن)، توصیه می‌شود که از انجام این روش خودداری کنند. مانند بسیاری از روش‌های زیبایی دیگر، زنان باردار یا شیرده نباید این درمان را انجام دهند.

مراقبت‌های بعد از برداشتن خال با پلاسما جت یا پلکسر

ممکن است تا چند ساعت بعد از درمان احساس سوزش کنید، ولی می‌توانید بلافاصله به سرکار بازگردید و رانندگی کنید؛ اما در صورتی که ناحیه اطراف چشم را درمان کرده‌اید باید صبر کنید تا تورم فروکش کند.پزشک برای پوشاندن ناحیه درمان شده و محافظت از آن در برابر نور خورشید یک کرم درمانی رنگ پوست در اختیار شما قرار می دهد که باید حدود یک هفته پس از درمان از آن استفاده کنید. همچنین باید تا زمان بهبودی کامل- معمولاً حدود هفت روز- از استفاده از شوینده‌ها و پاک‌کننده‌های لایه‌بردار اجتناب کنید.

برداشتن خال با کرایو


برداشتن خال با کرایوکرایوتراپی با تولید سرمای شدید بافت‌های ناخاسته را تخریب می‌کند. کرایوتراپی با انجماد خال‌ها و ضایعات پوستی با استفاده از نیتروژن مایع باعث از بین بردن آنها می‌شود. نیتروژن مایع معمولا با استفاده از دستگاه کرایو اسپری استفاده می‌شود، اما برای دقت بیشتر و به منظور درمان نواحی نزدیک به چشم می‌توان از نیتروژن مایع با استفاده از یک گوش پاک‌کن استفاده کرد.برداشتن خال با استفاده از کرایو یک درمان ایمن و بی‌خطر برای از بین بردن ضایعات پوستی است. با توجه به پرتوهای ریز اکسید نیتروژن ساطع شده از CryoPen، فرآیند کرایوتراپی بدون نیاز به بیهوشی یا تزریق، روشی بسیار دقیق و ایمن است.

عوارض بعد از برداشتن خال با کرایو

پس از درمان کرایوتراپی ممکن است پوست کمی قرمز و متورم شود. چند ساعت پس از درمان ممکن است پوست کمی تیره‌تر، خارش‌دار و حساس شود. 3، 4 روز پس از کرایوتراپی، ضایعه پوستی درمان شده ممکن است تیره‌تر شده و دلمه ببندد. دلمه در نهایت چند هفته بعد پوسته پوسته می‌شود.

مراقبت‌های بعد از برداشتن خال با کرایو

  • روز بعد از عمل ناحیه درمان شده را به آرامی با آب و صابون بدون اسانس بشویید.
  • به مدت 2 هفته هر روز وازلین یا آکوافور را روی ناحیه تحت درمان بمالید؛ این کار باعث بهبود ناحیه و جلوگیری از پوسته شدن می‌شود. در صورت پوسته شدن پوست، می‌توانید تا زمان برطرف شدن پوسته از وازلین روی ناحیه مورد نظر استفاده کنید.
  • ناحیه مورد نظر را نپوشانید. در صورتی که زخم ترشح دارد، باید از پانسمان استفاده کنید.·
  • در صورتی که خونریزی دارد، به مدت 15 دقیقه با یک گاز تمیز روی ناحیه فشار وارد کنید. اگر خونریزی متوقف نشد، این مرحل را تکرار کنید. اگر پس از تکرار این مرحله هنوز خونریزی متوقف نشده است، حتما با پزشک تماس بگیرید.
  • تا زمانی که به طور کامل بهبود نیافته‌اید از استفاده از صابون‌های معطر، آرایش یا لوسیون در ناحیه مورد نظر اجتناب کنید.
  • پس از بهبودی، به منظور محافظت از جای زخم، از یک کرم ضد آفتاب با SPF حداقل 30 استفاده کنید.

برداشتن خال با عمل جراحی


برداشتن خال با عمل جراحیبرش

در روش اکسیزیون که برش یا برداشتن نیز نامیده می‌شود، خال به وسیله چاقوی جراحی یا قیچی مخصوص جراحی بریده می‌شود. پزشک قبل از بریدن خال، یک بی حس کننده موضعی را به خال تزریق می‌کند تا برداشتن خال دردناک نباشد. در صورتی که خال عمیقاً در پوست رشد کرده باشد، ممکن است پس از برداشتن خال، پزشک از بخیه برای بستن زخم استفاده کند.

تراشیدن خال

این روش شبیه به روش برش است. در این روش، پزشک با استفاده از چاقوی جراحی، خال را تا زمانی که کاملا از بین برود، می‌تراشد. قبل از شروع، پزشک از بی‌حسی استفاده می‌کند تا بیمار در ناحیه تحت درمان هیچگونه دردی احساس نکند. عموما پس از حذف خال به روش تراشیدن، نیازی به بخیه نیست، اما ممکن است در ناحیه مورد نظر یک لکه صورتی ایجاد شود.

عوارض بعد از برداشتن خال با عمل جراحی

برداشتن خال یک روش جراحی جزئی است کاملا قابل تحمل است. با این حال، هر روش جراحی با خطراتی همراه است. همیشه ممکن است پس از حذف خال اسکار ایجاد شود. خطر عفونت نیز وجود دارد، به همین دلیل باید مراقب باشید و در صورت مشاهده علائم زیر فورا به پزشک اطلاع دهید:

  • قرمزی
  • درد
  • تورم

مراقبت‌های بعد از برداشتن خال با عمل جراحی

دنبال کردن دستورات پزشک بهترین راه برای جلوگیری از عوارض ناشی از عمل است. اگر بخیه دارید، بدانید که بخیه نقش مهمی در کمک به بهبود پوست دارد. با احتیاط از آنها مراقبت کنید:

  • ناحیه مورد نظر را حداقل 24 تا 48 ساعت پس از عمل بپوشانید.
  • ناحیه مورد نظر را به آرامی با آب و صابون بشویید.
  • محل زخم را تمیز نگه دارید و طبق برنامه برای قرارهای بعدی به پزشک مراجعه کنید.

برداشتن خال با پماد


برداشتن خال با پماد

در صورتی که نمی‌خواهید برای حذف خال از روش‌های تهاجمی استفاده کنید، می‌توانی از کرم برای برداشتن خال استفاده کنید. در بازار کرم‌های زیادی وجود دارند که مدعی هستند می‌توانند خال را از بین ببرند، اما اکثر آنها اصلا تاثیری ندارند.

پر واضح است که افراد به دلیل مقرون به صرفه و ارزان قیمت بودن و غیرتهاجمی بودن برداشتن خال با پماد این روش را انتخاب می‌کنند. اما هنگام استفاده از این پمادها باید مراقب ایجاد زخم و عفونت‌های پوستی باشید. برای استفاده از اکثرا پمادهای حذف خال باید سطح خال را خراش دهید. سپس کرم از طریق زخم باز وارد بدن می‌شود و پوست را می‌سوزاند و یک دله در زیر خال ایجاد می‌کند. در نهایتدلمه می‌افتد و همراه با آن خال نیز از بین می‌رود.گاهی کرم‌های حذف خال موثر هستند اما گاهی عوارضی به همراه دارند. این کرم‌ها گاهی در جایی که خال قبلاً وجود داشته حفره‌هایی ایجاد می‌کنند، یا باعث ایجاد زخم‌هایی می‌شوند که بیشتر از خود خال قابل توجه است. همچنین ممکن است پوست را مستعد ابتلا به عفونت کنند و با برداشتن خال، ممکن است علائم هشدار دهنده اولیه سرطان را از دست بدهید.

روش‌های خانگی برداشتن خال


استفاده از سرکه سیب

استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب یک معجزه است. سرکه سیب برای کاهش وزن عالی است، اما آیا می‌دانستید که یکی از رایج‌ترین محصولاتی است که برای از بین بردن خال استفاده می‌شود؟ اسیدهای موجود در سرکه سیب مانند مالیک اسید و اسید تارتاریک باعث حذف خال از روی پوست می‌شوند. تنها کافی‌ست یک گوش پاک‌کن برداشته و به وصیله آن سرکه سیب را روی خال بمالید.

از سیر له شده استفاده کنید

از سیر له شده استفاده کنید

استفاده از سیر نیز یکی دیگر از روش‌های خانگی برای از بین بردن خال است. باید سیر تازه را لکه کرده و روی محل خال بمالید. مراقب باشید سیر به ناحیه اطراف خال برخورد نکند، چرا که می‌تواند باعث تحریک پوست شود. ناحیه‌ای که سیر را مالیده‌اید با باند بپوشانید. می‌توانید اجازه دهید یک شب تا صبح همانطور بماند. آنزیم‌های سیر باعث تجزیه و درهم شکستن خوشه‌های سلولی می‌شوند، طی گفته‌ها این روش طی 5 روز اثر می‌کند.

استفاده از ید

استفاده از ید

برای کسانی که پوس حساسی دارند استفاده از ید بهترین گزینه است، چراکه ید مانند سیر و سرکه سیب باعث سوزش پوست نمی‌شود. هنگام خرید محصول ید موضعی، دقت کنید که فقط 5 درصد ید داشته باشد. ید را با استفاده از گوش پاک‌گن، 3 بار در روز مستقیما روی خال بمالید. این کار را تا زمانی که متوجه حذف خال شوید، ادامه دهید.

از روغن کرچک و جوش شیرین استفاده کنید

از روغن کرچک و جوش شیرین استفاده کنید

ترکیب روغن کرچک و جوش شیرین برای برداشتن خال عالی‌ست. یک قاشق غذاخوری جوش شیرین و دو قاشق غذاخوری روغن کرچک را بردارید و خوب مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید. خمیر به دست آمده را روی خال مالیده و چند ساعت صبر کنید. همچنین می‌توانید یک شب تا صبح همانطور رها کرده و سپس خمیر را بشویید.

برداشتن خال با عسل

برداشتن خال با عسل

عسل دارای خواص درمانی و ضدباکتریایی است. برای استفاده از عسل برای رفع خال، عسل را با کمی روغن بذر کتان مخلوط کرده و استفاده کنید. این خمیر می‌تواند تمام خال‌ها و زگیل‌های شما را از بین ببرد.

درمان خانگی یا درمان کلینیکی؟


درمان خانگی یا درمان کلینیکیروش‌های حذف خال خانگی بسیار آسان و راحت به نظر می‌رسند. ممکن است وسوسه شوید که به جای مراجعه به مطب متخصص پوست یکی از این تکنیک‌ها را امتحان کنید. با این حال، شواهد علمی دال بر تاثیر درمان‌های خانگی برای برداشتن خال وجود ندارد، و گاهی می‌توانند خطرناک باشند. برداشتن خال به روش تهاجمی با استفاده از قیچی و چاقو جراحی نیز خطراتی به همراه دارد. بریدن هر تومور ممکن است باعث عفونت شود به خصوص اگر ابزار مورد استفاده به درستی ضد عفونی نشده باشند. همچنین ممکن است در محل خال بریده شده یک جای زخم دائمی ایجاد شود.یکی دیگر از خطرات حذف خال در خانه این است که خودتان نمی‌توانید تشخیص دهید که آیا خال سرطانی است یا خیر. ممکن است خال سرطانی باشد، و در صورت عدم تشخیص و درمان آن ممکن است به سراسر بدن پخش شده و تهدید کننده زندگی باشد.

هزینه برداشتن خال


هزینه‌ی برداشتن خال بسته به اندازه و نوع خال، تعداد و محل بروز آن در بدن و از همه مهم‌تر روشی که به کار گرفته می‌شود متفاوت است. همچنین در نظر داشته باشید که عمل برداشتن خال، جزو عمل‌های زیبایی محسوب شده و مشمول بیمه نمی‌شود، مگر آنکه خال از نوع سرطانی باشد.

سوالات متداول


آیا برداشتن خال در دوران حاملگی خطر دارد؟

مطالعات کافی در مورد بی‌خطر بودن برداشتن خال در دوران بارداری در دسترس نیست. در صورتی که بی‌حس کننده مورد استفاده برای برداشتن خال در دوز کم استفاده شود، خطری برای فرد باردار ندارد. با این حال، مصرف دوزهای بالاتر بی‌حسی و استفاده از آن در طول سه ماهه اول می‌تواند اثرات تراتوژنیک بر روی جنین داشته باشد.

نتیجه‌ی عمل برداشتن خال با کاریو چه مدت بعد ظاهر می‌شود؟

بین 4 تا 6 ماه طول می‌کشد تا بهبودی کامل حاصل شود، اگرچه برخی از ضایعات کوچکتر ممکن است در کمتر از 4 هفته بهبود یابند. زمان بهبودی از بیمار به بیمار دیگر متفاوت است و تا حد زیادی به نوع پوست و ماهیت ضایعه پوستی که درمان شده است بستگی دارد.

کدام خال‌ها را می‌توان با لیزر از بین برد؟

درمان خال با لیزر یک عمل ایده‌آل، بدون برجای گزاشتن جای زخم، درد اضافه و تاخیر، برای برداشتن خال‌های ناخواسته است. با این حال، این روش تنها برای خال‌های خوش خیم، کم عمق و روی پوست مناسب است. درمان خال با لیزر به ویژه برای خال‌هایی که در نواحی صعب العبور مانند گوش یا اطراف صورت قرار دارند، گزینه خوبی است.

آیا پیش از مراجعه به کلینیک برای برداشتن خال با لیزر آمادگی خاصی لازم است؟

  • 48 ساعت قبل از عمل لیزر برای برداشتن خال، از مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین و ایبوپروفن خودداری کنید.
  • به مدت 48 ساعت از نوشیدن الکل خودداری کنید.
  • استفاده از برخی محصولات مراقبت از پوست مانند رتینول یا اسیدها را به طور موقت قطع کنید.قبل از عمل باید پوستتان را کامل تمیز کنید، به طوری که کاملا عاری از آرایش و مرطوب کننده باشد.

برداشتن خال با عمل جراحی چقدر طول می‌کشد؟

فرآیند برداشتن خال بسته به اندازه و عمق خال معمولا بین 10 دقیقه تا 1 ساعت طول می‌کشد. بخیه‌ها ممکن است 2 تا 4 هفته پس از برداشتن باقی بمانند.

آیا برداشتن خال به روش جراحی درد دارد؟

در ابتدا هنگام تزریق بی‌حسی ممکن است کمی احساس سوزش کنید، اما هرچه پیش برود ناحیه بی‌حس‌تر می‌شود و دیگر چیزی احساس نخواهید کرد. در صورتی که همچنان درد دارید، به پزشک اطلاع دهید تا پیش از برداشتن خال از بی‌حسی بیشتری استفاده کند.

برداشتن خال با لیزر چقدر طول می‌کشد؟ 

یک جلسه لیزر برای برداشتن خال معمولا 30 دقیهق طول می‌کشد.

آیا در طول لیزر برای حذف خال بیمار دردی را حس می‌کند؟

خود لیزر اصلاً دردناک نیست. هنگام تزریق بی‌حسی موضعی که قبل از عمل تجویز می‌شود ممکن است کمی احساس سوزش کنید. اما هنگام شروع درمان بیمار هیچ دردی احساس نمی‌کند.

چه زمانی پس از لیزر درمانی بیمار می‌تواند به سر کار بازگردد؟

اکثر مواقع بلافاصله بیمار می‌تواند به محل کار خود بازگردد، درست مثل زمانی که برای ترمیم دندان به دندانپزشک مراجعه می‌کنیم.

چقدر بعد از عمل برداشتن خال با لیزر می‌توان از مواد آرایشی استفاده کرد؟

پس از گذشت 10 تا 14 روز که دلمه افتاد و جای زخم کامل بهبود یافت می‌توانید آرایش کنید.

عناوین این مطلب

مقالات مرتبط

رزرو وقت و مشاوره رایگان